Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

1. mai

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-05-14, 09:42   #1
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: 1. mai

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg skal prøve å komme gjennom alle tentamenene. En ordentlig arbeidsdag.

Jeg skal ta noen av de 50, men toget går i ettermiddag, så jeg håper jeg rekker. Og er litt mindre forkjølet enn nå. 😝

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-14, 10:39   #2
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg er oppvaksen med at alt står på hovudet pga. lamming på 1. mai. Siden eg ikkje har sauer, gjer eg ingen ting. Skal ut og pusle litt med blomsterbedet mitt. Ja, og så er vel første klesvask ferdig.

Gammel 01-05-14, 10:57   #3
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I år blir det kun balkongflagget. Vanligvis går jeg i tog, men vi er invitert i bursdag såpass tidlig i ettermiddag at jeg dessverre ikke rekker begge deler.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-14, 12:29   #4
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

For meg er 1. mai en fridag. Jeg er ikke vant med å markere dagen hjemmefra, og har heller ikke lagt meg til den vanen som voksen. Jeg syns likevel at dagen er viktig, selv om jeg ikke identifiserer meg aktivt med den.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-14, 12:39   #5
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Markerer ikke, og ser på 1.mai som en av de andre, mange, maifridagene vi nyter her i landet. Sånn sett ser jeg egentlig ikke lenger at markeringen av arbeiderenes dag her i Norge, egentlig kan sammenliknes med den noe mer reelle kampen som fortsatt pågår for arbeideres rettigheter i andre deler av verden, men det er selvsagt alltid noe som kan bli bedre, også her. Også er det jo selvsagt solidarisk. Synes det er pussig at dagen brukes til å gå under paroler som ikke har med arbeidsvilkår og arbeidsrettigheter å gjøre, dog. Da er den blitt for utvannet.

Gammel 01-05-14, 13:36   #6
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Synes det er pussig at dagen brukes til å gå under paroler som ikke har med arbeidsvilkår og arbeidsrettigheter å gjøre, dog. Da er den blitt for utvannet.

Det er jeg enig i, jeg ble litt overrasket da jeg så noen nevnte Nei til atomvåpen.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-14, 14:25   #7
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Markerer ikke, og ser på 1.mai som en av de andre, mange, maifridagene vi nyter her i landet. Sånn sett ser jeg egentlig ikke lenger at markeringen av arbeiderenes dag her i Norge, egentlig kan sammenliknes med den noe mer reelle kampen som fortsatt pågår for arbeideres rettigheter i andre deler av verden, men det er selvsagt alltid noe som kan bli bedre, også her. Også er det jo selvsagt solidarisk. Synes det er pussig at dagen brukes til å gå under paroler som ikke har med arbeidsvilkår og arbeidsrettigheter å gjøre, dog. Da er den blitt for utvannet.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er jeg enig i, jeg ble litt overrasket da jeg så noen nevnte Nei til atomvåpen.

1. mai har da aldri vært bare om arbeidernes rettigheter lokalt!? Frihet, likhet og brorskap er grunnpilarene, som de alltid har vært det. Anbefaler dere å lytte til/lese gjennom noen gamle 1.mai-taler og sanger fra arbeiderbevegelsen, så gir dagen kanskje mer mening.

Noen eksempler på dagens paroler, eller tidligere, som hører helt naturlig inn i 1. mai-toget:
Frihet: alt som går mot krig, f.eks. nei til atomvåpen.
Likhet: likestilling, likeverd, enhetsskolen, heldagsskolen, nei til apartheid, rettferdig skattlegging
Brorskap: Fritt Palestina, for Dalai Lama, nei til sosial dumping, og alt som har med miljøvern å gjøre

Vi hadde rekordstort tog i år, delvis fordi lærerne gikk under parolene "mer tid til hver elev", "ja til heldagsskolen" og "flere lærere i [kommune]skolen". Men det var også bra med folk bak Dalai Lama-parolen, og Palestina.

Til og med i "Internasjonalen" finner du protester mot krig: http://nkpmn.org/Arkivgeocitiescomnk...ennynorsk.html

Gammel 01-05-14, 15:22   #8
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

1. mai har da aldri vært bare om arbeidernes rettigheter lokalt!? Frihet, likhet og brorskap er grunnpilarene, som de alltid har vært det. Anbefaler dere å lytte til/lese gjennom noen gamle 1.mai-taler og sanger fra arbeiderbevegelsen, så gir dagen kanskje mer mening.

Noen eksempler på dagens paroler, eller tidligere, som hører helt naturlig inn i 1. mai-toget:
Likhet: likestilling, likeverd, enhetsskolen, heldagsskolen, nei til apartheid, rettferdig skattlegging
Brorskap: Fritt Palestina, for Dalai Lama, nei til sosial dumping, og alt som har med miljøvern å gjøre

Vi hadde rekordstort tog i år, delvis fordi lærerne gikk under parolene "mer tid til hver elev", "ja til heldagsskolen" og "flere lærere i [kommune]skolen". Men det var også bra med folk bak Dalai Lama-parolen, og Palestina.

Til og med i "Internasjonalen" finner du protester mot krig: http://nkpmn.org/Arkivgeocitiescomnk...ennynorsk.html

Gajamor sa akkurat det jeg mente, før jeg rakk å si det selv. Forøvrig er det flere av parolene jeg kunne gått under, det er flere saker jeg støtter i toget. Både Nei til reservasjonsrett og Støtt læreres kamp mot KS, som begge er hovedsaker i min by.

Gammel 01-05-14, 18:09   #9
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Så vidt jeg vet, så startet 1.mai på bakgrunn av arbeidernes svært dårlig arbeidsvilkår, deriblant lange arbeidsdager. Når den gikk over til å bli en mer solidaritetsdag, vet ikke jeg, men den heter nå fortsatt Labour Day, og markeres nettopp som dette over store deler av verden.

Mulig vi i Norge ikke lenger har så mye å kjempe for når det gjelder arbeideres rettigheter, det meste er jo gjennomregulert. Da er det selvsagt flott at man bruker dagen til å markere synspunkter på Gaza og Dalai Lama. Under 10 % av LOs medlemmer i Oslo gikk i tog, forøvrig. Resten tok muligens en oval weekend, puslet i hagen eller gikk en tur i skogen.

Jeg tror at Arbeiderbevegelsens dag, egentlig betyr mer for folk flest i andre deler av Europa og verden. I landene som har skyhøy arbeidsledighet, hvor offentlig ansatte ikke får betalt og hvor korrupsjon er en del av statsapparatet. Det er neppe noen der, som går under paroler som "Opphev blokaden av Gaza" eller "Nei til sentralisering av helsevesenet".

Gammel 01-05-14, 19:18   #10
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Under 10 % av LOs medlemmer i Oslo gikk i tog, forøvrig. Resten tok muligens en oval weekend, puslet i hagen eller gikk en tur i skogen.

Jeg vil tro ganske mange også var på jobb i helsevesenet og andre steder som ikke kan stenge.

Paroler som ikke handler om arbeidsvilkår direkte, handler stort sett også om å skape en bedre verden for folk flest. Og det er da kjernen i 1.mai.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-14, 19:20   #11
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Så vidt jeg vet, så startet 1.mai på bakgrunn av arbeidernes svært dårlig arbeidsvilkår, deriblant lange arbeidsdager. Når den gikk over til å bli en mer solidaritetsdag, vet ikke jeg, men den heter nå fortsatt Labour Day, og markeres nettopp som dette over store deler av verden.

Mulig vi i Norge ikke lenger har så mye å kjempe for når det gjelder arbeideres rettigheter, det meste er jo gjennomregulert. Da er det selvsagt flott at man bruker dagen til å markere synspunkter på Gaza og Dalai Lama. Under 10 % av LOs medlemmer i Oslo gikk i tog, forøvrig. Resten tok muligens en oval weekend, puslet i hagen eller gikk en tur i skogen.

Jeg tror at Arbeiderbevegelsens dag, egentlig betyr mer for folk flest i andre deler av Europa og verden. I landene som har skyhøy arbeidsledighet, hvor offentlig ansatte ikke får betalt og hvor korrupsjon er en del av statsapparatet. Det er neppe noen der, som går under paroler som "Opphev blokaden av Gaza" eller "Nei til sentralisering av helsevesenet".

Labour day er en helt annen dag, som feires i USA på høsten. Den ble opprettet for å markere avstand fra sosialistenes 1.mai-feiring.

1.mai-feiringen har bakgrunn fra streikende arbeidere, ja. Men også fra kamper mot væpnet politi og overmakt. Fra wikipedia om starten på 1. mai-feiringen, et opprop som ble sendt ut i 1904: "all Social Democratic Party organizations and trade unions of all countries to demonstrate energetically on May First for the legal establishment of the 8-hour day, for the class demands of the proletariat, and for universal peace."(min utheving).

Når det gjelder andre land; her er bilder fra andre lands 1.mai-feiringer:

UK:
http://www.phm.org.uk/wp-content/upl...1-May-1999.jpg
http://www.indymedia.org.uk/images/2005/05/311679.jpg

Sør-Afrika:
http://www.digitaljournal.com/img/3/...large/18_1.jpg

USA:
http://www-tc.pbs.org/wnet/need-to-k...-1-515x343.jpg
https://lorelle.files.wordpress.com/...sen.jpg?w=1000
http://www.google.no/imgres?imgurl=h...rt=148&ndsp=30

Costa Rica:
http://www.fire.or.cr/julio01/pescador1.JPG

Marocco:
https://onedrive.live.com/?cid=12f2a...KgE8oVGvoDDo7Y

Sist redigert av gajamor : 01-05-14 kl 19:26.
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-14, 14:16   #12
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi flagger. Ut over det skal jeg være hjemme og Kure etter gårsdagens rotbløyte (50-årsdag) normalt sett er jeg i byen

Gammel 01-05-14, 14:27   #13
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Det Gaia sa.

Gammel 01-05-14, 14:43   #14
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Har aldri markert dagen og har ingen mulighet til å flagge. Dagen her har gått med til lek med vesla og husarbeid. En ekstra kosedag med vesla, rett og slett.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-14, 18:09   #15
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

For meg er 1.mai kun en fridag. Vanligvis synes jeg den er unødvendig, i år passer den utmerket siden vi skal ha konfirmasjon i heimen på lørdag og jeg skal lage all maten selv i tillegg til å ha huset fullt av overnattingsgjester.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-14, 18:10   #16
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Det lille balkongflagget er ute, ikke noe til topps i staggflanga. Ellers nada.

Gammel 01-05-14, 20:17   #17
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Love is a funny thing, isn’t it? Sometimes it’s exciting and passionate, and sometimes it’s something else—something comfortable and familiar. That newly-exfoliated little facing staring up at you from across the breakfast table, sharing a laugh together when you see someone wearing white after Labor Day…" – Niles fra Frasier

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-14, 20:21   #18
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

1.mai markeres ikke her i huset. Pleier ofte å benytte dagen til å handle inn/plante ut sommerblomster. Dersom det er i forbindelse med helg reiser vi ofte bort. I dag har dagen blitt tilbrakt hjemme.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-14, 21:02   #19
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Her ble 1. mai feiret med fotballkamp for eldste, tilpassing av bunad for eldste som skal i konfirmasjon i helga og fotballkamp for byens topplag

Gammel 01-05-14, 22:52   #20
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Leverte i bursdag, var på trening, grilla og spilte kort.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:54.