|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)
Jeg tenker at noe av problemet er misunnelse og at folk som mener de betaler for mye skatt generelt er sutrete og smålige. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Jeg ønsker Robert Eriksson en kronisk sykdom, så han kan føle på kroppen Sist redigert av Cumulus : 11-10-14 kl 16:28. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
etterpåklokest
|
Du ønsker noen kronisk sykdom og smerter? Det er et synspunkt det er vanskelig å ha respekt for, gitt. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Det jeg synes er mest problematisk med norsk rikspolitikk i forhold til trygdesystemet er at det som vedtas i veldig liten grad rammer de som vedtar lovene og budsjettene. De har egne opplegg for stortingsrepresentanter og er på den måten skjermet for innskjæringer på de fleste områder.
|
|
|
#6 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Altså, utenom unge uføre, så har mange uføre jobbet i mange år og betalt skatt og tjent opp til sin del uførepensjon via folketrygden og via jobb. Hvis jeg skulle bli ufør nå innen 5 år har jeg jobbet 25 år i arbeidslivet.
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Pensjonen er på ingen måte fullfinansiert av hver enkelt, systemet er slik at de som jobber betaler for de som mottar pensjon, og det går ikke opp.
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Det katta skriver om restarbeidsevne er noe av det jeg tenker er den store utfordringen. Man kan mene mangt om at folk må bruke restarbeidsevne, men hva er man villig til å gjøre og er man villig til å ta kostnadene/belastningene ved det? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)[ av QU dagensOTE=Guava;4087072]Det katta skriver om restarbeidsevne er noe av det jeg tenker er den store utfordringen. Man kan mene mangt om at folk må bruke restarbeidsevne, men hva er man villig til å gjøre og er man villig til å ta kostnadene/belastningene ved det?
|
|
|
#10 |
|
Bedreviter
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Jeg har en kollega som jobber slik som det skisseres her: 50 % i gode perioder, mindre i andre. En av fordelene med store, statlige organisasjoner, er at det ofte er rom også for de som ikke er helt stabile arbeidstakere. For min del syns jeg det er helt fantastisk å være på en arbeidsplass der det også er rom for den type innsats. Jeg hadde også gjerne sett at slike som Billa kunne fått statsstøtte til å finansiere tiltaksplasser, der risikoen ble flyttet fra arbeidsgiver til staten. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
Det er nok mye enklere å få til sånt på din arbeidsplass og med økonomisk tilskudd kunne vi også fått til noe sånt på min. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
villende
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Jeg syns Pepper har et viktig poeng, samtidig som jeg syns det et vanskelig å formulere det jeg tenker på en god måte. Jeg betaler min skatt med glede, og jeg unner alle som er uføre et verdig liv. Jeg har ingen trygdemisbrukere i omgangskretsen, jeg opplever heller at en del av de som er blitt delvis uføre har kjempet mot med nebb og klør, fordi de ønsker å bidra. Og jeg syns det er utrolig viktig at vi har et system som ivaretar de som ikke er i stand til å jobbe helt, eller som må jobbe redusert for å i det hele tatt være i stand til å være sammen med barna sine på fritiden. Samtidig så er det viktig at systemet er bygd opp på en slik måte at det må være både ønskelig og mulig å bruke det man har av (rest)arbeidsevne fremfor at den ikke brukes fordi det ikke lønner seg å jobbe. Men jeg aner ikke hvordan det kan gjøre på en god måte, som ikke skaper enda mer byråkrati og mistenkeliggjøring av de som faktisk er så dårlige at de ikke kan jobbe. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
villende
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Dessuten tenker jeg at det er utrolig viktig at systemet sikrer at man ikke blir nødt til å "gå i fra gård og grunn" fordi man blir helt eller delvis ufør. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
By the Sea
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)Jeg synes altfor stor del av debatten rundt velferdssidens bakside blir kanalisert inn i faking av sykdom. Det aller mest interessante i innlegget det linkes til i HI, er dette:
|
|
|
#15 |
|
Absolute Beginner
|
Hva ville du ha gjort om du visste om noen som jobbet svart? Ville du ha anmeldt? Jeg lurer oppriktig. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Forakten for de uføre (spinnoff?)En annen ting jeg lurer på er om økt antall uføre er en pris man må betale for et veldig spesialisert og effektivt arbeidsmarked og at det kanskje må ligge i regnestykket. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Er frisk!
|
Her treffer du spikeren på hodet. Jeg har hatt mange elever som hadde klart seg utmerket i et praktisk arbeid - men som bukker under før de kommer så langt pga teoretiske krav på skolen.
|
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Men ville de da greid seg bra på mer praktiske arbeidsplasser idag?
|
|
|
#19 |
|
Er frisk!
|
Ja - men de kommer aldri til å få papirene på det. En gutt for noen år siden f.eks. som var knallgod til å snekre - men kommer aldri til å komme gjennom skolen slik at han får fagbrev. Har ingen sjanse rett og slett. Jeg blir overrasket om han ikke havner utenfor. Årene i skolen stjeler både selvrespekt og motet fra slike elever dessverre.
|
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Men holder det som snekker idag å være flink til å snekre?
|
![]() |
|
|