|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Bra 'dame'-serie på Netflix?
Jeg er enig med noen, og er helt klart kvinne. Men jeg provoseres av sånne uttalelser som dette, fordi det er voksne som uttaler seg sånn som får 4-åringen min til å ville klippe håret sitt kort (selvom han egentlig har lyst å ha det langt) fordi han ikke kan ha jentehår. Eller til å ikke ville bruke den lilla strømpebuksa han elsker andre steder enn hjemme.
![]() |
![]() |
#42 |
Prettiest mess ever seen
|
Jeg mente ikke å si at du ikke skjønte det, men at man da må jobbe med denne typen klisjéer hele tiden.
![]() |
#43 |
|
![]() Sv: Bra 'dame'-serie på Netflix?HIMYM.
![]() |
![]() |
#45 |
This is normal!
|
Ok, da skjønner jeg. Nå er jo det å spille på stereotypier eller ikke også et valg man gjør når man har noe å selge. Jeg prøver bevisst å unngå produkter/merker der man spiller på kjønn i reklamen, men så lite som jeg shopper, merkes det nok ikke på salget.
![]() |
![]() |
#46 |
Textrovert
|
![]() Sv: Bra 'dame'-serie på Netflix?De tre første sesongene av Friends er glitrende. Så går det sakte, men sikkert nedover. Det ble mye fysisk humor, rollefigurene mistet sine særegenheter og begynte å oppføre seg likt (like dumme), altfor mye fokus på kjærlighet og sex innad i venneflokken og ikke minst rett og slett umorsom dialog.
![]() |
#47 |
|
Ja, sant det, og akkurat det samme skjedde med HIMYM også, bare mye raskere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Textrovert
|
![]() Sv: Bra 'dame'-serie på Netflix?(Kilde: youtube.com)
![]() |
#49 |
Prettiest mess ever seen
|
Man prøver jo så godt man kan å støtte seg på fakta. Det er numerisk høyere sannsynlighet for at en kvinne på 35 med to barn som jobber og trener, går på apoteket for å kjøpe en hodepinetablett, enn en mann på 74 som er opptatt av bridge. Det betyr ikke nødvendigvis at man stereotyper reklamen (vel, oftest), men at man velger hvem som skal se den.
![]() |
#50 |
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er jo litt interessant, hvordan er "oppskriften" på å vinkle en reklame mot kvinner? Er det mulig å si noe om det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Bra 'dame'-serie på Netflix?Å lage reklamen mot kvinner er jo et fag, og lykkes vel bare delvis. Å kjøpe et spesielt segment å markedsføre mot er superenkelt, både digitalt og på TV.
![]() |
#52 |
Men baseres dette i stor grad på stereotypier? Hvordan tenker man, i dette faget, at kvinner er? Og hvorfor vinkler man ikke reklamen mot folk som kunne tenke seg å like/ha nytte av produktene? Nå tenker jeg på innholdet i reklamen, ikke hvilke type programmer den tilknyttes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Bra 'dame'-serie på Netflix?Det blir jo alltid en avveining. Du kan jo si det samme om alder, hvorfor går nesten alle mot 25-55?
![]() |
#54 |
Vet ikke, jeg visste heller ikke at de gjør det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Bra 'dame'-serie på Netflix?Uavhengig av hva man liker så er det jo som CD sier rimelig åpenbart at noen serier frir mer til kvinner, noen mer til menn og noen til begge. Uten at det betyr at de som ikke er hovedmålgruppen trenger å skamme seg fordi de liker den. Jeg liker både datteren og mora (HIMYM
![]() |
#56 |
Ja, altså, det kommer jo an på produktet også. Noe er jo åpenbart rettet mot kvinner, uten at jeg blir sur fordi det ikke er likestilte tampongreklamer for menn, lissom. Men jeg synes likevel det er interessant hvordan et markedsføringsfag definerer kvinner som gruppe, i utgangspunktet ikke vurderende fra min side. Jeg bare tenker at det jo må være et godt grunnlag for hvordan man legger opp dette, for å få best effekt. Og det er jeg nysgjerrig på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Bra 'dame'-serie på Netflix?Altså, jeg jobber ikke kreativt, jeg betaler. Det som er prosessen, er at man prøver å samle så mye innsikt som mulig om målgruppen. Det får man fra big data, markedsundersøkelser, dybdeintervjuer, fokusgrupper, forskning og en rekke andre kilder. Så tygger mandataene, sammen med produktets egenskaper og unike kvaliteter. Da får man en målgruppe, kjennetegnet ved alder, interesser, livssituasjon, noen ganger kjønn, og gjerne flere parametre. Noen produkter går etter smale segmenter, noen etter brede.
![]() |
#58 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Bra 'dame'-serie på Netflix?Noen ganger lønner det seg å skyte med hagle, noen ganger med snipergevær.
![]() |
#59 |
![]() Sv: Bra 'dame'-serie på Netflix?Grunnen til at jeg gruffer over at lett underholdning om enkle damer som er opptatt av såkalte dameting blir kalt "dameserier", er forresten at man da er med på å fyre oppunder fordommer om hvordan damer er og hva de er opptatt av. Enkelt og greit. I hovedinnlegget beskrives disse seriene som "hverdagslige serier som man kan kjenne seg igjen i", og da synes jeg det er fint at noen (med flere) påpeker at det Leandra kjenner seg igjen i ikke trenger å være noe de fleste damer kjenner seg igjen i. Og at det er et ganske viktig poeng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Bra 'dame'-serie på Netflix?Jeg synes det blir i overkant hårsårt å synes det er merkelig å ønske seg tips om serier som typisk fenger voksne damer.
![]() |
|
|