|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Båndtvang for hund
Beklager, da har nok jeg misforstått. Jeg fikk forståelsen av at du syntes båndtvangen var hazzle. Fordi hunden din uansett oppfører seg skikkelig og aldri går langt unna.
![]() |
#42 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Jeg synes ikke båndtvang er hazzle, men jeg synes det er litt dumt å aldri kunne slippe hunden løs langt fra folk og dyr i sommerhalvåret. For hundens del, ikke min. Men nå er det jo engang slik det er, så det må jeg forholde meg til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Jeg personlig synes det er hazzle fordi hunden trives med å gå og løpe fritt, og jeg kjenner og stoler såpass på min hund at vi kunne ha gått veldig mye uten bånd, men jeg tar hensyn og respekterer båndtvangen. Og redselen og dumme svar fra hundeeiere forstår jeg veldig godt.
![]() |
#44 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Båndtvang for hundEn annen ting er at man jo ikke kan øve på innkallling og kontroll på hunden hvis den alltid går i bånd. Innkalling er antakelig noe av det viktigste man lærer hunden. (Ikke et argument mot å ha den i bånd, men en kommentar til de som nevnte at hunden alltid kan være i bånd.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Flax
Hvor: Bergen
Vil du prikke meg hvor dette er, Hyacinth? Jeg besøker ofte byen deres og har foreløpig bare funnet friområde i Sørmarka, og på strendene de dagene det er lov. Veldig greit å ha flere alternativer.
![]() |
#46 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Båndtvang for hundDet er jo stor forskjell på rasene mht aktivitetsbehov, jeg ser jo at mange hunder ikke har det samme behovet som min.
![]() |
#47 |
Kontrollfrik
Det er i Sørmarka jeg mener. Det er jo stort, det største friområdet for hunder i Norge, leste jeg. Jeg kan gå der en time hvis jeg går fram og tilbake, og flere ulike veier. Det er sletter, tett barskog, løvskog, myr, og knauser. Området strekker seg jo helt fra gravlunden på Hinna og opp til tunnelen. Jeg tror nok det området er flere kvadratkilometer, og det fine er at det kan brukes på så mange ulike måter. Om vinteren, når det ikke er båndtvang (20. Sist redigert av Hyacinth : 04-05-15 kl 22:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Kontrollfrik
Jeg har en liten hund, men hun trenger mye mosjon, mye mer enn folk tror. Det er menge som kun vurderer størrelsen, men det er ikke automatisk en sammenheng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Yes, we can!!
|
Eh? Holder det som bånd?! 15 meter løst bånd?
![]() |
#50 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Båndtvang for hundPolyanna, jeg synes jeg ser en del fjollehundehold, faktisk. Og da mener jeg ikke bare de som ikke tenker på hunden i forhold til andre mennesker, men også de som tydelig ikke ivaretar hundens behov. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Båndtvang for hundPolyanna: Sporbånd er på øde steder hvor det er oversiktlig og normalt lite ferdsel av andre (noen ganger et jorde som det ennå ikke er sådd noe på). Sist redigert av Guttemammis : 04-05-15 kl 22:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Båndtvang for hundJa, ikke sant? Jeg syns mange behandler hundene som en blanding av en søt baby og en veldig fin veske, eller noe. Jeg vet ikke mye om hundehold, men at de skal ha en tydelig leder og at de skal lyde, det er vel kanskje basic? Sånn "neimen, huff, da, vovsen! Ikke tigge, vet du! Huff, hun er så fæl til å tigge ved bordet! Huffameg, jaja, en liten bit, da!"-hundehold gir meg helt spader!
![]() |
#53 |
Kontrollfrik
Det det med at hunden skal ha én leder er visst litt ut, det var mer slik man tenkte om hund i flokk for tjue år siden, har jeg lest litt om. Nå har man forsket mer på hvordan relasjonene er i en flokk, og det er ikke slik man har trodd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Spot on!
![]() |
#55 |
Kontrollfrik
Hunder, spesielt valper, må trene på det hver eneste dag. Mange ganger også. Men selvsagt kan det foregå uten å plage folk. Skjønt har man valp mens det er båndtvang, kan det selvsagt være utfordrende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Yes, we can!!
|
Men "tydelig ledelse" er vel ikke ut?
![]() |
#57 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Båndtvang for hundNeinei, tydelig er alltid fint. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Båndtvang for hundFor meg var båndtvangen det argumentet som veide tyngst mot å anskaffe seg hund. Ikke tungt nok, da, i og med at jeg nå har en liten bamse av en valp hjemme, men det trumfet mer arbeid, mer skitt, mindre frihet og de vanlige ulempene man gjerne tenker på i første omgang. Jeg - og hunden - trives rett og slett bedre på vandring i fjellet/marka når hunden kan gå løs. Det skaper et slikt fint fellesskap som jeg setter stor pris på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Båndtvang for hundFor et par uker siden var jeg på en skogslekeplass og der var det en hundeeier (uten barn, så vidt jeg kunne se) som lot hunden sin løpe fritt blant barna. Jeg angrer på at jeg ikke sa noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Båndtvang for hundVi opplevde i går at vår hund (i bånd) ble hoppet på av en hund uten bånd. Det endte med at eier av den løse hunden ble kjempestressa over at min hund dyttet den med all kraft i bakken sånn at den pep/fikk vondt. Ikke spesielt kjekt, og ikke første gang - jeg har god kontroll på hunden min i bånd, men det er jo umulig å komme unna når hunden min står mellom meg og hunden uten bånd. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|