Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Båndtvang for hund

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-15, 22:52   #1
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Båndtvang for hund

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

"Parken" vår er forøvrig ikke gjerdet inn. Men den er veldig stor og merket med påler av kommunen. Et fantastisk område.

.

Vil du prikke meg hvor dette er, Hyacinth? Jeg besøker ofte byen deres og har foreløpig bare funnet friområde i Sørmarka, og på strendene de dagene det er lov. Veldig greit å ha flere alternativer.

Nå når det er båndtvang holder vi vår i bånd. Han går etter fugl, så det er ikke noe alternativ å gamble med det. Ellers i året har vi ham løs i skogsområder, men ikke der det er oppmerkede turstier. Det er helt tydelig at hunden setter stor pris på å få løpt fra seg. Det klarer vi ikke å kompensere for uansett hvor langt bånd vi måtte ha.

Gammel 04-05-15, 23:14   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Vil du prikke meg hvor dette er, Hyacinth? Jeg besøker ofte byen deres og har foreløpig bare funnet friområde i Sørmarka, og på strendene de dagene det er lov. Veldig greit å ha flere alternativer.

Nå når det er båndtvang holder vi vår i bånd. Han går etter fugl, så det er ikke noe alternativ å gamble med det. Ellers i året har vi ham løs i skogsområder, men ikke der det er oppmerkede turstier. Det er helt tydelig at hunden setter stor pris på å få løpt fra seg. Det klarer vi ikke å kompensere for uansett hvor langt bånd vi måtte ha.

Det er i Sørmarka jeg mener. Det er jo stort, det største friområdet for hunder i Norge, leste jeg. Jeg kan gå der en time hvis jeg går fram og tilbake, og flere ulike veier. Det er sletter, tett barskog, løvskog, myr, og knauser. Området strekker seg jo helt fra gravlunden på Hinna og opp til tunnelen. Jeg tror nok det området er flere kvadratkilometer, og det fine er at det kan brukes på så mange ulike måter. Om vinteren, når det ikke er båndtvang (20.
aug til 1. april) går vi uten bånd i resten av Sørmarka også (ikke vest for motorveien, der er det helårsbåndtvang). Da går vi ikke på stier, men inni tett skog, og når man går området på kryss og tvers, så er det mye ulikt terreng og et par timers vandring. Jeg holder meg unna stiene fordi jeg ikke stoler på henne når hun ser hester.

Til sammenligning er de andre friområdene (de inngjerdede) knøttsmå og en invitasjon til konflikter mellom hunder. Det er en liten på tjensvoll og en litt større ved vannassen. Begge avbefales av hundeskoler. Vi bruker dem ikke.

Strendene har ikke de båndfrie dagene nå lenger, hørte jeg. Pga fuglelivet, tror jeg. Det ble nylig innført.

Ved Vannassen er det også agilitybane, forresten. Jeg har lyst å gå på kurs der, men det er skrekkelig dyrt. Et par tusen for en helg, og det er det, liksom. Da liker jeg bedre naturlige hindere i naturen, og de får man mye av.

Sist redigert av Hyacinth : 04-05-15 kl 23:51.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 20:56   #3
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Båndtvang er der for en grunn, og dette burde alle hundeeiere både forstå og forholde seg til. Båndtvangen er i utgangspunktet lagt pga hensynet til andre dyr og unger, men burde også i følge regelen være pga hensyn til andre mennesker.

Jeg er vokst opp med hund. Verdens snilleste hunder så klart. Men regelen hjemme var klokkeklar...Hundene skal være i bånd når vi gikk tur. Våre hunder var jakthunder, og trengte så klart å få rase fra seg litt. Da hadde vi et jorde ikke langt hjemmefra hvor vi slapp dem, og de fikk løpe fritt. Her var det aldri andre mennesker enn nærmeste naboer som kjente hundene. På vår og sommer så fikk jeg derimot ikke slippe hundene, pga en god del vilt med nyfødte unger.

I treningsperioder før jakta så var sykkelturer fin trening for hundene.

I voksen alder har jeg ikke eid hund selv, men har hatt mine foreldres hund her på besøk mye, og da har det blitt mange og lange turer i skog og mark. Jeg har også tilgang på nabohunder når jeg får lyst til det.

Alltid når jeg går med disse, så går de ved foten langs veier og i bebygd strøk. En ting er faren for at de kommer ut i veien, en ting er møtende folk, og en ting er at jeg ikke ønsker at de skal gjøre fra seg i innkjørsler og på fortau. Oppe i marka derimot så får de gå båndet ut. De fleste har slike lange bånd med snelle. Mange meter fritt leide til å utforske litt.

Når hundene går med fri line og jeg møter folk, så trekkes alltid hunden inn for å gå ved foten til vi igjen er alene. Skulle bare mangle, tenker jeg, da jeg vet at ikke alle er så glade i disse hundene.

Ut over dette så fatter jeg heller ikke at folk tør slippe hundene sine avgårde. Jeg er medlem i en gruppe for savnede hunder på fb, og antallet hunder på rømmen hver dag, er skremmende. Snille hunden som aldri er mer enn tre meter unna er plutselig borte vekk...
Og så har man også disse hendelsene med hunder som blir forsøkt kidnappet for tiden, og som ser ut til å spre seg ut over hele landet etterhvert.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 21:17   #4
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ville ikke gått så langt som anmeldelse her. Politiet har viktigere ting å gjøre enn å bruke behandlingstid på slike saker.
Jeg ville heller tatt en tlf til 02800 (nr til politiet når det ikke er nødsituasjon), forklart saken, å fått dem til å ringe henne. Vil tro det løser problemet

Gammel 04-05-15, 22:10   #5
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

Ville ikke gått så langt som anmeldelse her. Politiet har viktigere ting å gjøre enn å bruke behandlingstid på slike saker.
Jeg ville heller tatt en tlf til 02800 (nr til politiet når det ikke er nødsituasjon), forklart saken, å fått dem til å ringe henne. Vil tro det løser problemet

Denne løsningen likte jeg, det var lurt!

Jeg har forresten ikke verdens snilleste hund, og irriterer meg grenseløst over de som ikke overholder båndtvangen. Det at deres hund er snill betyr ikke at min er det når de løper løs bort til min som går i bånd.

Og selv om jeg har en hund som ikke er særlig snill og absolutt ikke egnet for folk med hundeskrekk kan jeg likevel ha den løs på egnede plasser under egnede omstendigheter, slik at den får løpt fra seg (en rase som virkelig må gjøre det) uten at det er noe problem for omgivelsene.

Er man hundeeier tar man hensyn og ansvar. Alltid og uansett.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 21:20   #6
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Bloppy, mine innlegg var ikke for å kverulere på noe som helst. Jeg har vært livredd hunder selv, så jeg forstår godt den biten og forsøker å ta hensyn og prøver å være veldig obs. Jeg husker at jeg ble veldig glad for eiere som fulgte med og som tok hunden inn ved seg.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 22:17   #7
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Bloppy, mine innlegg var ikke for å kverulere på noe som helst. Jeg har vært livredd hunder selv, så jeg forstår godt den biten og forsøker å ta hensyn og prøver å være veldig obs. Jeg husker at jeg ble veldig glad for eiere som fulgte med og som tok hunden inn ved seg.

Beklager, da har nok jeg misforstått. Jeg fikk forståelsen av at du syntes båndtvangen var hazzle. Fordi hunden din uansett oppfører seg skikkelig og aldri går langt unna.

Og jeg er livredd og blir eitrande sinna på folk som ikke bryr seg om sånne som meg. Og som må lire av seg at hunden ikke er farlig. Den vil bare hilse på. Jeg fikk inntrykk av at du var en av de.

Gammel 04-05-15, 22:28   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Beklager, da har nok jeg misforstått. Jeg fikk forståelsen av at du syntes båndtvangen var hazzle. Fordi hunden din uansett oppfører seg skikkelig og aldri går langt unna.

Og jeg er livredd og blir eitrande sinna på folk som ikke bryr seg om sånne som meg. Og som må lire av seg at hunden ikke er farlig. Den vil bare hilse på. Jeg fikk inntrykk av at du var en av de.

Jeg synes ikke båndtvang er hazzle, men jeg synes det er litt dumt å aldri kunne slippe hunden løs langt fra folk og dyr i sommerhalvåret. For hundens del, ikke min. Men nå er det jo engang slik det er, så det må jeg forholde meg til.

Gammel 04-05-15, 22:35   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg personlig synes det er hazzle fordi hunden trives med å gå og løpe fritt, og jeg kjenner og stoler såpass på min hund at vi kunne ha gått veldig mye uten bånd, men jeg tar hensyn og respekterer båndtvangen. Og redselen og dumme svar fra hundeeiere forstår jeg veldig godt.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 04-05-15, 22:48   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

En annen ting er at man jo ikke kan øve på innkallling og kontroll på hunden hvis den alltid går i bånd. Innkalling er antakelig noe av det viktigste man lærer hunden. (Ikke et argument mot å ha den i bånd, men en kommentar til de som nevnte at hunden alltid kan være i bånd.)

Gammel 04-05-15, 23:01   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Det er jo stor forskjell på rasene mht aktivitetsbehov, jeg ser jo at mange hunder ikke har det samme behovet som min.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 04-05-15, 23:17   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det er jo stor forskjell på rasene mht aktivitetsbehov, jeg ser jo at mange hunder ikke har det samme behovet som min.

Jeg har en liten hund, men hun trenger mye mosjon, mye mer enn folk tror. Det er menge som kun vurderer størrelsen, men det er ikke automatisk en sammenheng.

Gammel 04-05-15, 23:25   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, ikke sant? Jeg syns mange behandler hundene som en blanding av en søt baby og en veldig fin veske, eller noe. Jeg vet ikke mye om hundehold, men at de skal ha en tydelig leder og at de skal lyde, det er vel kanskje basic? Sånn "neimen, huff, da, vovsen! Ikke tigge, vet du! Huff, hun er så fæl til å tigge ved bordet! Huffameg, jaja, en liten bit, da!"-hundehold gir meg helt spader!

Gammel 04-05-15, 23:29   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, ikke sant? Jeg syns mange behandler hundene som en blanding av en søt baby og en veldig fin veske, eller noe. Jeg vet ikke mye om hundehold, men at de skal ha en tydelig leder og at de skal lyde, det er vel kanskje basic? Sånn "neimen, huff, da, vovsen! Ikke tigge, vet du! Huff, hun er så fæl til å tigge ved bordet! Huffameg, jaja, en liten bit, da!"-hundehold gir meg helt spader!

Det det med at hunden skal ha én leder er visst litt ut, det var mer slik man tenkte om hund i flokk for tjue år siden, har jeg lest litt om. Nå har man forsket mer på hvordan relasjonene er i en flokk, og det er ikke slik man har trodd.

Ang det andre du skriver, tja, det er vel litt sånt også, jeg har ikke sett mye av det. Altså de babygreiene. Men å være konsekvent er jo et nøkkelord, for å si det sånn.

Gammel 04-05-15, 23:42   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det det med at hunden skal ha én leder er visst litt ut, det var mer slik man tenkte om hund i flokk for tjue år siden, har jeg lest litt om. Nå har man forsket mer på hvordan relasjonene er i en flokk, og det er ikke slik man har trodd.

Ang det andre du skriver, tja, det er vel litt sånt også, jeg har ikke sett mye av det. Altså de babygreiene. Men å være konsekvent er jo et nøkkelord, for å si det sånn.

Men "tydelig ledelse" er vel ikke ut?

En av de "bedre" episodene jeg har opplevd var da en bikkje satte mot meg i fullt firsprang på en sti, prøvde å stoppe meg, glefset etter anklene mine, og da jeg endelig kom meg rundt den og beinfløy fra den, med hunden jagende bak meg, gjøende som en gal, og jagende frem og tilbake på stien. Eieren prøvde tafatt med "neimen ikke sånn! Komme hit nå!" Gjennom støyen oppfatter jeg til slutt at eieren gauler etter meg: "du må stoppe og stå helt stille! Jeg får ikke til å fange henne så lenge hun jager deg!"

Gammel 04-05-15, 23:44   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Neinei, tydelig er alltid fint.

Gammel 04-05-15, 23:32   #17
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Spot on!

Og selvfølgelig kan man trene hunden på tilbakekalling uten å gjøre det i nærheten av folk som kanskje ikke liker det. Finnes det ikke en hel haug med forskjellige kurs og sånt man kan være med på da? Og grupper for trening av hund på andre ting. Ser da stadig på FB at venner med hund er på sånne ting. Så får hundene brukt seg litt og.

Gammel 04-05-15, 23:34   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Spot on!

Og selvfølgelig kan man trene hunden på tilbakekalling uten å gjøre det i nærheten av folk som kanskje ikke liker det. Finnes det ikke en hel haug med forskjellige kurs og sånt man kan være med på da? Og grupper for trening av hund på andre ting. Ser da stadig på FB at venner med hund er på sånne ting. Så får hundene brukt seg litt og.

Hunder, spesielt valper, må trene på det hver eneste dag. Mange ganger også. Men selvsagt kan det foregå uten å plage folk. Skjønt har man valp mens det er båndtvang, kan det selvsagt være utfordrende.

Gammel 05-05-15, 08:20   #19
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

For meg var båndtvangen det argumentet som veide tyngst mot å anskaffe seg hund. Ikke tungt nok, da, i og med at jeg nå har en liten bamse av en valp hjemme, men det trumfet mer arbeid, mer skitt, mindre frihet og de vanlige ulempene man gjerne tenker på i første omgang. Jeg - og hunden - trives rett og slett bedre på vandring i fjellet/marka når hunden kan gå løs. Det skaper et slikt fint fellesskap som jeg setter stor pris på.

Det sagt, jeg respekter båndtvangen, forstår at den er nødvendig for fugle- og dyreliv og jeg respekterer at folk ikke liker og/eller er redde hunder. Da jeg hadde min datters unghund ropte jeg alltid hunden inn når vi utenom båndtvangstida møtte folk. Jeg er særdeles lite interessert i at hunden skal hilse på alle hun møter, det gjelder både mennesker og andre hunder. Som regel nektet jeg barn å klappe henne også.

Tilbake til hovedinnlegget, så var reaksjonen du fikk totalt uakseptabel. Vi kan mislike båndtvangen, men vi må forholde oss til den som vi må til andre lover. Og respondere noenlunde ydmykt når vi blir tatt i lovbrudd.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 10:37   #20
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv

Cauchy sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For et par uker siden var jeg på en skogslekeplass og der var det en hundeeier (uten barn, så vidt jeg kunne se) som lot hunden sin løpe fritt blant barna. Jeg angrer på at jeg ikke sa noe.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.