|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
can-jur
|
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?
Et svært godt poeng jeg skal legge meg på minnet!
![]() |
![]() |
#42 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?Det er ikke helt uvanlig å importere "ekte" halalkjøtt. Det ville jeg foretrukket å ikke spise. Hadde jeg visst at jeg skulle spise hos noen som gjorde det, så tror jeg at jeg, dersom relasjonen tillot det, foreslått at vi spiste fisk. Hvis ikke relasjonen tillot det så hadde jeg nok gjort som jeg stundom måtte gjøre (valgte å gjøre) da jeg var vegetarianer: spist ris og salat/poteter og grønnsaker.
![]() |
#43 |
Pauset
|
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?De muslimene jeg kjenner, spiser halal når det er å få tak i, ellers spiser de vanlig kjøttdeig o.l. Det eneste de er veldig nøye på er at de ikke spiser svin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?Man vil jo ofte få servert vegetarretter hos muslimer. De lager mye grønnsakretter.
![]() |
#45 |
-
Medlem siden: Oct 2006
Du bør prøve å gjemme muslimhetsen din bedre bak bekymringen for dyrevelferd. Den vises fortsatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?Halalkjøtt er så grusomt. Sånn i motsetning til vanlig kjøtt, der dyrene blir massert ihjel.
![]() |
#47 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?Jeg hadde ikke laget noe ikke-halal, men om jeg visste at jeg skulle ha en gjest som har fryktelig mye imot det, så hadde jeg heller laget fisk (dersom det er akseptabelt da, siden fisk også er halal
![]() |
#48 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?Jeg spiser den maten jeg får når jeg er på besøk, stort sett. I min verden er det litt uoppdragent å ikke spise kjøttet man får servert kun fordi noen har velsignet det. Venner er snille med hverandre, er ikke det litt av "kontrakten"? Jeg er fristet til å dra frem eksempelet med den asiatiske eleven som hadde med mat (hjemmelaget pizza tror jeg det var) til alle i klassen, uten å reflektere over at det fantes "kjøttregler". Så spør en elev: "Er det svin?" Eleven ser forvirret ut, og innser at hun ikke vet helt sikkert. (Det er ikke alle som er like interessert i mat, selv om man kan fnise litt av at noen ikke vet at skinke er gris.) Jeg måtte slå fast at, jo, det er svin. Og det som skjer da, det kommer jeg aldri til å glemme. Noen velger å ikke spise maten (noe som selvsagt er helt ok), mens noen av guttene (en del faktisk) tar en lynrask avgjørelse av at venner er viktigere enn kjøtt, og spiser og roser maten. De guttene der, de reddet æren til en ung jente i et nytt land. Jeg ville aldri forventet at muslimer skulle spise svin, og hadde aldri servert det selv, men som sagt, jeg glemmer det aldri. Og det har jeg med meg i situasjoner der det blir servert mat som jeg kanskje er litt ubekvem med. Ikke halal, men innmat f.eks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Yes, we can!!
|
![]() |
#50 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?Darth: det var en fin historie!
![]() |
#52 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?Jeg tenkte at "inntrykk av" skulle berge meg fra å detaljere nøye.
![]() |
#53 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?Jeg tenker at dersom jeg får importert halalkjøtt (som jeg er skeptisk til drapsmetoden på) hjemme hos noen på middag så hadde det ikke ramla meg inn å gjøre en hyggelig middag til noe politiske greier. Dyret er dødt, det er allerede kjøpt inn og ikke noe å gjøre med det.
![]() |
#54 |
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Alvorlig diskusjon, jeg vet. Men nå begynte jeg å le så høyt at jeg måtte forklare mannen hva jeg leste her.
![]() |
#55 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?Jeg er med Esme på denne. Jeg vet ikke hvordan skinka mi fra Italia og Spania er slaktet, eller biff fra Afrika eller Sør-Amerika. Jeg ville ikke kjøpt importert halalkjøtt selv, men det hadde ikke ramlet meg inn å spørre etter opprinnelse og slaktemetoder på kjøtt jeg fikk servert i selskap.
![]() |
#56 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?Ja, jeg tror egentlig jeg havner det jeg også, i praksis. Jeg hadde grenet litt på nesen inni meg, men spist høflig. Selv om jeg ikke liker fenomenet. Såpass glad i hyggelig stemning er jeg.
![]() |
#57 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?Men hvordan vet man om det er halal-slaktet kjøtt eller ikke? Spør dere før dere setter dere til bords?
![]() |
#58 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?Jeg forventer ikke å få servert ikke halal-kjøtt hos muslimer. Kjøtt er stort sett kjøtt for meg når jeg setter meg til bords hos noen, selv om jeg selvsagt har synspunkter på dyrehold og slakting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?Det er iallfall rart om man ikke kan spise halal-kjøtt samtidig som mans spiser "industrikylling." Det handler jo ikke, eller bør ikke handle om måten dyret ble slaktet på, men også hvordan dyret hadde det før det ble slaktet. Jeg aner ikke om HI spiser kylling, men hvis han/hun gjør det, er det, blir det rart å bekymre seg så veldig for halal-kjøtt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
villende
|
![]() Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?Heh, for et pussig innlegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|