Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva - om noe - er greit å tvinge andre til?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-07, 20:41   #41
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva - om noe - er greit å tvinge andre til?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

...kanskje noen kan gi gode råd til hvordan inngå masing?

På akkurat det eksemplet du nevner kan du jo gjøre det selv?

Gammel 10-06-07, 21:22   #42
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

På akkurat det eksemplet du nevner kan du jo gjøre det selv?

Det svaret ventet jeg meg, selvfølgelig.

Og det er vel igrunnen det jeg som regel gjør istedet for å mase.
Plukker opp sokker, istedet for å mase om at han skal gjøre det, skyller skeggstubber, legger ting på plass, setter inn i oppvaskmaskinen etc, etc etc når det gjelder en rekke ting han i utgangspunktet har tatt ansvar for.

Og det er greit det - til en viss grad.
Men jeg er ikke overbegeistret for hemmefru-rollen, heller - siden jeg faktisk ikke er hemmafru...
Det er viktig med en viss balanse i forholdet når det gjelder praktiske ting som skal gjøres. Det har noe med følelsen av likeverd, ikke sant.

Når det gjelder barnesikring av skapet, så er det mulig jeg hadde fått det til om jeg hadde gått inn for det. Men handy, det er jeg definitivt ikke.

Jeg synes det er viktig at man tar ansvar, jeg. Det stikker litt dypere enn "gjør det selv, da vel".
Hva man prioriterer å gjøre sier mye om hva man synes er viktig også.

Så, nei - akkurat dette gjør jeg ikke selv.

Gammel 10-06-07, 21:55   #43
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det svaret ventet jeg meg, selvfølgelig.

Tja, det var jo det som var litt av utgangspunktet mitt for tråden. Hva er det greit å tvinge andre til å gjøre? Hvis man er i en situasjon hvor noen ikke gjør noe (og man selv mener det bør gjøres noe), så har man i realiteten tre valg. Gjøre det selv, tvinge/presse/overtale/lure/overbevise den andre til å gjøre det eller la det være opp til vedkommende. Når det gjelder personlige ting (feks oppsøke lege) har man jo ikke muligheten til å gjøre det selv. Hvis mannen min er syk, hjelper det ikke mye at jeg oppsøker lege, så da har jeg i realiteten bare to valg igjen.

Gammel 10-06-07, 23:16   #44
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg "tvang" Teomannen til å begynne med sykkelhjelm etter at Frøkna ble født. Eller: jeg fortalte ham at han ikke fikk lov til å sykle med henne bakpå hvis han ikke brukte hjelm selv. (Med begrunnelsen: "Hva om du velter og Frøkna blir skadet og trenger hjelp, men så kan ikke du hjelpe henne, for du brukte ikke hjelm og ligger der bevisstløs eller død selv.")

Jeg "tvinger" også folk som sitter bak meg i bil til å bruke bilbelte. (Det har liten hensikt at jeg er sikret, hvis idioten bak meg kommer farende som et totonns prosjektil inn i ryggen min og knuser meg bakfra.) Eller egentlig: jeg nekter folk å sitte på i min bil hvis de ikke bruker bilbelte, og jeg nekter å sitte foran i noen andres bil, hvis tullingen bak meg ikke har belte på. Jeg aksepterer å bytte plass med vedkommende, slik at den uten belte sitter foran.

I tillegg "tvinger" jeg besteforeldrene til å bruke flytevest når de tar med Frøkna ut i båt. Eller: de får ikke lov til å ta henne med om de ikke lover å bruke vest selv. (Se begrunnelse for sykkelhjelm.)

Hvis noen i vår omgangskrets hadde vært truende til å ta med Frøkna på sykkel, bil eller båt uten at hun selv hadde vært forsvarlig sikret, ville jeg selvsagt ha "tvunget" dem til å ta på henne hjelm, redningsvest eller bilbelte. Så klart!

Jeg vet ikke om det kan kalles direkte tvang, for det er jo ikke akkurat slik at jeg trer vest eller belte på folk med makt (slik jeg ville gjort om det var et barn det var snakk om). Det riktige ordet er vel heller ultimatum, men i praksis blir det jo mye av det samme.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 00:14   #45
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Tja, det var jo det som var litt av utgangspunktet mitt for tråden. Hva er det greit å tvinge andre til å gjøre? Hvis man er i en situasjon hvor noen ikke gjør noe (og man selv mener det bør gjøres noe), så har man i realiteten tre valg. Gjøre det selv, tvinge/presse/overtale/lure/overbevise den andre til å gjøre det eller la det være opp til vedkommende.

Det er nettopp det. Man får liksom ikke flere alternativer selv om man ikke liker dem man har. (Eller man kan kanskje regne skilsmisse som et fjerde alternativ, da.)

(Jeg har for øvrig også blitt "tvunget" til å begynne med sykkelhjelm. Men det er klart at hadde jeg nektet, så hadde ikke mannen min i praksis kunnet tvinge meg til det.)

Gammel 11-06-07, 07:11   #46
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Begrepet "nagging wife" har jo oppstått for en grunn, og jeg tror det vanskelig kan unngås å oppfattes slik til tider.
Jeg nekter konsekvent å mase, det fører bare til sur stemning. Men jeg irriterer meg skikkelig over "løftebrudd" ala; "jepp, skal ordne det i morra - gjør det i morra".
Like konsekvent som jeg nekter å mase, så glemmer han det han sier han skal gjøre i morra. Er det rart det blir sitronstemning i heimen?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 07:11   #47
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Begrepet "nagging wife" har jo oppstått for en grunn, og jeg tror det vanskelig kan unngås å oppfattes slik til tider.
Jeg nekter konsekvent å mase, det fører bare til sur stemning. Men jeg irriterer meg skikkelig over "løftebrudd" ala; "jepp, skal ordne det i morra - gjør det i morra".
Like konsekvent som jeg nekter å mase, så glemmer han det han sier han skal gjøre i morra. Er det rart det blir sitronstemning i heimen? :snil:

En liten avsporing bare...

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:21.