|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Norgesferie med amerikanere
Too bad.
|
|
|
#2 |
|
This is normal!
|
Sv: Norgesferie med amerikanereJeg synes hele rundturen høres helt fantastisk ut. Vi hadde roadtrip Nord-Norge i sommer, og jeg er tilhenger av å få med seg mest mulig når man først skal ut på tur. Et tips er å detaljplanlegge ganske tidlig. Bruk Google Maps og finn ut hvor lang tid det tar mellom hvert strekk. Blir det tid til å se noe underveis, eller blir det tut og kjør? Jeg tror dessuten det er lurt å ha forhåndsbestilt det meste av overnatting når dere når dere er såpass mange. Da er det også bedre muligheter for å finne de små perlene som krever litt research. Overnatting på slottet i Rosendal høres genialt ut. Jeg har bare vært der på dagsbesøk.
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Ja, jeg tror det blir bra! Har begynt på et kart, da kan vi sortere kjørelengder, hva vi kan se underveis, og prøve å ta hensyn til hvor mange inntrykk man "tåler" underveis. Regner med å forhåndsbestille alt som er mulig å forhåndsbestille, både for å sikre oss rom og spare tid. Da jeg planla forrige tur var det masse som var fullt på nyåret allerede.
|
|
|
#4 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Norgesferie med amerikanereJeg synes det ser overkommelig ut på to uker, i grunn. Men hadde droppet Telemarkskanalen. Sikkert preget av at jeg som vestlending knapt synes Østlandet har noe natur som er verdt å prioritere.
|
|
|
#5 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Norgesferie med amerikanereDet er stavkirke i Bergen, så slipper du å ta en ekstra omvei for det. Og det er jo selveste Fantoft stavkirke, som ble totalskadd i 1996 (påsatt, vettu) og bygd opp igjen av hauggamle trær.
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Jeg tror det er denne veien det blir. Men hva finnes å se på mellom Gaustatoppen/Rjukan og Odda? Og videre derfra til Rosendal? jeg ser at veien går på sørsiden av Hardangerfjurden utover, det er kanskje veldig pent?
Går det båt der altså? Det var en god idé! Er det bilferge, eller må Høvdingen kjøre mens vi andre tar båten?
Jeg tenker det samme om Geiranger, men nå skal vi være turister. Tenker evt. å sove på turisthyttene oppi heia der. Det greiene i Loen skal jeg sjekke ut, men mulig hvertfall deler av følget ikke tør/kan.
Kan historien!
Jo, egentlig enig. Jeg liker ikke verken Grebbestad eller Smøgen noe særlig, men tror amerikanerne syns det er fint. Det er veldig anderledes det de er vant til. Og Havstenssund syns jeg er veldig vakkert.
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Sv: Norgesferie med amerikanereHuhei, nå tittet jeg på den Via Ferrata-greia. Hiawata er for ung, amerikanerne for store og med høydeskrekk, og jeg tror nok jeg får høydeskrekk på ei hengebru 750 meter oppe i lufta også.
|
|
|
#9 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Norgesferie med amerikanereJeg synes Aurland-Hol er mer naturskjønn enn Hardangervidda, men den har smale tunneler, altså. Hvis du likevel tar vidda, er Vøringsfossen et selvsagt stopp.
|
|
|
#10 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Norgesferie med amerikanereEdit: du skal til Rosendal, da blir det vel Haukeli, eller? Der er jeg totalt uvitende.
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Ingenting er hugget i stein, bortsett fra at vi skal til Ålesund, egentlig. Resten er basert på ønsker fra amerikanerne. Rjukan har jeg lagt inn, jeg syns det virket veldig kult. Men ja, skal vi til Rosendal så blir det over Haukeli. Den ene amerikaneren og jeg tok omtrent samme tur for 25 år siden neste sommer, og på Haukeli ble vi overfalt av geiter som kravlet inn i bilen på jakt etter brunostskivene våre, og spiste opp girspaken.
|
|
|
#13 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Gudvangen nederst i Aurlandsdalen:
|
|
|
#14 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Re: Norgesferie med amerikanereØyene utenfor Strømstad som er bilfrie er jo superidylliske og fine.
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Norgesferie med amerikanereJeg hadde droppet å bruke tid i Telemark. Kanalen er grei nok, men det tar tid og naturen i indre Telemark er ikke veldig spesiell. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Sv: Norgesferie med amerikanereJeg skal skrive pakkeliste til dem slik at de tar med et skift av det de bruker om vinteren. Heldigvis har den ene vært her før, og det var den sommeren det ikke hadde vært verre vær siden, før i år. Hun måtte låne endel klær den gangen, så jeg tror de er relativt forberedt.
|
|
|
#17 |
|
lettere utlada
|
Sv: Norgesferie med amerikanereEr det en mulighet å kjøre nedom Dalen og evnt overnatte på hotellet? Sånn hvis dere velger å skippe kanalturen, mener jeg? Dalen hotell har en fin historie, og en nydelig beliggenhet, som fascinerer de fleste amerikanere. Jeg kan muligens ordne med privat rundtur på hotellet (med alle spøkelseshistoriene) om mitt søskenbarn jobber der neste sesong også.
|
|
|
#18 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Norgesferie med amerikanereHvis du skal kjøre over Haukeli så kommer du til denne fossen på veien til Rosendal. Etter tunnellen fra Odda. Hvis den er bra nok så har du kjapt unnagjort den biten.
|
|
|
|
#19 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Eg kjenne fleire skikkelig spreke fjellfolk som har syns den turen var tøff både fysisk og mentalt. Hadde aldri i verda lagt opp til noko slikt om eg ikkje visste dei elska fjell, klatring og høgder.
|
|
|
|
#20 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Tsk. Østlendinger.
|