Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Vimpelgenser for voksne? Aka: hva skal jeg strikke nå?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Se resultatene: Hvilken genser skal jeg strikke til meg selv?
Islandsk genser med geometrisk mønster i grønntoner blir superlekkert! 7 16,28%
Nei, du må velge islandsk genser i jordfarger og mer organisk mønster. 25 58,14%
Hallo, det er selvsagt den med mønsterstrikk du skal prøve deg på nå. 10 23,26%
Vimpelgenser er bare SÅ deg. 2 4,65%
Kan du slutte å mase på oss om garn og alpakka og tweed? Just shut it! 1 2,33%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 43. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-16, 23:38   #41
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vimpelgenser for voksne? Aka: hva skal jeg strikke nå?

Alltid smart å søke på Ravelry og sjekke alle prosjektene som er strikket opp. Du får se forskjellige fargekombinasjoner, forskjellige garntyper og du får sett hvordan prosjektene passer på forskjellige kropper også.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-16, 09:49   #42
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg har gjort det litt sporadisk, skjønner ikke helst hvorfor jeg ikke gjorde det nå.

Et teknisk spørsmål om mønstre: Jeg fant ut at Hiawata skal få en genser før jeg begynner på en til til meg, og han ville ha vimpelgenseren. Han bruker litt større størrelse enn 12 år (som er den største størrelsen mønsteret går til), men min strikkefasthet er løsere, og jeg skal bruke litt tjukkere garn enn oppskriften. Prøvelappen min viser ca 2 cm forskjell på 10 cm. Betyr det at jeg kan lege til ca 2 cm pr 10 cm i oppskriften? Slik at hvis de sier at omkretsen blir 90, så blir min 102-ish? Eller bør jeg utvide oppskriften med noen masker? Da må jeg drive og regne om mønsteret og det har jeg aldri gjort før, men det er vel kanskje safe å øke det med én mønsterbredde, altså én sånn vimpel?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-16, 09:54   #43
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Måtte inn og titte på de ulike, det hadde jeg ikke tenkt på å gjøre. Da fikk jeg jo masse fargeinnspill. To av genserne i originalgarnet er jo også litt melerte, den i grå og den i grønt.

Tittet på den fra Ingerfuru, og jeg skjønner hva du mener. Jeg likte godt tweeden i hovedfargen, men det ble litt uklart i mønsteret. Men tror det kanskje også har med fargevalget å gjøre.

Det er jeg enig i. Tips hvis du skal strikke i flere farger: legg nøstene ved siden av hverandre og fotografer i svart-hvitt. Da ser du om det blir bra kontrast.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-16, 10:00   #44
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er jeg enig i. Tips hvis du skal strikke i flere farger: legg nøstene ved siden av hverandre og fotografer i svart-hvitt. Da ser du om det blir bra kontrast.

God idé, takk! Jeg liker typisk de genserne uten altfor stor kontrast, jeg liker for eksempel ikke dem med hvitt som bunnfarge i mørkt mønster, men det må jo synes. Av genserne fra selve mønsterprodusentene liker jeg best de to damegenserne, sånn rent kontrastmessig, og jeg liker aller best når mønsterfargen er lysere enn bunnfargen.

Gammel 28-02-16, 11:53   #45
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

On du strikker løst og skal bruke tykkere garn ville jeg gått ned en pinnestørrelse eller en størrelse på oppskrifta.

Gammel 28-02-16, 11:58   #46
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jammen, jeg vil ha den større enn oppskriften. Jeg har økt den med en mønsterbredde og beholdt pinnestørrelse, for håpentligvis blir den passe-ish.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:32.