|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Live and let live
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)
Nei uff. Helt uenig.
|
|
|
#2 |
|
Ringskrømt
|
Veldig uenig i sammenligningen. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er akkurat det. Det kan jo være at foreldrene til disse nazi tvillingene synes at de overfører "sunne" overbevisninger til sine barn også |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ringskrømt
|
Nei, det tror jeg ikke. Hun mener nok at det er riktige og nødvendige holdninger å overføre til barna, men at de er sunne og representative for folk flest - nope! |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ringskrømt
|
Det er det jeg mener. Det er ikke mulig å _ikke_ overføre egne overbevisninger til barna. Da mener jeg både religiøse og kulturelle. Noen har dog mer skremmende holdninger enn andre. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ustabil
|
Enig. Hvis barna skal lære om "rett og galt" - som på mange måter er basisen i enhver barneoppdragelse - så må noen faktisk våge å fortelle hva som er rett og galt. Og selvsagt er rett og galt både kulturelt og historisk betinget, likeså politisk og religiøst. Jeg syns det er så tragisk at mange foreldre hele tiden skal gardere seg mot å si noe feil så de ender med å ikke si noe som helst som gir mening for barna. Jeg mener at det er vår PLIKT som foreldre å bidra til å gi barna både holdninger og oppdragelse - i samsvar med den tid, kultur og det samfunn vi lever i. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Vesentlig forskjell, med mindre du også sier at man skal kverke alle som er for EU.
|
|
|
#9 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Det er mulig jeg er sær, men jeg syns faktisk det er en vesensforskjell å indoktrinere barn med et budskap om at den hvite rase er overlegen, og at "de andre" er undermennesker - og det å indoktirnere barn med at "jesus lever" og "Allah er stor."
|
|
|
#10 |
|
Ustabil
|
Jeg syns at også politiske budskap burde holdes vekk fra barnas klær. Jeg syns ikke det er riktig å "bruke" barna for å fremme verken politiske eller religiøse standpunkter.
Dette er jo en del av den religiøse oppdragelsen - for denne gruppen. I mine øyne like ille som å hevde en rases overlegenhet. (Kanskje verre fordi man faktisk lemlester små barn!) |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, jeg synes også at nazismen er myyyyye værre enn det meste. Selvfølelig er det ganske uskyldig med en 2 åring i demonstrasjonstog eller en 5 åring med jesus t-skjorte. Det gjør sikkert ikke noen skade for barnet - og langt mindre for andre. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ustabil
|
Hvis man mener noe sterk nok tror jeg ikke det er mulig å formidle dette på noen annen måte enn som "sannhet". |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Men herlighet. Det der er kulturelt. At de har misforstått sin egen religion er irrelevant. Og selvsagt er det like ille.
|
|
|
#14 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Så deilig å slippe å si noe fornuftig selv, når Sitron sier hva jeg ville ha sagt.
|
|
|
#15 |
|
Ustabil
|
Så lenge de bruker sin religion som begrunnelse så er det religiøst betinget. Uansett så er dette synspunkter som foreldre innprenter sine Somaliske barn - er det bedre enn å lære barna sine at den hvite rase er overlegen? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Absolut ateist
|
Det står ingenting i Koranen om dette. De følger Koranen. Ergo er det ikke religiøst, men kulturelt.
|
|
|
#17 |
|
Ustabil
|
Det går ikke an å avskrive andre menneskers tro på den måten. At de ikke er "bokstavtro" som din venninne gjør dem da ikke til noe mindre religiøse. De har sin måte å forstå religionen på. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Skrekkøgle
|
Selv somaliere sier jo at det er kulturelt. At noen sier det er religiøst, gjør det ikke religiøst fordet. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nåvel. De somalierne som ble intervjuet på fjernsynet kallte det sunna å omskjære jenter. Mener du at sunna er kultur og ikke religion? Hvem er du som kan uttale deg om det folk tror på er religion eller ikke? Strengt tatt står alle fritt til å tolke sin religion som de selv vil. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Ustabil
|
Nemlig. Nazisme er heller ikke religion - men like ille er det jo uansett. Samme gjelder omskjæring, flatrulling av ungjente-pupper og en hel del andre ting. |
|
|
|
![]() |
|
|