Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Priser på sommeraktivitet/-leir

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-16, 10:29   #41
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Priser på sommeraktivitet/-leir

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes også det var snakk om veldig høye summer hvis det er gjennomsnittet. Jeg er ikke overrasket over at det finnes en god del familier som bruker så mye penger, heller ikke på ett enkelt barn, men det må da være utrolig mange som bruker vesentlig mindre?

Det var det jeg tenkte også, og så lurte jeg på om vi var helt i utakt med hva som er vanlig. Greit at noen bruker over 7000 kr, men at det skulle være gjenomsnittet synes jeg er høyt?

Hvis det da ikke også inkluderer ferie, og da synes jeg det kanskje er noe lavt igjen.

Men nå er vi jo usedvanlig heldige i Oslo som har sommerskolen. Jeg ville garantert ha måttet bruke mye mer penger på sommeraktiviteter for ungene hvis vi ikke hadde hatt den. Det beste med den er jo at ungene er svært fornøyd med det tilbudet de får der. I år skal knerten først på et naturfagskurs som heter Forskeruka og på slutten av ferien på et engelsk-/gymkurs som heter Summer games. Snuppa skal på animasjonskurs.

Gammel 22-06-16, 10:32   #42
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ellers det er veldig trist at dette ser ut til å være enda et område der barn av ikke-velstående foreldre faller utenfor. Ikke bare gjelder det ferieturer, men også hva de driver med hjemme i ferien, liksom. Nok en grunn til å elske Sommerskolen i Oslo - det er ingen som regner dette som et "lavstatustilbud for fattige", såvidt jeg kan se, tvert imot er det noe "alle" går på.

Nå baserer jeg meg utelukkende på det jeg har sett i de to klassene til ungene mine, så datagrunnlaget er ekstremt tynt. Men jeg ser at de barna som i aller størst grad burde søkt seg til sommerskolen for å ha et fritidsstilbud ikke gjør det. Jeg forsøker å forstå hvorfor. Særlig nå som ungene mine har blitt store nok til å komme seg til skoler i nærheten på egenhånd (lokalskolen vår har ikke kurs, men flere i gangavstand har det).

Gammel 22-06-16, 10:37   #43
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Her betaler vi for ferie-SFO, dvs. fra skoleslutt til skolestart minus juli, hvor vi tar ferie.

Vurderte både Kulturskolen og noe friluftsopplegg en uke, men begge delene kostet nesten 2000,- for en uke og siden vi allerede betaler for ferie-SFO så ble det litt i overkant. Når hun blir for stor til SFO får vi heller spandere en sånn uke eller to.

Gammel 22-06-16, 10:37   #44
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette var jo snakk om et gjennomsnitt blant familier som sier at de sender barna sine på slike aktiviteter. Jeg har tre barn og det vil ikke overraske meg om vi noen sommere kan ende på en slik sum til sammen etter hvert. Alle som ikke sender barna på aktiviteter i sommerferien er ikke regnet med, så de er ikke med på å trekke ned gjennomsnittet.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-16, 10:39   #45
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

... snip ... Det er vel ikke fordi at barnehage koster mindre, men at de får støtte fra kommunen slik at prislappen kan være like høy, men egenandelen for foreldre er mindre?

Jo, selvsagt er det slik - jeg mente at jeg synes det er vilt at egenandelen for SFO er høyere enn for barnehage - fordi barnehagen er så mye personaltettere og over mange flere timer hver dag enn SFO. Det blir dyrere for foreldrene når barna begynner på skolen, selv om skolen er gratis.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-16, 10:44   #46
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Og så er det ikke engang søskenrabatt på SFO (i allefall ikke her), så har man barn med maks 3 års mellomrom blir det fort veldig dyrt. Vi betaler mer for SFO for storebror enn for barnehage for de to minste til sammen.

Gammel 22-06-16, 10:44   #47
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Dette var jo snakk om et gjennomsnitt blant familier som sier at de sender barna sine på slike aktiviteter. Jeg har tre barn og det vil ikke overraske meg om vi noen sommere kan ende på en slik sum til sammen etter hvert. Alle som ikke sender barna på aktiviteter i sommerferien er ikke regnet med, så de er ikke med på å trekke ned gjennomsnittet.

Jeg har barna mine på sommeraktiviteter, og det er det som oppgis som kriterium i teksten som hører til grafen. Knerten skal sågar på opplegg i 3 uker uten at det koster oss noe som helst. Da burde vi jo være med på å trekke ned gjennomsnittet selv om utgiften for ham er kr 0?

Gammel 22-06-16, 10:48   #48
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Tjorven i at organisert, men gratis, aktivitet strengt tatt burde telle med.

Men dersom det faktisk er snakk om snittet blant de familiene som betaler for sommeraktiviteter, og dette er tredjeparten av alle norske familier, så er jo snittprisen (for alle familier) i underkant av 2500 kr. Det er jo noe helt annet enn jeg så for meg.

Gammel 22-06-16, 10:56   #49
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruker ingenting. Gratis sommerskole, ellers er de overlatt til sin egen fantasi, stakkars små.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-16, 11:35   #50
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har bare ett skolebarn og har ikke meldt henne på noen aktiviteter. Her er SFO stengt hele skoleferien, følgelig betaler vi ikke noe heller, så hos oss bruker vi faktisk mindre penger på aktiviteter enn i skoleåret.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-16, 11:40   #51
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Leir i fire dager, 1000 kroner. Og så har tines fotballskole ellerede vært, 400. Thats it. I tillegg skal jeg og jenta på leir sammen, men det er familieferie, 4000 trur jeg det var.

Gammel 22-06-16, 11:44   #52
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge guttene skal på tuurer med turistforeningen som er helt gratis, i tillegg skal minstemann på feriekoloni en uke og det koster 750 kroner tror jeg.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-16, 11:57   #53
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldstemann har ikke noe aktiviteter utenom det vi gjør i fellesskap som familie, lillesøster skal på fotballskole en uke og det vet jeg faktisk ikke hva koster. I tillegg så har begge to reist alene til besteforeldrene denne uken, og det er så langt unna at de må fly, og de flybillettene er jo ikke akkurat billige.

Jeg skulle ønske vi hadde samme sommerskoletilbud som Osloskolen, for jeg er sikker på at storebror ville elsket å gå på noen av de kursene som tilbys. På den andre siden så skal vi ha fire uker ferie sammen, og de er hos besteforeldrene en uke og sammen med faren (mens jeg jobber) en uke, og litt tid til sløving utover det synes jeg det er helt greit at han får lov til.

Gammel 22-06-16, 12:05   #54
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det er fritidsaktiviteter i sommerferien det er snakk om, så ser jeg ikke hvorfor cuper og turer skal regnes som noe annet enn f.eks. fotballskol?

Tja, det er jo bare jeg som tenker slik - kanskje fordi at innbetalingen for feks korpstur ofte er payback av dugnader etc slik at det ikke er rene pengeutbetalinger, og slik sett ikke så lett å "regne om". Mens ting som de gjør på sommeraktiviteter/leir her har vært en ren pengetransaksjon (+ at det er åpent for alle, for å delta i cuper, må man jo være på et lag. For å delta på håndballskolen er man "frittstående" på en måte. Men det har jo lite med pengene å gjøre)

Gammel 22-06-16, 12:05   #55
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Her vi bor tror jeg ikke at det finnes noen gratis sommeraktiviteter. Hun har vært med på mye forskjellig opp gjennom årene, i år skal hun på Camp i Sirdal. Det er vel det dyreste så langt, synes å huske at det koster 3500. Men da er det med overnattinger og mat.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-16, 12:10   #56
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Det stemmer nok på eldste her. Musikkleir koster 5000,- og så regner vi med et par tusen til i tilleggsundervisning. Skal en uke på Sommerskolen i Oslo. Den er gratis.
Mellomste skal en uke på idrettscamp i sporten han bedriver, dog sover han hjemme så tror ikke den koster mer enn 2000,-. Men regner med enetimer også, så kanskje et par lapper til. Sommerskole i to uker som er gratis.

Ja, det koster mye, men gir også veldig mye både faglig og opplevelsesmessig.

Ferie kommer i tillegg.

Sist redigert av IzziCreo : 22-06-16 kl 12:16.
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-16, 12:36   #57
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

mine to ynste skal på tilsammen tre uker med betalt sommeraktiviteter, uten overnattinger, tilsammen 2400,-. Minste skal også på gratis sommerskole.

De hadde tilbud om treningsleir i idretten de holder på med, men det kostet 5000,- per stk, og 10 000,- er rett og slett for mye for meg når jeg er student. Så den måtte de takke nei til.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-16, 12:48   #58
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Minsten skal på fotballskole og forskerskole. Det blir 3500kr på han. Eldste skal på karateleir, det blir vel 2000kr eller noe. Mannen er arbeidsledig og skal ha praksisplass i sommer. Da blir det ikke noe familieferie sammen i år.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-16, 14:32   #59
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Sånn. For å spore av så synes jeg det er helt vilt at SFO koster mer enn barnehage.

Jeg kan spore av med deg. Synes du det altså? En barnehageplass er jo subsidiert fra kommunen med mer enn 16000 pr mnd. burde kommunen subsidiere sfo også?

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-16, 14:44   #60
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg kan spore av med deg. Synes du det altså? En barnehageplass er jo subsidiert fra kommunen med mer enn 16000 pr mnd. burde kommunen subsidiere sfo også?

Jeg er er fullstendig klar over at barnehage er subusidiert, bare så det er sagt. Jeg synes SFO er veldig dyrt, og synes i hvertfall det burde være kostnadstak slik at man ikke betaler mer enn det faktisk koster per barn. Det er veldig ulikt innhold i SFO rundt om i ulike kommuner også. Noen er jo bare oppbevaring, mens andre har aktiviteter inkludert. I min kommune og på min skole møtte vi betale ganske mye ekstra for aktiviteter i SFO-tiden, slik at kostnaden ble adskillig høyere enn månedsprisen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:39.