Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bryllup i Italia, og kostnader for gjestene

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-16, 12:30   #41
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjestene

Jeg synes det høres fantastisk ut og synes prisen høres ok ut (med tanke på alt som var inkludert), og ville absolutt prioritert å komme hvis det var nære venner eller familie.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 12:34   #42
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

2000 kr var vel inkludert overnatting?

Nei. Overnatting kom i tillegg.

Gammel 16-08-16, 12:36   #43
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Nei, det står for oppholdet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 12:37   #44
Linella
Erfaren

Linella sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Slik jeg tolker HI står det at folk betaler for overnatting og fly, og at de 2000 kr for opphold er for overnatting.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 12:39   #45
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hovedinnlegg

Vi betaler for lunsjer, vinsmaking med middag, italiensk aften, bryllupsmiddag og muligens frokost alle dagene for alle gjestene, så det er da overnatting og fly man betaler selv..

Jeg tolker dette som at man betaler overnatting selv. Altså at de 2000 er for alt det andre.

Gammel 16-08-16, 12:41   #46
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tolker dette som at man betaler overnatting selv.

Ja, men det er da nettopp det de 2000 er ment å dekke?

Gammel 16-08-16, 12:42   #47
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ref.:

Opprinnelig lagt inn av Levic, her.

Vi tenkte 2000 for opphold pr, gjest, og de må også betale fly.

(...)

Vi betaler for lunsjer, vinsmaking med middag, italiensk aften, bryllupsmiddag og muligens frokost alle dagene for alle gjestene, så det er da overnatting og fly man betaler selv..

Så siden det er overnatting og fly gjestene må dekke selv, og HI sier at det er 2000 per gjest, og i tillegg kommer fly, så bør da de 2000 være for overnattingen. (Hva annet skulle det være, når brudeparet dekker fest og mat ellers?)

Gammel 16-08-16, 12:49   #48
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Men det er vel bare snakk om at gjestene skal betale opphold som da tilsvarer hotell? Pluss reise selvsagt.

Men her var det snakk om å overnatte i tre netter, ikke ei natt som ville vært det normale ved et bryllup. Det er snakk om en utenlandsreise med fly, ikke en innenlandsreise, som for noen ville vært en kort biltur. Det er også snakk om å bruke feriedager for å være med på alt opplegget, noe man normalt heller ikke må når man er bedt i bryllup.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 13:13   #49
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tolker dette som at man betaler overnatting selv. Altså at de 2000 er for alt det andre.

Nei, brudeparet spanderer "alt det andre" (mat, vin, italiensk aften etc), gjestene betaler overnatting, dvs 2000 kr, og fly kommer i tillegg. Slik jeg leser det.

Gammel 16-08-16, 13:23   #50
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde nok blitt med, ja. Høres veldig fint ut!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 13:24   #51
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Da misforstod jeg. Jeg trodde de 2000 dekket alt det andre, og at man i tillegg måtte betale overnatting og fly.

Gammel 16-08-16, 13:25   #52
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

2000 for ei (lang?)helg på vingård inkludert mat og vinsmaking er ikke mye. Og hvis man ikke skal gi gave heller så er det ikke noe å si på det i min verden. De siste bryllupene jeg har vært i har krevd 2 hotellovernattinger i Oslo, Køben, Stockholm, Stavanger, altså ikke under 2000. Og gave, nye klær og fly i tillegg. Flott feiring dere legger opp til - jeg hadde takket ja til invitasjonen dersom vi fikk tak i barnevakt.

Her er vi ferdig med bryllupsrushet, men å feire andres bryllup har jeg brukt mye penger på. Først skal man spleise på utdrikningslag (500-1000), og man skal gjerne reise på utdrikning også hvis det er et annet sted i landet/skandinavia. Har til og med betalt flybillett for min søster for at hun skulle komme som barnevakt når vi dro i bryllup. Jeg har ikke alltid vært like happy med å bruke store deler av feriebudsjettet på andres bryllup, men har likevel aldri takket nei til en bryllupsinvitasjon - det sitter langt inne for meg.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 13:36   #53
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

2000 for ei (lang?)helg på vingård inkludert mat og vinsmaking er ikke mye.

Poenget er jo at det ikke koster 2000. For mannen og meg hadde det i realiteten kostet rundt 15000.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 13:48   #54
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Vi har fått en lignende invitasjon, der summen vel var omtrent den samme som dere legger opp til. Jeg er usikker på hvor mye av måltider og sånn som ble dekket i tillegg.

For meg avhenger svaret på en slik invitasjon på hvor god relasjon jeg har til brudeparet og de andre gjestene, gitt at jeg har nok penger, så klart. Fly + overnatting for oss to ville vel blitt 7-8000 + alle andre utgifter, så en billig helg hadde det ikke blitt, selv om dere legger opp til å dekke generøst mye av andre utgifter.

Hadde jeg kjent dere og andre gjester godt, så hadde jeg takket ja, gledet meg og kost meg. Hvis jeg ikke har noen nær relasjon til dere og de andre gjestene, hadde jeg nok muligens fortsatt følt jeg måtte takke ja, men gruffet litt over utgiften og ikke gledet meg i samme grad. Dog hadde jeg nok tenkt det absolutt var verdt det når jeg først var på plass!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 13:50   #55
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, mulig jeg har vært heldig/uheldig ettersom man ser det, de aller fleste bryllupene jeg har vært i har inkludert en flyreise (to flyreiser der jeg har reist til utdrikningslag).
Enig i at det er dyrere å fly til Italia enn til Oslo eller Køben, men SÅ mange tusenlapper er det vel ikke i forskjell om man er tidlig ute?

Det er klart beliggenhet i Italia vil være essensielt her, det bør være nær en flyplass man kan komme seg til innenfor rimelighetens grenser

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 13:52   #56
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Som en langhelg kun for voksne synes jeg det høres helt overkommelig ut. Får man beskjed i god tid, lar det seg som regel gjøre å skaffe rimelige flybilletter, spesielt når reisetidspunktet er litt utenfor høysesong.

Gammel 16-08-16, 14:07   #57
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Gitt at vi hadde fått barnevakt til en langhelg (ikke så sannsynlig per nå), hadde vi nok prøvde å prioritere det hvis det var nære venner eller nær familie. Jeg tenker at når en velger å feire bryllup langt fra der flertallet av gjestene bor, må en være forberedt på at en del takker nei og ikke bli fornærmet over det. Det er mange faktorer som skal klaffe: penger, tid, logistikk og hva en ellers skal bruke feriedagene sine på. Dere vet vel best om de dere inviterer har en økonomi som tåler at de voksne bruker opp mot 10.000 av feriebudsjettet på en langhelg uten barn. Vi er der at vi da måtte valgt å bruke mindre penger på ferie med ungene, men det er jo mange som uansett drar på helgeturer uten barn, og de vil jo fort være dyrere enn dette.

Gammel 16-08-16, 14:28   #58
Levic

Levic sin avatar

Hvor: Nær Oslo
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tusen takk for alle gode innspill og meninger her.
2000 er for hele oppholdet ja, ingenting ekstra for overnatting. Fly kommer i tillegg, og selvfølgelig antrekk om man trenger det, og parkering ++. Blir jo endel mer enn 4000 pr.par.

Vi tenker å be de nærmeste vennene våre, og vi har vært sammen i 16 år så det er mange som kjenner hverandre godt. Håper alle har mulighet til å komme, og vi ønsker absolutt ingen gaver. Det skal presiseres tydelig.

Jeg tenker det kan være lurt, ut i fra det dere skriver, å informere om dette allerede nå. Sende ut en melding om hva det vil koste, og tidspunkt.

Gammel 16-08-16, 14:32   #59
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da vi ble med på tilsvarende bryllupstur var relasjonen til brudeparet helt avgjørende. Vi hadde i tillegg planlagt at vi skulle spandere på oss en langweekend den høsten, så vi slo to fluer i en smekk. Vi var alene som par fra torsdag til lørdag, og sammen med brudepar med flere fra lørdag morgen til søndag kveld.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-16, 14:47   #60
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg og eksen giftet oss forresten på det viset. Vi bodde i Frankrike da, eksen min er amerikansk, og hadde flere gjester som kom fra Frankrike, Tyskland og USA.

Genistreken, synes jeg da, var at vi inviterte de som ville med på bryllupsreise i Norge etterpå. Så vi var 13-15 stk (husker ikke helt) som reiste rundt etterpå. Det betalte de selv. Da hadde jeg lagd opplegg på forhånd med leide busser, overnatting på DNT-hytter osv og vi hadde det helt fantastisk sammen i de tilsammen to ukene.

Flere av gjestene som var med videre sa at de ikke hadde tatt seg råd for "bare" en langhelg, men at når det ble en slik langtur av det med gode venner ble det jo en fantastisk tur og vel verdt det.

Sist redigert av m^2 : 16-08-16 kl 15:28.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:38.