Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Halv/helfabrikata

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hvor ofte inngår halv/helfabrikata i deres middager?
Alltid 8 9,41%
ca halvparter av middagene 19 22,35%
2-3 ganger i uken 24 28,24%
2-3 ganger i mnd. 26 30,59%
Et par ganger i året 7 8,24%
Aldri 1 1,18%
Deltakere: 85. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-07, 21:22   #41
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Halv/helfabrikata

Jeg svarte alltid, men etter å ha lest litt definisjoner moderer jeg meg til ca 1 gang i uken.

Gammel 28-06-07, 22:29   #42
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Alltid. Kjöper jeg fisk, så er den frossen og slöyet. Lager jeg pizza, er det med heinz sauser på flaske. Har vi taco, er det en del ting fra boks, som mais og ananas. Er det steik, er sausbasisen fra pose.

samme her.. lager ting fra bunnen som jeg orker/klarer.. resten er ved hjelp fra toro og annet..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 02:04   #43
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det vi bruker er:
- Grøt fra Toro eller Geisha eller hva det er
- Noe hermetikk (mest tomater til tomatsaus)
- Sauser på flaske, som brukes i andre sauser (mest søt chilisaus som jeg bruker til dressing og i tomatsaus)
- Noen ferdigdressinger
- En og annen ferdigpizza

Det blir kanskje 2-3 ganger i måneden? Ikke 2-3 ganger i uka, i hvert fall. Mest grøt, i grunn.

Fiskeboller, ferdige kjøttkaker, karbonader og sånt går det lite av.

Sauser lages så godt som aldri fra pose.

Gammel 29-06-07, 07:58   #44
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker:

Div sauser fra glass/marinader/fond etc (sånn som man bare har litt av oppi noe annet)
Hermetiske tomater, bønner og kokosmelk
Tomatpuré
Tacopulver fra pose de gangene vi har taco

Jeg regner ikke rene kjøtt- og fiskeprodukter som ferdigmat.
Farsemat spiser vi omtrent aldri. Supper og sauser fra pose bruker vi heller aldri.

Men jeg lager ikke pastaen sjøl, altså.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 08:31   #45
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

2-3 gongar i månaden, men då reknar eg ikkje med hermetikk, oliven på glas, feta på glas o.l.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 11:51   #46
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Halv/helfabriater

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

2-3 ganger i mnd. eller sjeldnere. Det hender jeg bruker tomatsuppe og at mannen lager toro-pannekaker. Ellers må vi være forsiktige med det meste av halvferdig middag pga. allergier.

Signerer, bortsett fra toro-pannekakene.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 17:39   #47
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Jeg kan ikke huske å noengang ha laget et helt middagsmåltid uten å bruke noe som helst av halv- eller helfabrikata. Jeg mener – jeg lager ikke tomatpuré fra bunnen av liksom.

Signerer.

Har imidlertid høyrt rykter om at det skal vere mulig å lage kvit saus utan sånn toro-pose Tenk det!

Gammel 29-06-07, 17:48   #48
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Ett par ganger i året.

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 17:49   #49
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Signerer.

Har imidlertid høyrt rykter om at det skal vere mulig å lage kvit saus utan sånn toro-pose Tenk det!

Mener du vanlig hvit saus?

Du kødder vel nå?

Gammel 29-06-07, 17:53   #50
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Halvfabrikata er vel egentlig alle grønnsaker man ikke selv har dyrket, og alt kjøtt fra dyr man ikke selv har drept.

Jeg har ingen dyr ute i hagen ei heller er grønnsakshagen min er så stor at vi slipper kjøpe alt i fra butikken!

Gammel 29-06-07, 17:55   #51
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Mener du vanlig hvit saus?

Du kødder vel nå?

Neei, tullar da aldri
Ikkje om sånne alvorlege ting.

Er eg eit dårleg menneske om eg brukar Toros produkt?

Gammel 30-06-07, 11:45   #52
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes definisjonene er litt vanskelige her jeg. Endte opp med å svare halvparten siden vi bruker mye saus, og den lager jeg aldri fra bunnen av. Hel-fabrikat bruker vi kanskje en gang hver tredje måned eller noe sånt, men det er meg og denne vegringen mot å lage saus da.

Gammel 30-06-07, 15:46   #53
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kanskje stemt feil. Jeg lager jo sjelden tomatpuré, salsa, tortillaer og slikt selv, så jeg stemte 2-3 ganger i uken, men poser og slikt bruker jeg sjeldnere.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-07, 00:31   #54
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Kan svare selv også kanskje...
Stemte 2-3 ganger i måneden jeg. Nå som jeg er kvalm og gravid blir det av og til 2-3 ganger i uken.

Bruker svært lite poser, men kjøper av og til pastasaus på glass, sursøtsaus på glass, salsa og noen ganger fiskekaker/fiskeboller/fiskepinner eller fiskegrateng.

Gammel 01-07-07, 21:25   #55
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg har kanskje stemt feil. Jeg lager jo sjelden tomatpuré, salsa, tortillaer og slikt selv, så jeg stemte 2-3 ganger i uken, men poser og slikt bruker jeg sjeldnere.

Baker du virkelig ikke tortillaene dine selv?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-07, 07:49   #56
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Baker du virkelig ikke tortillaene dine selv?

Nei. Jeg skjønner jo nå at det er helt feil.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-07, 11:32   #57
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Artig diskusjon. Jeg svarte 2–3 ganger i måneden, men avhengig av definisjon kunne jeg nok fint valgt opptil flere av de andre alternativene også, ser jeg!

Nokså udiskutable hel/halvfabrikata som forekommer rett som det er her i huset:
– fiskegrateng
– pastasauser og indiske sauser på glass (men lager oftest selv), pesto
– taco- og tortillaparafernalia
– Toro tomatsuppe
– frossenpizza
– pølser
– ferdige kjøttboller
– ferdigmarinert stapp-rett-i-ovnen-i-en-time-kylling
– ferdige woksauser på pose (Blue Dragon o.l.)

Mer diskutable hel- og halvfabrikata: Fisk (og kjøtt) kjøpes ferdig filetert og ofte frossent. Bruker enorme mengder tomatbokser. Gidder ikke koke bønner og kikerter og slikt selv, men kjøper på boks. Bruker hauger av mer eller mindre eksotiske blandingssauser, krydderpastaer og krydderblandinger på små flasker og glass. Lager ikke pastaen sjøl lenger etter at vi fikk barn, og kjøper den vanligvis tørket.

Alt i alt synes jeg vi er godt over på lage-sjøl-fra-bunnen-siden unntatt i ekstreme stressperioder (men da blir det så vond mat at jeg blir litt deppa).

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-07, 12:04   #58
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Ekstremt sjeldent.

Gammel 06-07-07, 13:49   #59
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Standard

Eg skal ikkje forsøke å forsvare vårt forbruk av heil/halvfabrikata, for eg skulle ønske me var flinkare til å lage ting frå grunn av. Men eg lurer på ein ting: dersom alt/det meste skal lagast frå grunnen, må ein ikkje da ha eit relativt stort kjøkken med stor lagringskapasitet både i kjøleskap og skap?

Eg lagde kalkungryte frå bunnen av, og enda opp med to nye ingrediensar som eg aldri har hatt bruk for før, og som eg aldri har hatt bruk for etterpå. Dei står no i kjøleskapet, og med unnatak av om me lagar den same kalkungryta ein gong til, vil dei bli ståande til dei går ut på dato.

Dessutan må vel all mat ein lagar heilt frå grunnen av generere ein heil del meir oppvask og rot

Men som sagt; eg har lyst til og planar om å bli flinkare til å lage ordentelig mat.

Gammel 06-07-07, 14:27   #60
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Eg lagde kalkungryte frå bunnen av, og enda opp med to nye ingrediensar som eg aldri har hatt bruk for før, og som eg aldri har hatt bruk for etterpå. Dei står no i kjøleskapet, og med unnatak av om me lagar den same kalkungryta ein gong til, vil dei bli ståande til dei går ut på dato.

Dessutan må vel all mat ein lagar heilt frå grunnen av generere ein heil del meir oppvask og rot

Hvilke ingredienser er det da? :nysgjerrig:

Jeg lager mye mat fra bunnen, men det er ikke så veldig fancy. Handler det jeg trenger av grønnsaker og råvarer 1-2 gang i uka og komponerer stort sett hverdagsmiddagene selv. Stort sett kjøtt/fisk/kylling + poteter/ris/pasta + grønnsaker. Det er godt mulig jeg hadde spart noe rot ved å bruke halvfabrikata. Det har jeg faktisk aldri tenkt på en gang. Jeg rydder hele tiden underveis, så det blir ikke så rotete.

Jeg har ikke mye lagringsplass heller og bruker mest ferskvarer. Har et skap med tørrvarer som tåler lagring. Fryseboksen er den over kjøleskapet og den er jo lite egnet for langtidslagring.

Jeg har laget hverdagsmaten fra bunnen i flere år, og det er ikke mye jobb altså. Bruker max en time om dagen til middagslaging/spising/rydding. Det blir rutine når man blir vant til det.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:31.