|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: To wolf or not to wolf
Dette sier den slovakiske gjeteren. Er det noen som vet om det faktisk vil være mulig?
|
|
|
#2 |
|
Epikur
|
Det er litt pest og kolera, tror jeg. Den sauen som er raskest og gjør mest nytte av fjellbeite og er minst sårbar for fall, rovdyr og sykdom er spælsau og villsau. Det er den mest individuelle sauen som raskt danner småflokker. Den store kjedelige dalasauen er feitere, løper saktere, brekker gjerne noe hvis den faller, går seg fast på hyller fordi den ikke er smidig nok til å snu, men liker seg bedre i store flokker.
|
|
|
#3 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Jeg kan veldig lite om sau, men jeg trodde det var dalasauen som er dårligst rustet mot ulv. Stemmer det?
|
|
|
#4 |
|
Epikur
|
Ja, det stemmer. Det var det jeg prøvde å skrive også, men jeg var nok utydelig. Det er mest kjøtt på dalasauen, og greiest ull, så derfor har den vært foretrukket.
|
|
|
#5 |
|
|
Det er jo nettopp det. Det kan godt tenkes at det ikke er mulig med gjeting eller whatnot, og det kan godt hende at bøndene er drittlei av å høre forslag om det, men er det egentlig noe det er forsket på eller testet eller jobbet med i noen grad? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
can-jur
|
Nei.
|
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Sv: To wolf or not to wolfJeg hang med i Sollia-saken helt til siste avsnitt. Da greide jeg ikke å la være å himle.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
På New Zealand- nix og nada. Ikke så mye som en liten hoggorm i sikte en gang. Det er dessuten slikt klima at de kan gresse rimelig grønt hele året. Pluss at landet er mer sentralisert. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: To wolf or not to wolfStorbritannia har vel ikke større rovdyr enn rev, og Australia kan sjelden sammenlignes med noe her nord. Den gang vi hadde skikkelige rovdyrbestander her i landet var gjeting barnearbeid. Tror det ble laget en ganske ubehagelig film om det for et par år siden?
|
|
|
#13 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: To wolf or not to wolfDette oppsummerer mitt syn. "idiotar". |
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
Så teit. Det er jo generaliseringene og navnkallingen som ødelegger for en fruktbar diskusjon. Dette var nok et bidrag til det. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Jeg hadde håpet at vi kanskje kunne diskutere dette med ordentlige argumenter her på FP, men takk for at du beviste at hvertfall ikke du greier det da.
|
|
|
#16 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Mange ordentlige argumenter i det innlegget der. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
Hvilke tenker du på da? Var det harseleringen over fjorten år gamle jenter du likte best? Eller konseptet "folk gidder ikke bry seg om VILLREINEN, nei!" (Hvor han åpenbart kun er sur for at ulven tar dyra HAN har lyst til å skyte, ref FB-profil), eller var det bare jevnt over supergivende med enda en som mener at hvis man bor i Oslo er man hipster og derfor umulig kan skjønne seg på noe annet enn soyalatte? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo