|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Du må nå ha vestlige forfedre for å kunne være danskDet interessante her er jo nettopp at de skiller mellom vestlig og ikke-vestlig. Hvis norsk kultur skal være så fantastisk, så skulle man tro at polske og franske innvandrere er en like stor trussel som indere. Det er forresten helt slående hvor annerledes den (hvite) sør-afrikanske kameraten min blir behandlet, sammenlignet med svarte fra samme geografiske område. Barna hans glir under radaren, lett som bare det.
![]() |
#42 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Du må nå ha vestlige forfedre for å kunne være dansk
Skolestatsistikk viser vel ikke andel barn med ikke-vestlig bakgrunn. En skole med kjempemange barn med svenske og engelske og spanske barn vil også ha høy andel "innvandrere". Det er jo nettopp derfor denne statistikken er temmelig meningsløs. "innvandrere" er ikke bare ikke-vestlige. Ikke-vestlige er ikke bare pakistanere og somaliere. Ikke-vestlige er kinesere, koreanere, hinduer, persere, sørafrikanere, chilenere og russsere også. For øvrig ligger vår skole på toppen av statistikken, og har bortimot 50% med barn som ikke har innfødte foreldre.
![]() |
#43 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Du må nå ha vestlige forfedre for å kunne være danskPelle: hvordan hadde statistikken sett ut hvis man fokuserte kun på sosioøkonomiske faktorer, og ikke etnisitet? Mine barn har flyttet fra en blendahvit skole, til en med stor variasjon. Men det mest slående er forskjellen på ungene med norske navn: på den nye skolen er det mange flere uføretrygdede foreldre, foreldre som ikke har råd til skolefrukt eller skolemelk, etc. Husprisene i denne skolekretsen er omtrent halvparten av det de var i den gamle.
![]() |
#44 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Du må nå ha vestlige forfedre for å kunne være danskI et statistisk perspektiv så synes jeg dette er interessant informasjon å sitte inne med, for da kan man faktisk regne på hvor lite/mye det spiller inn i forhold til andre faktorer.
![]() |
![]() |
#45 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mine barn regnes som innvandrere på skolen. De kaller det ikke det da, har glemt hvilke ord de bruker. Det gjelder alle barn som har minst en forelder som er enten født i utlandet eller ikke norsk statsborger (husker ikke hva de bruker som definisjon). Mine har norske pass begge to, en av de er født i Norge, og har de har Britisk pappa. Så her skilles det ikke på hvor foreldrene er fra, hvertfall ikke i den ofisielle statistikken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Glamorøs
|
Nei, nettopp. Save
![]() |
#47 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Du må nå ha vestlige forfedre for å kunne være danskMen nå er det nå en gang sånn at manglende norskkunnskaper henger relativt sterkt sammen med om foreldrene dine snakker godt norsk eller ikke. Så det er en av faktorene som sier noe om integrering. Det er dog ikke den eneste.
![]() |
![]() |
#48 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Samer blir i SSB sin statistikk definert som norskfødte med norskfødte foreldre dersom foreldra deiras også er født i Norge. Så i denne sammenhengen går dei "fri".
![]() |
#49 |
Glamorøs
|
Ja, men la oss i teorien si at en skole har 50 % barn hvor en av foreldrene er fra England, den andre fra Norge, hvor barna har norsk pass og er oppvokst i Norge. De vil fremdeles telle som av "minoritetsspråklig bakgrunn". Men det sier ingenting om hva skolen evt. trenger av ekstra ressurser til språkopplæring, eller evt. andre utfordringer de måtte ha. Det gjør derimot en hel haug andre faktorer, som ikke kommer frem i statistikken når man måler "minoritetsspråklig" og "innvandrer".
![]() |
#51 |
Travelt opptatt
|
SSB er vel blant dem som holder tilbake, og insisterer på faglighet oppi all politikken og populismen.
![]() |
#53 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Selv om jeg kommer med argumentasjon, så betyr ikke det at jeg ikke forstår effekten av statistikk, altså.
![]() |
#54 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Du må nå ha vestlige forfedre for å kunne være danskSysselsetting, årslønn og utdanningsnivå blant foreldrene sier vel som regel svært mye mer om sannsynligheten for at barna trenger ekstra språkundervisning, enn hvor foreldrene en gang i tiden ble født. Man må nesten ha greie norskkunnskaper for å få en ok jobb her i landet.
![]() |
#55 |
Glamorøs
|
Jo, men nå snakket du om andelen ikke-vestlige på skolen til barnet ditt vs. "blendahvite" skoler og deres resultater.
![]() |
#56 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
#57 |
Glamorøs
|
Nei, som jeg har sagt, ser jeg poenget i noen sammenhenger. I andre er de fullstendig meningsløse. Jeg syns det er bra man får opp diskusjoner om det hele, og ikke bare mener at det er relevant. For det er ikke alltid det. I tillegg må man passe på at man kaller kategoriene noe meningsbærende. Innvandrer er ikke det samme som ikke-vestlig innvandrer. Ikke-vestlig innvandrer er ikke en ensartet gruppe, ei heller i statistisk sammenheng. Å kategorisere norskfødte med innvandrede foreldre eller besteforeldre, eller en utenlandsk forelder som "innvandrere" er spesielt mangelfullt, og gir ikke god statistikk.
![]() |
#58 |
Leser
|
Jeg synes dette på mange måter er det viktigste. Vi (det vil si jeg og andre som ser linken) får en oppfattelse av at adopterte skal frataes sitt (danske) statsborgerskap - noe som er noe helt annet enn det det dreier seg om.
![]() |
#59 |
Glamorøs
|
Nei, det inntrykket fikk jeg ikke i det hele tatt, så den oppfattelsen må du ta på egen kappe.
![]() |
#60 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Du må nå ha vestlige forfedre for å kunne være danskNei, hallo, jeg trodde virkelig ikke det dreide seg om statsborgerskap! Men det hørtes likevel mer dramatisk ut enn det er, selv om jeg likevel ser situasjonen for danske adoptivbarn. Hvilken bås skal de plasseres i?
![]() |
![]() |
|
|