|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Trøtt
|
Sv: Er du en bunadsramp?
Her er jeg også. Ikke så veldig rebell når det kommer til bunaden.
|
|
|
#2 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
At man har meninger om hva man synes er fint og ikke betyr ikke at man mener at folk ikke skal ha lov til å ha på seg hva de vil. Jeg legger meg ikke borti hvordan folk kler seg, men jeg må ikke synes at alt er like pent. Det er vel ikke alle som synes det jeg kler meg i er pent heller, og det er greit.
|
|
|
#3 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Er du en bunadsramp?Hva kjennetegner en bunadsramp? For min del kan man gå med stakken vrengt, gul t-trøye, blomstrete rosa slagstøvler og plastperler fra tante Olga, jeg vil se på deg med et smil om munnen, men innerst inne driter jeg i det. Din bunad, ditt valg.
|
|
|
#4 |
|
Rockesøster
|
Det var bare et ord jeg fant på i farta for om man bruker annet til bunaden enn det som er beskrevet som tradisjonelt.
|
|
|
#5 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Er du en bunadsramp?Tja. Jeg bruker bunaden min ganske tradisjonelt tror jeg. Jeg bruker tynne sorte strømpebukser, fordi jeg ikke ser noen grunn til å gjøre det varmere enn det må være. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Er du en bunadsramp?Jeg bruker bunaden min slik som den er tenkt, men dropper hodeplagget. Med barna har vi hatt veldig lite regler når det kommer til bunad, der har det vært diverse jakker, støvler, gode sko osv, alt ettersom hva som passet best og fikk de gjennom en lengre tur i tog. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er du en bunadsramp?Jeg har en arvet halssølje som ikke hører til. Mellomsøster bruker min tidligere halssølje til sin bunad som er en annen, så det passer egentlig ikke (men er pent).
|
|
|
#8 |
|
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du en bunadsramp?Jeg har ikke jakke til min Graffer, men har brukt svigermors gamle sykepleiercape til. Capen er blå med rødt for, bunaden min har blå stakk og rødt liv. Passer så fint så.
|
|
|
#9 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Er du en bunadsramp?Jeg er en ganske tradisjonell bruker, men det er mer av vane enn prinsipp. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Er du en bunadsramp?Det hender jeg stopper sjalet, spesielt om det er cape-vær. Men ellers er jeg jo av natur litt regelrytter, så ellers er jeg ganske føyelig.
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er du en bunadsramp?Jeg har ikke hodeplagget til min bunad, men det har jeg faktisk aldri sett noen bruke live, ever. Det er til og med vanskelig å finne bilder av det. Det er litt synd, jeg hadde syns det var gøy å bruke i blant. Har vurdert om det finnes alternative løsninger, som skaut, som kunne vært innafor, men ikke funnet noe.
|
|
|
#12 |
|
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du en bunadsramp?Jeg bruker bunaden stort sett etter boka, både av vane og fordi jeg synes det vanligvis er penest. Det mest rampete jeg gjør er å gå med pulsklokke til den.
|
|
|
|
#13 |
|
ctrl+z
|
Sv: Er du en bunadsramp?Litt ramp, for jeg bruker ikke forkleet som hører til. Det er rett og slett så fargerikt og så i kræsj med resten at jeg dropper det. Ser at mange andre velger samme løsning.
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er du en bunadsramp?Jeg syns det er viktig å finne en god balanse mellom å bevare drakttradisjon, og å holde den levende. Veldig mange av de tingene man mener er korrekt i dag, er jo moderne oppfinnelser. Og man brukte jo ikke ullstrømper fordi det var "korrekt" i gamle dager, men brukte det fordi det var det man hadde. Bunadsko fantes ikke, de vi har i dag er halvgode kopier av pensko fra 1700-tallet. Folk brukte det de hadde. Bunader var inspirert av mønster, mote og impulser fra hele verden og tilbehør var mye mindre strømlinjeformet enn det er i dag. Så jeg syns det er greit med noen prinsipper sånn jevnt over, også syns jeg det er greit at de fleste tilpasser seg det og egen komfort (som nylonstrømper, det bunadsølvet man har, droppe rare kyser og ta på seg solbriller). Jeg syns til og med at det er greit at noen går helt kreisibananas med bunaden sin, fordi jeg tror det for alltid vil være et mindretall.
Sist redigert av Tallulah : 16-05-18 kl 10:59. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
heimføing
|
Jepp, når man er vant til dette, så er det veldig rart å lese at man ikke kan bruke sminke eller solbriller når man har på seg bunad. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Nettopp dette tenker jeg også. Det blir på samme måte som improvisasjon i musikk. Det høres veldig tilfeldig ut, men det er det definitivt ikke. Improvisasjonen foregår innenfor ganske så strenge rammer, for at det skal høres bra ut, og det krever mye kunnskap i bunnen.
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Beklager, du har selvsagt rett. jeg var ikke klar over at det var to ulike ting. Takk for info!
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er du en bunadsramp?Jeg liker ramping som gjøres med god kunnskap og en passe dose respekt for tradisjon. Jeg er ikke så glad i jåleramping, som å bruke konebelte når man er 15, bare fordi det er dyrt og stas og status.
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Nei, ikke jeg heller, men det er egentlig et litt snerpete syn fra min side, som handler mer om generell flashing av monitas og status, enn om bunader spesielt.
|
|
|
#20 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Er du en bunadsramp?Jeg følger en dame på insta som syr de nydeligste kofter. Sånn mens vi er innpå temaet liksom. Skealbmanieida
|
![]() |
|
|