Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-19, 18:00   #1
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egenkapitalgrensen på 15 % bør skrotes!

Jeg er helt enig med HI med flere.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-19, 23:19   #2
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har jo innsett at som skilt dame som sitter igjen med null egenkapital så vil jeg nok måtte leie bolig i ekstremt lang tid fremover. Jeg kommer ikke til å klare å spare opp flere hundre tusen for å dekke egenkapitalkravet, og jeg har ikke rike foreldre som spytter inn heller. De har en feriebolig jeg kunne brukt til realkausjon, men det er ikke sikkert den boligen er tilgjengelig den dagen jeg kan kjøpe bolig.

Og jeg faller neppe inn under de unntakene som bankene gjør heller.

For meg er leiemarkedet usikkert. Jeg vet ikke når huseier bestemmer seg for å selge leiligheten og om jeg da må flytte, og selv på et lite tettsted er leieprisene høye nok. Så med meg selv som utgangspunkt så synes jeg at den grensen på egenkapital må skrotes.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-19, 08:52   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er en uting, nettopp fordi det rammer mange mennesker som fint kan betjene et lån ut fra økonomi, som du sier, men som ikke sitter med egenkapitalen de behøver, og som heller ikke har familie som kan stille opp som kausjonister.

Jeg kjenner nettopp en slik familie, begge foreldre med trygg inntekt, fornuftige, rolige mennesker, og de hadde en avtale med eier på at de kunne få kjøpe en leilighet som ville være midt i blinken for dem og deres barn, til en pris de fint hadde taklet å betale lånet på. Dette ble stoppet ene og alene på grunn av at baken krevde 15 % egenkapital, noe de overhodet ikke har hatt mulighet til å spare opp, og de neppe vil få spart seg opp, da de er «dømt» til å forbli i leiligheten de leier, i dyre dommer, av bygdas «hushai.»

Jeg kjenner jeg er veldig glad jeg ikke skal inn på boligmarkedet i dag.
(Og så fråder jeg innvendig, og noen ganger utvendig, når jeg ser den ørtiende reklamen for forbrukslån: Spare? Nei, det er sååå ikke meg, jeg tok opp et lån i XYZ-bank, jeg! )

Gammel 09-05-19, 11:00   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skattefri utleie av sokkel er vel fordi man tenker at det vil gi flere leiligheter tilgjengelig. Ved at folk som elles ikke ville leid ut, gjør det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-19, 14:48   #5
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig med HI og røkla her. Det skaper et urettferdig skille mellom de som kan få drahjelp og de som ikke kan. Et annet poeng som jeg tror ikke er nevnt her er jo at den tiden du leier for å liksom spare opp egenkapital, så stiger jo boligprisene og kravet til egenkapital vokser tilsvarende. Man vil aldri kunne ta det igjen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:00.