Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo for dummies ...

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-07, 13:46   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Eg kan jo legge til at opprinnelig, dvs. får ørtenfjørten år sidan, tålte ikkje mennesket melk. Men ein begynte å bruke det likevel, den såkalla "secondary products revolution" (yes.. flotte ord).

Igjen; dersom ein ser på historia, og reknar det "opprinnelige" som naturlig, så er ikkje melk ein del av mennesket sin kost. Og opprinnelig var det ingen som tålte det.

Berre nevner det, sidan melk blei diskutert. Forøvrig elskar eg melk

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 14:44   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det MHM's frokostpannekake du lager lapper av? Jeg bruker den og Mock Danishen. Kjempegode. Jeg steker også alltid lapper av pannekakeoppskriften, synes det er bedre.

Her er oppskriftene:

http://www.foreldreportalen.no/forum...ht=mock+danish

Gammel 02-08-07, 14:48   #3
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er det MHM's frokostpannekake du lager lapper av? Jeg bruker den og Mock Danishen. Kjempegode. Jeg steker også alltid lapper av pannekakeoppskriften, synes det er bedre.

Her er oppskriftene:

http://www.foreldreportalen.no/forum...ht=mock+danish

Tusen takk, får ikke prikket deg

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 15:07   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen bør jo spise mat de ikke liker eller tåler. Dersom man ikke orker å spise mye fet mat, gjør man jo ikke det. Men husk at man bør holde seg unna lettprodukter, samme om man slanker seg eller ikke. Lettprodukter er sjelden sunt. Jeg kunne feks. aldri i livet tenke meg å bruke lettmargarin eller margarin, her bruker vi kun meierismør da det er sunnest og mest naturlig.

Gammel 02-08-07, 15:21   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er lavkarbo-synet på frukt?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 15:45   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Hva er argumentene mot lavkarbo?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 15:57   #7
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Hva er argumentene mot lavkarbo?

Tja, at hjernen trenger karbohydrater. Pluss at det ikke er bærekraftig osv.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 19:30   #8
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal prøve lavkarbo fra mandag av. Da har jeg en uke ferie alene og kan lage meg den frokosten jeg vil og den lunsjen jeg vil.

Jeg lurer på hvordan dere fikser lunsjen jeg. Jeg jobber et sted der jeg må ha med matpakke. Lager dere dere salat kvelden i forveien da eller?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 19:36   #9
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Har du micro på jobben?

Jeg har med:

- salat med diverse, ofte med gulost

- gryterett som jeg varmer i microen

- hjemmebak lavkarbobrød med egg eller ost som pålegg.

- omlett eller frittata

- hjemmelagede karbonader

Og alltid en stor salat ved siden av.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 19:39   #10
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

a) Jeg lager mat som gjør at jeg koker ris/pasta/poteter til ungene, jeg tar salat ved siden av.
b) Etter 1 1/2 år på lavkarbo har jeg lært mange knep for rask matlaging fra bunnen av.
c) Matbudsjettet mitt har økt med snitt på 700 kroner måneden.
d) Det er fettet sammen med karbohydratene som er farlig, ikke fettet i seg selv.

Ja det virker, jeg gikk ned 20 kg på ca 20 uker og har siden holdt vekten. Har noen små ønskekilo jeg vil ha bort og som jeg sliter med, men har nå normal BMI.

Takk for saklig svar og gode råd.
Vedr. fett og karbohydrater, har du noe å vise til? En link e.l? (Kanskje det var dette som stod i Isets linker, jeg har ikke fått tid til å lese dem).

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 16:01   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hva er lavkarbo-synet på frukt?

Kommer helt an på hvilken lavkarbo-filosofi det er, det finnes dusinvis, og alle har forskjellig syn på matvarer.

Gammel 02-08-07, 16:14   #12
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kommer helt an på hvilken lavkarbo-filosofi det er, det finnes dusinvis, og alle har forskjellig syn på matvarer.

Er det rart en kan bli forvirret...

Hva skal en stakkar satse på da?

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 16:27   #13
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Hva skal en stakkar satse på da?

Ja, nei det er jammen ikke lett... ikke kan en satse på sunt bondevett heller .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 16:01   #14
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Ingen bør jo spise mat de ikke liker eller tåler. Dersom man ikke orker å spise mye fet mat, gjør man jo ikke det. Men husk at man bør holde seg unna lettprodukter, samme om man slanker seg eller ikke. Lettprodukter er sjelden sunt. Jeg kunne feks. aldri i livet tenke meg å bruke lettmargarin eller margarin, her bruker vi kun meierismør da det er sunnest og mest naturlig.

Det skjønner jeg. Lettmargarin o.l. er tilsatt ymse slags stabilisatorer og rare greier for å få det hele til å se OK ut. Men jeg må nå innrømme at jeg liker Gildes 9% fettpølser mye bedre enn de vanlige. Og hva med disse overlekre 0,0/0,1 yoghurt, er disse da ikke OK ? Spiser masser av dem. Er det da bedre å spise helfett kefir ?

Vi er generelt sett gode til å styre unna snop og feit kost, og er allesammen også normalvektige (vel, jeg er nok litt kraftig iflg KK). Men jeg må trene 6x i uken for å holde det slik, og det er faktisk litt slitsomt noen gange, især om vinteren. Må innrømme at jeg er svært glad i økologisk speltpasta og pommes strips fra ovnen, og det ville være et stort savn å måtte droppe disse.

Gammel 02-08-07, 16:01   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Hjernen trenger det ikke, da er det flere av oss som hadde vært døde eller dumme for lengst. I små mengder kanskje, men mennesket kan fint leve og trives og være oppegående på minimalt med karbo, ja faktisk være mer oppegående enn på normalt kosthold. Men at det ikke er bærekraftig er jeg enig i, det er litt skummelt.

Gammel 02-08-07, 18:29   #16
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn er i alle fall veldig glad i brødmat, pasta og poteter. Og jeg kommer ikke til å gi dem så mye fett som det jeg har lest vedr. lavkarbo.

Gammel 02-08-07, 18:56   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Mine barn er i alle fall veldig glad i brødmat, pasta og poteter. Og jeg kommer ikke til å gi dem så mye fett som det jeg har lest vedr. lavkarbo.

Nei og det har du jo full rett til.

Gammel 02-08-07, 19:48   #18
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg veit ikkje heilt kva eg skal sei om vårt kosthold eg.. for det første er det ingen "diett". Der er ingen reglar vi må følge. Vi har berre gjort endring i vanane.

Eg føler ikkje vi et meir fett enn før. Protein betyr ikkje nødvendigvis fett. Vi fordeler middagane på fisk, svin, kylling og storfe. Ofte indrefilet av svin, og av kylling brukar vi bryst. Ikkje så fett dette trur eg? Vi har kjøttdeig eller pølse ca. ein gong i veka. Det er muligens det feitaste kjøttet, men er samme mengde som vi åt før vi la om kosten.

Jo, antagelig et vi litt meir bacon enn før, noko som betyr at vi har det til eit måltid ein eller to gonger i veka. Eg et også litt meir røykt makrell enn før, men dette er visst sunt fett?

Eg brukar gjerne heil majones, ekte rømme og meierismør, men det har eg alltid gjort. Til skiva brukar eg soft flora og eg har nokre lett-dressingar også. Eg har ikkje gått hardt inn for å ete mykje fett, men seier ikkje nei takk dersom det er det eg har lyst på.

Når det gjeld frukt har vi omtrent frilslepp, og eg veit at det ikkje er i tråd med ein del kurar (som vi jo uansett ikkje følger). Snuppa med diabetes blir veldig påverka av frukt med mykje sukker. Banan sender henne til himmels i blodsukker; omtrent som sjokolade (vi "reparerer" med insulin altså). Mindre søte godbitar er f.eks jordbær. Det kan ho ete alt ho vil av, og vi har ete enorme mengder i sommar. Vi får støtte frå staten p.g.a hennar kosthold, og dei pengane blir brukt uavkorta til å handle god og fristande mat til henne. Jordbær inkludert!

Liven: du har rett på eit punkt i alle fall; det kostar ja, hovedsaklig i grønsaker, bønner, frukt og egg. Dette er egentlig ting vi hadde ønske om å kjøpe meir av før, men tok oss ikkje råd på ei inntekt. Med støtten vi nå får tar vi oss råd. Litt går til glutenfri mat, men mest til alternativ til brød og pasta, og til heile familien slik at vi et det samme. Lavkabro er glutenfritt

At det tar meir tid gjeld ikkje for oss, men vil nok vere tilfelle for mange som er van med å bruke heil- og halvfabrikata. Vi handlar inn mat lørdagar, følger handleliste (ein MÅ skrive liste, elles nyttar det ikkje) og legg då opp til sju middagar der 5 av dei skal vere relativt raske. Eg veit alltid dagen i forvegen kva som er til middag neste dag. Og det er deilig å sleppe å rote rundt i butikken etter jobb for å finne ut kva ein skal ha. Ein sparer MASSE tid på å sleppe det der!

Minsten nektar å ete lavkarbo Så han et brød, brød og brød. Eg gidd ikkje tvinge ein 2-åring til å ete salat; det gir inga meining. Å smøre brødskiver til han kostar lita tid. Han vil uansett berre ha smør på, eller skinkeost

Snart-4-åringen (som har stor, stor fordel med lavkarbo) et som regel maten sin med stor lyst. Vi har både fullkornspasta, naturris og potetmiddagar, kvar einaste veke. Eg trur ikkje ho merkar noko større endring; anna enn at ho får fråtse i ein del matvarer som ho likar veldig godt; ost, skinkepålegg, tomater, agurk, røykt laks og slike ting. Ho har større matglede nå enn før når vi prøvde å dytte i henne brød (som ho jo reagerte på). Der finst glutenfritt brød så klart, men det får ho altfor høgt bloduskker av.

Vi føler at vi må vere oppmerksom på å få i henne nok fiber, sidan jenter på snart fire ikkje nødvendigvis fiber-rike matvarer. Det er vel den største fordelen med brød: det inneheld ein del fiber. Vi prøver å dekke behovet ved å gi henne mat som eple, gulrøtter og bønner.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 19:40   #19
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

En ting til: Hjelper det å redusere eller må man kutte helt?

Gammel 02-08-07, 21:09   #20
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Omelett kan man lage kvelden før, det samme gjelder salat, og det veldig god frokost og lunsj! Jeg lager ofte en dressing av rømme, majones, hvitløk, sitron + krydder og blander i.

Jeg spiser også egenprodusert frokostblanding med kesam på, inneholder blant annet soyaflak, nøtter osv.

Ungene spiser brød, og noen ganger potet/pasta til middagen som jeg koker ved siden av.
Maten er ikke så mye dyrere, man spiser mindre egentlig, men litt blir det nok. Men det er jo så sunt.

Man blir flinkere i å lage mat/tenke matlaging etterhvert og da går det ikke så mye tid til å lage mat.

Man får ikke tette årer av lavkarbo.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:11.