Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Lavkarbo for dummies ...

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-07, 09:55   #1
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.310
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lavkarbo for dummies ...

Jeg vet ikke om det er Senter for kjærlighet til karbohydrater, også kjent som Karbothalamus, i hjernen min som overstyrer all informasjon om emne, men det setter seg altså ikke...

Altså: Jeg kutter ut brød, pasta, ris, potet og?
Og hva i huleste spiser man så til frokost når man har stående buffet og ca. fem minutter på seg?

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)



Sist redigert av Hønni : 02-08-07 kl 10:32.
Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 10:14   #2
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

www.lavkarbo.no

Der finner du det meste.

  Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 10:15   #3
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

og potet

Til frokost et vi:

Salat (har ein stor boks med ferdig vaska salat i kjøleskapet). Ha i skinkebitar, ostebitar, tomater. Tar 5 minutt å lage. God dressing til. Og gjerne kokt egg (vi har ein del kokte egg i kjøleskapet)

Avocado med blåmuggost (ja, den held deg mett til lunsj)

Spekemat, tomater, melon. Eit knekkebrød til (vi følger ikkje heilt slavisk)

Omelett. Superraskt. Pisk to egg og to ss melk. Kvell i varm panne. Røykt laks / spekemat til

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 10:15   #4
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Melder meg inn Senter for kjærlighet til karbohydrater, og følger med på de lure svarene Hønni før...

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 10:16   #5
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Holder man seg mett på kun omelett? Eller kun salat?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 10:18   #6
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Kun salat blir man ikke mett av. Med masse proteiner i salaten blir man mett og god så det holder. Protein og fett er en veldig mettende kombinasjon, så omelett stekt i smør med litt bacon eller skinke i er en veldig god frokost.

  Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 10:19   #7
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Kjære vene, salat til frokost?
Nå har jeg presset inn salat til lunsj, og masse grønt til middag, jeg orker ikke det til frokost også. Hva med kornblanding, bær (uten sukker) med yoghurt, går det?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 10:20   #8
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Korn er jo ikke akkurat lavkarbomat da, men hvis du følger en filosofi ala Lindberg så går det greit.

  Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 10:21   #9
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Jo, gløymde salat. vi har salat til omeletten Det blir mykje salat, men varierer med type salat og med tilbehør.

Veldig godt å strø frøblanding oppå

Jenta vår med diabetes har fantastiske blodsukkermål når ho et lite karbohydrat. I matboksen sin har ho ting som røykt laks, spekeskinke, skinke,
bønner (ho elskar bønner!), ostebitar, agurk, tomater, frokostlappar steikt på cottage cheese og egg (oppskrift på lavkarbo.no), salatblad og kanskje ein bit med knekkebrød (utan gluten, ho har også cøliaki, så vi er uansett ikkje så veldig venner med brød).

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 10:23   #10
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Korn er jo ikke akkurat lavkarbomat da, men hvis du følger en filosofi ala Lindberg så går det greit.

Følger egentlig ingen filosofi, bare åpen for innspill.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 10:24   #11
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Kjære vene, salat til frokost?
Nå har jeg presset inn salat til lunsj, og masse grønt til middag, jeg orker ikke det til frokost også. Hva med kornblanding, bær (uten sukker) med yoghurt, går det?

Nei, salat til både frokost og lunsj har vi sjeldan....

Kva med å omelett i staden, enten til frokost eller lunsj?

Stekt bacon, tomat og avocadobitar i terningar?

Eller stekt egg med bacon til lunsj? Med tomater?

Kaldrøkt makrell, agurk og kikerter (sånne frå boks, ferdig kokt skal berre varmast)

Fetaost med tomater, agurk, oliven og løk?

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 10:25   #12
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Betyr dette at man egentlig også skal holde seg unna helt grove knekkebrød når man går på lavkarbo?

Ikke det at jeg har tenkt å kutte ut knekkebrødene mine, altså, men jeg ble litt nysgjerrig nå ..

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 10:31   #13
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Betyr dette at man egentlig også skal holde seg unna helt grove knekkebrød når man går på lavkarbo?

Ikke det at jeg har tenkt å kutte ut knekkebrødene mine, altså, men jeg ble litt nysgjerrig nå ..

Igjen vil det si om du ønsker å følge Lindberg eller "no carbo". For meg er 2 stk grove knekkebrød nok karbo til å ødelegge non-carbo effekten, dvs vektnedgang i første omgang. Tragisk men slik er det nå engang ....

Ordet lavkarbo indikerer jo noe karbo og da vil jeg si grove knekkebrød er å foretrekke fremfor noe annet .....

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 10:33   #14
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Takk for svaret, Lisa. Jeg er meget skeptisk til nonkarbo, så ikke ti ville hester får meg til å prøve noe slikt, og jeg kjenner på kroppen at den ikke har vondt av knekkebrød, så ergo "knekkebrødet mitt får du aldri".

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 10:33   #15
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Eg er ingen ekspert på området, men har forstått det slik at all brødmat, knekkebrød inkludert skal kuttast ut dersom ein følger dietten.

Vi gjer ikkje det. Vi la om kostholdet for ca. to månader sidan på grunn av snuppa sine sjukdommar. Vi angrar ikkje eit sekund; begge oss voksne trives veldig godt med maten (som jo er kjempegod!) og snuppa er veldig fornøgd. Er berre minsten som ikkje er med på det heile. Han er to år og vil ha skivene sine. Og det får han så klart!

Vi har dagar der vi et brød til frokost og poteter til middag; tingen er at vi har redusert bruken veldig. Ein kan jo sjølv bestemme kor streng ein vil vere. Eg må sei at eg var SVÆRT overraska over at eg holdt meg så god og mett på salat til frokost! Som Albertine seier er det viktig å få i seg protein. Vi har det til alle måltider, og er ikkje redd for fett i form av bacon og fløyte.

NAM!

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 10:33   #16
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.310
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Men jeg har jo ikke tid til å lage meg en omelett til frokost, og ikke er det så greit å spise omelett med klypa på vei til bussen heller...

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 10:38   #17
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Bare et spørsmål: Hvordan klarer lavkarbofolket å spise så mye proteiner uten å bli råtne i magen?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 10:46   #18
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg er ingen ekspert på området, men har forstått det slik at all brødmat, knekkebrød inkludert skal kuttast ut dersom ein følger dietten.

Vi gjer ikkje det. Vi la om kostholdet for ca. to månader sidan på grunn av snuppa sine sjukdommar. Vi angrar ikkje eit sekund; begge oss voksne trives veldig godt med maten (som jo er kjempegod!) og snuppa er veldig fornøgd. Er berre minsten som ikkje er med på det heile. Han er to år og vil ha skivene sine. Og det får han så klart!

Vi har dagar der vi et brød til frokost og poteter til middag; tingen er at vi har redusert bruken veldig. Ein kan jo sjølv bestemme kor streng ein vil vere. Eg må sei at eg var SVÆRT overraska over at eg holdt meg så god og mett på salat til frokost! Som Albertine seier er det viktig å få i seg protein. Vi har det til alle måltider, og er ikkje redd for fett i form av bacon og fløyte.

NAM!

Signerer helt og holdent. Vi har gjort akkurat det samme og er veldig fornøyd med resultatet. Jeg føler meg faktisk så mye bedre av å ha redusert karboene at jeg nå helt fint kan se på veslemor sin skive eller pasta uten engang å ville smake på den. Jeg spiser også en 3-4 grove knekkebrød om dagen men det er det hele. Man blir jo MYE mer mett av proteiner og blir ikke så fort sulten igjen som man gjør av f.eks brødmat (hvor blodsukkeret fyker i været og går ned igjen og man blir sulten igjen) .....

Men jeg må nok inrømme at jeg kanskje ikke er helt komfortabel med det høye fettinnholdet i maten når man spiser mye bacon (og kjøtt forøvrig), smør, ost, creme fraiche osv. Det er fint med velvære og vektnedgang men ikke på bekostning av tette blodårer senere i livet .... tror jeg i høst kommer til å justere litt og redusere fettinnholdet i lavkarbo maten og det blir en utfordring å få til uten å spise mer karbohydrater!

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 10:48   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Kun nordmenn tror at måltider uten brød ikke er ordentlige måltider.
Hva med:

-Eggerøre med røkelaks eller skinke
-Speilegg med bacon
-Omelett med masse godt fyll
-Lavkarbobrød med meierismør og proteinrikt pålegg
-Salater med mye proteiner og fet dressing
-Middagsrester

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 10:49   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lavkarbo for dummies...

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Betyr dette at man egentlig også skal holde seg unna helt grove knekkebrød når man går på lavkarbo?

Ikke det at jeg har tenkt å kutte ut knekkebrødene mine, altså, men jeg ble litt nysgjerrig nå ..

Nei, for lavkarbo er så mangt. Går man på Atkins induksjon, Skaldeman eller Ketolysekuren bør man ikke spise knekkebrød, da de fleste knekkebrød tar opp for mye av karbo-rasjonen. Går man på Lindberg, Lutz eller ikke følger noen bestemt filosofi kan man unne seg litt knekkebrød, bare man ikke overdriver. Jeg spiser Wasa Fiberpluss, og har alltid godt med meierismør og proteinrikt pålegg på. Men jeg går ikke på noen "kur", jeg spiser bare sunt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no