|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: De aller rimeligste hverdagsmiddagsrettene
Ikke eltefritt, men fast, "gammeldags" brøddeig, som er såpass stor at den kan deles i fire emner, som rulles til pølser som er like lange som ovnsskuffa (altså den store langpanna som hører til ovnen), og legges inntil hverandre. Når de hever og steker så fyller de hele skuffa, og "smelter" litt sammen så de må brytes/skjæres fra hverandre. Blir lange og store brød. Både min mor og min svigermor har alltid bakt brød sånn, så jeg tenkte det var noe "alle" i den generasjonen (som gjerne har gått husmorskole) gjorde.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 10-08-20 kl 15:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: De aller rimeligste hverdagsmiddagsretteneDet er (kan være) ganske billig og sunt å ovnsstekte ulike grønnsaker i ovnen. Her kan man ta det man liker og det som er på tilbud. Mange vil nok tenke på det som et tilbehør, men jeg synes det kan funke som et måltid hvis man smuldrer litt feta på. Trenger ikke så mye. Godt med balsamico også (ikke at akkurat det er spesielt billig, da.) Vil man ha mer umami og proteiner, ha på bittelitt pølse, for eksempel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Trøtt
|
![]() Sv: De aller rimeligste hverdagsmiddagsretteneOm man planlegger middager ut i fra tilbud blir det gjerne rimelig.
![]() |
#45 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
Hvilken butikk har kyllinglår?
![]() |
#46 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: De aller rimeligste hverdagsmiddagsretteneVi er glad i mat som gir flere middager med variasjon over tema. Når det er svinebog på tilbud, bruker vi ha kjøtt i mørket ene dagen (stort sett søndager) og deretter skjærer jeg kjøttet i biter og har i brunsausrestene sammen med poteter kjøttpølse, gulrot og løk og voila en slags brun lapskaus. Samme med salt svinebog, restene i gryte med f.eks lapskaus blanding og pølse, litt kjøttbuljong+ litt maizena i krafta slik at det blir mer «stuing» Jeg skriver at jeg tar i pølse, det er i utgangspunktet fordi det stort sett er igjen for lite kjøtt til at det blir nok til en hel ny middag. Men synes også at det smaker godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
Frieriet står fortsatt, babe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Trøtt
|
Du vet at jeg bakte brød med «tre brød i langpanna» (jeg liker de litt større) metoden for en drøy uke siden ja?
![]() |
#50 |
|
Hvor enn du vil! |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Kålstuing og makaronistuing er nesten det beste jeg vet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
200 grader er fint, vil tippe 30-40 min avhengig av ovn. Jeg smører ofte tynt m olje og strør i mel når jeg baker i metallformer eller langpanne. Da løsner det bedre.
![]() |
#53 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: De aller rimeligste hverdagsmiddagsretteneBrød i langpanne fikses enkel ved å legge bakepapir mellom brødene eller bare fylle formen med en litt flat deig som deles i ruter - minimalt med arbeid.
![]() |
#54 |
Hertuginne
|
Øyyyyy. Jeg har dibs på Palmen.
![]() |
#57 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: De aller rimeligste hverdagsmiddagsretteneJeg kjøper en pakke kjøttdeig, deler den i fire og bruker en del til en oppskrift som normalt sett krever 4-500 gram og legger resten i fryseren. Jeg sper på kjøttet med linser, som regel de i boks som er klare til bruk. En boks linser koster rundt en tier, og en fjerdedel kjøttdeig også ca 10 kr. Det gjør et måltid spaghetti bolognese feks ganske mye billigere og like mettende. Ofte kutter jeg kjøttet helt ut også, men jeg har et par i familien som mener middag uten kjøtt eller fisk ikke er middag, så da blir det slik. Ikke bare av økonomiske hensyn, men også fordi jeg mener vi kan spise litt mindre kjøtt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Permakulturell
|
![]() Sv: De aller rimeligste hverdagsmiddagsrettenePasta carbonara, pasta med pesto, spansk omelett og tortillapizza er mine go-to-middager når lommeboka er slunken. Jeg følger også inspirert med på fattig student.
![]() |
#60 |
Glamorøs
|
![]() Sv: De aller rimeligste hverdagsmiddagsretteneTacokjøttdeig utblandet med sorte bønner er kjempegodt og veldig mektig. Ost er jo kjempedyrt, men er mulig å fryse, spesielt om den er revet. Coop har tilbud på norvegia innimellom. Rema har en rimelig gulost. Den er litt syrlig i smaken, men funker som tippkng på taco og sånn, syns jeg.
![]() |
|
|