Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-07, 12:35   #1
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg lurer på oom sykehuskøer kan være en medieskapt myte, jeg. For jeg kjenner iNGEN med brukket ben eller hull i hodet som har måttet vente.

Men det er vel ikke snakk om akuttilfeller når man snakker om sykehuskø; men større operasjoner som transplantasjoner, hjerteoperasjoner o.l. ...?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 13:06   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på oom sykehuskøer kan være en medieskapt myte, jeg. For jeg kjenner iNGEN med brukket ben eller hull i hodet som har måttet vente.

For å snakke litt om meg selv; Jeg ble henvist til ØNH i oktober i fjor, for å fjerne mandlene. Etter lang venting og rot med papirer, så fikk jeg i vår brev om at jeg ikke var i gruppe 1, dvs. de som har krav på å få vite dato innen 6 mnd. Vel, tenkte jeg: Jeg blir vel operert innen poden er konfirmant og slo meg egentlig til ro med det. Når jeg sjekket nettsidene til sykehuset sto det jo gj.snitt ventid, og den var mellom 6 og 12 måneder.
Stor var derfor overraskelsen når jeg rett før vi dro på ferie fikk innkalling til operasjon nå i august.
ØNH har det jo tradisjonelt vært lange køer på - så der har det i hvert fall bedret seg veldig.

:fornøydmedsykehuskøentrossalt:

Gammel 08-08-07, 01:58   #3
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lurer på oom sykehuskøer kan være en medieskapt myte, jeg. For jeg kjenner iNGEN med brukket ben eller hull i hodet som har måttet vente. Det er jo aldri noen livsviktige hastegreier som blir avvist eller som tas på et senere tidspunkt. Mannen min jobber på sykehus og de tar alltid hatsetingene først og så tar de polikliniske undersøkelser (røntgen) senere eller innimellom. Et stort problem for dem og noe som skaper kø, er at de som har fått time ikke kommer. Og da er jo Hansen, Berg og Jensen, som ikke kom til time, som er skyld i at fru Jespersen ikke fikk time med en gang. Men det kan jo ikke media lage en sak av. Og sykehus kan jo ikke ha personale som kan stå stand by for alskens greier hele tiden i tilfelle noen kommer på at de vil ha en MR sånn plutselig?

Jeg tror nok det er litt både og. Men det er definitivt enkelte ting som tar for lang tid å få undersøkt. Da hjelper det lite at Hansen, Berg og Jensen ikke dukket opp, for vi må se på at sykehuset som en servicebedrift også. Jeg vet at den gangen de oppdaget en k kul i ene brystet til min mor ved mammografi, så måtte hun vente uforskammet lenge for å få kulen undersøkt nærmere. Det ble til at hun betalte selv for å få den videre undersøkt på et privatsykehus. Men hva med de som ikke har råd til å betale en re regning fra privatklinikk? Det er IKKE på noen måte greit at man må vente på en slik undersøkelse. Bare ventingen kan jo ta kål på den friskeste dersom man engster seg....

Gammel 09-08-07, 22:24   #4
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

og det er grunn nok mener du? Hvorfor skal jeg stemme Venstre Desembermum?

Var ikke det grunn nok mener du? Skjønner ikke spørsmålet ...

Venstre har fire hovedsaker: Miljø, sosialt ansvar, skole og småbedrifter.

Når det gjelder miljø, så ønsker Venstre at Norge skal gjøre mer selv, er mot kjernekraft i Norge, de vil at vi skal gå forran som et foregangsland internasjonalt, at alle skal bidra (at det ikke bare blir politikk, men også hverdag for oss som bor i landet å gjøre en insats), og at staten ikke bare skal ta de mest kostnadseffektive tiltakene (slik AP vi), men at vi også må gjennomføre noen av de dyrere tiltakene. Kommunene skal også inn i tiltaksplanene og gjøre en innsats lokalt. De vil bedre kollektivtilbudet, bygge ut og bedre gang og sykkelveger, (Og noe greier med biodrivstoff), og gjennomføre tiltak for energisparing i kommunene.De ønsker å satse på fornybar energi, og ønsker også i fremtiden å benytte seg av vindkraft på havet og plassere havmøller (det er ordet som ble brukt ja) langt til havs. De mener kommunene kan bruke sin markedspossisjon som innkjøper til å gå i front for miljø. De ønsker også høyere skatter på miljøskadelig adferd.

(Det er det jeg har fått med meg)

Skole: (sitat fra venstes siderVenstre vil styrke den offentlige skolen, særlig gjennom å gjenreise respekten for læreren og fagkunnskapen. Alle skal ha mulighet til å utnytte sine og sin skaperkraft. Venstre vil styrke læreren og gi mer ansvar til den enkelte skole. Norge skal være en førsteklasses kunnskapsnasjon.

De ønsker å satse på forskning, få sikrere skoleveger, rekruttere nok lærere, legge forholdene til rette for læreres kompetanse og trivsel ...

• Rekruttering av nye lærere: Gjøre læreryrket mer attraktivt og dermed få flere til å velge å bli lærere.
  • Rekruttering av lærere fra andre relevante yrker: Etablere særskilte pedagogiske kvalifiseringsstipend.
  • Tiltak for å styrke og sikre kompetansen hos lærere: Systematisk kompetanseheving er noe av det viktigste man kan gjøre for å beholde gode lærere og sikre kompetanse det er behov for i skolen. Innføre et kompetanseår for lærere i grunn- og videregående skole.
  • Seniortiltak for å beholde verdifull kompetanse i skolen: Ifølge tall fra Utdanningsforbundets medlemspanel ønsker så mange som tre av fire lærere å arbeide etter fylte 60 år, men mange opplever at det i liten grad legges til rette for dette.
  • Nasjonale rammer for skolens innhold, men langt mindre detaljstyring fra staten innenfor disse rammene.
  • Omlegging og utvidelse av lærerutdanningen til fem år
  • Sikre rekruttering av realfag- og språklærere
  • Mer fordypning og strengere praksiskrav for lærerstudentene
  • Gradvis innføre et kompetanseår for lærere
  • Innføre seniortiltak for å sikre at lærere står lenger i arbeid
  • Sikre læreren stor pedagogisk frihet
  • Økt satsing på og en omstrukturering av rådgivningstjenesten
  • Legge til rette for en rådgiver-spesialisering som et eget og dedikert utdanningsløp
  • Styrke det spesialpedagogiske arbeidet i skolen – spesialpedagoger på hver skole
  • Fortsette med nasjonale prøver
  • Sikre regelmessig skolepolitisk debatt i folkevalgte organer
  • Økt satsing på mappevurdering (Det synes jeg er supert for eksamensformene passer ikke for alle, og det finnes veldig mange dyktige mennesker som gjør det dårlig på eksamen, og jeg synes det er fair å gi mennesker en mulighet til å vise hva de kan på den måten de er best til det, og får det til på.)
  • Styrke skolen som integreringsarena for minoritetsspåklige
  • Styrke yrkesfagene (Noe jeg synes er viktig siden de har blitt kraftig nedtonet siden reform var det 94? )
  • Styrke kultursatsingen i skolen
  • Gi rektor større handlingsrom – styrke skolene med administrative funksjoner
Småbedrifter:

Fremtidens velferdssamfunn avhenger av et nyskapende næringsliv. Framtidens arbeidsplasser er enda ikke skapt, og Venstre vil ha en politikk som støtter nyskapere og gründere. Forskning, utdanning og skattesystem er viktige forutsetninger for framtidens arbeidsplasser og velferd. Samfunnet må gi rom for menneskets skapende evner i skoleverk, forskning, kultur og næringsliv. Vi må slippe fram de som tør å satse, og som tør å tro på en idé.

De ønsker bla bunnfradrag for selvstendig næringsdrivende, ønsker å legge forholdene bedre til rette for arbeidsinnvandring for å opprettholde velferdsstaten (og det trengs jo virkelig med tanke på den berømte eldrebølgen),osv (ja, og noe med avgiftsendringer ifht produksjon av øl og cider her i landet og salg av det, siden du var intr. i alkoholpolitikken, - men den er ikke det mest vektlagte temaet. ).

Sist men ikke minst, kommer sosialt ansvar.
De ønsker å gi mest til dem som trenger det. Ønsker en satsing på rus og rehabilitering, de ønsker et differansiert soningsregime ifht kriminelle med strengere og annerledes/tøffere mer skjermet straffeforhold ifht de groveste kriminelle (feks ved nybygg innenfor allerede eksisterende murer for å unngå planlegging innenfor murene, og rekkrutering av førstegangsforbrytere), øke muligheten til å sone i rusavvenningsinstitusjon og med et promilleprogram, de ønsker å sidestille tannlegebehandlinger på lik linje med andre medisinske tiltak (gratis), ønsker en opptrappingsplan for minstepensjonister, de ønsker flere akutt- og langtidsplasser for vanskeligstillte (rus og psykiatri), og ønsker å bekjempe fattigdom, og vaktmestertjeneste for eldre (som er forebyggingsprsosjekt).

Det er det jeg har fått med meg.

Gammel 09-08-07, 22:28   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hvis du vil vite hvordan partiene jobber i praksis, bør du lese protokollene fra kommunestyremøtene oh komitémøtene. De fleste kommuner har dem liggende ute på nett. Noen ganger er det veldig langt fra program til praksis.

Svar med sitat
Gammel 10-08-07, 03:15   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener å ha hørt at grunnen til at den norske skolen gjør det dårlig i slike skolemålinger er at i Norge er nesten alle unger, uansett hvor velfungerende de er, med i slike målinger, mens i andre land lukes unger som ikke virker bra ut så fort som mulig. Det er vel litt urettferdig å sammenligne alle og de beste?

Gammel 06-08-07, 16:43   #7
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du skal stemme Venstre, ja. Selvsagt.

Gammel 07-08-07, 00:58   #8
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Du skal stemme Venstre, ja. Selvsagt.

Hvorfor skal jeg stemme Venstre, safran?

Gammel 07-08-07, 01:40   #9
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor skal jeg stemme Venstre, safran?

http://quiz.start.no/?p=play&quizID=12795 Her kan du finne ut om du bør stemme Venstre eller ikke.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 10:06   #10
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

http://quiz.start.no/?p=play&quizID=12795 Her kan du finne ut om du bør stemme Venstre eller ikke.

finurlig, men dessverre dårlig test! Selvfølgelig skal jeg stemme Venstre etter denne testen å dømme. Hvem skal ikke det?

Gammel 06-08-07, 16:47   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skumle med venstre er at enten er de helt marginale og betyr ingenting, eller de er med på å legitimere FrP som miljøbyråd, som i Oslo. Miljøparti som gir FrP ansvar for miljø? Ja, særlig. Pfffft.

Gammel 06-08-07, 17:38   #12
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Det skumle med venstre er at enten er de helt marginale og betyr ingenting, eller de er med på å legitimere FrP som miljøbyråd, som i Oslo. Miljøparti som gir FrP ansvar for miljø? Ja, særlig. Pfffft.

Jeg er enig i at det er bekymringsfullt, og leflingen med FrP burde legge en kraftig demper på entusiasmen for Venstre i Oslo. Og mens vi er på miljøområdet, så håper jeg at SVs forsvar av gidftdumping i fjorden ikke vil slå alvorlige tilbake på partiet; ikke fordi jeg bryr meg om SV, men det ville jo være fint om de ensidige rapportene til forsvar for dumpingen er riktige, og vi ikke får stor spredning av PCB i fjorden.

Ben "avstår fra fisk og bading inntil videre" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 16:51   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Døh, da, Mim. Man kan ikke bruke som argument mot å stemme på noen at de er små. Da blir de jo aldri større.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 17:02   #14
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Døh, da, Mim. Man kan ikke bruke som argument mot å stemme på noen at de er små. Da blir de jo aldri større.

Nemlig! med Scarlett.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 17:10   #15
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 06-08-07, 17:24   #16
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bor du i Oslo så stemmer du på Oslo Byaksjon! http://www.oslobyaksjon.org/

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-07, 10:20   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aftenposten har laget en Valgomat.
Den er dog laget ut i fra de nasjonale standpunktene til partiene, men det gir nå i det minste en indikasjon.
Og Aftenposten er nå et par hakk mer seriøse enn Start.no.

Gammel 07-08-07, 11:14   #18
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

JOg mens vi er på miljøområdet, så håper jeg at SVs forsvar av gidftdumping i fjorden ikke vil slå alvorlige tilbake på partiet; ikke fordi jeg bryr meg om SV, men det ville jo være fint om de ensidige rapportene til forsvar for dumpingen er riktige, og vi ikke får stor spredning av PCB i fjorden.

Ben "avstår fra fisk og bading inntil videre" Murphy

Vel. Vi dumper ikke. Vi deponerer. Og det er ikke "ny" gift som deponeres, det er den samme giften som har vært der alltid som nå graves godt ned.
Det graves et kjempedypt hull, sjøbunnen skrapes og dritten puttes nedi hullet. Oppå der legges det grus og greier som holder giftmassene stabile.

Alternativet ville vært å hente giften opp og lagre den på land. det er ingen god idé, ettersom giften da kan sive ned i grunnvannet. Dessuten er det ikke noe fornuftig sted å kunne lenaddeponere massene. Ettersom denne metoden ser ut til å kunne fungere, vil den kunne brukes i alle de andre giftige fjordene i Norge. Og det er jo fint.

Viktig for meg:

- Full barnehagedekning, (...) Flere flexitid-barnehager (Vi er MANGE som jobber skift og uregelmessige arbeidstider i samfunnet, men det er svært få barnehager for barna våre hvor det er litt mer fleksibel åpningstid)

- Gode skoler i nærområdet. Kraftig opprydning i skolen. Høyere lønn til lærere (...).

- Staten selv må bli mer involvert i miljøbølgen som brer seg over land og strand. (...)
Myndighetene må gjøre det enklere for folk å velge miljøvennlig. Det er latterlig at det koster mer å velge miljøvennlige produkter/tjenester.
(...)

- Fjern sykehuskøene! (...)

- Lavere skatter og avgifter på noe, men ikke på alt.

- (...)alkoholprisene skal og vil jeg klage på. Jeg elsker vin. Vin er for dyrt i Norge. Vinmonopol og dyre priser hjelper ikke på å få ned folks forbruk.

- Avskaff monarkiet.

1) Det er ett parti som har jobbet jevnt og trutt og som snart er i mål med barnehagedekningen, og det er SV. Det hadde ikke vært nær full bhg-dekning i Norge om det ikke var for SV. Å ha barnehager med fleksibel åpningstid slik at det passer skift/turnus-arbeidere er defintivt noe som SV er for. Kvalitet i barnehagen er viktig, at det skal være et trygt og godt tilbud med gode medarbediere, trygge ute- og innearealer og krav til arbeidsmiljøet. SVs barnehagepolitikk (oppsummert)

2) Skole: SV er tilhenger av en skikkelig god offentlig skole for alle, som gir alle barn muligheter til å gjøre det aller beste de kan ut av livet sitt. Uavhengig av hvilken bakgrunn og hvilke foreldre ed har. SV kjemper for å stanse forfallet i skolen, både når det gjelder bygg og personale. Lønnsmessig har lærerne det ikke så verst, de har tross alt ikke SÅ lang utdannelse og grunnlønna er ikke gal. Men Clemets krav, som tydelig avspeiler at Høyre tror lærere er dumme og late og bare har ferie, medførte en forverret arbeidsdag for lærerne, og maks krav til hvor mye de måtte gjøre på skolen etter undervisningstid. Å forutsette at lærere er uforberedt og ikke jobber så sant man ikke tvinger dem er ikke akkurat så motiverende. Å rekruttere motiverte og faglig dyktige folk til yrket er selvsagt kjempeviktig! Til dem som måtte tro at SV ønsker en kosemosetulleskole: les her!

3) Miljø. SV er miljøpartiet fremfor noe. Og vi ønsker å gjøre det lett for innbyggerne å ta gode miljøvalg i sin hverdag. Vi ønsker å ta ansvar på hjemmebane og belønne klima- og miljøvennlige valg. Bedre kollektivtilbud, høyhastighetstog, kildesortering i hele landet, støtte til økolandbruk og økologisk omlegging, osv. Jeg mener personlig at man også skal avgiftsbelaste usunne og miljøfiendtlige varer og subsidiere de sunne og miljøvennlige. Her er SVs Klimapolitikk
og SVs miljøpolitikk finner du her.

4) Jeg kan for lite om sykehuskøer, men jeg skal prøve å finne ut av det.

5) Skatter og avgifter handler om rettferdighet. Det er utjevning. Rett og slett. Og jeg tror det er få som noensinne kommer i pluss i fht hva de får igjen far fellesskapet i fht hva de yter. Bare se på oss her inne på FP. Vi har fått årevis med utdannelse (snittet her inne er vel rundt 16-17 år på skolebenken, helt gratis), vi har fått studiefinansiering, foreldrene våre fikk barnetrygd for oss, vi har fått all hjelp vi har trengt helsemessig på sykehus og i fht svangerskaps- og fødselsomsorg, vi får barnetrygd, svangerskapspermisjon som er helt på topp av det beste i verden, noen får kontantstøtte, noen får arbeidsledighetstrygd, sossialstønad, overgangsstønader og hva_har_du.

I fht bidraget vårt, er vi på pluss, definitivt! Man gir etter evne og får etter behov.

Gammel 08-08-07, 01:48   #19
Elin

Elin sin avatar

Standard

1) Det er ett parti som har jobbet jevnt og trutt og som snart er i mål med barnehagedekningen, og det er SV. Det hadde ikke vært nær full bhg-dekning i Norge om det ikke var for SV. Å ha barnehager med fleksibel åpningstid slik at det passer skift/turnus-arbeidere er defintivt noe som SV er for. Kvalitet i barnehagen er viktig, at det skal være et trygt og godt tilbud med gode medarbediere, trygge ute- og innearealer og krav til arbeidsmiljøet. SVs barnehagepolitikk (oppsummert)

2) Skole: SV er tilhenger av en skikkelig god offentlig skole for alle, som gir alle barn muligheter til å gjøre det aller beste de kan ut av livet sitt. Uavhengig av hvilken bakgrunn og hvilke foreldre ed har. SV kjemper for å stanse forfallet i skolen, både når det gjelder bygg og personale. Lønnsmessig har lærerne det ikke så verst, de har tross alt ikke SÅ lang utdannelse og grunnlønna er ikke gal. Men Clemets krav, som tydelig avspeiler at Høyre tror lærere er dumme og late og bare har ferie, medførte en forverret arbeidsdag for lærerne, og maks krav til hvor mye de måtte gjøre på skolen etter undervisningstid. Å forutsette at lærere er uforberedt og ikke jobber så sant man ikke tvinger dem er ikke akkurat så motiverende. Å rekruttere motiverte og faglig dyktige folk til yrket er selvsagt kjempeviktig! Til dem som måtte tro at SV ønsker en kosemosetulleskole: les her!

3) Miljø. SV er miljøpartiet fremfor noe. Og vi ønsker å gjøre det lett for innbyggerne å ta gode miljøvalg i sin hverdag. Vi ønsker å ta ansvar på hjemmebane og belønne klima- og miljøvennlige valg. Bedre kollektivtilbud, høyhastighetstog, kildesortering i hele landet, støtte til økolandbruk og økologisk omlegging, osv. Jeg mener personlig at man også skal avgiftsbelaste usunne og miljøfiendtlige varer og subsidiere de sunne og miljøvennlige. Her er SVs Klimapolitikk
og SVs miljøpolitikk finner du her.

4) Jeg kan for lite om sykehuskøer, men jeg skal prøve å finne ut av det.

5) Skatter og avgifter handler om rettferdighet. Det er utjevning. Rett og slett. Og jeg tror det er få som noensinne kommer i pluss i fht hva de får igjen far fellesskapet i fht hva de yter. Bare se på oss her inne på FP. Vi har fått årevis med utdannelse (snittet her inne er vel rundt 16-17 år på skolebenken, helt gratis), vi har fått studiefinansiering, foreldrene våre fikk barnetrygd for oss, vi har fått all hjelp vi har trengt helsemessig på sykehus og i fht svangerskaps- og fødselsomsorg, vi får barnetrygd, svangerskapspermisjon som er helt på topp av det beste i verden, noen får kontantstøtte, noen får arbeidsledighetstrygd, sossialstønad, overgangsstønader og hva_har_du.

I fht bidraget vårt, er vi på pluss, definitivt! Man gir etter evne og får etter behov.

...og når jeg leser dette, så er det vel SV jeg bør stemme, skjønner jeg. Snakk om frustrasjon. Det er jo ganske stor forskjell på Frp og SV mener jeg... og Venstre ligger liksom og vaker et sted midt i mellom litt her og litt der.

Er det noen Venstre, Høyre og Frp-politikere her?

Gammel 08-08-07, 01:43   #20
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Aftenposten har laget en Valgomat.
Den er dog laget ut i fra de nasjonale standpunktene til partiene, men det gir nå i det minste en indikasjon.
Og Aftenposten er nå et par hakk mer seriøse enn Start.no.

Ok, da har jeg tatt begge testene. Den ene sier at jeg bør stemme Venstre og den andre sier at jeg bør stemme Fremskrittspartiet. Herregud. Det var noen imponerende gode tester må jeg si... Not!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:44.