|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Filosofi (transperson som eksempel)
Ja, det er slik jeg også tenkte.
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: Filosofi (transperson som eksempel)Jeg fulgte opp og var enig med Karamell, ikke fordi jeg mente å si at du; him, var taktløs, jeg så på det som en fiktiv situasjon, og ville fortelle at jeg som person ikke ville likt det. Og det tenker jeg er nyttig info å få, sånn at man ikke tenker at "Jeg gir bare en åpning, det er bra og taktfullt" men at noen kan bli lei seg og slett ikke tolke det som en fin og taktfull åpning til en potensiell samtale. Jeg syns åpningen tar utgangspunkt i at avsender allerede mener at dette sikkert er noe mottaker ønsker å snakke om med vedkommende, og det er ikke sikkert. Jeg ville følt det ubehagelig, og kanskje blitt litt lei meg, fordi jeg ville følt at vedkommende mente jeg burde gå ned i vekt, sikkert ikke vet hvordan og trenger og vil ha vedkommendes hjelp.
|
|
|
#3 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Filosofi (transperson som eksempel)- Og alle mennesker ønsker vel å bli med med hvem de er som menneske - ikke som kjønn? - Jeg har i jobbsammenheng møtt mange mennesker med kjønnsinkongruens i ulike steder i egen prosess. - Prosessen påvirker selvfølgelig personen, men likevel er det jo mennesket som ønsker å bli sett - som seg selv uavhengig.
|
|
|
#4 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Filosofi (transperson som eksempel)Eg quota Karamell for å kommentere, fordi eg fekk bakoversveis av eksempelet på kva du la i «åpne opp». Men eg ser at du har fått motstand på det. Derfor prøver eg å generalisere nå, ikkje kritisere deg Him spesielt. Eg veit mykje om å vere tjukk, og eg blir oppgitt over slike utsagn fordi det ligg implisitt i det at eg opplever det å vere tjukk som eit problem, utan at eg har sagt noko om det først. Det er sikkert dei som vil kalle meg lett-krenka og hårsår, men for meg er kropp og vekt eit vanskeleg tema og eg synes det er veldig privat. Så privat at eg brukte høyde i staden for vekt i eksempelet mitt over (sjølv om eg meinte tjukk i staden for lang …
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hadde noen sagt dette til meg eller jeg hadde overhørt det, ville jeg tenkt at den som sa det er fullstendig blottet for sosiale evner. Og jeg ville faktisk vært VELDIG tydelig på det i min respons, for dette er et eksempel på ting man bare ikke kan si. Helt seriøst.
|
|
|
|
#6 |
|
rakkarpus
|
Sv: Filosofi (transperson som eksempel)Usikker på om det jeg tenker å skrive er relevant, men det å kommentere generelt om vekt og kropp, min eller andres, er for meg så sensitivt, at det gjør jeg svært sjeldent.
|
|
|
#7 |
|
© All rights reserved
|
Enig med nokon og med Karamell og Skilpadda. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Det er jo en veldig stor forskjell på å fortelle noen at de sier ting som virkelig ikke er greit å si, og å være den som sier ting som virkelig ikke er greit å si.
|
|
|
|
#9 |
|
|
Dette!! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Filosofi (transperson som eksempel)Jeg husker ikke strikke-gate, og nå er jeg usikker på om jeg ved å spørre, gjør akkurat det dere er inne på, ikke skal gjøre.
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 12-01-24 kl 18:10. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Fritt fra hukommelsen: Det begynte med at en hvit, vestlig strikker snakket om sin inspirasjon fra India på en ganske kolonistisk måte. Overstrømmende og begeistret, men også på en måte man ikke snakker om andre menneskers liv og kultur på. Når hun fikk tilbakemeldinger på at dette var ugreit gikk hun først i voldsomt forsvar, etterhvert slettet alt og det ble en del drama. Men ut av dette kom det en ganske stor debatt i ulike håndarbeidsfora; bl.a. på Instagram om hvordan BIPOC (Black, Indigenious, People of Color) blir møtt i strikke/heklesamfunnet. I butikker, på samlinger, i profesjonelle sammenhenger etc. I dette kom det også opp at nå brukte de enormt mye tid og krefter på å utdanne og opplyse den hvite deler av samfunnet på, tid som de kanskje heller gjerne skulle brukt på andre ting, selv om alle de hvite syns det var så inspirerende, fint, hyggelig osv. Så en del begynte å lenke til ulike ordninger som "Buy me a coffee" for å få anerkjennelse og betalt for jobben de faktisk gjorde og tiden de la ned.
Sist redigert av Tallulah : 15-01-24 kl 14:16. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
flisespikker
|
Enig.
|
|
|
#13 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
En liten betraktning rundt dette, og dilemmaet det gir spesielt her i vår kultur.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-01-24 kl 15:10. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Det er jo her man må bruke litt common sense da. Jeg mener at det ikke er så vanskelig som man skal ha det til. For selvsagt kan man både spørre og opplyse om hvor noen er fra, der det er relevant. I ditt tilfelle så kunne det vært "Du, den dialekten din, er den fra Smøla-traktene?" Eller, etter at man har snakket en stund om Mount Everest, begynner å snakke litt om hvor man har vokst opp. Eller at jeg vet at du har en god venninne fra Smøla og sier at Camilla er derfra.
Sist redigert av Tallulah : 15-01-24 kl 15:17. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Ja, det er mitt poeng også. Det er ofte ikke så farlig å spørre som mange skal ha det til, og noen ganger kan det være vel så rart å ikke spørre. For det første kommer det an på hvordan man spør, og det er mange måter å formulere seg på. For det andre så er det som regel ingen katastrofe om man bommer heller, eller at man får et spørsmål man er dritt lei av. Selv om det selvsagt ikke skader å være klar over fallgruvene. Så lenge man er åpen for korrigeringer, og lærer av det.
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Filosofi (transperson som eksempel)Ellers: Jeg er så preget av forum, at jeg stort sett ikke spør eller "åpner opp om" noen ting som helst, men satser på at folk deler det de vil dele. Av og til så betyr det nok at folk brenner inne med ting, fordi ingen tør spørre, og at de kanskje kunne ønsket seg at noen åpnet for en samtale de ikke startet selv.
|
|
|
#17 |
|
|
Enig. Personlig ville jeg oppfattet mer eller mindre subtile hint som et signal på det motsatte av at vedkommende er en trygg person.
|
|
|
|
#18 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Filosofi (transperson som eksempel)Jeg tror det er ganske anerkjent at streite folk som bruker regnbue-symboler er trygge personer, min erfaring er den samme som din, Input.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Filosofi (transperson som eksempel)Det er dessverre også mange som gjør det helt bevisstløst, uten å ha noen gjennomtenkt tanke bak det, fordi det er trendy. Eller som tror de er trygge personer, men likevel kommer med helt hårreisende utsagn/spørsmål. Jeg opplever det så ofte at jeg dessverre i mange tilfeller omskriver min første samboer til «ei jeg bodde sammen med før», slik at folk tolker det som et kollektiv, fordi jeg ofte bare ikke orker. Noe som faktisk gjør litt vondt, fordi jeg skjuler en del av min identitet.
|
|
|
|
#20 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Filosofi (transperson som eksempel)Jeg kjenner en person som er lam og derfor i rullestol veldig godt. Hen er utrolig åpen og har omtrent ingen sperrer mot å fortelle og forklare ting, i alle fall har jeg ikke merket det. Det er utrolig lærerikt og befriende å ha en slik venn som jeg kan spørre om alt mulig og skulle omtrent ønske at jeg hadde sånne venner i alle slags grupper som er annerledes. Det har jeg såklart ikke, men har funnet kilder til informasjon på nett, f. eks. en dame på Instagram som er veldig åpen om ME som har lært meg mange ting som er nyttige siden en nær person har det og ikke deler mye selv. Såklart er denne Instagram-personen og min venn i rullestol bare enkeltmennesker og ikke representanter for alle med samme lidelse, men likevel veldig nyttige for meg når jeg møter andre mennesker. Det har aldri vært jeg som må trå feil eller «spørre og grave». Skjønner godt at ikke alle ønsker å være som disse to, men stor takk til dem som deler. |
|
|
|
![]() |
|
|