|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Karens of the world - si fra!
![]() |
#42 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Karens of the world - si fra!Med tanke på egoistisk oppførsel på offentlige steder lurer jeg på på om det kan være en kombinasjon av smitteeffekt og at vi har blitt mindre oppmerksomme på omgivelsene? Klart det finnes reelt selvsentrerte mennesker som mener at reglene ikke gjelder dem, de skal ha først og mest. Men jeg tenkte på det her da jeg var og svømte. Hvis man kommer dit med et par aktive halvstore barn, og ser at det er løping, hvining og kaos mens mange foreldre sitter i relax-avdelingen eller badstu, hvor stor blir da motivasjonen for å ha et øye på sine egne om de er svømmedyktige? Eller et annet nylig eksempel, hvis mange sitter og nyter kaffen og avisa etter at de har spist mens de venter på gaten (og okkuperer et bord på flyplassen), vil en da hive i seg maten og flytte seg så andre får sitte? |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Karens of the world - si fra!Ja, det å gå foran med et godt eksempel kan være en god måte å "si fra" på.
![]() |
#44 |
Glamorøs
|
Nei, jeg tror bare alle skjønte at det var brukt humoristisk i denne sammenhengen.
![]() |
#45 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Helt enig. Et samfunn der alle går rundt og oppdrar hverandre på en snipete måte kan da umulig være noe mål.
![]() |
![]() |
#46 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Bortsett fra at nagging om alt ikke er humoristisk. Jeg jobber med damer som bare elsker å si ifra. Gud så slitsomt. De ser det bare ikke selv.
![]() |
#48 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
#49 |
Glamorøs
|
Nei, det det er leit at det ikke finnes en måte å si i fra på som ikke er nagging.
![]() |
#51 |
Be happy!
Eller, beklager! Jeg burde heller tatt en Karen! Bare passet på at det ikke gikk over til nagging, Karen er jo kjent for å få til det.
![]() |
#52 |
Semiaktiv
Nei, man kan jo også være sarkastisk.
![]() |
#53 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Karens of the world - si fra!Jeg henter fram min indre hurpe stadig oftere. Jeg tipset nylig politiet og datatilsynet om at historielaget her la ut overvåkningsvideo av noen unggutter som oppførte seg tåpelig og urteit, men egentlig ikke gjorde noe veldig galt. Historielaget hørte ikke på noen av alle tilbakemeldingene de fikk om at de måtte fjerne videoen. I stedet meldte de på messenger om at de merket seg hvordan jeg (og de andre som sa fra) mente at pøbler skulle få gjøre som de ville. De tillot så mye drittskriving og rasistiske kommentarer, at jeg tenkte at uansett hvor lei de var av hærverk, rettferdiggjorde det ikke å henge ut barn/ungdom på den måten. Så joda, en skikkelig hurpete Tante Sofisk rettferdighetsrytter, til tider. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Karens of the world - si fra!Det med å si ifra er jo ikke bare for å påpeke "feil" andre gjør, det kan jo like gjerne være "sånn gjør vi det |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Glamorøs
|
Her er det jo Historielaget som er de virkelige Karens, i ordets negative betydning.
![]() |
#57 |
Semiaktiv
Det med å si fra kan også være å bare gjøre folk oppmerksomme på noe de ikke har oppdaget selv. Jeg har selv fått vennlig beskjed når jeg har "sneket" i køa fordi jeg har vært sløv og ikke lagt merke til hvor køa går. Eller stått i veien for noen, eller gått på feil sted. Eller forsynt meg av noe som var beregnet på noen spesielle (allergikere f.eks). Og da er det jo mye bedre å få beskjed enn at folk holder kjeft og himler i stedet, eller ikke tør å si fra.
![]() |
#58 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Det er faktisk skummelt nå om dagen. Jeg erfarer ofte at når jeg kommer med noe jeg trodde, basert på urgammel erfaring, lett ville bli mottatt som spøk eller sarkasme, nå mottas og forstås som noe helt seriøst noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Semiaktiv
Ja, det hjelper heller ikke om man forklarer med teskje hva man egentlig mente, det blir likevel argumentert ut fra det ordet som opprinnelig ble sagt/skrevet, i helt bokstavelig forstand, gjerne tatt ut av sin sammenheng, og hvordan mottakeren først oppfattet det. Det hjelper ikke med all verdens forklaringer, presiseringer og utdypinger, bordet fanger. Har du først sagt det, har du ment det, bokstavelig. Opplever oftere og oftere at det ikke er så interessant å høre hva folk mener i det hele tatt, meningen bak ordene blir uvesentlig, det vesentlige er at man ikke skal bruke "forbudte" ord.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 22-05-24 kl 13:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Be happy!
![]() |
|
|