Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvor mye koster førerkort nå?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-07-24, 14:54   #1
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye koster førerkort nå?

Poden måtte ut med 21 000 for alt det obligatoriske på kjøreskolen. Det eneste han betalte utenom var oppkjøring. Han trengte ikke noe annet enn det obligatoriske. Så for han ble det ikke helt avskrekkende dyrt. Eller, det er dyrt nok da. Men han kunne ikke fått det billigere. Øvelseskjørte masse hjemme. Mest med automat, men også endel med manuell. Han kjørte opp på manuell. Han fikk egentlig ikke noe valg ang det. Skal du ha førerkort så får du ta jobben med å lære å gire. Det gjør ting veldig mye enklere.

Gammel 09-07-24, 16:56   #2
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Er ikke enig i at man må ta jobben med å lære å gire. Tror nok min eldste blir en mye tryggere sjåfør når hun slipper å tenke på å gjøre flere ting samtidig. Hun hadde nok heller ikke a) kommet til å ta lappen eller b) fått et mye dyrere sertifikat både pga mange flere timer og fordi vi solgte girbilen og ikke kunne brukt den til øvelse. Vi endte nok opp med å betale godt over 30 000 for lappen, kanskje nærmere 40 000 kr inkl en stryk. Hun fikk den sponsa pga hun ikke drakk før (nærmere) 18 år.

Gammel 09-07-24, 17:01   #3
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dert er virkelig helt unødvendig for de aller fleste å ta førerkort med manuelt gir nå. Det blir færre og færre biler med manuelt gir, og skulle man trenge det, trengs ikke flere kjøretimer - Det er bare å kjøre opp med en manuell bil.

Min datter på 22 tok lappen med manuelt gir. Aldri brukt det. 3-4 kjøretimer fullstendig bortkasta. Verken min mann eller meg har kjørt bil med manuell gir på i allefall 10-15 år. (Ja jeg vet at det enda finnes biler med gir, men det er virkelig et tidsspørsmål før de er borte...)

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-24, 17:03   #4
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Dali:Enig , ser ingen grunn til at man må lære å gire, det er heller ikke noe problem å kun ha automat i forhold til lærlingjobben.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-24, 17:20   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Dali:Enig , ser ingen grunn til at man må lære å gire, det er heller ikke noe problem å kun ha automat i forhold til lærlingjobben.

Enig! Eldste tok med automat, vennene også.

Gammel 09-07-24, 20:00   #6
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Smil

Jeg er helt enig i at manuelt gir kommer til å forsvinne for folk flest. Ser at Venla er i samme situasjon, og ble litt beroliget av tidsperspektivet. Det er først vinteren 2027 frøkna her blir 18 også, så det er jo lenge til hun må ta noe valg. Og egentlig er det sikkert bare fint å øvelseskjøre litt med manuelt også, bare for å skjønne konseptet.

Angående betaling så er det vel ikke en selvfølge at hun får lappen dekket, nei. Jeg er bare ikke vant til å tenke på at hun vil tjene penger selv etterhvert. Foreløpig er hun nemlig et gedigent pengesluk.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-24, 20:00   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker ikke man trenger å ta lappen på manuell, men jeg er enig med Timar at når far har bil med manuelt gir, bør man gjøre det. Både for øvelseskjøring og videre.
Dersom jeg hadde en ungdom som skulle rett ut som lærling, hadde jeg nok vurdert manuelt gir. For storebror, som skal i militæret og deretter studere, og antagelig ikke skal kjøre noe særlig annet enn når han er hjemme hos oss på minst 7-8 år, syntes jeg ikke det var viktig. Vi har automat, og storebror tok lappen på automat.

Det er, som det påpekes over her, ikke veldig omfattende å utvide lappen til å gjelde manuell også om det blir behov.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-24, 08:47   #8
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Liten avsporing, men om man velger seg en vei i forsvaret for eksempel, kan man ha god bruk for manuell giring da de bruker det i sitt utstyr.

Gammel 10-07-24, 16:22   #9
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nada, her.

Liten avsporing, men om man velger seg en vei i forsvaret for eksempel, kan man ha god bruk for manuell giring da de bruker det i sitt utstyr.

Men da er det vel ikke noe problem å ta den utvidelsen når det behovet dukker opp.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:39.