|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Trøtt
|
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?I lys av verdensbildet tenker jeg at en uke uten strøm og med manglende distribusjon av forsyninger til butikker ikke er utenkelig.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Her har vi hatt en del strømbrudd gjennom høsten/vinteren, så har fått testet ut at det er greit å vite hvor lommelyktene ligger, at de har batteri, og hvordan vi best lager mat uten strøm. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Tallulah: Jeg syns ikke våre nødladere tømmes spesielt fort, og jeg tror jeg ENDELIG har fått inn disiplin på at de SKAL LEGGES PÅ LADING FØR DE LEGGES I SKUFFEN etter bruk. Tok noen år, si.
|
|
|
#4 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Jeg har i affall ingen planer om å dra til USA eller Grønland eller Russland eller Israel eller noe annet som jeg vet er ustabilt. Jeg føler meg litt vill og gal som skal fly til London i morgen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Vi har også nok vin til å klare oss med grei lykkepromille de første dagene. Og en haug med turmat-rasjoner, i tillegg til alt det vi har for mye av i skap og skuffer.
|
|
|
#7 |
|
Lesende
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?
Vin har vi ikke nok av, heller ikke sprit. Vi har et villsvinlår i fryseren, den kan vi klare å lage masse mat av. Mindre fett enn i tamgris. Ved, grill og engelsk vedkomfyr, med to kokeplater og en ovn til baking og slikt er på plass, og vi har litt trær vi kan ta av. Vann er det store problemet, med mindre vi klarer å komme oss til hytta. Jeg har satt opp i kalenderen det med beredskapsplan. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Vi kommer til å slite med oppvarming om strømmen går på vinterstid. Det er det jeg bekymrer meg mest for.
|
|
|
#10 |
|
Introvert optimist
|
Det er der jeg har lagt inn størst satsing også.
|
|
|
#11 |
|
can-jur
|
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Vil bare gjøre oppmerksom på at veldig mange av oss som har noe å bytte bort, ikke er så glad i vin. Øl derimot!
|
|
|
|
#12 |
|
Travelt opptatt
|
Det som er greia med pakken er at frøene er svært tørre, slik at de tåler frysing. Du må derfor passe på at du ikke tilfører fukt, og det kan man lett gjøre hvis det er temperatursvingninger i en utebod. Da er det bedre med en jordkjeller med stabil temperatur. Holdbarheten uten frysing vil være forskjellig fra sort til sort, kål og løk varer f.eks. vesentlig kortere enn tomat.
|
|
|
#13 |
|
Lesende
Om ikke annet, så fikk du i gang latterkikk her hos meg. Takk for at du minnet meg på det med sjokolade, jeg skal bestille Bodøsjokolade. Jepp. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Har vedovn og bra med ved, gassgrill og ekstra gass, diverse kokeapparat, nok vann iht anbefalingene, en del tørrvarer og hermetikk (sikkert ikke komplett lager), og jodtabletter. Tror vi skal overleve en stund på det vi har i alle fall, sikkert ei uke i alle fall. Har kun elektrisk transportmiddel da, hvis vi ikke regner sykkelen. Ja, og beredskapsvenner har vi også.
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Angående tilfluktsrom: Det er ikke lagt opp til at alle til enhver tid skal både ha et tilfluktsrom i gangavstand, vite hvor det er, og kunne komme seg dit på veldig kort varsel. Vi regner ikke med at det skal oppstå en krigssituasjon totalt uten forvarsel. Det ville jo bety at vi var i full angrepskrig der det ramler bomber, tross alt.
|
|
|
#16 |
|
Semiaktiv
Ja, jeg vet at det ikke er en del av den anbefalte pakka. Bare kom på å sjekke det en gang det var snakk om det. Det er heller ikke noe jeg går rundt og tenker på til vanlig.
|
|
|
#17 |
|
Semiaktiv
DSB har liggende ute kart over tilgjengelige rom, også med lenke fra sivilforsvaret hjemmesider (men ikke planer for nye da), og kommunene har ansvar for å informere innbyggerne om hvor de befinner seg. Så de fleste kommunene har vel også liggende lenke til det samme kartet på sine hjemmesider.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 08-01-26 kl 16:03. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Jeg sjekket tilfluktsrom i Oslo nå og de er jo stort sett bare i sentrum. https://dsb--gis.maps.arcgis.com/app...iderDistance=5 |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Som sagt, det finnes flere og det finnes planer for flere, men det er ikke meningen at det skal mases så mye om.
|
|
|
#20 |
|
heimføing
|
Sv: Hvordan forbereder du deg på den neste apokalypsen?Jeg bor oppå en tunnel, og har også et par fjellhaller i umiddelbar nærhet, så føler meg trygg på den måten. |
|
|
|
![]() |
|
|