Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vaskemiddel med parfyme

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-25, 12:09   #1
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaskemiddel med parfyme

En gang i mellom bruker jeg sånne kapsler som de bruker i utlandet. Heftig parfymelukt, men man blir kvitt det sure som holder seg borte ei stund.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-25, 15:59   #2
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Her kastes sure klær jevnt og trutt, særlig om de er vasket mye og det ikke går bort.

Gammel 31-07-25, 15:42   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Tykke, svarte, tunge hettegenseren kan fort være problematiske ja. Det er derfor disse alltid tørkes med varme hos oss, da tørker de fort og surnet ikke.

Gammel 01-08-25, 01:27   #4
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Tykke, svarte, tunge hettegenseren kan fort være problematiske ja. Det er derfor disse alltid tørkes med varme hos oss, da tørker de fort og surnet ikke.

Tørker godt ute i varmen nå, heldigvis.

Gammel 26-08-25, 20:16   #5
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Hva er triksene i boken du prøvde beskrevet i første innlegg?

Har tatt i bruk ny vaskemaskin nå, og det står litt om rengjøring både av trommel og den gummigreia, anbefalt litt oftere enn hva jeg har gjort på tidligere vaskemaskiner. Rengjøring av trommel og gummi annenhver måned anbefales.

Anbefales og vedlikeholdsvask 1 gang i måneden, antar det er 90c vask uten klær de mener.

Sist redigert av Ine : 26-08-25 kl 20:22.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-25, 23:43   #6
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Anbefales og vedlikeholdsvask 1 gang i måneden, antar det er 90c vask uten klær de mener.

Min vaskemaskin fra Miele klager dann og vann og snakker om "hygiene" om det er lenge siden det har gått en 60-graders vask. Men da holder det med en 60-grader. Jeg tror aldri jeg har vasket på 90 grader i den maskinen.

Å kjøre en 90-grader hver måned høres for meg både kostbart og unødvendig ut. Jeg har heller ikke sett noe sted at det skal være nødvendig?

Fantastisk at det ordnet seg for dere, Fluke!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-25, 19:47   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Å kjøre en 90-grader hver måned høres for meg både kostbart og unødvendig ut. Jeg har heller ikke sett noe sted at det skal være nødvendig?

https://www.nrk.no/nyttig/bruk-vaske...tig_-1.6774293

https://dinside.dagbladet.no/bolig/s...enses/72140104

https://dinside.dagbladet.no/bolig/v...er%20eksperten.

https://omo.no/klesvask/vaske-klaer-...re-temperatur/

https://www.felleskjopet.no/alle-art...-klaer-grader/

Ang pris:
https://www.huseierne.no/hus-bolig/t...kemaskinen-na/

2,60 en gang i måneden er en ganske rimelig forsikring for å unngå at tøyet blir ubrukelig på grunn av lukt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-25, 12:00   #8
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan tørkingen på badet være en del av problemet? Vi tørker sjeldent på badet, men ser at da tar tørkinga lengre tid pga dusjing og fukt i rommet.
Selv bruker vi Blenda sensitiv. Vasker undertøy, t-skjorter og håndduker på 60, andre klær på 40 eller ullprogram. Mopper vaskes på 90, like mye for å rense maskinen spm for å vaske mopper.
Bruker ofte litt eddik i alle kammer i vaskemaskinen.

Sist redigert av Lyppa : 01-08-25 kl 18:14.
Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-25, 00:48   #9
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beklager for at jeg kanskje ikke svarer på det du spør om, men jeg ble veldig interessert i hvorfor det lukter surt. Det er jo fordi bakteriene ikke er drept. Og hvorfor skal mørke klær lukte fortere surt enn lyse klær? Det må jo ha med enten vasketemperatur eller materiale å gjøre?

All bomull må vaskes på minimum 60 grader for å holde seg luktfritt. Det er min erfaring. Og jeg kjører ekstra skyllinger MED eddik som skyllemiddel. Heltens treningstøy av syntetfibre måtte også ha 60 grader, for det luktet surt straks.

Gammel 02-08-25, 11:21   #10
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Og hvorfor skal mørke klær lukte fortere surt enn lyse klær? Det må jo ha med enten vasketemperatur eller materiale å gjøre?

Vasketemperatur, materiale (både hvilken type stoff det er, men også om materialet er mer tettvevd) og eventuelt også kjemikalier brukt for å få den mørke fargen. Sannsynligvis en kombinasjon.

Jeg vil tro det å få tørket klærne raskt, rett etter at de har blitt ferdig vasket, kan være en ting å teste ut? Har du prøvd å kjøre klærne i tørketrommel rett etter vask og sett om det kan hjelpe på lukt, Fluke?

Jeg er glad det ikke er jeg som startet denne tråden. Jeg tror jeg hadde blitt kokforbanna (som jeg forstår er et begrep) over at omtrent ingen egentlig svarte på det jeg spurte om.

Gammel 02-08-25, 01:03   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor mye handler om hvor lang tid det tar før vask? Vi vasker det meste (unntatt håndklær og sengetøy) på 30-40 grader. Parfymefritt vaskemiddel da vi har folk som ikke tåler parfyme. Vi sliter ikke med lukt tror jeg.

Gammel 02-08-25, 23:59   #12
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg har lest at vaskemaskiner som skal være effektive og bruker lite vann kan gi mer lukt fordi det da blir liggende igjen rester av vaskemiddel. Om det stemmer vet jeg ikke. Selv har jeg en billig, 8 år gammel maskin, og har som sagt ikke problemer med vond lukt.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-25, 12:35   #13
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg har lest at vaskemaskiner som skal være effektive og bruker lite vann kan gi mer lukt fordi det da blir liggende igjen rester av vaskemiddel.

Det er et veldig godt poeng. Jeg har lest flere plasser at det ofte blir brukt for mye vaskemiddel i dagens vaskemaskiner. Hvis vaskemaskinen bruker lite vann, så trenger man kanskje heller ikke så mye vaskemiddel?

Klesvask er tydeligvis mye mer mer enn å bare fargesortere røde klær bort fra de hvite.

Gammel 03-08-25, 16:30   #14
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker Neutral pulver på mørkfarget tøy, lyst tøy og rødt tøy (de vaskes ikke i samtidig nei). Tøyet tas ut og henges til tørk så fort som mulig og helst utendørs. Dvs på verandaen under tak. Ingen av oss eller de vi omgås klager over lukt.
Kan det være at noe har satt seg fast i maskinen?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-25, 00:19   #15
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kom på en ting; er det det flytende vaskemiddelet som lukter surt? For det er min erfaring. Vaskepulver lager ikke surlukt her. Jeg bruker Blenda sensitive hvitt og Blenda sensitive color. Pulver.

Gammel 10-08-25, 00:24   #16
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg brukker kun pulver etter at en vanskemaskinreperatør sa at det var best for maskinens renhold.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-25, 00:29   #17
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Her brukes kun pulver, Blenda Sensitive farge og hvitt. Gjort det lenge og innimellom sur lukt.
Samtidig vil jeg avbefale det billigste eddiken hos Europris til 30 kr, det stinker eddik av klærne. Jeg har testet det ut for dere.

Gammel 11-08-25, 11:23   #18
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Samtidig vil jeg avbefale det billigste eddiken hos Europris til 30 kr, det stinker eddik av klærne. Jeg har testet det ut for dere.

Hvis det er denne her du har kjøpt, så er den ganske sterk, og bør nok blandes ut før du bruker den i skyllekammeret. (Selvsagt avhengig av hvor mye du bruker i kammeret.)

Jeg bruker å kjøpe denne her, som er 35 %, og blander den ut i fem tomme av disse her. Dermed blir den 7 %, noe som jeg opplever som ganske perfekt. Lukter ikke eddik av klærne etterpå om jeg holder meg til å bare ta en liten klunk i skyllekammeret.

Gammel 11-08-25, 12:18   #19
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Standard

Ingen av de. Pleier å kjøpe denne
https://www.europris.no/p-eddik-1-l-7-hvit-luxus-182754
og den er helt grei. Den jeg har nå fant jeg ikke på nettsiden deres.

Gammel 12-08-25, 08:54   #20
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Clas Ohlson har ofte tilbud på eddik. Denne: https://www.clasohlson.com/no/Eddik-.../p/Pr444453000 Hvor man får 2 flasker for 50 kroner.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:56.