|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenNå som jeg har to som går vgs i Norge og Sverige parallelt, så lurer jeg mer og mer på hvorfor vi i det hele tatt har eksamen, når vi i tillegg har standpunktkarakterer.
|
|
|
#42 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamen
Tanken er vel at det skal være hundre prosent uavhengig vurdering. Ingen tryne-tillegg eller -fratrekk og kalibrering for lærere.
|
|
|
#43 |
|
Semiaktiv
I Sverige har de "nationella prov", som er en større prøve i fag som engelsk, matte, svensk etc. Det er mer som en tentamen, på den måten at karakteren teller på standpunkten men blir ikke stående som egen karakter. Prøven er lik for alle, holdes samtidig over hele landet, og har klare vurderingskriterier. Den er vel trolig ment å skulle ha en viss kalibreringseffekt, og reduserer kanskje trynefaktorfaren litt. Hvis det er stort sprik i resultatet mellom nationella prov og hva eleven ligger an til i standpunkt, så er det kanskje på plass å justere standpunktkarakteren noe.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 08-05-26 kl 10:44. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Introvert optimist
|
|
|
|
#46 |
|
Glamorøs
|
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenDet varierer jo veldig hva slags eksamen som møter ungdommen på høyere utdanning også. Sønnen min har ingen av dem, kun prosjektarbeid. Da jeg studerte i 2005-08 så hadde vi aller mest hjemmeeksamener, og jeg tror det er enda mer av det nå. Vi hadde skoleeksamen i et par fag, men de føltes temmelig meningsløse, for å være ærlig, når man tenker på læringsutbytte.
|
|
|
#47 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenMin yngste hadde 100% forutsigbarhet på eksamen i år, og har hele tiden visst hva han skulle komme opp i. Det er veldig greit, må jeg si!
|
|
|
#48 |
|
Semiaktiv
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenSkulle man bruke studieforberedelsesargumentet bør man jo helst ha det som på IB. Kun eksamen i alle fag, ingen standpunkt. Krav til gjennomføring av et visst antall innleveringer for å få ta eksamen. Og det med trekk av fag, og ikke minst som det har vært helt fram til i år, at du ikke vet hvilket fag du skal ha muntlig eksamen i før et par dager i forveien, ligner ikke på noe du vil møte senere i livet.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 08-05-26 kl 12:56. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Introvert optimist
|
DET er jeg helt enig med både deg og Tallulah i.
|
|
|
#50 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Som sagt tidligere, i fylker med store avstander strekker avviklinga av muntlig eksamen seg over flere uker. Jeg har hatt oppe parti i norsk den siste uka i mai de siste tre årene, og har dermed måtta føre muntlig standpunkt over tre uker for slutten av skoleåret.
|
|
|
#51 |
|
I mål
|
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenDet skal settes standpunkt senest dagen før første sensur. Det åpner i utgangspunktet for en rekke ulike datoer innenfor både skole og innenfor en faggruppe, siden det betyr at det holder at det settes dagen før man er oppe til muntlig eksamen. I praksis er det jo dette fullstendig urealistisk og kun noe som høres fint ut på papiret. Det er ikke mulig å administrere så mange ulike datoer på en skole. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
fri
|
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenJeg tenker at det er bra at noen endelig tar tak og får endre på russekulturen som virkelig bare har blitt verre og verre med årene. Men å endre en sånn kultur tar tid, og det er ikke lett å gjøre det fra et år til et annet. Da vil det medføre endringer som kanskje ikke alltid er like gode i en overgangsperiode. Det ideelle hadde jo vært å hatt feiringen etter alle eksamener, men så har vi liksom den tradisjonen med 17. mai da og russen. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
villende
|
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenJeg syns det er vanskelig å vite om det er bra eller ikke. Yngste går i andre klasse, og skal ha sin første videregående eksamen i år. Jeg syns det er fint at de fikk vite hvilke(t) fag de skulle opp i så tidlig som i begynnelsen av mai. Samtidig ser jeg at det fortsatt er masse standpunktvurderinger som går parallelt, så det er ikke sånn at de bare får jobbet med eksamensfag. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, og med bakgrunn i denne statistikken fra Udir kan jeg ikke skjønne annet enn at det er en stor fordel for elevene fra Steinerskolen. Halvparten av elevene går ned i eksamenskarakter vs standpunkt. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
|
|
|
#56 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det forstår jeg. Likevel synes jeg det er underlig at elever fra en bestemt type skole slipper dette, som for de fleste altså trekker snittet ned. Elevene skal jo konkurrere om de samme plassene for høyere utdanning. Det var jo feks en del snakk om at «koronakullene» som slapp eksamen hadde høyere snitt enn elevene som gitt ut av vgs før og etter, og dermed gjorde det vanskeligere for de som hadde eksamenskarakterer på vitnemålet. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Glamorøs
|
De "slipper" jo ikke. De har heldagsprøver, og de har en semesteroppgave som er ganske mye mer omfattende enn å pugge til en skoleeksamen. Den slår dårlig ut for dem som ikke er flinke til å jobbe selvstendig på den måten. Man kan kanskje heller spørre seg hvorfor den offentlige skolen ikke heller satser mer på testformer som viser faktisk læreutbytte. Målet må jo være selve læringen.
|
|
|
#58 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenSteiner-pedagogikken er anerkjent og de som velger den utdanningen, har den vurderingsformen. Pøbelprinsessen gikk på steiner-videregående, og mener at pedagogikken forberedte henne godt til høyere utdanning.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Semiaktiv
Sv: Årets flytting av russefeiring og eksamenOm en heldagsprøve trekker ned standpunktkarakteren, eller om den står som egen karakter på vitnemålet og trekker ned snittet, har vel mindre å si, når det uansett er en av mange karakterer. Tror det er andre ting som har større betydning for resultatet elevene oppnår til syvende og sist. Men det er veldig mye logistikk og styr rundt eksamen, som jeg mener er overflødig når elevene får standpunktkarakter som skal gjenspeile kunnskapsnivået deres i alle fag. Særlig når standpunktkarakteren er en miks av resultat på større og mindre prøver, skriftlige innleveringer, muntlige presentasjoner, og på den jevne aktivitet og innsats i timene. Det burde jo være mulig å fange opp de fleste vurderingsformer elevene kommer borti i løpet av høyere utdanning. Summen av disse blir standpunktkarakteren.
|
![]() |
|
|