Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme i praksis

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-07, 20:44   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rasisme i praksis

Jeg syns dette er et vanskelig tema. Rett og slett fordi at det er følelser og oppfatninger som er svært subjektive. Jeg er ikke i tvil om at mange nordmenn har rasistiske holdninger. Samtidig har jeg også sett "nye nordmenn" som har rasistiske oppfatninger om nordmenn.

JEg er litt redd for at vi skal ta på oss "rasismebrillene" og dermed kalle alt for rasisme. Samtidig er jeg redd for at vi skal ta på "ikke-rasismebrillene" og dermed vifte bort at det finns rasisme....... hmmmm.......ikke lett dette.

Uansett så skal vi IKKE tolerere rasisme av noen art..... :forvirret:

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 20:48   #2
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tror utlendinger som snakker norsk og som er kjent med norsk "kultur" og som ja.. hva skal jeg si.. som er godt integrerte da. Jeg tror ikke de støter på problemer så ofte.
Bare merker på meg selv at jeg ikke engang tenker på at de ikke er norske så lenge de snakker forståelig og ikke gjør noe annet, eller prøver på noe annet enn folk flest.
Har vært borti ikke-norske som pruter og som prøver å "integrere" deres handelsystem i min butikk. Hehe. Ikke så populært!

Jeg er IKKE rasist altså. Men tror nok noen får fordommer etter en del sånne opplevelser. Synd.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 20:56   #3
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Jeg tror utlendinger som snakker norsk og som er kjent med norsk "kultur" og som ja.. hva skal jeg si.. som er godt integrerte da. Jeg tror ikke de støter på problemer så ofte.

Det er nok dessverre ikke slik. Særlig ikke for de med afrikansk utseende. De støter på problemer kontinuerlig, selv om de er aldri så fornorsket i språk og kultur. Bare det å få leid leilighet er jo et problem. Dessverre.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 20:58   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har vært borti ikke-norske som pruter og som prøver å "integrere" deres handelsystem i min butikk. Hehe. Ikke så populært!

Jeg er IKKE rasist altså. Men tror nok noen får fordommer etter en del sånne opplevelser. Synd.

Fordommer fordi noen prøver å prute? Er det ikke bare å si at det ikke er en mulighet? Forresten kjenner jeg haugevis av nordmenn som pruter, og får det til også. I norske butikker. Får man fordommer mot nordmenn generelt da? Neppe.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 22:15   #5
Pastill
Pauset

Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Fordommer fordi noen prøver å prute? Er det ikke bare å si at det ikke er en mulighet? Forresten kjenner jeg haugevis av nordmenn som pruter, og får det til også. I norske butikker. Får man fordommer mot nordmenn generelt da? Neppe.

Har aldri opplevd nordmenn som pruter. Har jobbet ti år i butikk.
Selvfølgelig sier man høflig at det ikke er mulig å prute.
Sier heller ikke at man FÅR fordommer, men vet om kolleger som oppfattet dette som frekt.
Syntes du leser litt VEL mye mellom linjene her.

Men burde kanskje spesifisert at dette ikke var en spesielt dyr og eksklusiv butikk? Trodde vi snakket om Lindex som eks jeg skjønner du...
De færreste som jobber på eks Lindex, Hm, Cubus som vanlig ansatte har mulighet til å bare slå av på prisene.
Ville du prutet på noen av disse butikkene? På feilfrie sesongvarer?

Gammel 30-10-07, 22:17   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men burde kanskje spesifisert at dette ikke var en spesielt dyr og eksklusiv butikk? Trodde vi snakket om Lindex som eks jeg skjønner du...
De færreste som jobber på eks Lindex, Hm, Cubus som vanlig ansatte har mulighet til å bare slå av på prisene.

Nei, men jeg får da ikke fordommer mot noen som evt. ville prøvd. Hadde jeg jobbet der ville jeg bare sagt at, beklager det er det ingen mulighet for.

Gammel 30-10-07, 22:20   #7
Pastill
Pauset

Standard

Nei, men jeg får da ikke fordommer mot noen som evt. ville prøvd.

Ikke jeg heller. Men noen får det.

Gammel 31-10-07, 09:26   #8
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Nei, men jeg får da ikke fordommer mot noen som evt. ville prøvd. Hadde jeg jobbet der ville jeg bare sagt at, beklager det er det ingen mulighet for.

Jo, jeg ville faktisk tenkt mitt om noen hadde prøvd å prute ned en genser til 249 som det ikke var feil på. Jeg ville også sagt at det ikke var mulighet for det, men det kan godt hende tonen min kunne oppfattes som oppgitt, for å si det mildt. Nordmann eller ei.

Det sagt så har jeg aldri opplevd at noen faktisk har prøvd seg på noe sånt. Godt er det.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 22:22   #9
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sier heller ikke at man FÅR fordommer, men vet om kolleger som oppfattet dette som frekt.

Jeg har faktisk tenkt å spør å få rabatt i en vanlig butikk her. Går og handler mye parfyme og veske og slikt der og har ikke engang fått en liten prøveflaske. Synes det er for dårlig å legge ut flere tusen kroner i en butikk uten å få noe tilbake.

Det er bitteliten privateid butikk da. Man får jo trossalt all slags rabatt når man handler via nettet på HM og Laredoute osv.

Gammel 30-10-07, 22:27   #10
Pastill
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Jeg har faktisk tenkt å spør å få rabatt i en vanlig butikk her. Går og handler mye parfyme og veske og slikt der og har ikke engang fått en liten prøveflaske. Synes det er for dårlig å legge ut flere tusen kroner i en butikk uten å få noe tilbake.

Det er bitteliten privateid butikk da. Man får jo trossalt all slags rabatt når man handler via nettet på HM og Laredoute osv.

Kan jo hende du får.

Jeg snakker som sagt om type Lindexbutikk.
Syntes ikke kles-nettbutikker kan sammenlignes med vanlige butikker forøvrig.
De er nødt til å lokke med noe for å få kundene til å handle uprøvd. Det er i allefall mitt inntrykk.

Gammel 30-10-07, 22:22   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hæ? Du sier jo selv i innlegget ditt at "Men tror nok noen får fordommer etter en del sånne opplevelser." når du snakker om pruting og "prøver å "integrere" deres handelsystem i min butikk".

Det stor i innlegget ditt. Ikke mellom linjene.

Gammel 30-10-07, 22:30   #12
Pastill
Pauset

Standard

Hæ? Du sier jo selv i innlegget ditt at "Men tror nok noen får fordommer etter en del sånne opplevelser." når du snakker om pruting og "prøver å "integrere" deres handelsystem i min butikk".

Det stor i innlegget ditt. Ikke mellom linjene.

Noen får det ja?

Må jeg forsvare det mener du? At noen tydeligvis gjør det?
Jeg har opplevd dette. (Helt sant). Men det betyr ikke at jeg er enig.

Det er sikkert en grunn til at dama kanskje var i overkant sur. Jeg prøver ikke forsvare det, men forklare det.

Gammel 30-10-07, 22:35   #13
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Og jeg har prutet og fått vilja mi blant annet på Cubus. :fremmedkulturell:
Det gjør man da? For å få plagg med ubetydelige skader billigere, f.eks.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 23:37   #14
Pastill
Pauset

Standard

Var dette innlegget jeg reagerte litt på. Nordmenn flest pruter ikke på HM og Lindex. Syntes du dro det ut av proposjoner.
Er heller ikke noe poeng å si at man skal si sånn og sånn når noen prøver prute fordi det er ikke meg selv jeg snakker om.
Når du siterer meg og mener du svarer akkurat på det jeg skrev så ..ja. Men jeg har ikke noe å si til det egentlig iom at jeg ikke er den som mener det. Bare opplyser om at det kan være sånn. Ser ikke hva man skal diskutere da.

Samme det. Tror vi har snakket litt rundt hverandre.

Sist redigert av Pastill : 30-10-07 kl 23:46.
Gammel 30-10-07, 23:44   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Var dette innlegget jeg reagerte litt på. Nordmenn flest pruter ikke på HM og Lindex. Syntes du dro det ut av proposjoner.
Er heller ikke noe poeng å si at man skal si sånn og sånn når noen prøver prute fordi det er ikke meg selv jeg snakker om.

Du snakket om at utlendinger kom inn i "din" butikk og prøvde å prute eller innføre "sitt system". Du sier det er lite populært og ler litt, og ser at mange får fordommer etter mange slike episoder.

Jeg kan ikke skjønne at man skal få fordommer av slike episoder, samme om de foregår på Lindex eller Tatler, i tillegg til at jeg ikke aner hva "din butikk" er.

Så sier du at jeg leser mellom linjene, det er ingen som får fordommer, selv om det er nettopp det du sier.

:forvirret:

For ordens skyld, jeg har ikke beskyldt deg for noe som helst, men skjønner fremdeles ikke hva som er så galt med å prute at det fører til fordommer, uansett om det foregår i en kjede- eller privatbutikk.

Gammel 30-10-07, 23:49   #16
Pastill
Pauset

Standard

Du snakket om at utlendinger kom inn i "din" butikk og prøvde å prute eller innføre "sitt system". Du sier det er lite populært og ler litt, og ser at mange får fordommer etter mange slike episoder.
Jeg kan ikke skjønne at man skal få fordommer av slike episoder, samme om de foregår på Lindex eller Tatler, i tillegg til at jeg ikke aner hva "din butikk" er.

Så sier du at jeg leser mellom linjene, det er ingen som får fordommer, selv om det er nettopp det du sier.

:forvirret:

For ordens skyld, jeg har ikke beskyldt deg for noe som helst, men skjønner fremdeles ikke hva som er så galt med å prute at det fører til fordommer, uansett om det foregår i en kjede- eller privatbutikk.

Det er dette jeg ikke helt skjønner da. Skjønner ikke hva du reagerer på?
Jeg ER jo enig med deg. Jeg bare sier at det er folk som ikke er det. Ja folk får fordommer. Dessverre har jeg opplevd det! Og ja jeg ler av det fordi jeg syntes det er TEIT. Skjønner ikke hvorfor det er sånn jeg heller. Skiver jo at jeg syntes det er synd.

Jeg er dog ikke helt enig i at å prute på Lindex er en vanlig ting å gjøre. På dyrere ting feks hvitevarer ol så kan jeg syntes det er mer normalt. Uansett hudfarge.

Sist redigert av Pastill : 30-10-07 kl 23:54.
Gammel 30-10-07, 21:00   #17
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Trodde det var in nå å prute jeg da. Faktisk de fleste norske jeg kjenner pruter.

Gammel 30-10-07, 21:02   #18
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Trodde det var in nå å prute jeg da. Faktisk de fleste norske jeg kjenner pruter.

Det er in som pokker. Både Forbrukerrådet og Tv2 hjelper deg har jo gang på gang understreket at nordmenn er for snille og føyelige kunder, og oppfordrer alle til å prute mer i butikker.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 21:04   #19
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg pruter hele tiden (jobber med innkjøp), og det er ingen som ser rart på meg. Privat pruter jeg på dyre ting og investeringsting.

Gammel 30-10-07, 22:11   #20
Pastill
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg pruter hele tiden (jobber med innkjøp), og det er ingen som ser rart på meg. Privat pruter jeg på dyre ting og investeringsting.

Står du i en butikk og pruter på feks en genser?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:08.