|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pauset
|
Sv: Rasisme i praksisJeg syns dette er et vanskelig tema. Rett og slett fordi at det er følelser og oppfatninger som er svært subjektive. Jeg er ikke i tvil om at mange nordmenn har rasistiske holdninger. Samtidig har jeg også sett "nye nordmenn" som har rasistiske oppfatninger om nordmenn. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Pauset
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rasisme i praksisJeg tror utlendinger som snakker norsk og som er kjent med norsk "kultur" og som ja.. hva skal jeg si.. som er godt integrerte da. Jeg tror ikke de støter på problemer så ofte. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Peppy!
|
Sv: Rasisme i praksis
Det er nok dessverre ikke slik. Særlig ikke for de med afrikansk utseende. De støter på problemer kontinuerlig, selv om de er aldri så fornorsket i språk og kultur. Bare det å få leid leilighet er jo et problem. Dessverre. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Fordommer fordi noen prøver å prute? Er det ikke bare å si at det ikke er en mulighet? Forresten kjenner jeg haugevis av nordmenn som pruter, og får det til også. I norske butikker. Får man fordommer mot nordmenn generelt da? Neppe.
|
|
|
#5 |
|
Pauset
Har aldri opplevd nordmenn som pruter. Har jobbet ti år i butikk. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Nei, men jeg får da ikke fordommer mot noen som evt. ville prøvd. Hadde jeg jobbet der ville jeg bare sagt at, beklager det er det ingen mulighet for.
|
|
|
#8 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Jo, jeg ville faktisk tenkt mitt om noen hadde prøvd å prute ned en genser til 249 som det ikke var feil på. Jeg ville også sagt at det ikke var mulighet for det, men det kan godt hende tonen min kunne oppfattes som oppgitt, for å si det mildt. Nordmann eller ei.
|
|
|
#9 |
|
Come what may...
|
Jeg har faktisk tenkt å spør å få rabatt i en vanlig butikk her. Går og handler mye parfyme og veske og slikt der og har ikke engang fått en liten prøveflaske. Synes det er for dårlig å legge ut flere tusen kroner i en butikk uten å få noe tilbake.
|
|
|
#10 |
|
Pauset
Kan jo hende du får. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Hæ? Du sier jo selv i innlegget ditt at "Men tror nok noen får fordommer etter en del sånne opplevelser." når du snakker om pruting og "prøver å "integrere" deres handelsystem i min butikk".
|
|
|
#12 |
|
Pauset
Noen får det ja? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Ansvar for egen luring
|
Sv: Rasisme i praksisOg jeg har prutet og fått vilja mi blant annet på Cubus. :fremmedkulturell:
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Pauset
Var dette innlegget jeg reagerte litt på. Nordmenn flest pruter ikke på HM og Lindex. Syntes du dro det ut av proposjoner. Sist redigert av Pastill : 30-10-07 kl 23:46. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Du snakket om at utlendinger kom inn i "din" butikk og prøvde å prute eller innføre "sitt system". Du sier det er lite populært og ler litt, og ser at mange får fordommer etter mange slike episoder.
|
|
|
#16 |
|
Pauset
Sist redigert av Pastill : 30-10-07 kl 23:54. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Come what may...
|
Sv: Rasisme i praksisTrodde det var in nå å prute jeg da. Faktisk de fleste norske jeg kjenner pruter.
|
|
|
#18 |
|
*_*
|
Det er in som pokker. Både Forbrukerrådet og Tv2 hjelper deg har jo gang på gang understreket at nordmenn er for snille og føyelige kunder, og oppfordrer alle til å prute mer i butikker.
|
|
|
|
#19 |
|
Ute på tur
|
Sv: Rasisme i praksisJeg pruter hele tiden (jobber med innkjøp), og det er ingen som ser rart på meg. Privat pruter jeg på dyre ting og investeringsting.
|
|
|
#20 |
|
Pauset
Står du i en butikk og pruter på feks en genser? |
|