|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mor vs Far
![]() |
#42 |
intro
|
![]() |
![]() |
#43 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Mor vs. farDu er en kjempesunn mor
![]() |
#44 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Mor vs. farIkke bare skal de mer tradisjonelle forsvare seg med genetikken, de skal forklare meg og min manglende samvittighet med at jeg har jo aleneansvaret 24/7/365 og dermed selvsagt har mer behov for fritid og ergo ikke dårlig samvittighet.
![]() |
#45 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Mor vs. far
Mye! Kjønnsforskning er et veletablert og anerkjent forskningsfelt, og alle de store universitetene i Norge har egne senter for kjønnsforskning. Du kan for eksempel ta en titt på nettsidene til Universitetet i Oslo, Universitetet i Trondheim, Universietet i Bergen og Universitetet i Tromsø, for å vise til noen veldig få av de forskningsinstitusjonene i verden som driver med seriøs forskning på kjønn. Pussig nok tror jeg ikke en eneste en av dem konkluderer med at menn er genetisk mindre egnet enn kvinner til å ha omsorg for barn.
Jeg tviler sterkt på om du har filla snøring på hva som foregår innenfor kjønnsforskningen. Selvsagt fokuseres det blant annet på genetiske og kulturelt tillærte forskjeller mellom kjønnene.
Faktisk så viser forskning at menn som har aleneansvaret for barn, er akkurat like empatiske og godt egnet til barneomsorg som det kvinner er. Det er langt mer et spørsmål om trening og innsatsvilje enn om genetikk. Enten du liker det eller ei.
Vissvass. Dette er jo motbevist bare i denne tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Mor vs. farVi hadde jo valgt på forhånd at Temmern skulle ha permisjon med Poden, mens jeg skulle studere. Jeg har per dags dato enda ikke klart (eller ønsket) å mobilisere et snev av dårlig samvittighet for det valget.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Ser flere sider enn..
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mor vs. farJasså..
Sist redigert av nam : 08-12-07 kl 23:09. Årsak: Tok sitetquote rundt, siden dette ble for vanskelig for ei å se at var hentet fra link: ,og skrevet av en i 2006... |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
kamerat
|
![]() Sv: Mor vs. farEr humanister liksom spesielt negative til evolusjonsteorien?
![]() |
#49 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Mor vs. farFor øvrig kan jeg jo svare hovedinnlegger litt også: Det er ikke uvanlig å ha det slik dere har det nå. Det er ganske naturlig at den som er hjemme med barnet også er den som har flest tanker kretsende om barnet og den som kjenner barnets rutiner og behov best.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Ser flere sider enn..
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Mor vs. farJeg tror ikke noen i denne diskusjonen prøver å ta til orde for at det ikke finnes genetiske ulikheter mellom kjønnene. (Det ville da også være ganske fånyttes; man kan jo bare kle av seg hvis man vil motbevise det.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Mor vs. farAmen til Teo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Mother of Dragons
|
Du himler med øynene og samtidig linker til honestthinking?
Det forundrer meg ikke at du mener at du har gjort dybdeforskning ved å se på en dokumentar. Sånn med tanke på at du lenker til honestthinking så er det helt in character.
Tøys. Det stemmer ikke.
Vi har fremdeles friskt i minne? Hvem var denne forskeren da? Og hvor gammel var du?
Jeg forstår alle aspekter av evolusjonsteorien og det er ingenting i den som sier at hos menneskearten så er den mest "fitte" løsningen at det er sånn at menn har mindre empati enn kvinner. Derimot så er det antagelig en større sjanse for en baby å overleve om den har to foreldre som tar seg av den enn en. Eller hva har du for argumenter mot det?
Dette er ren konspirasjonsteori.
Jeg har lest innleggene til Anfindsen som du linker til ja, og han driter seg ut. Han er datamann og burde holde seg til å tukle med kontrollpanelet i Windows.
![]() |
#55 |
Ser flere sider enn..
![]() ![]() ![]() |
Vel. Nå var det akkurat en dokumentar om forskning som omhandlet nettopp empati. Der en ser i MR-scanning forskjellene i området for empati i hjernen, på menn og kvinner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Dette stemmer vel ikkje heilt? Opp gjennom tidene har det vore fleire samfunn der mannen har vore heime i landsbyen med borna medan kvinna har vore ute på jakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Princess Skids and Scars
|
Og der treffer du egentlig spikeren.. Den dårlige samvittigheten i forhold til egentid grunner nok egentlig i at det forventes av meg at jeg har den. Er jeg da en kald mor som forlater henne osv? Selvom jeg egentlig vil være en mor som lever et liv ved siden av også, er jeg nok ikke trygg nok til å stå for denne meningen enda. Det hjelper ikke at jeg får kommentarer som: Er hun bare 6 uker? Det er tøft av deg å la mannen sitte barnevakt allerede nå slik at du kan dra på 10 års reunion da! Selvom jeg vet innerst inne at det er dama som kom med denne uttalelsen som er på bærtur, så blir jeg jo litt ettertenksom. La mannen sitte barnevakt da, hva er det for noe å si. Samme dama mente forresten at barselhotell var bare dumt, det var jo såå deilig å få de dagene på sykehuset alene fra mannen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
La mannen sitte barnevakt..... Jeg kan ikke beskrive hvor mye jeg råller her. Er det mulig, liksom? Jeg var med en venninne en gang i byen. Hun hadde med sin 6 måneder gamle datter. Venninne skulle prøve klær, men ble så stresset av sutringen til babyen at hun gav opp. Så jeg foreslo at hun lot jenta være hjemme en ettermiddag mens vi tok en shopperundt. Nei, det gikk ikke for jenta kunne bli sulten. Og da måtte hun være hjemme med puppen. Men kanskje mannen kunne være med og passe på ungen utenfor butikken? Nevnte jeg her at det tar 2 minutter med bil fra sentrum til venninnes hjem? |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Akkurat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Passiv
|
Endrer: For en gangs skyld leste jeg ikke hele tråden før jeg svarte, og jeg ser at de flotte oppegående FP-damene allerede har satt sitt preg på tråden! |
![]() |
![]() |
|
|