Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mor vs. far

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-07, 21:21   #41
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mor vs Far

Takk, Esme.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 21:48   #42
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er derimot temmelig lei av at de mer tradisjonelle kvinnene skal på en måte forsvare seg og sitt levesett med at det er mer "naturlig" eller mer i takt med genetikken eller hva har du.

Jeg kjenner meg ellers ganske godt igjen i hovedinnlegget. For min del var det nok til dels et spørsmål om å ta meg til rette - å våge å si fra om at nå trengte jeg litt egentid. Grunnet en tåpelig og overaktiv samvittighet følte jeg at jeg burde være sammen med barnet hele tida. Det handlet ikke om at jeg mente at bare jeg kunne vite hva som var best for henne (tvert imot, egentlig), og ikke om å ikke våge å slippe kontrollen og ikke stole på andre. Jeg følte nok på et vis at det ble forventet av meg at jeg skulle ønske å være til stede 24 timer i døgnet. Det som bidro litt til denne følelsen, var nok en del diskusjoner i terminklubber av typen: "Har du vært borte fra halvtåringen ennå?" - med svar som "Nei, selvfølgelig ikke, hun er jo altfor liten - eller vent, jeg måtte visst gå etter posten en dag, så ja, jeg har vært borte."

Gammel 08-12-07, 21:54   #43
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mor vs. far

Du er en kjempesunn mor .

Slutt opp med å ha dårlig samvittighet umiddelbart, og vær glad for at du har oppdaget at du kan leve mer eller mindre "som normalt" selv om du er blitt mamma. Gratulerer .

Gammel 08-12-07, 21:54   #44
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke bare skal de mer tradisjonelle forsvare seg med genetikken, de skal forklare meg og min manglende samvittighet med at jeg har jo aleneansvaret 24/7/365 og dermed selvsagt har mer behov for fritid og ergo ikke dårlig samvittighet.

Gammel 08-12-07, 21:56   #45
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Hvor mye forskning er gjort på kjønnsforskjeller i Norge?

Mye! Kjønnsforskning er et veletablert og anerkjent forskningsfelt, og alle de store universitetene i Norge har egne senter for kjønnsforskning. Du kan for eksempel ta en titt på nettsidene til Universitetet i Oslo, Universitetet i Trondheim, Universietet i Bergen og Universitetet i Tromsø, for å vise til noen veldig få av de forskningsinstitusjonene i verden som driver med seriøs forskning på kjønn. Pussig nok tror jeg ikke en eneste en av dem konkluderer med at menn er genetisk mindre egnet enn kvinner til å ha omsorg for barn.

Sitat:

Litt rart at kjønnsforskjeller overhodet ikke har kommet opp i debattene når det gjelder omsorg av barn, eller andre likestillingsområder. At det ikke kommer fram i det hele tatt. Fokuset på likestilling er veldig sterkt. Samtidig som det gies ikke fokus på at menn og kvinner er forskjellige. Menn og kvinner har områder de hovedsaklig er sterkere og svakere på, grunnet kjønn. Og merkelig nok sier ingen noe om det.

Jeg tviler sterkt på om du har filla snøring på hva som foregår innenfor kjønnsforskningen. Selvsagt fokuseres det blant annet på genetiske og kulturelt tillærte forskjeller mellom kjønnene.

Sitat:

Av en eller annen grunn har altså vi kvinner egenskapene som gjør oss bedre egnet til å ta vare på små barn.
Enten du liker det, eller ei.

Faktisk så viser forskning at menn som har aleneansvaret for barn, er akkurat like empatiske og godt egnet til barneomsorg som det kvinner er. Det er langt mer et spørsmål om trening og innsatsvilje enn om genetikk. Enten du liker det eller ei.
Jeg prøvde å finne artikkelen jeg har som kilde på dette, men jeg klarte ikke å søke den opp. Derfor får min påstand stå like ubegrunnet som din inntil videre.

Sitat:

Men det er slik at kvinnene er de som plages med samvittigheten av å forlate barna. Kvinnene er laget slik.

Vissvass. Dette er jo motbevist bare i denne tråden.

For øvrig er esme en meget klok (og kunnskapsrik, ikke minst) dame.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 21:59   #46
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi hadde jo valgt på forhånd at Temmern skulle ha permisjon med Poden, mens jeg skulle studere. Jeg har per dags dato enda ikke klart (eller ønsket) å mobilisere et snev av dårlig samvittighet for det valget.

Svigermor måtte derimot forsvare oss på bygda der hun bor.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 22:05   #47
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Jasså..
http://www.honestthinking.org/no/ark...2006.05b.html:

Sitat:

21.05.2006. I kveld sendte NRK del 2 av en britisk dokumentarserie om forskjeller mellom menn og kvinner. Særlig del 1, som gikk for en uke siden, illustrerer flere slike forskjeller på en svært tydelig måte. Det er interessant å legge merke til at disse forskjellene fremstilles i TV-serien som innlysende eller udiskutable.

I mange år var det imidlertid mildt sagt ugunstig for karrieren til f.eks. medisinere og biologer å hevde at det statistisk sett eksisterer mentale forskjeller mellom menn og kvinner. Vi har fremdeles friskt i minne hvordan en forsker som på 1970-tallet en gang forsøkte å ymte frempå om disse tingene, ble brutalt satt på plass av en kjent, norsk biologiprofessor. Forskerne har altså totalt forandret mening i løpet av tretti år.

Men envher som forstår de grunnleggende prinsippene i evolusjonsteorien, vet at det nødvendigvis være forskjeller mellom menn og kvinner. Det er vel nettopp på grunn av dette, pluss et par andre ting, at en del fra humaniora, er så negative til evolusjonsteorien.

Vi står altså her overfor et ganske fantastisk eksempel på at en masse fagfolk som egentlig visste bedre, lot seg presse eller manipulere til å mene det som var politisk korrekt, men vitenskapelig uholdbart. Og dette er selvfølgelig ikke det eneste området der fagfolk har hevdet ting de innerst inne visste var bløff.

Vi tillater oss å minne om våre egne artikler på www.forskning.no: Naturvitenskap og kjønnsmodne forskere (26.01.2005), Kjønn er viktig (27.10.2004), Lyssky kjønnsforskning? (13.09.2004).

-Ansvarlig redaktør

Ansvarlig redaktør for HonestThinking har siden 1. august 2007 vært Ole Jørgen Anfindsen. For informasjon om situasjonen før den tid, se her.
Mini-CV:

Ole Jørgen Anfindsen (født 1958) er dr. scient. fra Institutt for informatikk ved Universitet i Oslo. Han har bl.a. vært seniorforsker i Telenor FoU, gjesteforsker ved GTE Laboratories (Massachusetts) og Sun Microsystems Laboratories (California), samt førsteamanuensis II ved Institutt for informatikk, UiO. Han jobber nå som konsulent i IT-bransjen. Se forøvrig hans populærvitenskapelige artikler på forskning.no.

HT kan kontaktes via epostadressen postmaster at honestThinking.org (erstatt ' at ' med '@') .

Sist redigert av nam : 08-12-07 kl 23:09. Årsak: Tok sitetquote rundt, siden dette ble for vanskelig for ei å se at var hentet fra link: ,og skrevet av en i 2006...
nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 22:07   #48
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er humanister liksom spesielt negative til evolusjonsteorien?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 22:07   #49
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For øvrig kan jeg jo svare hovedinnlegger litt også: Det er ikke uvanlig å ha det slik dere har det nå. Det er ganske naturlig at den som er hjemme med barnet også er den som har flest tanker kretsende om barnet og den som kjenner barnets rutiner og behov best.

Min beste tips til å oppnå likestilling i barneomsorgen, er disse:

• Forvent at den andre tar ansvar. Si det i klartekst også, ikke bare håp at det skal skje av seg selv.
  • Godta at det er mer enn én måte å ta seg av deres barn på.
  • La pappaen fomle på egen hånd. Du fomlet i starten du også, du har bare fortrengt det. Babyer tåler fomling.
  • Buk pappapermisjonen til det den er ment for: at pappaen skal få prøve seg på å ha hovedomsorgen for barnet. Det kan straffe seg å bruke pappapermisjonen til å reise på familieferie, hvis man har som mål at foreldrensvaret skal være likt fordelt.
  • Jo lenger pappapermisjon, jo større sjanse for at pappaen skal venne seg til å tenke som en hovedomsorgsperson.

Gammel 08-12-07, 22:16   #50
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Standard

Og videre fra www.forskning.no :
http://www.forskning.no/Artikler/200.../1106658098.93

Sitat:

Som de fleste vil være klar over, er det betydelige forskjeller mellom kjønnene hos nesten alle arter av pattedyr (det samme gjelder stort sett alle slags dyr). Og den som vil forsøke å oppdra unger av temmede dyr, la oss si f.eks. hunder eller sjimpanser, på en slik måte at de voksne individene ikke utviser kjønnsforskjeller, vil ha en umulig oppgave foran seg.

Grunnen til at et slik prosjekt er dømt til å mislykkes, er at de aktuelle dyrene er født med arveanlegg som programmerer dem til å bli forskjellige. At miljøet kan modifisere sluttresultatet noe, endrer ikke dette grunnleggende faktum. Sannsynligheten for at vi mennesker skulle skille oss radikalt ut på nevnte punkt, er mikroskopisk.

Dette resonnementet bygger ikke på biologisme eller andre ekstreme holdninger. Det forutsetter ikke engang et gen-sentrisk syn på evolusjon, slik noen kortslutter seg til. Det baserer seg bare på at alle levende organsimer gis visse rammebetingelser ved hjelp av gener og andre informasjonsbærende strukturer som, helt eller delvis, arves av neste generasjon.

Vi kan selvsagt diskutere hvor omfattende kjønnsforskjellene er, og Vassnes’ bok er et viktig innlegg i den debatten. Men at betydelige forskjeller virkelig finnes, er hevet over enhver rimelig tvil.

Og dette er altså grunnen til at det blir meningsløst å drive kjønnsforskning uten at man forholder seg på en ryddig måte til evolusjonsteorien. Den utopiske forestillingen om at det egentlig ikke finnes signifikante forskjeller mellom kjønnene, som så mange av oss ble indoktrinert med på 1970-tallet, blir torpedert av en nøktern analyse av evolusjonens konsekvenser.

At det finnes eksempler på biologer og andre fagfolk som burde ha visst bedre, men som likevel har gitt etter for ønsketenkning eller presset om å ha de riktige meningene, endrer overhode ikke på dette. Og dersom forskere argumenterer for at kjønn hovedsakelig er en sosial konstruksjon, alternativt bruker dette som en arbeidshypotese, da er resultatene deres dømt til å bli kvasivitenskap.

Slik kvasivitenskap har alt for lenge fått prege samfunnsutviklingen og den offentlige debatten, og det er på høy tid at det tas et oppgjør med det hele. Det er, for å vri på et uttrykk fra Aftenpostens kommentator Kathrine Aspaas, på tide at både samfunnet og forskningsmiljøene blir kjønnsmodne.

Gammel 08-12-07, 22:22   #51
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Nam, jeg tror ingen her vil benekte at det er forskjeller mellom kjønnene. Det mange er uenige i er at kvinner er bedre egnet til å gi omsorg til barn.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 22:31   #52
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg tror ikke noen i denne diskusjonen prøver å ta til orde for at det ikke finnes genetiske ulikheter mellom kjønnene. (Det ville da også være ganske fånyttes; man kan jo bare kle av seg hvis man vil motbevise det.)

Det folk bestrider, er dine påstander om at disse genetiske forskjellene gjør det ene eller det andre kjønn bedre eller dårligere egnet til omsorg eller empati.

I tillegg er vi en del som prøver å forklare at de individuelle forskjellene er så uendelig mye større enn de kjønnsmessige, at det er helt umulig å bruke generelle, kjønnsbaserte forskjeller til å si noe spesifikt om det enkelte individ.

Gammel 08-12-07, 22:32   #53
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Amen til Teo.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 22:38   #54
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jasså..
http://www.honestthinking.org/no/ark...2006.05b.html:

Du himler med øynene og samtidig linker til honestthinking?

Til dere andre: honestthinking er en nettside som er rasistisk, fascistisk, antijødisk og kvinnediskriminerende. Noen eksempler på mølet som står på denne siden:

Om kvinner i militæret:
Then mix in the young women, who, while ostensibly pursuing military careers, are expected to suppress their visceral drive to capture lifemates. And what do you get? Confusion, and a lot of pregnancies.

Om andre raser: (det finnes verre eksempler også, men denne minnet meg mest om argumentasjonsmetoden til nam)

I used to believe until quite recently that skin color was irrelevant. I was brought up that way. I still don’t think ethnicity or race does or should mean everything. In fact, I would say it is patently uncivilized to claim that it means everything. But I can no longer say with a straight face that it means absolutely nothing, and if it means more than nothing, it needs to be taken into account. Whether we like this or not is immaterial.

Kjenner igjen den siste setningen der, hva?

21.05.2006. I kveld sendte NRK del 2 av en britisk dokumentarserie om forskjeller mellom menn og kvinner. Særlig del 1, som gikk for en uke siden, illustrerer flere slike forskjeller på en svært tydelig måte. Det er interessant å legge merke til at disse forskjellene fremstilles i TV-serien som innlysende eller udiskutable.

Det forundrer meg ikke at du mener at du har gjort dybdeforskning ved å se på en dokumentar. Sånn med tanke på at du lenker til honestthinking så er det helt in character.

I mange år var det imidlertid mildt sagt ugunstig for karrieren til f.eks. medisinere og biologer å hevde at det statistisk sett eksisterer mentale forskjeller mellom menn og kvinner.
udiskutable.

Tøys. Det stemmer ikke.

Vi har fremdeles friskt i minne hvordan en forsker som på 1970-tallet en gang forsøkte å ymte frempå om disse tingene, ble brutalt satt på plass av en kjent, norsk biologiprofessor. Forskerne har altså totalt forandret mening i løpet av tretti år.

Vi har fremdeles friskt i minne? Hvem var denne forskeren da? Og hvor gammel var du?

Men envher som forstår de grunnleggende prinsippene i evolusjonsteorien, vet at det nødvendigvis være forskjeller mellom menn og kvinner. Det er vel nettopp på grunn av dette, pluss et par andre ting, at en del fra humaniora, er så negative til evolusjonsteorien.

Jeg forstår alle aspekter av evolusjonsteorien og det er ingenting i den som sier at hos menneskearten så er den mest "fitte" løsningen at det er sånn at menn har mindre empati enn kvinner. Derimot så er det antagelig en større sjanse for en baby å overleve om den har to foreldre som tar seg av den enn en. Eller hva har du for argumenter mot det?

Vi står altså her overfor et ganske fantastisk eksempel på at en masse fagfolk som egentlig visste bedre, lot seg presse eller manipulere til å mene det som var politisk korrekt, men vitenskapelig uholdbart. Og dette er selvfølgelig ikke det eneste området der fagfolk har hevdet ting de innerst inne visste var bløff.

Dette er ren konspirasjonsteori.

Vi tillater oss å minne om våre egne artikler på www.forskning.no: Naturvitenskap og kjønnsmodne forskere (26.01.2005), Kjønn er viktig (27.10.2004), Lyssky kjønnsforskning? (13.09.2004).

-Ansvarlig redaktør

Ansvarlig redaktør for HonestThinking har siden 1. august 2007 vært Ole Jørgen Anfindsen. For informasjon om situasjonen før den tid, se her.
Mini-CV:

Ole Jørgen Anfindsen (født 1958) er dr. scient. fra Institutt for informatikk ved Universitet i Oslo. Han har bl.a. vært seniorforsker i Telenor FoU, gjesteforsker ved GTE Laboratories (Massachusetts) og Sun Microsystems Laboratories (California), samt førsteamanuensis II ved Institutt for informatikk, UiO. Han jobber nå som konsulent i IT-bransjen. Se forøvrig hans populærvitenskapelige artikler på forskning.no.

HT kan kontaktes via epostadressen postmaster at honestThinking.org (erstatt ' at ' med '@') .

Jeg har lest innleggene til Anfindsen som du linker til ja, og han driter seg ut. Han er datamann og burde holde seg til å tukle med kontrollpanelet i Windows.

Gammel 08-12-07, 22:58   #55
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror ikke noen i denne diskusjonen prøver å ta til orde for at det ikke finnes genetiske ulikheter mellom kjønnene. (Det ville da også være ganske fånyttes; man kan jo bare kle av seg hvis man vil motbevise det.)

Det folk bestrider, er dine påstander om at disse genetiske forskjellene gjør det ene eller det andre kjønn bedre eller dårligere egnet til omsorg eller empati.

I tillegg er vi en del som prøver å forklare at de individuelle forskjellene er så uendelig mye større enn de kjønnsmessige, at det er helt umulig å bruke generelle, kjønnsbaserte forskjeller til å si noe spesifikt om det enkelte individ.

Vel. Nå var det akkurat en dokumentar om forskning som omhandlet nettopp empati. Der en ser i MR-scanning forskjellene i området for empati i hjernen, på menn og kvinner.

Å her ler jenter seg på rygg, over tanken på at likestilling har med at det har vært tabu med forskning på kjønnsførskjeller. Når fakta er at i mange år har det vært imidlertid mildt sagt ugunstig for karrieren til f.eks. medisinere og biologer å hevde at det statistisk sett eksisterer mentale forskjeller mellom menn og kvinner...

Jeg har på ingen måte nektet at det er induviduelle forskjeller som ikke har med kjønn å gjøre. Men synes det er mildt sagt merkelig at en ikke skal kunne bruke generelle, kjønnsbaserte forskjeller til å si noe generellt om egenskapene til menn og kvinner.

Samtidig som jeg synes det er merkelig at dere ikke tar opp det dere selv har sett av generelle kjønnsbaserte forskjeller på menn og kvinner når det kommer til omsorg. Jeg benekter absolutt ikke at menn er gode omsorgspersoner, eller at det i parforhold kan være slik at kvinnen er den minst omsorgsfulle.

Å bare skylde på miljø, å ikke reflektere over om det finnes biologiske forskjeller er underlig. Å ikke tenke over at disse biologiske forskjellene (som er der for å sikre overlevelse arten), ikke er knyttet opp til omsorg for å sikre den neste generasjonen synes jeg også er underlig.

Å tro at det kun har med miljøet i 2007 over hele kloden, pluss miljøet i årtusener bak oss, som er grunnen til at det er kvinnene som har hele tiden tatt den biten med omsorgen for barna. Uten at det er noe med hvordan vi er laget.. Ja, synes det er merkelig.

Gammel 08-12-07, 23:02   #56
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å tro at det kun har med miljøet i 2007 over hele kloden, pluss miljøet i årtusener bak oss, som er grunnen til at det er kvinnene som har hele tiden tatt den biten med omsorgen for barna. Uten at det er noe med hvordan vi er laget.. Ja, synes det er merkelig.

Dette stemmer vel ikkje heilt? Opp gjennom tidene har det vore fleire samfunn der mannen har vore heime i landsbyen med borna medan kvinna har vore ute på jakt.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 00:38   #57
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Grunnet en tåpelig og overaktiv samvittighet følte jeg at jeg burde være sammen med barnet hele tida. Det handlet ikke om at jeg mente at bare jeg kunne vite hva som var best for henne (tvert imot, egentlig), og ikke om å ikke våge å slippe kontrollen og ikke stole på andre. Jeg følte nok på et vis at det ble forventet av meg at jeg skulle ønske å være til stede 24 timer i døgnet. Det som bidro litt til denne følelsen, var nok en del diskusjoner i terminklubber av typen: "Har du vært borte fra halvtåringen ennå?" - med svar som "Nei, selvfølgelig ikke, hun er jo altfor liten - eller vent, jeg måtte visst gå etter posten en dag, så ja, jeg har vært borte."

Og der treffer du egentlig spikeren.. Den dårlige samvittigheten i forhold til egentid grunner nok egentlig i at det forventes av meg at jeg har den. Er jeg da en kald mor som forlater henne osv? Selvom jeg egentlig vil være en mor som lever et liv ved siden av også, er jeg nok ikke trygg nok til å stå for denne meningen enda. Det hjelper ikke at jeg får kommentarer som: Er hun bare 6 uker? Det er tøft av deg å la mannen sitte barnevakt allerede nå slik at du kan dra på 10 års reunion da! Selvom jeg vet innerst inne at det er dama som kom med denne uttalelsen som er på bærtur, så blir jeg jo litt ettertenksom. La mannen sitte barnevakt da, hva er det for noe å si. Samme dama mente forresten at barselhotell var bare dumt, det var jo såå deilig å få de dagene på sykehuset alene fra mannen.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 01:13   #58
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Og der treffer du egentlig spikeren.. Den dårlige samvittigheten i forhold til egentid grunner nok egentlig i at det forventes av meg at jeg har den. Er jeg da en kald mor som forlater henne osv? Selvom jeg egentlig vil være en mor som lever et liv ved siden av også, er jeg nok ikke trygg nok til å stå for denne meningen enda. Det hjelper ikke at jeg får kommentarer som: Er hun bare 6 uker? Det er tøft av deg å la mannen sitte barnevakt allerede nå slik at du kan dra på 10 års reunion da! Selvom jeg vet innerst inne at det er dama som kom med denne uttalelsen som er på bærtur, så blir jeg jo litt ettertenksom. La mannen sitte barnevakt da, hva er det for noe å si. Samme dama mente forresten at barselhotell var bare dumt, det var jo såå deilig å få de dagene på sykehuset alene fra mannen.

La mannen sitte barnevakt..... Jeg kan ikke beskrive hvor mye jeg råller her. Er det mulig, liksom? Jeg var med en venninne en gang i byen. Hun hadde med sin 6 måneder gamle datter. Venninne skulle prøve klær, men ble så stresset av sutringen til babyen at hun gav opp. Så jeg foreslo at hun lot jenta være hjemme en ettermiddag mens vi tok en shopperundt. Nei, det gikk ikke for jenta kunne bli sulten. Og da måtte hun være hjemme med puppen. Men kanskje mannen kunne være med og passe på ungen utenfor butikken? Nevnte jeg her at det tar 2 minutter med bil fra sentrum til venninnes hjem?

Jeg rållet stille og tenkte: Som man reder - ligger man.

D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 01:58   #59
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Nam, jeg tror ingen her vil benekte at det er forskjeller mellom kjønnene. Det mange er uenige i er at kvinner er bedre egnet til å gi omsorg til barn.

Akkurat.

Kjønnsforskjellene er der, helt klart. Både på godt og vondt. Men når det kommer til den såklate kjønnsforskjellen når det gjelder omsorg for barn, så tror jeg det er hva man gjør det til.

Vi jenter får det_kanskje_ litt mer naturlig enn gutta, gjennom svangerskapet og fødselen, men resten tror jeg går på innstilling. Er mannen av den typen som mener at dette er kvinnens område, så blir det så han overlater det til henne,og legger seg selv bakpå og bare ser på det hele. Og er kvinnen av den oppfattning at dette er hennes område, og hun ikke slipper han til, så får man den samme virkningen; det blir hennes område...

I ammetiden så tilfaller mye av ansvaret mor. Slik er det bare, da det er mor som sitter med puppen, og en stor del av barnets behov ertilknyttet denne puppen. Gud vet hvor mange ganger jeg våknet om natta, av babyens klynk, og jeg forbannet det snorkende mannfolket som lå ved siden av meg, og ikke leet på en muskel. Hadde mest lyst til å sparke hardt i han noen ganger.

Men jeg tok ikke hans mangel på våkenhet somet tegn på mangel av omsorg av den grunn. Heller som en evne til å bare fortsette å sove, fordi at han ikke kunne bidra med noe der og da,alikevel.Det var jo pupp det hele dreide seg om.

Den evnen fikk jeg også etterhvert, når puppen var et tilbakelagt stadie, og vi hadde en avtale om at i natt, eller morgen, så var det han som skulle stå opp.

Det hele dreier seg nok ominnstilling,og hva man gjør det til.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 16:41   #60
TBM
Passiv

Standard

Du har nok rett i dine mistanker. Det er forskjell på oss. Menn og kvinner har kjønnsforskjeller. Det er bare ikke blitt forsket nok på, pga det store fokuset på likestilling.

Endrer: For en gangs skyld leste jeg ikke hele tråden før jeg svarte, og jeg ser at de flotte oppegående FP-damene allerede har satt sitt preg på tråden!

Det er forsket mye på forskjellene mellom kvinner og menn - det er mulig at det kunne vært forsket mer, men det er nå også en prioriteringssak da. Skal man forske på det "selvsagte" - forskjellen mellom kjønnene eller på å helbrede kreft? Eller finne en ny vaksine? Eller kanskje billigere HIV-medisin?

Generelt sett er det prioriteringen av hva som er viktigst som gjør at man forsker på ulike ting (selv om det også er diskutert at man oftere forsker på manne-sykdommer enn kvinne-sykdommer) - det er ikke ideen om likestilling som står i veien for det?!!!

Likestilling er kjempeviktig og egentlig noe helt naturlig. Men - fordi om jeg er for likestilling tror jeg jo ikke at mannen og kvinnens fysiologi er lik. Det er menneskeverdet som skal likestilles, respekten for begge kjønn og respekten for at også kvinner har en rett til utdanning, jobb, osv. osv.

Det er mulig at jeg henger meg opp i denne formuleringen og at dette innlegget er helt på sidelinja, men - jeg blir bare så frustrert over denne typen tanker som jeg synes undergraver den viktige essensen i likestillingsdiskusjonen...

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:02.