|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
flisespikker
|
![]() Sv: Det er ingen menneskerett å få barn
Menneskerettighetene definerer ikke når man er voksen, nei. Erklæringen er et forsøk på å formulere grunnleggende universelle rettigheter, ikke på å lage detaljer om hvordan dette skal implementeres i praksis. Den er ikke en "verdenslov", bare en erklæring som hvert land er forpliktet til å innkorporere i lovene sine og rettspraksisen sin.
![]() |
#42 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Det er ingen menneskerett å få barnSå med andre ord er menneskerettane så diffuse og tvetydige i seg sjølv (og dei den omtalar) at dei meir skisserer eit godt verdisett enn å formidle konkrete rettigheiter? |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
flisespikker
|
Til en viss grad, selv om det var litt i overkant negativt, synes jeg. Det står mange konkrete rettigheter der - man skal ikke tvangsgiftes, for eksempel, man skal ikke vilkårlig fratas statsborgerskap, man har rett til å reise til et annet land og til å komme tilbake igjen, man har rett til å utøve og å skifte religion, til å organisere seg og til å ha fritid og ferie, slaveri er forbudt, tortur er forbudt, man skal være uskyldig inntil det motsatte er bevist, barn født utenfor ekteskap skal ha samme sosiale beskyttelse som barn født innenfor ekteskap, alle har krav på gratis, elementær undervisning, og mange andre fine ting.
![]() |
#44 |
Ustabil
|
![]() Sv: Det er ingen menneskerett å få barnKanskje burde jeg slengt dette innlegget på flisespikker-forumet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
flisespikker
|
![]() Sv: Det er ingen menneskerett å få barnHvem er det du mener blander disse begrepene, bina? Jeg synes de fleste ser ut til å ha skjønt dette ganske greit. Hvem er disse "dere" som "utelukkende" snakker om hva man har krav på?
![]() |
#46 |
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
Nei det var litt ugjennomtenkt formulert. Det jeg mente var det at det ville vært mye mer problematisk å si seg enig i denne paragrafen i dag om det hadde stått "gifte seg med hverandre" nettopp fordi jeg regner med at mange homofile da ville følt seg diskriminert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Shake it out!
|
Altså, jeg ER enig med deg i at det er en fullstendig meningsløs og idiotisk ting å si til dem som sliter med å få barn, bare for å ha sagt det. Men bortsett fra det så mener jeg at det ikke er noen menneskerett å få barn. Hvis du forstår forskjellen
![]() |
#48 |
Truth is in the x-files
|
Formuleringen er sikkert laget slik for å ikke ekskludere polygami for å få flest mulig land med på leken i -48 ... men bi-effekten er jo at den faktisk er dekkende for homofili også ... Det viser igrunnen bare at man kan aldri være for nøyaktig og flisespikkende når man lager erklæringer (eller kontrakter for den saks skyld).
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09 - Serenity now. Insanity later. Sist redigert av Agent Scully : 20-12-07 kl 15:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Passiv
|
Ser ikke bort fra at "tøffere-enn-toget-Sitron" kunne ha prøvd seg på det om hun så at det kunne være en mulighet? |
![]() |
![]() |
#52 |
Tåler regn
|
![]() Sv: Det er ingen menneskerett å få barnMå bare si at da jeg var ufrivillig barnløs i 8 år, så var noe av det verste noen kunne si til meg: Det er ingen menneskerett å få barn! Kjenner ennå at det ordet HATER jeg så intenst at jeg faktisk ikke orker å utdype det. Hvem pokker skal vel bestemme om hva som er menneskerett |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|