|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Jeg har en høy terskel for det. Jeg har ei jente som snart går ut av barneskolen og jeg har aldri ringt til læreren hennes. Alt har blitt tatt via meldingsbok/lapper. Jeg vet jenta mi har sendt læreren meldinger de gangene vi har glemt å skrive i meldingsboka at ho skal til fysio. Det var da i skoletiden.
![]() |
#42 |
superbruker
|
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Jeg har høy terskel for å kontakte lærerene til ungene. Jeg har ringt på kveldstid en gang. Jeg bruker meldingsboken hyppig når det er noe. Jeg er ofte oppe på skolen å henter ungene og slår ofte av en prat med lærerene når jeg er der.
![]() |
#43 |
Egenial
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?
Regel nummer en: Gi beskjeder mens du enda husker dem.
![]() |
#44 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Har ikkje skulebarn enda, men er lærar, så eg kan jo seie litt fra den sida. Det er svært sjeldan eg får telefon fra foreldre på kveldstid. Eg har i utgangspunktet ikkje oppgitt tlf. nummer på a-planar ol., men eg står da i telefonkatalogen viss det skulle vere noko viktig. I utgangspunktet vil eg heller at foreldre tek kontakt i skuletida, eller når som helst på jobbe-postadressa mi, som eg også skriv på a-plan. Eg bestemmer jo sjølv når eg sjekker den.
![]() |
#45 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Jeg har kun ringt lærer privat en gang, men det var fordi jeg nettopp hadde snakket med henne og fant ut at jeg alikevel kunne flytte konferansetimen (derfor hun ringte meg først)
![]() |
#46 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?
Det er et poeng. Jeg var høflig og takket og bukketf or at hun sa ifra. Det var ikke så lett å huske dette da onsdagen kom, men heldigvis har man notater på mobilen.
![]() |
#47 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Jeg ville ikke ringt læreren privat om det ikke var noe svært alvorlig f.eks ulykke eller alvorlig sykdom.
![]() |
#48 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Her om dagen ringte en mamma meg kl 06.45 for å fortelle at sønnen og hun var syke... Sønnen går i 10 klasse og hadde spysyken. Det synes jeg var litt drøyt. Hun kunne heller ha sendt SMS, det får jeg rett som det er av både denne mammaen og andre. Jeg har et par forledre som ringer rett som det er, mange sender SMS og mange bruker mail. Jeg foretrekke de to siste med mindre det er noe helt prekert. Men da foretrekker jeg at de ringer på dagtid og ikke kl 22..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
kross
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?MK går i første klasse, og læreren hans har sagt flere ganger at vi foreldre gjerne må ringe henne hjemme på kveldstid, og at vi ikke må ha høy terskel for å gjøre det. Hun har voksne barn som har flyttet hjemmefra, så hun er ikke opptatt med egne barn på kveldstid. Jeg har ennå ikke gjort det, men har sendt henne sms et par ganger. Ellers har jeg brukt meldeboka, eller tatt opp ting med henne når jeg har møtt henne på skolen.
![]() |
#50 |
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Sønnen min går i første klasse, og læreren hans svarer ikke på noen henvendelser, hverken i eller utenfor skoletiden. Har prøvd både mail, sms, meldingsbok og å ringe til kontoret. Det eneste som går er å møte opp på morgenen og snakke med henne personlig, og da er jeg ikke på jobb før ca. 9.15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Det ville jeg klaget på, læreren SKAL være tilgjengelig, det er ikke noe hun/ han bestemmer selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
pretty ballerina
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Vet ikke helt hvordan jeg siterer, men svarer allikevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Stabilt ustabil...
|
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Hos oss har lærer selv ytret hva hun ønsker: mail og sms var helt greit; men hun forbeholdt seg til å ikke svare umiddelbart. Greit for meg. Hun er positiv til at vi kommer innom skolen; også om morgenen hvis det "er" noe, selv om hun ønsket vi ikke skulle ta småting i døra inn til klasserommet. Hun har i tillegg skrevet privat nummeret sitt, og sagt at hun kan ringes på kveldstid (heller kveld fremfor ettermiddag grunnet henting av egne barn, middag og legging..) , og sier selv at hun svarer ikke dersom det ikke passer, evt runder av tlf-samtalen.. Da synes jeg terskelen ikke er så høy for en telefon: men selvfølgelig, ikke om alt mulig og ingenting til alle døgnets tider. Har enda ikke ringt, bare brukt mail og en sjelden gang tatt det kort i døra inn til klasserommet.
![]() |
#54 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Men det er da ledelsen som er ansvarlig for dette? Har dere snakket med dem? |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
pretty ballerina
Ja, klassekontakten har gjort det, senest i forrige uke. Får se om det hjelper nå. Det er greit for meg å flekse på arbeidstiden, men det er jo veldig upraktisk for de som ikke har den muligheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Type R ;)
Hvor: Nord
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Svigermor er adjunkt på barneskolen og kontaktlærer for en andre klasse.
![]() |
#57 |
Stabilt ustabil...
|
Helt på sin plass å begrense seg med sms til lærerne, det bør jo være av en viss viktighet før man piper i vei en melding... Men man kan jo programmere telefonen; f eks lydløs sms når man sover, for ikke å snakke om skru av tlf når man vil være utilgjengelig. Man kan velge hvilke anrop man tillater (krever selvfølgelig litt innsats, men kanskje verdt det? ) og tidsdefinerte profiler er også mulig...
![]() |
#58 |
Halloen!
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Jeg har jobbet i grunnskolen ( u skole) i mange år, nå som jeg er i vg.skole er det mindre kontakt med foreldre. Det som imidlertid forundrer meg noen ganger er hvor lite interesserte mange av foreldrene er i kontakt med skolen. Sist redigert av rine : 29-01-11 kl 12:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
flisespikker
|
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Jeg har ikke skolebarn enda, men tror jeg bare ville ringt på ettermiddags- eller kveldstid for å gi beskjeder som det var viktig at læreren fikk før neste skoledag startet - sykdom eller død i familien, ting man hadde glemt å svare på innen tidsfristen og slikt. Ja, og så hvis det var noe vi hadde glemt og virkelig trengte å spørre om før neste dag (som "akkurat når/hvor er det NN skal møte opp til turen i morgen tidlig?"), men da ville jeg beklaget meg for å forstyrre. Hvis jeg ville snakke med læreren om noe, ville jeg ringt i arbeidstiden og avtalt et tidspunkt. (Om det f.eks. skulle være alvorlig mobbing som plutselig var kommet frem, så ville det jo uansett ikke bli noe verre av at man venter i tolv timer med å ringe.)
![]() |
#60 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Jeg har en førstklassing og har ringt læreren om kvelden en gang. Da hadde hun blitt klort i fjeset av en større gutt og jeg mente at læreren trengte å vite om det før skoledagen startet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|