Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-08, 19:20   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?

Altså, hvor høy terskel har du for å ta kontakt med læreren på kveldstid eller i helga?

Gammel 08-03-08, 19:22   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?

Uhm. Jeg sendte en sms da jeg hadde glemt å sende med meldebok om at hun ikke kom på skolen neste dag, teller det?

Gammel 08-03-08, 19:23   #3
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?

Da skal det være veldig viktig. Noe som overhodet ikke kan vente til en arb.dag.
Har ved en anledning skrevet mail på en søndag, men ventet likevel ikke svar før mandag. Fikk svar relativt kjapt etter mailen var sendt, men da valgte læreren selv å gjøre det.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 19:23   #4
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det må være virkelig kritisk i vårt tilfelle. Lærerne har mail, og det virker som om de leser den, så jeg synes vi har gode muligheter til å kontakte lærerne. Hvis det var mobbing, eller noe annet som gjorde at barnet mitt var redd for å gå på skolen, ville jeg kanskje ha tatt kontakt. Men mest sannsynlig ville jeg heller ha holdt ungen hjemme dagen etterpå og heller tatt kontakt da.

Gammel 08-03-08, 19:23   #5
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg har gjort det en gang, da HE endelig sprakk, og fortalte om mobbing som hadde foregått en lang stund. -Ikke at det hjalp.

Jeg er ikke veldig glad for å måtte ta imot masser av foreldretelefoner om bagateller. Mye kan like gjerne taes med meg på dagtid, eller man kan sende en mail på nettverket til skolen. (Mail og sms er alltid kjekt, og da svarer jeg så kjapt jeg kan. Sjekker skolemailen daglig, også i helga.) Saker som jeg skjønner er veldig viktige for foreldrene, eller ting som jeg bør ha greie på så fort som mulig er jeg glad folk ringer meg om.

En gang fikk lærermannen min en foreldretelefon godt over elleve om kvelden. Han hadde lagt seg og sovnet da det ringte, og han ble rimelig grinete da det viste seg at det var en sak som gjaldt flere uker fram i tid, og som eleven det gjaldt like gjerne kunne ha tatt med ham selv dagen etterpå.

Sist redigert av Kaija : 08-03-08 kl 19:30.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 19:25   #6
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

På mail ville jeg ikke hatt noen skrupler, men da ikke forventet noe svar før neste arbeidsdag.

På telefon skulle det vært svært viktig, type alvorlig sykdom, alvorlig mobbing eller lignende.

Gammel 08-03-08, 19:25   #7
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg leste innlegget ditt tenkte jeg kun på å ringe, så det ble litt feil svar. Mail synes jeg er helt uproblematisk å sende når som helst. Dag, natt eller helg. SMS har jeg høyere terskel for, men lavere enn ved å ringe. Kunne nok ha sendt SMS på kveldstid hvis jeg hadde glemt å svare på noe innen en tidsfrist.

Gammel 08-03-08, 19:27   #8
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Mail når som helst. Ringe - da skal det være noe helt spesielt. Jeg ringte på ettermiddagstid i høst da tanta til ungene døde (på faren si side). Det var venta at det skulle skje, men kom brått da det først skjedde. Jeg syntes det var riktig at læreren visste det neste dag. Hun satte pris på å få beskjed.

Gammel 08-03-08, 19:27   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Læreren til Emma skriver med telefonnummer, mobilnummer og mailadresse på lekseplanen, så jeg antar det er til for å brukes.

Gammel 08-03-08, 19:29   #10
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke skolebarn, men jeg tror terskelen min vil være ganske høy. Å sende mail føler jeg det er OK å gjøre når som helst. Læreren kan jo velge å åpne mail bare i arbeidstida hvis hun vil. Å sende SMS og å ringe hadde jeg ikke gjort dersom det var ting som godt kunne vente. Noen ganger er det litt vanskelig å vurdere hva som kan vente. Jeg vet at en del lærere foretrekker å vite om f.eks. plutselige dødsfall som berører elever så snart som mulig for å kunne forberede seg på situasjonen mens andre synes det er best å bli skånet for dette hjemme for så å ta situasjonen på sparket når de er på jobb dagen etterpå.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 19:33   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron

Læreren til Emma skriver med telefonnummer, mobilnummer og mailadresse på lekseplanen, så jeg antar det er til for å brukes.

Vel, man må vel anta at læreren ser for seg at foreldrene vurderer hvilke tilfeller man er nødt til å ringe og når man kan sende en mail. Mail kan jo sendes når som helst, læreren styrer jo selv åpning. Selv hadde jeg blitt ganske frustrert hvis foreldre ringte om alle mulige småting på kvelden og i helgene.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 19:34   #12
pippimamma

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det har hendt noen få ganger i alle de årene jeg har hatt skolebarn, at jeg har ringt lærer privat. Da har det vært ting som absolutt ikke kunne vente til neste skoledag.

Når jeg sender sms så tenker jeg ikke så mye over tiden, men da gjelder det gjerne ting som ikke krever svar med en gang. Beskjed til kontaktlærer om diverse ting sender jeg på sms, men da er det ting som ikke krever svar. F.eks beskjed om sykdom eller fravær av ulike årsaker.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 19:38   #13
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Har aldri ringt (har ikke følt behov for det), men har sendt SMS til enkelte lærere (de som synes det er greit). Da om ting som kan være greit for læreren å vite.Ellers blir meldingsboka brukt.
Mail systemet på skolen er nettopp blitt tatt i bruk så kan hende jeg bruker mail til de lærerne som synes det er bedre enn SMS.

Ved dødsfall, mobbing osv hadde jeg nok ringt læreren på kveldstid.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 19:40   #14
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da må det være noe veldig viktig... De fleste lærere ( iallefall vi under 50) har jo mail og sjekker den nokså jevnlig.

Sist redigert av rine : 29-01-11 kl 12:09.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 19:42   #15
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jada, med sunn fornuft

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 19:43   #16
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ekstremt høy. Jeg har ikke gjort det enda.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 19:49   #17
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Lurer av og til på om noen tror at det er OK å ringe kl 22.30 mandag kveld fordi vi tross alt kan avspasere i sommerferien

Jeg tenker aldri at det er "greit" å ringe hjem til en lærer i den tiden, men jeg vet at for eksempel i den situasjonen jeg nevner om brå dødsfall som berører eleven og klassen sterkt så er det mange lærere som foretrekker å få telefon om kvelden, selv om det er sent slik at de er mentalt forberedt til neste dag.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 19:53   #18
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Der vi bodde tidligere, foretrakk læreren å få fraværsmelding etc på sms istedet for i meldeboka, da var terskelen naturlig nok ganske lav for å kontakte ham på den måten.

Gammel 08-03-08, 19:59   #19
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg svarer ikke på SMS fra foreldre, og opplyser heller ikke om mobilnr. til foreldre. Rett og slett av den enkle grunn at jeg helst vil slippe telefoner og SMS på fritiden. Mobilnr. er mitt private og det koster meg å svare, men på jobbtlf. er det skolen som betaler for samtalen. Det er ikke snakk om mye penger, men for min del prinsippet. Er det alvorlig nok, klarer foreldre å finne nr. mitt i telefonkatalogen.

Glad for å lese at mange har en høy terskel for å kontakte lærere i fritiden.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 20:04   #20
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har meget høy terskel for å kontakte lærerne privat. Har ikke gjort det enda, og mine går i 4. og 5. klasse.

Har sendt mail 1 gang. Til jobbmailen naturligvis.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:07.