Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-08, 20:04   #21
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?

Jeg mailer når som helst.

Jeg mottar ikke så mange henvendelser selv, men jeg er ikke kontaktlærer i år. Vanligvis ringer foreldre sjelden hjem. Det var mye vanligere før, da vi ikke hadde mail. Nå mailer de fleste. Det hender det kommer en sms, men det er sjelden. Jeg foretrekker at foreldre kontakter meg i arbeidstiden og de telefonene som kommer, kommer som regel på jobb.

Mannen min er lærer i 10. klasse og der tikker det stadig inn sms-er. Fra elever. Også på min telefon. På sms-språk.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 20:05   #22
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?

Jeg har aldri gjort det. Rett og slett fordi jeg ikke har hatt behov for det.

Gammel 08-03-08, 20:09   #23
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som er lærere. Hvilke typer henvendelser får dere på fritida? Hvordan har dere evt. snakket med foreldre om dette?

Jeg synes det høres rart ut å kontakte lærere bare pga. ting som uten problem kan vente til dagen etterpå.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 20:13   #24
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er lærer og får mye mail fra foreldre (vi har det som hovedkommunikasjonsform). Foretrekker meldinger på mail framfor på lapp. Leser mail flere ganger om dagen, også kveld og helg. Får sms fra noen foreldre, men mer fra elevene mine (10.klasse). Det er også flere tlf fra elever enn foreldre til min mobil/hjemmetlf. Får få tlf fra foreldre etter arb.tid. Jeg synes det er helt iorden å motta sms når som helst (og mail selvsagt).

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 20:15   #25
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har veldig høy terskel for å gjøre det, jeg har bare gjort det én gang og da var det for å ringe henne tilbake. Jeg sender heller melding med som skolejenta leverer selv hvis det er noe jeg mener læreren bør vite om.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 20:16   #26
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som lærerdatter husker jeg i alle fall at ganske mye av kveldene gikk bort til at min mor gikk mellom rettebunken og telefoner fra foreldre. Selv var jeg strålende fornøyd med at barnas lærere tilbød kontakt via epost (jobbadressen) da jeg jobbet natt og ofte sov i tiden de var tilgjengelige. Det er jo heller ikke så lett å få tak i lærere i skoletiden. De har undervisning, er ute i friminutter og da føles det ikke så greit å okkupere dem i de få pausene de faktisk har. I alle fall var det sånn da jeg var med moren min på jobb. Pausene ble som regel brukt til å svare på henvendelser fra elever også.

Kanskje lærere bør få en egen jobbmobil som de kan skru av når på fritiden?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 20:18   #27
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Mannen min er lærer i 10. klasse og der tikker det stadig inn sms-er. Fra elever. Også på min telefon. På sms-språk.

Jeg er lærer i vgs (Vg2 og VK2) og får stadig sms og telefoner fra elever. Sms-ene tikker inn til alle døgnets tider. Telefonene kommer på ettermiddags- og kveldstid, og er gjerne fra elever som lurer på hva de skal lese på til prøven dagen etter.

Jeg kan delvis takke meg sjøl fordi jeg oppgir mobilnr mitt og ber kontaktelevene sende sms hvis de er syke, men jeg ser jo at enkelte ikke klarer å se hvor grensene går.

Gammel 08-03-08, 20:18   #28
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har brent meg på at foreldre ringer på kveldstid. En periode var telefonen det første jeg sjekket når jeg kom hjem, for så å sjekke tapte anrop opp mot klasselista. Sånn vil jeg ikke ha det igjen - derfor er det sjeldent at jeg oppgir telefonnummeret mitt. I den klassen jeg har nå har jeg sms'et litt med et foreldrepar, fått en sms om at en elev ikke skjønte leksen sin (den hadde jeg ikke tenkt til å svare på, men det viste seg at de fant ut av det allikevel) og ellers snakket med klassekontakten i forbindelse med arrangementer eller møter. Altså ikke så mye.

Selv har jeg kontaktet læreren til storebror en gang. Det var fordi de skulle på tur dagen etter. Han hadde vært hjemme syk mandag. Dersom han var friskere ville jeg gjerne vite hvor turen skulle gå slik at vi eventuelt kunne kommet innom en tur. Ellers tar jeg kontakt på skolen eller på mail.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 20:18   #29
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mottar stort sett henvendelser på mail. Det hender noen ringer til skolen dersom det er noe. Jeg har med vilje ikke delt ut mobilnummeret mitt, det er privat.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 20:20   #30
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Apr. Kies innlegg. Det har jo skjedd stor endring i lærerjobb fra den tida vi var små hvor lærere jobbet hjemme mye av tiden. Jeg tenker at det var mer naturlig å ringe dem hjemme i den tiden siden de ikke hadde fast arbeidstid på skolen. Nå for tida har jo lærere fast arbeidstid og har stort sett tid til å snakke i telefon i løpet av en dag. Det jeg tenker er viktig da er at læreren faktisk ringer tilbake hvis foreldre har forsøkt å få kontakt ettersom det ikke alltid er lett å få tak i læreren akkurat når man ringer.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 20:34   #31
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Vel, man må vel anta at læreren ser for seg at foreldrene vurderer hvilke tilfeller man er nødt til å ringe og når man kan sende en mail. Mail kan jo sendes når som helst, læreren styrer jo selv åpning. Selv hadde jeg blitt ganske frustrert hvis foreldre ringte om alle mulige småting på kvelden og i helgene.

Å sette opp telefonnummer og mailadresse på en ukeplan betyr ikke at en lærer ønsker telefoner hver kveld og i helger, men at man har en mulighet til å treffe læreren direkte på et nummer. Svært få lærere har helt egen telefon på kontoret, og de fleste regner nok med at foreldre ringer på mobilen innenfor normalarbeidstiden.

Selv har jeg ingen sperre for når jeg sender mail, men det skulle vært ganske så akutt hvis jeg skulle ringt ungenes lærer på kveldstid.

Jeg jobber på vgs, og får stort sett bare sms'er fra elever. De er gjerne om banale ting, og til alle døgnets tider. Da jeg jobbet på ungdomsskolen, fikk jeg mye telefoner på kveldstid. Så vidt jeg kan huske, var ingen av dem av alvorlig eller akutt art. Jeg fikk telefoner fra foreldre som i grunn bare var pratesyke, noen ville fortelle om hvor mange mål poden hadde scora på håndballcup (nei, det er jeg IKKE veldig opptatt av lørdag kveld klokka 22...), noen ville fortelle om krangler ungene hadde hatt med hverandre, noen ville høre om skoleprestasjoner, noen spurte om lekser osv.

Den mest idiotiske oppringningen jeg har fått, var fra en mor som ringte meg en fredagskveld i 23-tida og lurte på om jeg kunne hente dattera hennes på fest, for hun var bekymra for om det var drikking der. Selv hadde hun nemlig ikke tid (dette var en normalt oppegående forelder). Da jeg avviste forslaget, fikk jeg huden full av kjeft for å ikke bry meg om mine elever.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 20:38   #32
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Nå har jeg kun jobbet som lærer siden i høst, men jeg har hatt en telefon fra en far. Det var ang. ei boblejakke. Det var en kort samtale. Helt greit. Jeg har ikke oppgitt noe mobilnr., men det er jo ikke vanskelig å finne for de som vil det. Jeg er ikke kontaktlærer så foreløpig slipper jeg unna med samtaler i fritida. Det jeg syns er vanskelig er at vi har en telefon å ringe fra på skolen. Vi er fem lærere og 3 assistenter. Vi må ringe på vårt kontor mens de andre lærerne sitter og jobber, og dermed hører alt. Det liker jeg ikke. Derfor vil jeg nok ta slike samtaler hjemmefra når det er mulig.

Som mor så har jeg hatt høy terskel i forhold til å ringe lærer. Kun en gang måtte jeg det, men da var jeg rask. Husker ikke hvorfor jeg ringte.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 20:39   #33
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Den mest idiotiske oppringningen jeg har fått, var fra en mor som ringte meg en fredagskveld i 23-tida og lurte på om jeg kunne hente dattera hennes på fest, for hun var bekymra for om det var drikking der. Selv hadde hun nemlig ikke tid (dette var en normalt oppegående forelder). Da jeg avviste forslaget, fikk jeg huden full av kjeft for å ikke bry meg om mine elever.

En normalt oppegående foreldre ... (Den største ulempen med å jobbe med folk er at man oppdager at det til og med er noe med "normale" folk også.)

Gammel 08-03-08, 20:41   #34
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

(Den største ulempen med å jobbe med folk er at man oppdager at det til og med er noe med "normale" folk også.)

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 20:42   #35
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

En normalt oppegående foreldre ... (Den største ulempen med å jobbe med folk er at man oppdager at det til og med er noe med "normale" folk også.)

Sant nok.
Den forelderen jeg snakket om, var i hvert fall en jeg ikke oppdaget noe annet "rart" med de 3 årene jeg var kontaktlærer for klassen (normal jobb, stilte opp på foreldremøter osv, ikke rusproblematikk, ingen tegn på misbruk av noe slag på barna).

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 20:47   #36
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Altså, hvor høy terskel har du for å ta kontakt med læreren på kveldstid eller i helga?

Mail kan jeg sende når som helst.

Jeg har kontaktet lærer en gang på kveldstid og da var guttungen utsatt for vold i skolegården.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 20:54   #37
Sonar

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mail sender jeg når som helst. Jeg har ikke tenkt tanken at de kan lese den hjemme, men det er nå frivillig.

Ringe har jeg aldri gjort utenom arbeidstid. Da skal det være ekstremt viktig. Sms sender vi til læreren ved sykdom. Men kun for ham eldste. For hun i 1. trinn foretrekker læreren at vi ringer kontoret. Og det er greit.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 20:57   #38
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 21:02   #39
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke skolebarn enda, men regner med at terskelen vil være veldig høy. Jeg har jobbet som lærer og vet at for mange foreldre er terskelen veldig lav. Ringe lørdag kveld for å diskutere progresjon i engelsk, liksom?

Gammel 08-03-08, 21:22   #40
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Dere som er lærere. Hvilke typer henvendelser får dere på fritida?

Ofte typen "noe har skjedd mellom eleven og en annen/ noen andre elever, enten en konflikt, noen har blitt mobbet, plaget eller en eller annen type uoverensstemmelse.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:49.