Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Ei ku, mange kyr, alle kyrne

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-08, 17:14   #41
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ei ku, mange kyr alle kyrne

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Kyr er jo bondsk.

I Litauen så jeg engang en mann med en ku midt i en forstad til Vilnius. Den rare guiden vi hadde fått påprakket sa omtrent hver halvtime fra flyplassen og i to timer "We are now in the center of Vilnius". Også når vi så kua.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 17:30   #42
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ei ku, mange kyr, alle kyrne

Nekter å tro at du har 100 % rett her, FoF.
Det er jo så mange som sier kuer og kuene at det må da være lov -?

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 19:26   #43
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Kaller man en fjordhest for en ponny er det feil.

Nuvel, nå finnes det ganske mange fjordhester som er under ponnigrensen (som er 147 cm, om jeg ikke husker feil), så helt feil er det ikke nødvendigvis!
*flisespikker*

Gammel 20-03-08, 21:13   #44
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Og hvor lett tror du det er å se forskjell da, sånn når man ikke har spesielt mye omgang med kuer og okser?

Se under dyrene, glitter, under.

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Krøttera. :landsens ungmø:

Krettur, sa gamlingan heime. :litt eldre mø:
Kommer vel av kreatur.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 21:21   #45
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Krettur, sa gamlingan heime. :litt eldre mø:
Kommer vel av kreatur.

Jepp, i likhet med "krøtter". "Kreaturene" skriver Hamsun, det er vel sånn han velger å skrive det som hovedpersonene hans sikkert egentlig kaller "kretturan" eller "krætturan".

Gammel 20-03-08, 21:28   #46
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker å holde meg på rimelig god avstand til alt storfe (se! jeg har lært!) og helst ikke titte under dem i det hele tatt.

Gammel 20-03-08, 21:38   #47
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Nuvel, nå finnes det ganske mange fjordhester som er under ponnigrensen (som er 147 cm, om jeg ikke husker feil), så helt feil er det ikke nødvendigvis!
*flisespikker*

Spikker litt på cm; det er 148

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 22:02   #48
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ina, her.

Spikker litt på cm; det er 148

Takk, var usikker på den!

Gammel 20-03-08, 22:22   #49
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker å holde meg på rimelig god avstand til alt storfe (se! jeg har lært!) og helst ikke titte under dem i det hele tatt.

Jur synes godt på betryggende avstand Glitter.
Skulle du derimot se noe annet dinglende under et eksemplar storfe, noe som ikke ser ut som jur ser du sannsynligvis en okse/stut.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 23:12   #50
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jur synes godt på betryggende avstand Glitter.
Skulle du derimot se noe annet dinglende under et eksemplar storfe, noe som ikke ser ut som jur ser du sannsynligvis en okse/stut.

Okei da. Jeg må innrømme at min kontakt med storfe har begrenset seg hovedsaklig til å kjøre fort forbi dem langs motorveien. Jeg har vært nærmere kanskje tre ganger, og da har jeg vært rimelig sikker på at det har vært kuer. Men pleier okser å beite i flokk, altså? Jeg trodde man som regel hadde mange kuer og bare en og annen okse til å gjøre det okser gjør med kuer.

Gammel 21-03-08, 10:56   #51
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Okei da. Jeg må innrømme at min kontakt med storfe har begrenset seg hovedsaklig til å kjøre fort forbi dem langs motorveien. Jeg har vært nærmere kanskje tre ganger, og da har jeg vært rimelig sikker på at det har vært kuer. Men pleier okser å beite i flokk, altså? Jeg trodde man som regel hadde mange kuer og bare en og annen okse til å gjøre det okser gjør med kuer.

De beiter i flokk. En sommer var en venninnegjeng på båttur i Oslofjorden. Vi campet på en eller annen liten øy et stykke utenfor Moss ei natt. Jeg forspiste meg (som vanlig) og skulle gå av meg litt "stappe". Plutselig sto jeg foran ti-tolv digre okser! Jeg rygget saaakte, saaakte tilbake til teltene og lå i åpningen og stirra hele natta.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 10:57   #52
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Forøvrig gjør ikke okser det okser kunne gjort med kuer. Kuene blir inseminert av veterinær med sæd fra tipp topp avlsokser.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 11:09   #53
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som rajraj sier så skjer det meste ved inseminering nå til dags.
Utrolig mye av en veterinærs hverdag går med til å frakte sæd og å inseminere.

Gammel 21-03-08, 11:15   #54
Guava

Guava sin avatar

Standard

Her ligger nettkatalogen for oksesæd:

http://www.geno.no/genonett/presenta...enyvalg_id=127

Ikke noe rom for romanser for kyr akkurat.

Gammel 21-03-08, 11:55   #55
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: ei ku, mange kyr alle kyrne

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er det ikke lov å si kuer nå? Mener å ha lest det, men er usikker. Jeg sier kuer, slik som de fleste rogalendinger jeg kjenner.

Byfolk sier kuer, folk som har peiling sier kyr. Iallefall i følge bøndene her hvor jeg bor.

Jeg bor på landet, og kan bli "bonde" på mange områder. Men jeg kommer ALDRI til å si kyr. *tviholder på byfolkfaktene*

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 11:56   #56
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Kuer høres barnslig ut.

Gammel 21-03-08, 12:04   #57
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Som rajraj sier så skjer det meste ved inseminering nå til dags.
Utrolig mye av en veterinærs hverdag går med til å frakte sæd og å inseminere.

Vi har en egen inseminør som kommer, han er vel og merke utdannet vetrinær, men jobber bare med inseminering. Ringer vi en dyrlege, da kommer noen som er utdannet til det samme, men jobber med å sette sprøyter og hjelper ut kalver som har satt seg fast. Det være seg stutkalver eller kossekalver.

En ting jeg har lurt på er: Av ungdyr kalles de unger kyrne for kviger, men de unge stutene da?
Kossekalv-kvige-ku
Stutkalv-?-stut

Gammel 21-03-08, 13:41   #58
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Kuer høres barnslig ut.

Enig. Voksne folk sier kyr, for vi kjenner flertallsformen av ku.

Gammel 26-03-08, 00:17   #59
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ei ku, mange kyr alle kyrne

"Kuer" kan være lov så mye det vil, men de som sier det høres ut som noen skikkelig tuppete gidameien-seee-de-pene-ponnyene-og-der-har-vi-noen-kuer-også-og-gidameien-så-store-de-er-og-neiognei-så-møkkete-vi-blir-på-skoene-fisefine jentunger.

Men om man VIL høres sånn ut, så...

Gammel 26-03-08, 00:22   #60
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Øy, nå synes jeg det er litt vel mange fordommer ute og går her.

Emneord
byfolk, krøtter, ku, kuer, kyr, okser, storfe, ungmø

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.