|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Ei ku, mange kyr, alle kyrne
Ei ku har jur, en ganske tydelig og vesentlig forskjell fra en okse som mangler jur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Ei ku, mange kyr, alle kyrneNår jeg ser en flokk "storfe" på et jorde er det ikke alltid jeg tar meg tid til å sjekke om de har jur eller andre ting, og kaller det kuer. "Storfe" ville jeg i allefall aldri sagt. Jeg skjønner ikke at det er et problem jeg. Jeg himler litt med øyene over dem som henger seg opp i slikt.
![]() |
#24 |
|
![]() Sv: Ei ku, mange kyr, alle kyrneDet handler litt om hva man er vant med Glitter. For meg blir det komisk uten at det betyr at jeg henger meg veldig opp i det. Jeg skjønner selvsagt at ikke alle er vant med dyr. Jeg vet også om noen som kan finne på å kalle enhver hest for en ponny. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ei ku, mange kyr, alle kyrneDet er vel egentlig lov å SI hva man vil, men ikke SKRIVE det?
![]() |
#26 |
|
Det er storfe som er begrepet som blir brukt. Når du handler storfekjøtt kan det være fra begge kjønn, handler man oksekjøtt skal kjøttet være kun fra okse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Glamorøs
|
Nettopp, hva man er vant med. Jeg er ikke vant til verken kuer eller okser, så for meg er det helt naturlig å kalle alt som ser ut som kuer i flokk for ku.
Oki, da er jeg mer opplyst. Men det er da så godt som ingen som snakker om storfe sånn i dagligtale?
![]() |
#29 |
|
Det er sant. Man kan si hva man vil, men det betyr ikke at alt man sier er riktig. Kaller man en fjordhest for en ponny er det feil. Er det snakk om dialektord er det annerledes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
Det brukes i alle fall i "bondesammenheng". Jeg kjenner ikke noen bønder som vil snakke om en flokk kuer når det er okser for eksempel. En flokk kyr, okser, ungdyr, kyr med kalver osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Hehe ja, jeg mente nå mest dette med å si kyr kontra kuer.
![]() |
#32 |
Skriv og skriv og skriv
Hvor: Det meste er nord
![]() Sv: Ei ku, mange kyr, alle kyrneKuer høres barnslig ut.
![]() |
#35 |
Guardian of the galaxy
|
![]() |
#36 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Ei ku, mange kyr, alle kyrneSer at både denne tråden og paddas bursdagstråd er tagget med det samme.
![]() |
Emneord |
byfolk, krøtter, ku, kuer, kyr, okser, storfe, ungmø |
|
|