Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Ei ku, mange kyr, alle kyrne

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-08, 11:51   #21
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ei ku, mange kyr, alle kyrne

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Og hvor lett tror du det er å se forskjell da, sånn når man ikke har spesielt mye omgang med kuer og okser?

Ei ku har jur, en ganske tydelig og vesentlig forskjell fra en okse som mangler jur.
Skal man helgardere seg dekker "storfe" hele spekteret. Strengt tatt skjelner man også mellom kalv, kvige og ku. Jeg skjønner at det ikke alltid er så lett, men jeg må innrømme at jeg humrer når jeg hører om "alle kuene" når det er en okseflokk på et jorde.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 11:54   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg ser en flokk "storfe" på et jorde er det ikke alltid jeg tar meg tid til å sjekke om de har jur eller andre ting, og kaller det kuer. "Storfe" ville jeg i allefall aldri sagt. Jeg skjønner ikke at det er et problem jeg. Jeg himler litt med øyene over dem som henger seg opp i slikt.

Hadde det vært snakk om en okse eller en ku, på nært hold hadde det vært noe annet.

:svært lite opptatt av dyr:

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 11:58   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med fare for å virke veldig bytuppete, hva heter forresten arten? Er det storfe? Slik som sauer heter sau?

Gammel 20-03-08, 12:01   #24
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det handler litt om hva man er vant med Glitter. For meg blir det komisk uten at det betyr at jeg henger meg veldig opp i det. Jeg skjønner selvsagt at ikke alle er vant med dyr. Jeg vet også om noen som kan finne på å kalle enhver hest for en ponny.

Gammel 20-03-08, 12:02   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel egentlig lov å SI hva man vil, men ikke SKRIVE det?

Gammel 20-03-08, 12:06   #26
Guava

Guava sin avatar

Standard

Med fare for å virke veldig bytuppete, hva heter forresten arten? Er det storfe? Slik som sauer heter sau?

Det er storfe som er begrepet som blir brukt. Når du handler storfekjøtt kan det være fra begge kjønn, handler man oksekjøtt skal kjøttet være kun fra okse.

Ku er et begrep som også brukes om andre arter, men da benevner man gjerne arten først, men ikke alltid. Er man på elgjakt og snakker om at man skjøt ei ku så er det ei elgku som menes.

Gammel 20-03-08, 12:10   #27
Solblomst
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nemlig.

Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 12:10   #28
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det handler litt om hva man er vant med Glitter. For meg blir det komisk uten at det betyr at jeg henger meg veldig opp i det. Jeg skjønner selvsagt at ikke alle er vant med dyr. Jeg vet også om noen som kan finne på å kalle enhver hest for en ponny.

Nettopp, hva man er vant med. Jeg er ikke vant til verken kuer eller okser, så for meg er det helt naturlig å kalle alt som ser ut som kuer i flokk for ku.

Det er storfe som er begrepet som blir brukt. Når du handler storfekjøtt kan det være fra begge kjønn, handler man oksekjøtt skal kjøttet være kun fra okse.

Ku er et begrep som også brukes om andre arter, men da benevner man gjerne arten først, men ikke alltid. Er man på elgjakt og snakker om at man skjøt ei ku så er det ei elgku som menes.

Oki, da er jeg mer opplyst. Men det er da så godt som ingen som snakker om storfe sånn i dagligtale?

Gammel 20-03-08, 12:10   #29
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er sant. Man kan si hva man vil, men det betyr ikke at alt man sier er riktig. Kaller man en fjordhest for en ponny er det feil. Er det snakk om dialektord er det annerledes.

Sier jeg "ei kyr" på min dialekt er det ikke feil å si, men hadde jeg pekt på en hest og kalt det for "ei kyr" hadde det absolutt blitt feil.

Gammel 20-03-08, 12:16   #30
Guava

Guava sin avatar

Standard

Oki, da er jeg mer opplyst. Men det er da så godt som ingen som snakker om storfe sånn i dagligtale?

Det brukes i alle fall i "bondesammenheng". Jeg kjenner ikke noen bønder som vil snakke om en flokk kuer når det er okser for eksempel. En flokk kyr, okser, ungdyr, kyr med kalver osv.
Det heter ikke kuavl, men storfeavl.

Spør man en bonde hvor mange kuer han har kan folk gjerne bli overrasket over svaret ettersom antall dyr er mye større. Svigers har ikke så mange kuer nå, men de har en stor besetning storfe.

Gammel 20-03-08, 12:16   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sant. Man kan si hva man vil, men det betyr ikke at alt man sier er riktig. Kaller man en fjordhest for en ponny er det feil. Er det snakk om dialektord er det annerledes.

Sier jeg "ei kyr" på min dialekt er det ikke feil å si, men hadde jeg pekt på en hest og kalt det for "ei kyr" hadde det absolutt blitt feil.

Hehe ja, jeg mente nå mest dette med å si kyr kontra kuer.

Gammel 20-03-08, 13:04   #32
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kuer høres barnslig ut.

Gammel 20-03-08, 14:45   #33
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Kuer høres barnslig ut.

jeg vet det er lov, men det skjærer i ørene likevel.

Her i strøket heter det forresten EI okse

Gammel 20-03-08, 15:05   #34
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Krøttera. :landsens ungmø:

(Fnis. Ung. )

Ja, jeg sier vel egentlig kuer/kuene selv.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 15:43   #35
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Krøttera. :landsens ungmø:

(Fnis. Ung. )

Ja, jeg sier vel egentlig kuer/kuene selv.

Jeg ligger i sengen min og er litt fylleslapp, og jeg ler så jeg griner!

UngMØ! :vrir meg i krampelatter helt alene i leiligheten min:

Gammel 20-03-08, 16:15   #36
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser at både denne tråden og paddas bursdagstråd er tagget med det samme.

Gammel 20-03-08, 16:23   #37
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ser at både denne tråden og paddas bursdagstråd er tagget med det samme.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 16:23   #38
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Ei mø, møa, flere mø-r, alle møene.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 17:04   #39
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Storfe sier mø.

Småfe sier bæ.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 17:05   #40
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ei ku, mange kyr alle kyrne

Begge deler er lov, nemlig! Kyr høres så bondsk ut.

Kyr er jo bondsk.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
byfolk, krøtter, ku, kuer, kyr, okser, storfe, ungmø

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:11.