Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du og partneren samme politiske overbevisning?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-08, 09:52   #41
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du og partneren samme politiske overbevisning?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes i grunn ikke det er så overraskende dersom det er flere røde som har problemer med å dele livet med en politisk blå, enn det omvendte. Det er ikke nødvendigvis snakk om intoleranse, men veien pendelen slår på enkelte grunnleggende verdier.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener (hvis det er det du mener) at det er naturlig at "røde" skal synes det er verre å ikke dele grunnleggende verdier med partneren enn "blå". Ens egne grunnleggende verdier er vel stort sett like viktige for en enten man er politisk radikal eller konservativ? Og det jeg ser som grunnleggende verdier og menneskesyn er blant de viktigste tingene jeg er uenig med sosialister om (og sikkert vice versa).

(Det er jo mulig du mener at de på venstresiden synes det er viktigere at alle skal tenke likt og ha de samme verdiene som dem selv enn det folk på høyresiden synes. Og hvis det er det du mener, skal jeg ikke protestere. )

Gammel 21-03-08, 10:06   #42
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Sosialister ser ofte på seg selv som svært tolerante, og jeg synes det er litt artig at det er enkelte røde her inne som utviser stor intoleranse ovenfor sin partners politiske ståsted hvis dette avviker fra ens eget.

Jeg er sammen med (og samboer og har barn med) min første SV'er noensinne. Jeg har aldri syntes det har vært så mange tiltrekkende og sexy menn i partiet mitt, men har ofte falt for slemme og arrogante Høyregutter, muskuløse og folkelige Ap-gutter med snekkerbelte og en og annen ustyrlig RV'er.

Jeg har kulturelt sett veldig mye til felles med Høyre- og kanskje særlig Venstrefolk, så jeg trives godt i deres selskap så lenge vi snakker om fjellet, sjøen, bøker eller lager mat. Det er bare når det kommer til fordeling, sosialpolitikk og synet på hva vi skal gjøre med dem som ikke klarer seg så greit at vi er uenige.

Gammel 21-03-08, 10:10   #43
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er bare når det kommer til fordeling, sosialpolitikk og synet på hva vi skal gjøre med dem som ikke klarer seg så greit at vi er uenige.

Nå har jeg veldig lyst til å be deg greie ut.

Sist redigert av safran : 21-03-08 kl 11:54.
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 10:14   #44
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener (hvis det er det du mener) at det er naturlig at "røde" skal synes det er verre å ikke dele grunnleggende verdier med partneren enn "blå". Ens egne grunnleggende verdier er vel stort sett like viktige for en enten man er politisk radikal eller konservativ? Og det jeg ser som grunnleggende verdier og menneskesyn er blant de viktigste tingene jeg er uenig med sosialister om (og sikkert vice versa).

Ja, det lurte jeg også på. Det må jo være fordi sosialister ser på seg selv som "de snille" og de andre som "slemme" isåfall.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 12:42   #45
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prøver du nå å si at de røde er mer hårsåre, mindre tilpasningsdyktige eller bare plagsomt prinsippfaste?

(Det er jo mulig du mener at de på venstresiden synes det er viktigere at alle skal tenke likt og ha de samme verdiene som dem selv enn det folk på høyresiden synes. Og hvis det er det du mener, skal jeg ikke protestere. )

Jeg har ikke sagt at det er naturlig, men jeg blir ikke så veldig overrasket om det kan være en viss forskjell i praksis. Når det gjelder dette med likhet i forhold til verdier, så har jeg ingen tro på at det nødvendigvis gjelder venstresiden så mye mer enn høyresiden. At man ønsker at flertallet skal dele ens overbevisning i forhold til hvordan samfunnet bør styres og reguleres, og hvilke verdier som skal rå er vel ganske naturlig, uansett hvilken politisk overbevisning man har? Det behøver ikke å bety at man ønsker et helt homogent samfunn.

Jeg mener også at ens grunnleggende verdier er like viktige for hver enkelt, uansett hvor man befinner seg på den politiske skalaen.

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Ja, det lurte jeg også på. Det må jo være fordi sosialister ser på seg selv som "de snille" og de andre som "slemme" isåfall.

Jeg tror nok ikke det dreier seg om snillhet/slemhet (selv om Mim antyder det ), men jeg tror du har nok et lite poeng allikevel. For mitt inntrykk er at de røde gjerne beskylder de blå (og spesielt de blå-brune) for å være egoistiske, og at de anser seg selv for å ha mer engasjement og omsorg for de vanskeligstilte og fattige. Beskyldninger går selvsagt andre veien også (styringskåthet osv.).

Gammel 21-03-08, 12:46   #46
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Ja, vi er like blå begge to.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 12:50   #47
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er absolutt ikke enige om alt, og diskuterer heftig innimellom. Vi nærmer oss nok på noen ting, og kommer alltid til å være uenige om noe, tror jeg. Det bekymrer meg ikke.

Jeg har aldri vært redd for å diskutere og tenke gjennom synspunktene mine, og til og med endre dem over tid. For meg er det nyttig å bli utfordret, kanskje særlig på de såkalt grunnleggende kjerneverdiene som er vanskeligst å begrunne rasjonelt.

Ingen av oss er sosialister, så vi står jo ikke i hver vår ende i den skalaen, i hvert fall. Jeg synes for øvrig at blokktenking er temmelig anakronistisk.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 13:05   #48
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ja vi har samme politiske overbevisning, som igjen henger sammen med verdisyn. Snakker ikke sååå mye politikk hjemme. Av og til i perioder. Han var politisk aktiv som ungdom, og engasjerer seg lett.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 14:18   #49
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Vi tilhører den røde delen av den politiske skalaen, men stemmer ulikt. Dvs. jeg har forlatt partiet vi begge stemte på, til fordel for et parti lenger til venstre. Vi diskuterer samfunnsspørsmål, etikk og verdier - og dermed politikk. Men jeg er nok langt mer engasjert enn mannen min.

Signerer dette!
Jeg er og langt mer engasjert men han er engasjert når det kommer til stykket.

Er også enig med Mim i at det hadde vært vanskelig å bo sammen med et menneske med veldig avvikende synspunkter. For min del tror jeg ærlig talt ikke jeg kunne vært sammen med noen som f eks stemte FRP. Det handler, igjen som Mim og sa, om grunnsyn på livet, mennesker og samfunn. Så vi kan være uenige om enkeltsaker men har heldigvis samme grunnsyn.
Det er jeg glad for for det er nok en ting som kan føre til mange konflikter med tanke spesielt på barneoppdragelse!

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 14:30   #50
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det gjelder dette med likhet i forhold til verdier, så har jeg ingen tro på at det nødvendigvis gjelder venstresiden så mye mer enn høyresiden.

Nei, det var i hovedsak en spøk. (Men en sterkt forenklet forskjell mellom "venstre" og "høyre" er jo nettopp at venstresiden tenker mer på kollektivet, mens høyresiden tenker mer på individet.) Mest ment som et alternativ til "røde er snillere enn blå, og snille har mindre lyst på slemme kjærester enn omvendt" som var den (også sterkt karikerte) forklaringen jeg så antydet på hvorfor det skulle være mer vanlig for folk på venstresiden å ikke ønske seg partnere med sterkt avvikende politisk syn.

Naturligvis er folks verdisyn og politiske holdninger i virkeligheten langt mer sammensatt enn som så. Men jeg er fremdeles litt nysgjerrig på om du faktisk mener at det er vanligere at venstrevridde ikke ønsker politiske "motstandere" som partnere enn at folk på høyresiden tenker slik, og hva du i så fall mener er forklaringen.

Gammel 21-03-08, 14:31   #51
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv

Barbarella sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Vi diskuterer ofte politikk hjemme, og hører begge hjemme på venstresiden. Dog stemmer vi på forskjellige partier.

Gammel 21-03-08, 14:54   #52
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Naturligvis er folks verdisyn og politiske holdninger i virkeligheten langt mer sammensatt enn som så. Men jeg er fremdeles litt nysgjerrig på om du faktisk mener at det er vanligere at venstrevridde ikke ønsker politiske "motstandere" som partnere enn at folk på høyresiden tenker slik, og hva du i så fall mener er forklaringen.

Jeg vet ikke om det er vanligere eller ikke, men jeg tenker som så at høyresiden (advarsel store generaliseringer følger: ) har mer fokus på politikken enn grunnverdiene, mens venstresiden har mer fokus på verdigrunnlaget enn nødvendigvis politikken (jeg snakker om ytterpunktene), og at når høyresiden sitt verdigrunnlag er mest på det individuelle plan, så er det lettere for dem å være åpen for noen som tenker noe annet (og smile litt av den søte snille kjæresten som tenker på alles beste), enn for en som har verdigrunnlaget i fokus med fokus på det kollektive ansvaret og alles beste å være åpen for å være sammen med en som i deres øyne vil være egoister.

Sist redigert av DM : 21-03-08 kl 15:05. Årsak: endret en parantesslutt som var blitt smiley
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 14:55   #53
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er forresten ganske samkjørte, men han er litt mer liberal enn jeg, og jeg litt mer konservativ enn ham påstår han. Kanskje han har rett, kanskje ikke. Jeg krangler hvertfall på det.

Gammel 21-03-08, 14:56   #54
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

DM sier omtrent det jeg tenkte. Men jeg gadd ikke sette meg ned og formulere det.

Gammel 21-03-08, 15:14   #55
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Det var en godt formulert teori, DM. En slags gyllen middelvei av de to karikerte ytterpunktene, på en måte.

Gammel 21-03-08, 15:16   #56
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

DM svarer egentlig ganske godt for meg Skilpadda. Det er slik jeg også tenker.

Gammel 21-03-08, 15:26   #57
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sosialister ser ofte på seg selv som svært tolerante, og jeg synes det er litt artig at det er enkelte røde her inne som utviser stor intoleranse ovenfor sin partners politiske ståsted hvis dette avviker fra ens eget.

For ikke å snakke om den generelle intoleransen mot folk som velger annerledes enn de selv.

Gammel 21-03-08, 15:29   #58
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er nok stort sett enige. Vi har ikke stemt likt de siste gangene, men vi ligger på samme side

Vi er dog litt uenige i feks innvandringspolitikken etc.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 15:31   #59
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg er rød og han ikke fullt så rød. Tror jeg ihvertfall ( han vil ikke si hvilket parti han stemmer)
Har ikke de store politiske diskusjonene, men vi er nok ganske like i mange standpunkter.

Selv om jeg er sosialist, har jeg ikke probelmer med de som ikke er det :tolerant:, og respektere at vi alle har forskjellig politisk syn.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 15:35   #60
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

For ikke å snakke om den generelle intoleransen mot folk som velger annerledes enn de selv.

Den synes jeg var en generaliserende og intolerant uttalelse. Jeg tror at toleranse i forhold til at folk velger annerledes enn en selv i hovedsak går på personlighet og evne til empati, ikke på hvilket politisk parti man stemmer på.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:55.