|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Har du byttet etternavn i voksen alder? | |||
Nei, og jeg vil aldri gjøre det |
![]() ![]() ![]() ![]() |
110 | 36,54% |
Nei, men det kan bli aktuelt i fremtiden |
27 | 8,97% |
Vet ikke |
3 | 1,00% |
Ja, men angrer |
13 | 4,32% |
Ja, og jeg angrer ikke |
148 | 49,17% |
Deltakere: 301. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jepp. Dvs jeg tok et etternavn i tillegg til mitt eget. Det eneste jeg angrer på er at jeg beholdt pikenavnet mitt, for det bruker jeg aldri, det er bare en bokstav når jeg signerer.
Now it's nothing but MY way! ![]() Sist redigert av Milfrid : 15-05-08 kl 08:45. Årsak: Tilføyelse |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Mitt gamle pikenavn var tungvindt og jeg måtte ofte stave det for uvitende østlendinger som ikke forstod begrepet skarre-r. Da jeg giftet meg byttet jeg etternavn til det samme som min mann, og beholdt mitt vestlandske, tungvindte skarre-r-navn som mellomnavn. Det brukes i offisielle sammenhenger, som i telefonkatalogen og på f.eks. facebook, så jeg er lett nok å kjenne igjen.
![]() |
#43 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har byttet til min mann sitt. Ønsket hele barndommen å få ha mamma sitt, men pappa nekta å skrive under. I voksen alder har jeg ofte hatt lyst til å ta det, men orker ikke noe konflikt med pappa. men jeg klarer forsatt ikke å vende meg til mannen sitt navn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg byttet da jeg giftet meg i fjor. Mannen tok mitt mellomnavn, og jeg tok hans etternavn. Barna heter det samme, og det var største motivasjonen for navnebyttet.
![]() |
#45 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har tatt manns etternavn, men har mitt og. Bruker begge etternavnene og har de og på ansiktsboka
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden ![]() ![]() Sist redigert av Honda : 15-05-08 kl 11:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Unik
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Skifta etternavn då eldstemann vart født. Leverte inn navneskjemaet hans og navne endring på meg og mannen.
![]() |
#47 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg byttet etternavn i første ekteskap, tok tilbake mitt etternavn da jeg skilte meg og beholdt det da jeg giftet meg med nåværende mann. Det er kun de to eldste barna som har samme etternavn i familien, en kombinasjon av mitt og eksens. Alle tre har mitt som mellomnavn. Jeg har ikke noe forhold til etternavn som gjør at det blir problematisk. Kan hende postmannen syns det er litt frustrerende, men det får bli hans problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Ferdig!
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Niks, men er heller ikke gift. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Kald på føttene
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg er ikke spesielt glad i mitt eget etternavn, men det føles ikke naturlig å ta mannens etternavn istedet. Poden heter det samme som mannen, og jeg tror de fleste får med seg at jeg er mora likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
intro
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg tok mannens etternavn i tillegg til mitt eget da vi giftet oss for 10 år siden, og jeg angrer ikke. Navnet er sjeldent og kommer fra mammas hjemsted (og dessuten er mannen og jeg fjernt i slekt
![]() |
![]() |
#52 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har ikke byttet, men lagt til mannens etternavn som mellomnavn. Bare fordi guttene har det som etternavn.
![]() |
#53 |
Går stille i dørene
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Ja, og jeg angrer ikke. Min manns navn er uvanlig i Norge, mitt var ikke det. Jeg har merket at navnet mitt huskes bedre av andre nå enn før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg byttet etternavn som 18åring, hadde et kjedelig sennavn og valgte å bytte til et annet navn som var i familien. Da jeg giftet meg var det ikke aktuelt å bytte på nytt igjen. Barna heter det samme som meg til etternavn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg la til eksen sin etternavn da vi giftet oss. Endret det tilbake et par år etter at vi skilte oss. Syns det ble rart å hete det samme som eksen etter at jeg fikk meg ny kjæreste. Jeg kommer ikke til å skifte navn neste gang jeg gifter meg.
![]() |
#57 |
Javel
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg byttet etternavn da jeg giftet meg og har aldri angret på det. Synes det er veldig greitt at både jeg, mannen og barna har samme etternavn.
![]() |
#58 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg er gift, men vurderte ikke å skifte etternavn da jeg giftet meg. Men hvis jeg skiller meg, og gifter meg med en kongelig, skal jeg vurdere å ta vekk etternavnet.
![]() |
![]() |
#59 |
Textrovert
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?
Vi ble også målt opp og ned og passene sjekket og dobbeltsjekket da familien reiste til USA for fire år siden. Jeg og mannen har hvert vårt navn, yngstemann har farens etternavn, mens eldstemann har sin fars etternavn. Det ble litt spørsmål om alle etternavnene, og jeg sa som sant var at vi ikke var gift og at eldstemann hadde en annen far, og ergo et annet etternavn. Da bare snøftet passkontrolløren og mumlet noe surt om "European lifestyle".
En stor og en liten (94 og 02) Ikke la det aller beste bli det godes fiende Sist redigert av Divine : 22-05-08 kl 10:48. Årsak: Himmel, jeg kan jo ikke elementær rettskriving ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Tankefull
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Beholdt mitt mellomnavn og tatt mannens etternavn. Både jeg og barna bruker begge. Mitt tidligere etternavn skulle jeg uansett droppe. Det var min far sitt etternavn og jeg har ikke kontakt med hverken han eller familien hans. Da han byttet navn selv også var jeg ikke i tvil mer. Mellomnavnet mitt er såpass uvanlig at de fleste kjenner meg igjen på det.
![]() |
|
|