Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Til barnets beste? (Norsk kvinne med to år gammelt barn fengslet i Bolivia)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-08, 14:35   #1
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Sv: Til barnets beste? (Norsk kvinne med to år gammelt barn fengslet i Bolivia)

Det TM spør om er om det er barnets beste. Mens mange av svarene her handler om hva som er morens beste.
Vi vet ikke helt hva som er skjedd. Men HVIS det er slik at disse tre kvinnene har forsøkt å smugle stoffet, er det ikke da betenkelig at dette barnet skal vokse opp og være sammen med ei mor som da ikke synes det gjør noe at folk misbruker narkotika? For hun hadde vel tenkt å selge det videre, vil jeg tro. Vel å merke HVIS hun da visste om det og smuglet bevisst.
Så klart vil det være en traume for barnet å bli tatt fra moren. Det er noe alle barn som flyttes opplever. Men noen barn blir faktisk flyttet, på tross av den traume det medfører, for å spares for fremtidige problemer av forskjellig slag. I barnevernsaker finnes det ingen glansbilder. Men noen ganger er slike tiltak nødvendig.

MEN: Hvis da disse tre kvinnene er lurt, da har man en vanvittig trist situasjon for alle. Et barn som må være i fengsel, en mor som fortviler over hva som nå vil skje, både med henne og barnet. En kamp for å bli trodd. Et rykte hengende over seg.
Det er nesten sånn at denne saken har over seg kun en taps-situasjon, uansett hvordan den utvikler seg.

Men det er noe rart ved den. Jeg får ikke alt til å stemme. Uansett om stoffet var med i en eller tre bagger: Hvordan er det mulig å ikke oppdage at vekten på veska har økt med gjennomsnittlig 7 kilo (pr.person) eller i verste fall 21 kilo i en?
Tenk deg: Merker du ikke vekten på f.eks. 7 liter melk når du er ute og handler? Det høres litt rart ut. Så tunge saker plutselig i en bag merker man.
Men hvem som har plassert dem der aner vi ikke noe om. Ingen av oss.

Jeg håper bare at noe skjer. For barnet beste ! Jenta er fullstendig uskyldig, uansett hva slags mor hun har eller hva slags folk hun har rotet seg bort i.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-08, 10:48   #2
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

......
Men det er noe rart ved den. Jeg får ikke alt til å stemme. Uansett om stoffet var med i en eller tre bagger: Hvordan er det mulig å ikke oppdage at vekten på veska har økt med gjennomsnittlig 7 kilo (pr.person) eller i verste fall 21 kilo i en?
Tenk deg: Merker du ikke vekten på f.eks. 7 liter melk når du er ute og handler? Det høres litt rart ut. Så tunge saker plutselig i en bag merker man.
Men hvem som har plassert dem der aner vi ikke noe om. Ingen av oss.
....
.

De sier de hadde kjøpt nye bagger. Hvem kjøper en bag med 7 kilos egenvekt? Da er det ikke mye annen bagasje du får med deg.

Jeg synes den historien høres syltynn ut, og jeg synes nok jenta bør hentes hjem til bestemor. Moren får jo mye bedre soningsforhold med datteren der, men akkurat det synes jeg ikke er noe poeng.

Når det gjelder spørsmålet om omsorgsvikt så er ikke det å synes narkotikasmugling er ok i seg selv omsorgsvikt i mine øyne, men det å involvere barnet sitt og utsette det for en kalkulert risiko for et Boliviansk fengsel. DET er omsorgsvikt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 14:56   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elias, jeg tror ingen mener at det er barnets beste å vokse opp i fengselet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 14:59   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elias: Mener du at enhver kriminell handling utenfor hjemmet er ensbetydende med omsorgssvikt eller at det sidestilles med omsorgssvikt i hjemmet?

Gammel 23-05-08, 16:24   #5
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Elias: Mener du at enhver kriminell handling utenfor hjemmet er ensbetydende med omsorgssvikt eller at det sidestilles med omsorgssvikt i hjemmet?

Ikke nødvendigvis.
Men jeg mener at foreldre er forbilder for sine barn. Å selge narkotika eller bevisst gjøre andre ting som skader andres barn, det mener jeg er galt av foreldre å gjøre.
Mulig du er uenig med meg, men jeg synes nå at å smugle 23 kilo kokain er en ganske alvorlig kriminell handling som de færreste småbarnsforeldre gjør.
Heldigvis.
La oss håpe hun er uskyldig.

Gammel 23-05-08, 16:29   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakker ikke om hvor alvorlig den kriminielle handlingen er - jeg lurer på om du mener at en kriminell handling utenfor hjemmet automatisk henger sammen med omsorgsevnen i hjemmet.

Gammel 23-05-08, 16:47   #7
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Standard

Jeg mener man må gradere den kriminelle handlingen. Etter min mening er det avhengig av hva slags handling det er.
Det er jo en kriminell handling å kjøre 110 km/t i ei 80-sone midt på natta også, selv om du er alene på veien.
Det er også kriminelt å la være å oppgi at du f.eks. har fått 5000 kroner av naboen for å hjelpe til med å male huset.
Men mener du det gjør deg til en dårlig forelder?

Å lange narkotika eller å selge hjemmebrent til mindreårige mener jeg er handlinger som strider imot den oppgaven man har med å oppdra barn.

Gammel 23-05-08, 17:04   #8
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

I likhet med Elias her mener jeg også at det er "typen" kriminell handling som er avgjørende.

Likevel synes jeg at den holdningen man viser i forhold til samfunnets normer, regler og lover som kriminell gjør at man ikke er noe spesielt godt forbilde for barn og følgelig er man slik jeg ser det en "dårligere" forelder, selv om omsorgsevnen og kjærligheten til barnet er der. Her snakker jeg ikke om fartsovertredelser eller svart arbeid, men gjentatt vinningskriminalitet, voldsutøvelse osv. I mine øyne kan f.eks David Toska aldri bli noen god far, gode fedre begår ikke slike handlinger.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-08, 10:40   #9
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Om de har gjort det la de sitte der nede, men få barnet ut.

Lest ett eller annet sted a faren til barnet ikke var egent til å ta over omsorgen for barnet. BV som hadde bestemt det.

Ellers merker jeg at jeg er på linje med Elias i denne saken.

Gammel 24-05-08, 11:03   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå må vi jamen begynne å ta et oppgjør med det biologiske prinsipp! Jeg er sjokkert og opprørt (igjen!) over at svært uegnete mødre (og fedre) får stadig nye sjanser til å ødelegge livsjansene for ungene sine.

I Irland så blir unger bortadoptert når de biologiske foreldrene ikke fungerer. Rus, vold, gjentatt kriminalitet og manglende omsorg medfører at man blir fratatt barnet for godt og at barnet får et godt og stabilt nytt hjem hos en ny familie, og slipper den fryktelig betastende fosterhjemsrunddansen man har i Norge. Tidlig innsats er et stikkord for ny skolepolitikk. Det burde også være et stikkord for barnevernspolitikken. Når man vet konsekvensene av å ikke ta unger ut av hjemmet før de er eller nesten er tenåringer, så burde man gå kjappere inn. Hvis man har levd under omsorgssvikt og instabilitet fra man var født til man er 13 så er det ofte for sent. Dessverre.

Jeg mener at når det gjelder omsorg for barn så burde det være "one strike and you're out." Ikke stadig nye sjanser. Ikke la damer som doper seg kontinuerlig gjennom svangerskapet får lov til å prøve å ta seg av spedbarnet. Vi VET jo at det går til helvete. Er det bedre at barnevernet kommer dinglende etter tre uker for å plukke opp et apatisk uttøret spedbarn med ukesgammel bleie, eller at man faktisk var "føre var" og ga barnet et nytt stabilt hjem med en gang hos ressursterke motiverte voksne som ønsket seg et barn og kunne ta seg av det? Hvorfor kan amn ikek få adoptere norske barn? Hva er bedre med at de skal leve under dårlige forhold med rus, vold og psykiatri?

For å presisere, så mener jeg adopsjonsvilkår må være veldig nøye utredet, men at man må åpne opp for det i mye større grad, der man i dag bare tar ungene ut av hjemmet. Tiltaksstigen før omsorgsovertagelse bør beholdes, slik at man får hjelp til å ta seg av egne unger, men vi må stille høyere krav til hva som er adekvat omsorg. Vi må kreve mer av foreldre. Vi må forvente mer omsorg. Og vi må sette foten hurtigere ned når vi ikke er fornøyd.

Jeg mener at å ha med barn på narkotikasmugling og la et uskyldig barn ende i boliviansk fengsel er grunn til utredning for omsorgsovertakelse. Jeg kjenner ikke til noen undersøkelser som viser at det å ha en narkotikasmuglende mor gir et godt utgangspunkt for å klare sge i samfunnet. Dessverre.

Gammel 24-05-08, 11:06   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, Mim, der sa du det.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-08, 11:14   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men mim, syns du det er barnets beste å i en allerede traumatisk situasjon å bli fjernet fra mammaen sin umiddelbrt, kanskje plassert hos en familie som ikke skjønner norsk i påvente av at familien kan hente henne, eller syns du det er best at hun får være sammen med moren sin i fengselet inntil man får til en overtakelse av barnet til evt. familiemedlemmer hun kjenner, eller i allefall omsorgspersoner som skjønner hva hun sier?

Jeg tror alle mener at det er skikkelig bunnteit å ta med et barn på smugleroppdrag, og jeg tror heller ingen mener at det er barnets beste å vokse opp i fengselet sammen med moren hvis hun må sone.

Gammel 24-05-08, 11:16   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glitter: Jeg mener det er best med færrest mulig flyttinger, så jeg er enig i at hun kan være hos moren i fengselet inntil de har funnet et nytt, stabilt hjem til henne i Norge.

Gammel 24-05-08, 11:19   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Glitter: Jeg mener det er best med færrest mulig flyttinger, så jeg er enig i at hun kan være hos moren i fengselet inntil de har funnet et nytt, stabilt hjem til henne i Norge.

Nettopp. Jeg kan ikke se at noen i denne tråden er særlig uenig med deg i det.

Gammel 24-05-08, 11:20   #15
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Ikke jeg heller.

Gammel 24-05-08, 11:22   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Så bra!

Gammel 24-05-08, 11:45   #17
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Så bra!

da er VI enige, da er det bare Stortinget og lovverket igjen.

Gammel 24-05-08, 11:54   #18
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

da er VI enige, da er det bare Stortinget og lovverket igjen.

Det er nok seigere materie er jeg redd.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-08, 12:01   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er nok seigere materie er jeg redd.

Sist jeg var på møte med en som sitter i familie-komiteen, så sa hun at hun var veldig skeptisk til å lette på muligheten for å norskadoptere, for hun kjente mange som ønsket å vite sitt bilogiske opphav. Ja, DET er en god grunn til å la unger leve i fornedrelse og uten omsorg.

Gammel 24-05-08, 22:53   #20
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sist jeg var på møte med en som sitter i familie-komiteen, så sa hun at hun var veldig skeptisk til å lette på muligheten for å norskadoptere, for hun kjente mange som ønsket å vite sitt bilogiske opphav. Ja, DET er en god grunn til å la unger leve i fornedrelse og uten omsorg.

Og det er jo helt umulig med åpen adopsjon??

Jeg tror at det er viktig for barn å bli helt del av en ny familie. Selv et stabilt fosterhjem er jo ikke helt barnets hjem. Jeg tror spesielt barn som har hatt det ustabilt eller opplever omsorgssvikt har behov for å bli fullverdige medlemmer av en famile.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:38.