Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Byfolk og rovdyrvern

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-08, 09:10   #1
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Det kan godt hende. Det vet jeg ingenting om. Jeg prøvde da heller ikke å uttrykke noen mening om den enkelte saken, men hvordan jeg tolket helhetsinntrykket av argumentasjonen din. Jeg beklager med glede om jeg tolket deg feil.

Jeg mente ikke at det ikke finnes uærlige bønder om det var slik du tolket det, uærlige folk finnes i alle yrkesgrupper.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 09:12   #2
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

I 2007 betalte staten rovdyrerstatning for 39 000 sau. Hvor mange av disse tror du ble obdusert?

Det er jo snakk om at rovdyrviltkontaktene kommer ut og ser på kadaveret, om det er sannsynlig at dyret er drept av rovdyr. I følge reglene får ingen erstatning før dette er gjort, slik har jeg tolket det i alle fall.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 09:18   #3
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Det er jo snakk om at rovdyrviltkontaktene kommer ut og ser på kadaveret, om det er sannsynlig at dyret er drept av rovdyr. I følge reglene får ingen erstatning før dette er gjort, slik har jeg tolket det i alle fall.

Jeg vet om folk som har fått erstatning på grunnlag av bilder, men dette er rein og ikke sau. Mulig det er forskjeller der.

Lierne i Sør-Trøndelag mener jeg er i en særstilling når det gjelder rovdyr. Jeg skjønner godt at folk er regelrett redde, det hadde jeg også vært. Ulv er jeg ikke spesielt redd, men bjørn ... Det er ikke noe jeg hadde likt og hatt opp i stuedøren.

Gammel 17-06-08, 01:35   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:hva hadde Esme (og Ulvefar!) sagt?:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 10:28   #5
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Og hvor upartisk er Sp i Hedmark i denne saken?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 10:32   #6
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Og hvor upartisk er Sp i Hedmark i denne saken?

Tror du de er helt på bærtur selv om de har interesser i saken?

Som jeg sa: det er i alle fall bestridt.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 10:32   #7
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror kanskje jeg ville funnet en mer uavhengig kilde, bønna.

Gammel 17-06-08, 10:37   #8
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg tror kanskje jeg ville funnet en mer uavhengig kilde, bønna.

Joda. Skulle gjerne sett det ordentlig vurdert; det blir for mye påstander fra begge kanter. (hvorav den ene er sterkt representert her)

Sist redigert av bønna : 17-06-08 kl 10:39. Årsak: endret synsing til påstander.
Gammel 17-06-08, 10:42   #9
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

http://www.wwf.no/om_wwf/dette_jobbe..._sau/index.cfm
Jeg vil tro at dette er litt balansert.

Gammel 17-06-08, 10:46   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det kan jo bli en realitet. Det er like naturlig at ulven er der som at den er andre steder i landet. Det kan bare være et spørsmål om tid og saken er allerede tatt opp politisk.

Som sagt så plager det meg ikke nevneverdig, verken ulv eller bjørn.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 11:44   #11
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Som sagt så plager det meg ikke nevneverdig, verken ulv eller bjørn.

Men du bor i bystrøk hvor det ikke er noe problem; gjør du ikke?
Kanskje du ville revurdert dersom du bodde i strøk med slike rovdyr.

Gammel 17-06-08, 12:00   #12
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det er svært få omrpder i Norge hvor de har rovdyr veldig tett innpå seg.

I de ytterste grensene (nordøst) i Lierne har det vært et par episoder med bjørn inn på tunet, men Lierne er VELDIG langt fra tettbebygd strøk - der bor alle "uti marka". Hadde jeg bodd i Lierne hadde jeg imidlertid helt sikkert hatt en vakthund ala elghund eller slike "bjørnehunder".

Jeg skrev i mitt forrige innlegg at en bonde som prøvde ut gjeting på sauene sine (hunder, betalt av staten) hadde god erfaring med det, men ble lagt for hat av de andre bøndene.

Hvorfor? Jo, fordi bønder av prinsipp ikke ønsker å prøve ut noe slikt - de ønsker bare å utrydde rovdyrene!

Så til det med hvilke rovdyr som er utrydningstruet. Grunnen til at Norge har forpliktet seg til å jobbe for etablering av så og så mange ulver og bjørner, er fordi vi inngår i et samarbeid med Sverige og Finland om dette. Sverige og Finland tar i dag det største arbeidet, men det vil ikke bli godt mottatt om Norge bare gir f...!

Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 12:02   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du leser hva jeg skriver så sier jeg at det hadde ikke plaget meg om de kom til marker nær meg. Og nei, jeg ville ikke revurdert hvis jeg flyttet til strøk med rovdyr. Da hadde det vært en del av hverdagen og noe jeg måte forholde meg til.

Les alle innleggene mine i tråden du.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 12:14   #14
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvis du leser hva jeg skriver så sier jeg at det hadde ikke plaget meg om de kom til marker nær meg. Og nei, jeg ville ikke revurdert hvis jeg flyttet til strøk med rovdyr. Da hadde det vært en del av hverdagen og noe jeg måte forholde meg til.

Les alle innleggene mine i tråden du.

Joda. Det er ikke heller alle på "bygda" som er imot rovdyrnvern, så jeg tror deg på det

Gammel 17-06-08, 12:43   #15
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller kanskje ikke. Jeg har vokst opp et sted hvor vi hadde elg i hagen og gjett kyr og vært i skogen i et område hvor det er relativt mye bjørn (skogene i Nord-Trøndelag) hele oppveksten. Jeg mener for ramme alvor at dersom man er redd for dyr som naturlig hører til i skogen så får man la vær å gå i skogen da.

At man prøver å finne en løsning på at sauehold kan gjøres uten at det rammer bøndene i unødig stor grad er helt ok. Poenget er at rovdyrene bør bevares, og om vi i Norge ikke greier det, hvor pokker hen i verden skal man klare det da? Det er da så godt som ingen fare for mennesker de få rovdyrene vi har.

Gammel 17-06-08, 11:20   #16
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

http://www.wwf.no/om_wwf/dette_jobbe..._sau/index.cfm
Jeg vil tro at dette er litt balansert.

Masse interessant her.
Jeg fant ikke noe særlig (eller noe) som sa om hvor mye den norske bestandsnivået som er vedtatt i dag faktisk er nødvendig for at artene ikke skal være er utrydningstruede totalt sett i skandinavia. (Som gjaldt påstanden fra Hedmark Sp)
Noe vern må til; det er jeg enig i, for på (var det slutten av 80-tallet?) så var rovdyr helt klart utrydningstruet. Men idag?
Idag har kanskje Hedmark Sp et poeng.

Gammel 17-06-08, 10:46   #17
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Hva kan gjøres for å redusere antall sau som blir drept av rovdyr i Norge?
Stortinget har siden slutten av 1980- tallet årlig bevilget midler over statsbudsjettet til forebyggende tiltak mot rovdyrskader på sau. Hvilke tiltak som blir gjennomført, varierer blant annet med tapsomfang, rovdyrart og hvorvidt området er innenfor ulvesonen eller kjerneområdet for bjørn eller jerv. I følge en rapport fra NINA om ”konfliktdempende tiltak i rovviltforvaltningen”, er innføring av rovdyrsikre gjerder et vanlig tiltak. Dette tiltaket har antatt god effekt overfor alle rovdyr, men er ikke dokumentert for jerv. Gjeting har vist god forebyggende effekt overfor alle rovdyrarter. Dette er vanlig praksis i mange andre land som har rovdyr. Erfaringer fra utlandet viser at bruk av vokterhund er et meget sterkt forebyggende tiltak. Tre ulike bruksmåter har gitt tapsreduserende effekt under norske forhold; vokterhunder i kombinasjon med gjeting, vokterhunder på inngjerdet beite og vokterhunder brukt løse på patrulje i følge med person som går utvidet og systematisk tilsyn i et beiteområde. Bruk av vokterhund blant annet i Lierne fungerte meget effektivt mot bjørn, men ga noe lavere lammevekst på grunn av mer flokkbeiting. Dette blir brukt som et argument for at vokterhund er ”ubrukelig”. Flytting av sau til områder med lav eller ingen rovdyraktivitet har også blitt prøvd ut med positive erfaringer. Avkorting av beiteperioden i utmark er blitt prøvd ut i Telemark, Buskerud og Nord-Trøndelag. Dette har god effekt mot gaupe og blir særlig brukt i område utenfor kjerneområde/ulvesone. Hovedproblemet er at landbruksorganisasjonene prinsipielt er uvillige til samarbeid om skadeforebyggende tiltak. Resultatet er sterk mangel på systematisk, storskala utprøving og utvikling av ulike tiltak. Når nye driftsformer stadig innføres i landbruket, skjer det ved hjelp av avanserte, systematiske programmer. Vokterhunder, gjeting og andre tiltak kan selvsagt fungere i Norge, med de må like selvfølgelig utvikles, tilpasses og innøves som andre nye driftsformer før de virker optimalt. Kilder: Statistisk sentralbyrå, Landbruksdepartementet, http://www.rovdyrkunnskap.net/ , St. meld. nr 12. Dyrehold og dyrevelferd, NINA Fagrapport 60, 2003, Hustad og Steinegger. (2001): "Sauehold, økonomi og rovdyrskader", NINA Fagrapport 66.

Gammel 17-06-08, 11:42   #18
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Hovedproblemet er at landbruksorganisasjonene prinsipielt er uvillige til samarbeid om skadeforebyggende tiltak.

Her tror jeg vi er inne på noe veldig vesentlig

Jeg har også hørt brukt som argument mot rovdyrvern at rovdyra tar så mange jakthunder. Har i ettertid lest (finner ikke dette dokumentert nå), at flere jakthunder blir skutt av vådeskudd enn tatt av rovdyr.....

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 11:06   #19
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Gode spørsmål som jeg ikke har noen svar på, men sitter og undrer.

Gammel 17-06-08, 12:54   #20
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Min grandonkel var gjeter her i Norge, min pappa har også vært med og gjetet sauer. Eller gjetet og gjetet, men de tilbrakte store deler av sommeren i heia.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:26.