Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det galt å rose barn? (Aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-12, 14:00   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det galt å rose barn? (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

I Montessori er de opptatt av akkurat den fasen av mestring: Der man ser at barnet nyter gleden over å ha fått noe til, og gjerne gjør det om igjen og om igjen og om igjen. Det de derimot sier er at det ikke nødvendigvis er så viktig at ANDRE ser det så mye. Om de får holde på i fred, så opplever barnet er "dyp tilfredstillelse" SELV av denne mestringen. Helle fra mugge til glass. Og igjen og om igjen og om igjen. Pusle samme puslespill om igjen og om igjen. Sånn at pedagogen egentlig bare har å holde seg unna og la barnet få fred til å nyte dette. Så vil barnet selv gi uttrykk for det når det er klart til å gi seg i kast med noe vanskeligere.

Ja er enig i det. Mitt innspill gikk mer på å anerkjenne det, framfor å bare fokusere på å nå neste nivå umiddelbart - spesielt om barnet vil vise det de kan/gjør/har laget et.c.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 14:02   #2
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Ja er enig i det. Mitt innspill gikk mer på å anerkjenne det, framfor å bare fokusere på å nå neste nivå umiddelbart - spesielt om barnet vil vise det de kan/gjør/har laget et.c.

Det er jeg enig i. Dette kan vel overføres til voksne også.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 14:06   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Ja, jeg er helt enig, altså. Jeg ble bare litt ivrig fordi jeg hørte på et foredrag om akkurat dette i går.

Gammel 20-06-12, 12:35   #4
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

En 6 år gammel tråd, det var vel nesten ny rekord?

Gammel 20-06-12, 12:43   #5
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

En 6 år gammel tråd, det var vel nesten ny rekord?

Haha! Det la jeg ikke merke til før nå. Men det som står her er vel like gyldig i dag.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 12:41   #6
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tenkte på denne tråden i dag morges da sønnen min sang Pippi Langstrømpe. Det var jo ikke direkte vakkert (dårlig arv fra både far og mor), men jeg elsker selvfølgelig å høre ham synge. For meg er det vakkert uansett. Det var rett før jeg skulle til å si at "Du er så flink", men det er jo ikke sant, og det var heller ikke det jeg ønsket å si egentlig. Så da sa jeg som sant var: "Jeg blir så glad når du synger."

Joda. Jeg kan nok bli bedre på å gi mer riktig tilbakemelding/ros. Jeg pleier ikke å lire av meg et halvhjertet "Å, så flink", men jeg tror nok at jeg ofte sier at han er flink, der jeg ofte heller burde ha sagt at han gjør meg glad, at jeg liker tegningen, osv.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 12:43   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg opplever at denne motstanden mot å bruke ordet flink, hindrer meg i å uttrykke hva jeg synes om sønnens prestasjoner. Jeg synes han er flink når han etter å ha prøvd i mange mnd. endelig klarer å ta av seg joggeskoene sine selv, men så kjenner jeg når jeg sier det at det noe jeg liksom ikke burde si. Men det har aldri falt meg inn å si at han er flink som sklir på sklia.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 13:47   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg opplever at denne motstanden mot å bruke ordet flink, hindrer meg i å uttrykke hva jeg synes om sønnens prestasjoner. Jeg synes han er flink når han etter å ha prøvd i mange mnd. endelig klarer å ta av seg joggeskoene sine selv, men så kjenner jeg når jeg sier det at det noe jeg liksom ikke burde si. Men det har aldri falt meg inn å si at han er flink som sklir på sklia.

Jeg syns "flink" må være helt ok å si når det er relevant. Det er bare ofte upresist eller ikke relevant. Jeg har brukt det mye nå en periode fordi minsten har ment veldig bestemt at han IKKE er NOE flink. Fordi han sammenligner seg med store søsken. Og da blir det viktig både å fokusere på andre ting enn akkurat flinkhetene (mestringen, hvordan han angriper oppgaven, at vi ser ham når han syns det er vanskelig, osv.), og å vise ham at han faktisk GJØR fremgang og faktisk får til veldig mye. Det er jo litt trist når en 5-åring tror at han ikke er noe flink til å lese, fordi han ikke leser like bra som søstra....

Gammel 20-06-12, 14:00   #9
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns "flink" må være helt ok å si når det er relevant. Det er bare ofte upresist eller ikke relevant.

Ja, jeg håper jeg skiller godt mellom dem. Jeg føler jeg bruker "flink" mye for tiden, men så er han i en alder der han plutselig mestrer en hel haug med nye ting, og jeg er imponert. Jeg er selvsagt enig i at det å si at barn som sklir eller husker er flinke er veldig upresist, men jeg klarer ikke se for meg at man faktisk gjør det. Er det noen som gjør det på ordentlig?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 13:54   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Angående tegninger så syns jeg det er så lett å være mye mer presis enn "så flink du er", egentlig.

- haha, den var morsom!
- Ååh, har du tegnet den til meg, med hjerte på og alt? Så glad jeg ble nå!!
- Kule farger!!
- Oi - det gikk fort!!
- Hva er det for noe?

Gammel 20-06-12, 13:59   #11
C.D

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Dette var en interessant tråd, selv om den er gammel.

Polyanna: du er veldig god på å formidle kjente med likevel vanskelige begrep. Takk for at du tar deg tid til det

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:36.