Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Betyr navnets betydning noe for deg?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-08, 00:29   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betyr navnets betydning noe for deg?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nei, jeg innser at det bare ville plaget meg. Men jeg synes jo at det bør være grunn god nok. Det finnes jo haugevis av andre navn.

Ja, det gjør det jo. Men helt seriøst: Ville det plaget deg å hete Kristin? (På grunnlag av betydningen altså, ikke på grunnlag om du synes navnet er fint eller stygt.) I tilfelle tror jeg nesten jeg vil tillate meg å dåne litt.

Det er nesten så jeg får lyst å lage en poll.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 19:38   #2
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det betyr såpass at jeg sjekker ut betydningen før vi velger navn. Men ikke så mye at jeg legger vekt på betydningen med mindre navnet betyr "møkkaunge", "superreligiøs" eller lignende. Til førstemann valgte vi et navn som visstnok har et religiøst opphav. Denne gang vurderer vi et navn med norrønt opphav. Ingen av navnene gir meg klare religiøse eller norrøne vibber da.

Gammel 10-08-08, 19:40   #3
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi eksluderte forresten Lukas sist ene alene på grunn av de religiøse vibbene navnet gir meg.

Gammel 10-08-08, 20:08   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vet ikke hva navnet betyr, og det betydde ingenting for oss iløpet av navneprossessen.

Men assosiasjoner er viktig. Jeg ville ikke kalt ungen min Jesus eller Saddam, f.eks.

Gammel 10-08-08, 21:01   #5
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Storemor er oppkalt etter sin oldefar, og Lillemor er delvis oppkalt etter sin tipp oldemor, så jeg kan ikke si noen annen betydning var viktig nei.

Gammel 10-08-08, 21:05   #6
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, for meg betydde det noe. Jeg liker ord med mening. Barna sine navn betyr "gave" og "fred".

Gammel 10-08-08, 21:08   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, betydningen spilte ingen rolle for oss. Rhett ville ikke ha et bibelsk navn (og jeg tror han da mente direkte fra bibelen, ikke navn med opprinnelig bibelsk opphav), og jeg synes det er greit at navnene "passer sammen", men bare utfra svevende synsing.

Hvorfor det ikke betyr noe? Vel, det er vel fordi jeg ikke tror at en bakenforliggende (og for de aller fleste ukjent) "mening" har noen påvirkning på menneskers liv. Jeg har sjekket det i ettertid, men jeg husker det ikke, og de aller fleste navn har en temmelig positiv og sterk betydning. Og hadde det betydd "mann med stor nese uten krøller", så hadde jeg nok bare flirt av det.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 21:19   #8
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Både opprinnelse og betydning har hatt noe å si i våre navnevalg. Vi har en som gnistrer og en som er tilfreds. Jammen ser det ikke ut til å stemme med personlighetene deres også .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 00:36   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde endel å si, ja.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 00:56   #10
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Har ikke vist navnets betydning før nå.
Nr 1 : gud er nådig og gud er fulkommen
Nr 2 : Tvilling og mandig
Nr 3 : Herren har fastslått, Herren har oppreist og Forsvarer/forsvarende mann
Nr 4 : Herren har fastslått, Herren har oppreist og Gud er min dommer

Mitt navn : Den som lever/puster, den som gir liv og Lilje, Gud er fullkommen
Mannens navn : Tvilling og Hemmelighet

Vi har 2 navn alle sammen, synes jammen det var litt vel mye om gud her da.

Gammel 11-08-08, 01:16   #11
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Det var da voldsomt Mor til 4. Nå er det veldig mange navn med religiøst opphav da, så det skal ikke så mye til.

Gammel 11-08-08, 01:22   #12
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Betyr navnets betydning noe for deg?

Ja, det har noe å si for meg i hvertfall. Jeg er i overkant opptatt av navn og betydningen deres, så jeg sjekker det alltid, og kan godt ekskludere navn av den grunn. Alt med "kristent/bibelsk" betydning vil stort sett være utelukket foreks.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 01:25   #13
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det var da voldsomt Mor til 4. Nå er det veldig mange navn med religiøst opphav da, så det skal ikke så mye til.

Ja jeg synes det ble litt voldsomt

Gammel 11-08-08, 16:20   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne tråden fikk meg nysgjerrig, så nå vet jeg hva navnene til barna mine betyr:

Storebror: Evig hersker/enehersker
Lillemann: Den som verner om hjemmet

Navnet mitt betyr: Den eneste, nåde

Gammel 11-08-08, 16:32   #15
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Må si meg enig med Tinetoff; Kristin, Kristian, Kristianna utgår her pga betydningen. Litjtausa har et navn med kristen bakgrunn, men det navnet har så sterke røtter i familien min at vi valgte det likevel. Lille skatt sitt navn har en kjempefin betydning, som ble tungen på vektskålen da vi måtte ta valget.

Å hete Kristin er en ting, det er et helt greit navn. Men jeg ville følt at jeg sendte ut feil signaler hvis jeg valgte å gi en av ungene et navn som så tydelig hører hjemme i kristendommen. Ishmael og Mohammed er også fine navn, men det blir feil for meg å kalle ungene det når jeg ikke har noe tilknytning til islam.

Gammel 11-08-08, 16:39   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er helt uten betydning for oss.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:03.