Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Betyr navnets betydning noe for deg?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-08, 20:24   #41
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Betyr navnets betydning noe for deg?

Nei, fant først ut etterpå hva storesøsters navn betyr (norrønt navn). Lillesøsters visste vi hva betydde, men det spilte ingen rolle i forhold til valg.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 20:32   #42
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Nei, navnets betydning har ingen ting å si. Jeg vet ikke hva navna til barna mine betyr.

Slik er det her også.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 20:34   #43
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi lette først og fremst til navn vi likte, og leste så betydningen (og den likte vi også )

Men den betyr ikke så mye..

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 23:29   #44
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nei, jeg innser at det bare ville plaget meg. Men jeg synes jo at det bør være grunn god nok. Det finnes jo haugevis av andre navn.

Ja, det gjør det jo. Men helt seriøst: Ville det plaget deg å hete Kristin? (På grunnlag av betydningen altså, ikke på grunnlag om du synes navnet er fint eller stygt.) I tilfelle tror jeg nesten jeg vil tillate meg å dåne litt.

Det er nesten så jeg får lyst å lage en poll.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 23:36   #45
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde endel å si, ja.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 23:56   #46
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Har ikke vist navnets betydning før nå.
Nr 1 : gud er nådig og gud er fulkommen
Nr 2 : Tvilling og mandig
Nr 3 : Herren har fastslått, Herren har oppreist og Forsvarer/forsvarende mann
Nr 4 : Herren har fastslått, Herren har oppreist og Gud er min dommer

Mitt navn : Den som lever/puster, den som gir liv og Lilje, Gud er fullkommen
Mannens navn : Tvilling og Hemmelighet

Vi har 2 navn alle sammen, synes jammen det var litt vel mye om gud her da.

Gammel 11-08-08, 00:16   #47
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var da voldsomt Mor til 4. Nå er det veldig mange navn med religiøst opphav da, så det skal ikke så mye til.

Gammel 11-08-08, 00:22   #48
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Betyr navnets betydning noe for deg?

Ja, det har noe å si for meg i hvertfall. Jeg er i overkant opptatt av navn og betydningen deres, så jeg sjekker det alltid, og kan godt ekskludere navn av den grunn. Alt med "kristent/bibelsk" betydning vil stort sett være utelukket foreks.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 00:25   #49
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det var da voldsomt Mor til 4. Nå er det veldig mange navn med religiøst opphav da, så det skal ikke så mye til.

Ja jeg synes det ble litt voldsomt

Gammel 11-08-08, 07:44   #50
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tenkte en gang at jeg ville at barnas navn skulle ha en fin betydning. Men så fikk jeg barn selv og fant ut at det var vanskelig nok å velge navn som det er. Barna mine endte opp med (alle har dobbeltnavn og enkelte av navnene fant jeg kun betydningen av på engelsk) :

*Ren + Gud er fullkommen
*She who entangles men + Som en engel
*Resolute fighter + Ren nåde

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 07:53   #51
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tjorven sa det!

Gammel 11-08-08, 15:20   #52
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne tråden fikk meg nysgjerrig, så nå vet jeg hva navnene til barna mine betyr:

Storebror: Evig hersker/enehersker
Lillemann: Den som verner om hjemmet

Navnet mitt betyr: Den eneste, nåde

Gammel 11-08-08, 15:32   #53
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Må si meg enig med Tinetoff; Kristin, Kristian, Kristianna utgår her pga betydningen. Litjtausa har et navn med kristen bakgrunn, men det navnet har så sterke røtter i familien min at vi valgte det likevel. Lille skatt sitt navn har en kjempefin betydning, som ble tungen på vektskålen da vi måtte ta valget.

Å hete Kristin er en ting, det er et helt greit navn. Men jeg ville følt at jeg sendte ut feil signaler hvis jeg valgte å gi en av ungene et navn som så tydelig hører hjemme i kristendommen. Ishmael og Mohammed er også fine navn, men det blir feil for meg å kalle ungene det når jeg ikke har noe tilknytning til islam.

Gammel 11-08-08, 15:39   #54
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er helt uten betydning for oss.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 17:04   #55
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Hvor lenge har dere da ventet med å gi navnet? Jeg mener, det er vel ikke så lett å vite så mye om personligheten til en bitteliten baby?

Jeg har selvsagt sjekket hva navnene til barna mine betyr. Som Tinetoff sier, er det noen navn som utgår pga betydningen. Det forbauser meg at så mange svarer at det ikke betyr noe.

Storesøster fikk navn når hun var 6 måneder gammel, TurboTrollet når han var rundt 4 uker gammel og Bitteliten når han var rundt to uker.

Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 17:10   #56
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke lagt noen stor vekt på navnenes betydning og opprinnelse, nei.
Men vi kjente betydningen før vi valgte navn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:25.