Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-06, 22:03   #1
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men jeg syns bare at den "tabben" eller hva man skal kalle det, får uproporsjonalt mye pepper i forhold til andre handlinger som faktisk er farligere. Det virker bare litt - irrasjonelt? - på meg.

Det er akkurat det jeg mener også, og som jeg har prøvd å støtte Miss Norway i. For verken hun eller noen andre i denne diskusjonen har ment at barn ikke bør sikres i bilen, slik som det virker på meg som om flere har trodd. Så må gjerne folk mene at guniss og moren hennes burde kjørt innom Babyshop og kjøpt et ekstra sete før de svingte innom barnehagen, eller latt jentungen bli igjen i barnehagen to timer etter stengetid for å vente på at pappa kom hjem fra jobb. Men jeg hadde gjort det samme som guniss.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 22:06   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Det er akkurat det jeg mener også, og som jeg har prøvd å støtte Miss Norway i. For verken hun eller noen andre i denne diskusjonen har ment at barn ikke bør sikres i bilen, slik som det virker på meg som om flere har trodd. Så må gjerne folk mene at guniss og moren hennes burde kjørt innom Babyshop og kjøpt et ekstra sete før de svingte innom barnehagen, eller latt jentungen bli igjen i barnehagen to timer etter stengetid for å vente på at pappa kom hjem fra jobb. Men jeg hadde gjort det samme som guniss.

Er langt til Babyshop fra denne bygda her

Og jeg er enig med Ryli og Polyanna.. klart vi skal sikre barna, men noen ganger oppstår det situasjoner som man må løse på litt diffuse måter.. og da kan det nettopp være slike situasjoner som jeg har skissert.
Men når jeg kjører de 200 m fra mamma og pappa og hjem hit, så har jeg jo Hannah i bilstolen. Det er helt naturlig.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 00:47   #3
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Mulig jeg har misforstått litt men, det begynte vel med at vi snakket om hva vi gjorde hvis barnet skulle være med en annen hjem fra barnehagen. Og da svarte endel, blandt annet jeg, at hvis vi ikke har et sete tilgjengelig så ville vi takke nei. Det var aldri snakk om å kjøre til Babyshop eller la barnet bli alene i en stengt barnehage (litt usaklig kanskje? ).

Miss Norway nevnte i et tilfelle tidsklemma, og det fikk hun forståelse for.

Den situasjonen som Guniss beskrev, var et nødstilfelle, hvor valg mulighetene var helt annerledes enn "la barnet være med noen hjem" og "hente det selv". Og da er valget lett for meg. I sånne situasjoner velger jeg bilsete.

To diskusjoner, som går litt på tvers av hverandre med andre ord;
Nødstilfelle kontra hyggelig besøk hos kamerat.

Det kan hende jeg også hadde gjort som Gunnis, faktisk har jeg det, en gang da Storebror var liten. Første og siste gang. Jeg tror de fleste som har opplevd en sånn situasjon, gjør alt de kan for å unngå å måtte ta slike avgjørelser igjen.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 01:06   #4
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Mulig jeg har misforstått litt men, det begynte vel med at vi snakket om hva vi gjorde hvis barnet skulle være med en annen hjem fra barnehagen. Og da svarte endel, blandt annet jeg, at hvis vi ikke har et sete tilgjengelig så ville vi takke nei. Det var aldri snakk om å kjøre til Babyshop eller la barnet bli alene i en stengt barnehage (litt usaklig kanskje? ).

Miss Norway nevnte i et tilfelle tidsklemma, og det fikk hun forståelse for.

Den situasjonen som Guniss beskrev, var et nødstilfelle, hvor valg mulighetene var helt annerledes enn "la barnet være med noen hjem" og "hente det selv". Og da er valget lett for meg. I sånne situasjoner velger jeg bilsete.

To diskusjoner, som går litt på tvers av hverandre med andre ord;
Nødstilfelle kontra hyggelig besøk hos kamerat.

Det kan hende jeg også hadde gjort som Gunnis, faktisk har jeg det, en gang da Storebror var liten. Første og siste gang. Jeg tror de fleste som har opplevd en sånn situasjon, gjør alt de kan for å unngå å måtte ta slike avgjørelser igjen.

Dette var omtrent det jeg ville si, så da slapp jeg kaste bort hjerneceller på det. *tar en ny slurk vin*

Gammel 21-11-06, 09:06   #5
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Jo da, det var sånn det begynte. Men jeg fikk inntrykk av at flere mente at det overhodet ikke fantes unnskyldninger for ikke å sikre barnet optimalt, selv i ekstreme tilfeller, og det var det jeg ville sette fingeren på. Derfor synes jeg ikke det var verken usaklig eller utenfor diskusjonen (sånn den hadde utviklet seg). Jeg mente selvsagt heller ikke at barnet skulle sitte igjen i en mørk og tom barnehage alene, det er jo ikke sånn det funker. Hos oss er det i hvert fall sånn at en av personalet blir igjen til barnet blir hentet, og så vanker det en klekkelig overtidsbot på foreldrene når de kommer.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 09:24   #6
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg syns bare at den "tabben" eller hva man skal kalle det, får uproporsjonalt mye pepper i forhold til andre handlinger som faktisk er farligere. Det virker bare litt - irrasjonelt? - på meg. JEG syns det er rarere at folk tør å sykle i trafikken med disse sykkeltrallene, lovlig eller ikke lovlig.

Jeg er enig med Polyanna. Hvis det er risikoen man er mest opptatt av er det helt legitimt å sammenlinge faren ved å kjøre usikret i bil og det å kjøre sikret i sykkel. Og da blir mange av innleggene her litt pussige. Jeg er opptatt av sikkerhet. Men jeg oppfatter (selvfølgelig) ikke meg selv som spesielt fanatisk. Jeg sikrer både meg selv og ungene, men det er mye rutine i det. Jeg tror helt sikkert at det er plasser i Norges land hvor det går helt greit å kjøre uten belte. Hvis man feks kjører i bare 20 km i timen så har man lavere fart i bil enn med sykkel.

Hvis man derimot er opptatt av å være lovlydig er jo det en helt annen sak. Det er jo helt andre prioriteringer og vurderinger. Selv er jeg ikke spesielt lovlydig. Grunnen til at jeg ikke myrder folk ligger mer i moralske forestillinger hos meg enn akkurat straffetekniske vurderinger.

Ett eksempel på ting vi har gjort som er ulovlig, men ikke farlig er at eldste jenta fikk sitte på farens fang mens bilen beveget seg på en parkeringsplass i 5 minutter. Ulovlig - ja. Farlig - nei. Jeg rygger også alltid uten belte, fordi jeg synes det er lettere å se. Alikevel har jeg smeist bilen inn i en betongstolpe. Barna var sikret, jeg var usikret. Selvfølgelig ingen skader.

Gammel 20-11-06, 22:12   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner det fremdeles ikke. Og selv om vi er uenige, og selv om noen av oss påpeker faren ved å ikke sikre barnet skikkelig, betyr ikke det at Miss N får "pepper".

Jeg argumenterer imot Miss N nettopp fordi jeg ikke kan skjønne at det oppstår situasjoner hvor man ikke har tid eller får til (?) å sikre barnet. Fartsgrensen, kjøreforholdene og strøket, er i hvert fall ikke faktorer som gjør det unødvendig å sikre barnet.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 22:17   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg skjønner det fremdeles ikke. Og selv om vi er uenige, og selv om noen av oss påpeker faren ved å ikke sikre barnet skikkelig, betyr ikke det at Miss N får "pepper".

Jeg argumenterer imot Miss N nettopp fordi jeg ikke kan skjønne at det oppstår situasjoner hvor man ikke har tid eller får til (?) å sikre barnet. Fartsgrensen, kjøreforholdene og strøket, er i hvert fall ikke faktorer som gjør det unødvendig å sikre barnet.

Jeg skjønner hva du mener

Men for meg var det ikke et alternativ å gå hjem 1 km i vinterkulde og mørke, uten vogn. Så da ble det sånn. Ikke ideelt. Men det gikk nå. Så får jeg håper jeg slipper det flere ganger.

Gammel 20-11-06, 22:20   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Miss N får ikke pepper, men "handlingen" (å kjøre en kort streking i 30-sone uten avkjørsler uten optimal sikring) får voldsomt mye pepper, synes jeg. I forhold til mange andre ting som er farligere. Som mange gjør uten å tenke to ganger på det.

Gammel 20-11-06, 22:29   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Miss N får ikke pepper, men "handlingen" (å kjøre en kort streking i 30-sone uten avkjørsler uten optimal sikring) får voldsomt mye pepper, synes jeg. I forhold til mange andre ting som er farligere. Som mange gjør uten å tenke to ganger på det.

Ja, det er sant. Folk hopper jo i fallskjerm og ramler ned fra fjellvegger, så hvorfor sikre ungen i bil.

Gammel 20-11-06, 22:36   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er sant. Folk hopper jo i fallskjerm og ramler ned fra fjellvegger, så hvorfor sikre ungen i bil.

Her tror jeg rett og slett ikke vi kommer i mål, Skremmern.

Jeg hopper i hvert fall ikke i fallskjerm med ungen min på armen, og tror nok at det ville gitt langt mer negativt oppmerksomhet enn Miss Ns synd.

Men hvorfor er det OK (altså i betydningen: Ingen kritiserer deg for den risikoen du utsetter barnet for når du gjør det) å sykle med barn? Som sannsynligvis er farligere? Dette voldsomme fokuset på det ene foran det andre syns jeg er ubalansert.

Gammel 20-11-06, 22:39   #12
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvorfor er det OK (altså i betydningen: Ingen kritiserer deg for den risikoen du utsetter barnet for når du gjør det) å sykle med barn? Som sannsynligvis er farligere? Dette voldsomme fokuset på det ene foran det andre syns jeg er ubalansert.

Jeg er enig i et det er ubalansert, men igjen så kan det kanskje ha noe å gjøre med lovlig vs. ulovlig? At usikrede barn i bil derfor blir "verre". Jeg er for øvrig helt enig med deg ang. de sykkelvognene. Ikke ti ville hester hadde fått meg ut i trafikken med en slik.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 23:55   #13
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 20-11-06, 22:18   #14
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Men for meg, som bare har ei snuppe på 15 mnd.. De derre putene dere snakker om. For de større barna. Er det slike helt enkle puter som de sitter på for å komme høyere opp?

Er funksjonen det at man da får selen på riktig plass - i motsetning til om man ikke har pute?

Gammel 20-11-06, 22:21   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men for meg, som bare har ei snuppe på 15 mnd.. De derre putene dere snakker om. For de større barna. Er det slike helt enkle puter som de sitter på for å komme høyere opp?

Er funksjonen det at man da får selen på riktig plass - i motsetning til om man ikke har pute?

Jepp, det er funksjonen. De fleste velger vel nå et sete også til de større barna, siden det også gir beskyttelse ved sidekollisjoner, samt økt komfort (selv om sønnen min foretrekker bilens integrerte pute, fordi den gir ham et sted å sette beina). Men en pute er et greit alternativt for korte turer, vennekjøring, ekstrabil, osv.

Gammel 21-11-06, 10:49   #16
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Funksjonen er ikke bare at man kommer høyere opp, men at beltet holdes på plass nede over hofta. Derfor må man ha en pute med et "spor" for å ha beltet i. Et belte som ikke er holdt på plass vil ligge for høyt oppe på barnts mage, over det bløte partiet. Ved en kollisjon vil beltet strammes og gjøre store skader i de myke organene i barnets mage.

Jeg anser meg forresten som tilnærmet fanatisk når det gjelder barn og bilsikring. Jeg skal for å være helt ærlig allikevel innrømme at vi kjørte en gang uten å sikre Lillesøster da hun var baby. Jeg hadde henne i sjalet på magen min, i forsetet, og jeg hadde antakelig ikke bilbeletet på meg (husker ikke helt). Det var et ganske kort stykke, på en liten vei, og vi kjørte sakte. Jeg likte det ikke, men vi vurderte det og bestemte oss for å ta sjansen. Jeg er fullt klar over at vi utsatte henne for en liten risiko, vi kunne møtt biler som råkjørte. Jeg har selv vært med på en liten kollisjon på den veien da jeg var barn, så jeg vet hvor lett det skjer. Lillesøster hadde hylgrått lenge i bilen helt til hun kastet opp, og jeg klarte ikke å plage henne mer. Når jeg leser det jeg skriver, høres det fryktelig uansvarlig ut, men det opplevdes ikke slik der og da. Jeg kommer antakelig ikke til å gjøre noe tilsvarende igjen, jeg bruker ellers alltid å sikre dem selv om jeg skal kjøre bare 100 meter i 30-sone. Noen ganger gjør man ting man ikke hadde trodd at man kom til å gjøre.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 12:08   #17
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

. Jeg kommer antakelig ikke til å gjøre noe tilsvarende igjen, jeg bruker ellers alltid å sikre dem selv om jeg skal kjøre bare 100 meter i 30-sone. Noen ganger gjør man ting man ikke hadde trodd at man kom til å gjøre.

Det er vel det som er litt av essensen her..

ALLE er jo enige i at bilsikring ER viktig, påbudt og noe man skal gjøre.

Men så er det noen av oss som opplever at det oppstår situasjoner som gjør at man ikke følger dette lovverket, men at det ER en forskjell på å gjøre det i korte avstander og i lav fart, enn på motorveien.

Risikoen ER jo der, men den er nok betydelig mindre enn om man skal kjøre en time i 100km/t.

Gammel 20-11-06, 22:45   #18
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Men poenget mitt er at vi ikke diskuterer sykling med barn, men bilkjøring med usikret unge i baksetet. Jeg kaster meg mer enn gjerne inn i debatter om sykling, men det er mine øyne meningsløst å sette disse to opp mot hverandre. En idiotisk ting oppveier ikke en annen. På den ene siden har vi bilkjøring og de risikoer det medfører, og på den andre siden har vi sykling med barn som passasjer. Disse to har ingen sammenheng og bør vurderes hver for seg. Hadde Miss N skrevet om sin sykkelrute til jobb i stedet, hadde jeg sikkert nok hatt en kommentar til det også.

Gammel 20-11-06, 22:47   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Men poenget mitt er at vi ikke diskuterer sykling med barn, men bilkjøring med usikret unge i baksetet. Jeg kaster meg mer enn gjerne inn i debatter om sykling, men det er mine øyne meningsløst å sette disse to opp mot hverandre. En idiotisk ting oppveier ikke en annen. På den ene siden har vi bilkjøring og de risikoer det medfører, og på den andre siden har vi sykling med barn som passasjer. Disse to har ingen sammenheng og bør vurderes hver for seg. Hadde Miss N skrevet om sin sykkelrute til jobb i stedet, hadde jeg sikkert nok hatt en kommentar til det også.

I så fall er du i hvert fall konsistent.

Så da kan jeg se frem til at du karnøfler Mim litt lenger her oppe, for å sykle med barn på sykkelen?

Gammel 20-11-06, 22:48   #20
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så da kan jeg se frem til at du karnøfler Mim litt lenger her oppe,

karnøfler?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.