Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-06, 10:34   #41
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Ja, og så må den som fester barnet i bilen vite at beltet skal gå foran kroppen ikke bak! Fikk avverget at Jentungen på 5 år ble festet på pute (helt ok), med beltet bak ryggen - lærlingen sa: Jammen, nevøen min sitter sånn.. ble så forfjamsa at det eneste jeg fikk lirt utav meg mens jeg ordna belte: men det er jo den visse død i en kollisjon jo.. huff.. )

Beltet bak ryggen?? Den skjønte jeg ikke?

ElinM: Heldigvis er jo de stolene som skal brukes med 3-punktssele ganske lette å forholde seg til. NESTEN idiotsikre, faktisk. Bakovervendte stoler, derimot, tror jeg kan være uhensiktsmessig når ulike personer skal montere dem inn og ut, og gjøre det sjelden. Det tok meg lang tid å lære å montere vår Acta Graco. Faktisk oppdaget jeg at mannen hadde gjort det feil i lengre tider! Fremdeles må jeg frem med bruksanvisningen hver gang. :teit: Og de er jo virkelig farlige når de står feil. Men det blir jo en totalvurdering.

Gammel 16-11-06, 10:35   #42
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Og selv om man har med bilstol til barnehagen, er det garantert mange bilstoler som blir feilmontert. Og da er man nesten like langt. Lett skal det ikke være.

Første gang man har med bilstol kan du jo spørre om de vet hvordan den festes! Si at du vil ha bevis, fordi barnet sikkerhet er veldig viktig for deg! Hvis de innrømmer at de ikke kan det, vis dem og forlang at de gjør det etter deg! De er pliktet til å kunne stå for sikkerheten i barnehagen, og du har rett på en trygg hverdag for barnet ditt!

Gammel 16-11-06, 10:40   #43
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Første gang man har med bilstol kan du jo spørre om de vet hvordan den festes! Si at du vil ha bevis, fordi barnet sikkerhet er veldig viktig for deg! Hvis de innrømmer at de ikke kan det, vis dem og forlang at de gjør det etter deg! De er pliktet til å kunne stå for sikkerheten i barnehagen, og du har rett på en trygg hverdag for barnet ditt!

Vet du, de der innviklede Graco-setene stoler jeg jo knapt på at jeg selv kan montere, så jeg vet jommen ikke... Kanskje det er bedre å da bruke seter som er lettere å montere?

Gammel 16-11-06, 10:43   #44
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det tok meg lang tid å lære å montere vår Acta Graco. Faktisk oppdaget jeg at mannen hadde gjort det feil i lengre tider! Fremdeles må jeg frem med bruksanvisningen hver gang. :teit: Og de er jo virkelig farlige når de står feil.

Vi har to Gracco-seter og de tar vi IKKE ut av bilene. Jeg innrømmer glatt at jeg ikke kan feste dem, og mannen min brukte lang tid da han monterte dem, slik de satt helt, helt riktig. Jeg vet at mange synes vi er sære når vi sier at vi ikke kan sette igjen en av de bilstolene i barnehagen eller til folk som skal passe guttungen, men for det første er det store sjanser for at de monterer feil og for det andre tar det altfor mye tid og krefter hvis stolene skal tas inn og ut av bilene våre hele tiden.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 10:55   #45
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vet fortsatt ikke om jeg hadde stolt på at barnehagepersonalet monterte stolene riktig. Som Polyanne sier, noen av bilstolene er vanskelige å montere.

Vi tar heller ikke Acta Graco'en ut av bilen. Og som deg Divine kan jeg ikke montere den. Det har min kjære gjort, og jeg har spurt utrykkelig flere ganger om han er helt sikker på at han har monterte den rett. Egentlig burde jeg ta meg bryet med å sjekke det for sikkerhets skyld, selv om jeg vet at han er nøye og jeg stoler på han.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 11:05   #46
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg vet fortsatt ikke om jeg hadde stolt på at barnehagepersonalet monterte stolene riktig. Som Polyanne sier, noen av bilstolene er vanskelige å montere.

Vi tar heller ikke Acta Graco'en ut av bilen. Og som deg Divine kan jeg ikke montere den. Det har min kjære gjort, og jeg har spurt utrykkelig flere ganger om han er helt sikker på at han har monterte den rett. Egentlig burde jeg ta meg bryet med å sjekke det for sikkerhets skyld, selv om jeg vet at han er nøye og jeg stoler på han.

Stoler men ikke på barnehagen, skriver man heller ikke under på at de får lov til å være med på bilturer! Spør da barnehagen om hvorfor, kan du jo da be om bevis og skriftlig avtale der de SKAL gjøre dette riktig! Så kan man ta stikkprøver! Gå sammen med andre foreldre i barnehagen, og presiser for barnehagen at dette er et alvorlig og ekstremt viktig punkt i barnas trygge barnehagehverdag! Snakk med overordnede i barnehagen! Vær bestemte og saklige i samtalen, og vis at dette ikke er noe å ta lett på!

Vet det ikke er enkelt!

Gammel 16-11-06, 11:10   #47
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Ble bare rot.

Gammel 16-11-06, 11:12   #48
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Nei, det er ikke enkelt. Selv om de gjør så godt de kan med montering, er det ikke uvanlig at det blir feil allikevel. Men for oss er ikke dette noe problem siden de ikke kjører ungene i bil, så det opptar meg egentlig ikke allverden. Hadde problemstillingen vært reell for oss, hadde jeg helt klart måtte satt meg ned for å finne ut hva jeg kan godta.

Gammel 16-11-06, 12:56   #49
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Styrer i bhg ringte nettopp.
Etter at FAU og min mann tok dette opp i dag tidlig har bhg hatt møte med de ansatte og informert om at dette ikke er akseptabelt og aldri skal skje igjen. Styrer sa at hun la seg helt flat og at det ikke holdt å tro at barna var sikret, men at hun skulle ha visst. Barnehagen går nå til innkjøp av bilputer.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 13:12   #50
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Styrer i bhg ringte nettopp.
Etter at FAU og min mann tok dette opp i dag tidlig har bhg hatt møte med de ansatte og informert om at dette ikke er akseptabelt og aldri skal skje igjen. Styrer sa at hun la seg helt flat og at det ikke holdt å tro at barna var sikret, men at hun skulle ha visst. Barnehagen går nå til innkjøp av bilputer.

HURRA!!!

Gammel 16-11-06, 13:18   #51
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Se det! Det nytter å være bråkekjerringer og bråkegubber! :klapp:

Gammel 16-11-06, 13:20   #52
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Så bra

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 13:49   #53
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Så flott da !

Gammel 16-11-06, 13:58   #54
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når mine barn er ferdige med sine seter etterhvert, kommer jeg til å levere dem til en barnehage, slik at de kan brukes der!

Da skal du banne på at det kommer reaksjoner på det også... "Vet du hva? Barnehagen dro på tur med barna, i noen ELDRE bilseter som noen har gitt dem - hvem vet hva slags behandling setene har fått? Kanskje de er kollisjonsskadd? Og de ser gamle ut, sikkert mer enn seks år og da skal man jo ikke bruke slike seter, vet de virkelig ikke det!?? "

Litt på kanten det der, men kunne ikke dy meg... Bra du gir utstyr til bhg, det gjør vi også.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 13:59   #55
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva gjør dere hvis barna spontant blir invitert hjem med små bhg-venner - de har jo neppe massevis av ekstra bilstoler i bagasjerommet - sier dere nei da?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 14:07   #56
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Men hva gjør dere hvis barna spontant blir invitert hjem med små bhg-venner - de har jo neppe massevis av ekstra bilstoler i bagasjerommet - sier dere nei da?

Det hadde jeg gjort, ja, Ingen bilstol (ev. pute ved SVÆRT korte turer), ingen bilkjøring.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 14:17   #57
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Vi har puter integrert i bilen. Så vi har alltid plass til en ekstra. Den eldste/største sitter på puten.

Hvis ikke så hadde vi nok investert i en ekstra pute å ha bak i bilen. Det har vennene det er aktuelt å besøke.

Gammel 16-11-06, 14:18   #58
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Beltet bak ryggen?? Den skjønte jeg ikke?

Istedenfor å ha beltet foran brystet og over skulderen så velger mange å ha dette beltet under armen eller bak ryggen fordi det ligger og gnager på barnets hals. Det er ikke slik utstyret skal brukes og det er livsfarlig!

Gammel 16-11-06, 14:23   #59
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det hadde jeg gjort, ja, Ingen bilstol (ev. pute ved SVÆRT korte turer), ingen bilkjøring.

Jeg også.

Gammel 16-11-06, 14:27   #60
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Det hadde vært greit for meg, men det skjønte du sikkert allerede. (Jeg forutsetter at de ikke bor milevis unna barnehagen sin, da.)

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:28.