|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
lissom sjarmør
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)
Det er akkurat det jeg mener også, og som jeg har prøvd å støtte Miss Norway i. For verken hun eller noen andre i denne diskusjonen har ment at barn ikke bør sikres i bilen, slik som det virker på meg som om flere har trodd. Så må gjerne folk mene at guniss og moren hennes burde kjørt innom Babyshop og kjøpt et ekstra sete før de svingte innom barnehagen, eller latt jentungen bli igjen i barnehagen to timer etter stengetid for å vente på at pappa kom hjem fra jobb. Men jeg hadde gjort det samme som guniss. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#3 |
|
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mulig jeg har misforstått litt men, det begynte vel med at vi snakket om hva vi gjorde hvis barnet skulle være med en annen hjem fra barnehagen. Og da svarte endel, blandt annet jeg, at hvis vi ikke har et sete tilgjengelig så ville vi takke nei. Det var aldri snakk om å kjøre til Babyshop eller la barnet bli alene i en stengt barnehage (litt usaklig kanskje? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
saftig
|
Dette var omtrent det jeg ville si, så da slapp jeg kaste bort hjerneceller på det. *tar en ny slurk vin*
|
|
|
#5 |
|
lissom sjarmør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo da, det var sånn det begynte. Men jeg fikk inntrykk av at flere mente at det overhodet ikke fantes unnskyldninger for ikke å sikre barnet optimalt, selv i ekstreme tilfeller, og det var det jeg ville sette fingeren på. Derfor synes jeg ikke det var verken usaklig eller utenfor diskusjonen (sånn den hadde utviklet seg). Jeg mente selvsagt heller ikke at barnet skulle sitte igjen i en mørk og tom barnehage alene, det er jo ikke sånn det funker. Hos oss er det i hvert fall sånn at en av personalet blir igjen til barnet blir hentet, og så vanker det en klekkelig overtidsbot på foreldrene når de kommer. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Leser
|
Jeg er enig med Polyanna. Hvis det er risikoen man er mest opptatt av er det helt legitimt å sammenlinge faren ved å kjøre usikret i bil og det å kjøre sikret i sykkel. Og da blir mange av innleggene her litt pussige. Jeg er opptatt av sikkerhet. Men jeg oppfatter (selvfølgelig) ikke meg selv som spesielt fanatisk. Jeg sikrer både meg selv og ungene, men det er mye rutine i det. Jeg tror helt sikkert at det er plasser i Norges land hvor det går helt greit å kjøre uten belte. Hvis man feks kjører i bare 20 km i timen så har man lavere fart i bil enn med sykkel.
|
|
|
#7 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Jeg skjønner det fremdeles ikke. Og selv om vi er uenige, og selv om noen av oss påpeker faren ved å ikke sikre barnet skikkelig, betyr ikke det at Miss N får "pepper". |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Miss N får ikke pepper, men "handlingen" (å kjøre en kort streking i 30-sone uten avkjørsler uten optimal sikring) får voldsomt mye pepper, synes jeg. I forhold til mange andre ting som er farligere. Som mange gjør uten å tenke to ganger på det.
|
|
|
#10 |
|
Ringskrømt
|
Ja, det er sant. Folk hopper jo i fallskjerm og ramler ned fra fjellvegger, så hvorfor sikre ungen i bil. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#12 |
|
Textrovert
|
Jeg er enig i et det er ubalansert, men igjen så kan det kanskje ha noe å gjøre med lovlig vs. ulovlig? At usikrede barn i bil derfor blir "verre".
|
|
|
#14 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Men for meg, som bare har ei snuppe på 15 mnd.. De derre putene dere snakker om. For de større barna. Er det slike helt enkle puter som de sitter på for å komme høyere opp?
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Jepp, det er funksjonen.
|
|
|
#16 |
|
På vei
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Funksjonen er ikke bare at man kommer høyere opp, men at beltet holdes på plass nede over hofta. Derfor må man ha en pute med et "spor" for å ha beltet i. Et belte som ikke er holdt på plass vil ligge for høyt oppe på barnts mage, over det bløte partiet. Ved en kollisjon vil beltet strammes og gjøre store skader i de myke organene i barnets mage. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#18 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Men poenget mitt er at vi ikke diskuterer sykling med barn, men bilkjøring med usikret unge i baksetet. Jeg kaster meg mer enn gjerne inn i debatter om sykling, men det er mine øyne meningsløst å sette disse to opp mot hverandre. En idiotisk ting oppveier ikke en annen. På den ene siden har vi bilkjøring og de risikoer det medfører, og på den andre siden har vi sykling med barn som passasjer. Disse to har ingen sammenheng og bør vurderes hver for seg. Hadde Miss N skrevet om sin sykkelrute til jobb i stedet, hadde jeg sikkert nok hatt en kommentar til det også. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
I så fall er du i hvert fall konsistent.
|
![]() |
|
|