Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-08, 08:48   #1
Left
Passiv

Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Det høres kanskje greit ut for kun mat. Men hva skal de pengene brukes til? Det må da være mer enn mat? Husholdningsartikler, toalettartikler, reise, skolemateriell, telefon osv, alle de andre tingene man bruker penger på i løpet av en måned, det kan ikke være regnet inn i de faste utgiftene?

Og så er det noe med at det er dyrere å leve alene og enkelt, enn som etablert familie. "Lage store posjoner og fryse ned" - det krever feks tilgang til en fryser... Det hadde ikke jeg som student.

Hvis det er til andre ting enn bare mat så går ikke vårt regnestykke i hop. Hvis rengjøringsartikler, vaskepulver, produkter til personlig hygiene osv skal regnes inn i det blir det veldig snaut.

Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 08:58   #2
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Å studere 100% er jo så mangt. Det varierer veldig fra studie til studie, og fra person til person. Jeg tror ikke det er veldig mange som bruker mer konsentrert tid på studiet sitt enn man bruker på en vanlig fulltidsjobb, spesielt ikke hvis man regner ut ifra lang sommerferie og studiedager.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 08:59   #3
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en liten følelse av at "mat" ikke bare inneholder mat. Men også en del andre ting. Mye kan man jo unngå å kjøpe mange mnd men må kjøpes i løpet av et år.

Det er jo bare å regne på det. 6000 kr minus husleigen nesten akkurat 630 i uken til alt annet enn å bo. Det vil jo si at han bruker over 50% av inntekten sin på å bo. Hvor mange her inne kan si de gjør det? Det er nok noen. Men de har nok ikke en husleie på 3000kr.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 09:05   #4
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi bruker ca 1500,- i uka på mat og husholdningsartikler. Vi er fem, hvorav to på diett.

Jeg syns han burde klare seg med 630,-.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:35   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg var student bodde vi i kollektiv og spiste sammen, ergo kom vi unna med mye lavere utgifter enn dem som ikke hadde felles husholdningsøkonomi. Det var jo et helt spesielt kollektiv, da, det er jo ikke alle som kan dele alt uten problemer. Vi lagde middag hver dag også og spiste godt og ganske sunt.
Vi brukte kanskje en tusenlapp i uka den gangen (8-10 år siden, 3 voksne med mye besøk) det samme på husleie, og resten var på øl, røyk og forbruk. Med felles økonomi på tre stykker med fullt studielån, greie ekstrajobber og lave ugifter, så sier det seg selv at vi hadde det vidunderlig. Vi manglet aldri noe.

630 pr.uke er MER enn nok for en voksen person pr uke til god og sunn hjemmelaget mat. Men det er et kjipt ølbudsjett, da.

Gammel 29-08-08, 00:30   #6
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Da jeg var student bodde vi i kollektiv og spiste sammen, ergo kom vi unna med mye lavere utgifter enn dem som ikke hadde felles husholdningsøkonomi. Det var jo et helt spesielt kollektiv, da, det er jo ikke alle som kan dele alt uten problemer. Vi lagde middag hver dag også og spiste godt og ganske sunt.
Vi brukte kanskje en tusenlapp i uka den gangen (8-10 år siden, 3 voksne med mye besøk) det samme på husleie, og resten var på øl, røyk og forbruk. Med felles økonomi på tre stykker med fullt studielån, greie ekstrajobber og lave ugifter, så sier det seg selv at vi hadde det vidunderlig. Vi manglet aldri noe.

Tilsammans

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-08, 10:16   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Tilsammans

Og nå er jeg samboer med den ene og den andre er vår beste venn.

Jeg hadde 4 uker sommerferie for første gang siden jeg var barn i sommer. Jeg er 34 år og har vært ferdigutdannet i 3 år. Jeg har alltid jobbet, og jeg kan liksom ikke helt se behovet studenter skulle ha for ferie. Man er fleksibel, har det moro og gjør akkurat det man har aller mest lyst til i årevis.

Jeg jobbet ved siden av hele veien, og kan ikke se at jeg hadde vondt av det. Jeg ønsket å kle meg bra, gå til frisør, drikke masse øl, kjøpe fancy kaffe og røyke sigaretter og jeg ser det ikke som noe samfunnsansvar å sørge for at jeg skulle få råd til disse tingene. Forbruket mitt var ganske høyt (nesten utelukkende fjas) men jeg betalte for det selv.

Studielån og stipend dekket bøker, husleie og strøm, resten ble dekket av penger jeg tjente selv. Jeg jobbet mye på hotell, julebordssesongen, enkelte konferansehelger, brylluper osv. jeg hadde også noen somre på sommerhotell. I tillegg jobbet jeg som guide, på universitetet og hadde i perioder betalte verv, pamp som jeg var.

Gammel 29-08-08, 11:07   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt sagt, Mim.

I tillegg må jeg si at jeg aldri har hatt så mye fritid som da jeg var student. Heltidsstudier med toppkarakterer, aleneansvar for to barn, det var likevel rene ferien hele tiden. Å jobbe er noe helt annet.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 09:14   #9
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er også enig i at 630,- burde holde. Men noe sier meg at regnestykket ikke er akkurat så enkelt som det ser ut til her.

Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 09:24   #10
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Når man studerer 100% regnes det som en fulltidsjobb - har ikke fulltidsstudenter rett på ferie?

Nå kan man jo godt ha siste eksamen helt i starten av juni da og første skoledag i siste halvdel av august. Du greier fint å klemme inn både åtte uker sommerjobb og tre uker ferie på den tida.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 14:34   #11
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nå kan man jo godt ha siste eksamen helt i starten av juni da og første skoledag i siste halvdel av august. Du greier fint å klemme inn både åtte uker sommerjobb og tre uker ferie på den tida.

Jeg sluttet på skolen 20. juni, og begynte igjen 16. august. Greit, det er nesten 2 mnd, men det er også 2 mnd der man ikke får utbetalt studielån. Derfor må man faktisk omtrent jobbe fulltid i de 2 mnd for å dekke husleie og andre utgifter, og da forsvinner ferien. Gjerne når studielånet ofte heller ikke blir utbetalt før i begynnelsen av september. Da må man faktisk nesten tjene nok til 3 husleier i løpet av sommeren...

Gammel 28-08-08, 18:17   #12
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Jeg sluttet på skolen 20. juni, og begynte igjen 16. august. Greit, det er nesten 2 mnd, men det er også 2 mnd der man ikke får utbetalt studielån. Derfor må man faktisk omtrent jobbe fulltid i de 2 mnd for å dekke husleie og andre utgifter, og da forsvinner ferien. Gjerne når studielånet ofte heller ikke blir utbetalt før i begynnelsen av september. Da må man faktisk nesten tjene nok til 3 husleier i løpet av sommeren...

Man får ikke studielån om sommeren nei, det stemmer det, men du trenger ikke å jobbe fullt for å tjene det samme som du gjør på studielånet. 6000,- er ca halv mnd-jobb i verste fall. Da har du 4 uker ferie. Og man er gjerne ikke student i en årrekke heller. De fleste er det i ca 3 år etter videregående. Det burde være til å holde ut. Betaler man semesteravgiften tidlig på sommeren, så kommer studielånet omtrent til studiestart.

Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 19:02   #13
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Man får ikke studielån om sommeren nei, det stemmer det, men du trenger ikke å jobbe fullt for å tjene det samme som du gjør på studielånet. 6000,- er ca halv mnd-jobb i verste fall. Da har du 4 uker ferie. Og man er gjerne ikke student i en årrekke heller. De fleste er det i ca 3 år etter videregående. Det burde være til å holde ut. Betaler man semesteravgiften tidlig på sommeren, så kommer studielånet omtrent til studiestart.

Jada, jeg sier ikke at det er helt uutholdelig, men jeg mener faktisk at studenter ikke har det så "slækkt" som mange skal ha det til. Men mange har det sikkert slækkt og.. Vi fikk forøvrig ikke giro på semesteravgiften før etter skolestart..

Gammel 28-08-08, 20:52   #14
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

De fleste er det i ca 3 år etter videregående. Det burde være til å holde ut. Betaler man semesteravgiften tidlig på sommeren, så kommer studielånet omtrent til studiestart.

3 år...Jeg kjenner ingen studenter som bare studerer i 3 år. De fleste går 5 år for å få en Mastergrad, eller andre grader.

Studielånet kommer alltid i midten av august for min del fordi jeg alltid betaler semesteravgift med en gang den kommer og søker lån tidlig. Så de som får utbetalt i september er litt sent ute ja

Gammel 01-09-08, 23:09   #15
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Og så har du oss som hadde siste eksamen bortimot st. Hans, første skoledag i første halvdel av august, og feltkurs og -studier i store deler av juli Veldig mange arbeidsgivere som har lyst til å ansette en som kan jobbe 25.juni-3. juli og 28. juli-12 august

Da ble det noen ekstrajobber på dag-, kveld og helg gjennom studieåret, gitt. Ble et år forsinket, men jeg hadde det helt utmerket. Lærte masse på jobbene også.

(ja, man får stipend for sommerkurs også, men vesentlig mindre enn for resten av året, og det er ikke sjans til å spare opp noe når man må betale masse penger for å ligge i telt på Finse).

Gammel 02-09-08, 14:24   #16
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er litt overrasket over denne glorifiseringen av studenttilværelsen. Jada, i mange tilfeller lønner det seg å studere i det lange løp. Men i mange tilfeller lønner det seg ikke så mye, sammenlignet med yrker med få eller korte utdanningskrav. Når man ser på hva f.eks. akademikere tjener, må man jo også trekke fra nedbetaling av studiegjeld. samt at man har mistet 5-7 år med muligheter til inntekt og pensjonspoeng. Med de nye pensjonsreglene må jeg antakelig jobbe til jeg er over 70 for å få full opptjening.
Og studietiden var virkelig ingen feriekoloni. Det var mye undervisning, stort pensum, og lite tid til egenstudier (for ikke å snakke om ekstrajobb). Jobbe måtte man gjøre i helgene og i feriene (hvis jeg var litt flink å spare, hadde jeg kanskje sommerferie i en eller to uker, og da reiste jeg sjelden noe sted). Og selv om man klarer seg fint på 630 kr i uka (avhengig av hvordan man bor, såklart, det er jo mangel på studentboliger), så har man jo også et sosialt liv å leve i disse 6 årene, og man vil jo gjerne gi gaver til venner og familie til jul og til bursdager. Pensumbøker koster jo også en del, og av og til vil man gjerne lese noe annet enn pensum, eller man vil surfe på internett (og det koster jo også penger, med mindre man "bor" på campus).
Ja, vi er heldige her i Norge, som har tilnærmet gratis universitetsutdanning, og gode støtteordninger. Men man kan også se det på en annen måte: utdanning er for fremtiden. Dagens studenter skal bli morgendagens samfunn, og vi burde ha råd til å gi studenter bedre levevilkår, i alle fall om vi ønsker at de skal bruke mer tid på studier. Er det ikke en investering for framtida å gi studenter mer enn 30.000 (?) i året i stipend for en periode? Hvis det gjør dem kompetente til å klare seg i arbeidslivet, slik at de senere bidrar med skattepenger, og i mindre grad får behov for diverste stønader senere?
Jeg husker et utspill fra Carl I. Hagen for noen år siden, da jeg var student. Han mente at studenter har godt av å leve fattigslig en periode i livet. Det er mulig det er karakterbyggende, men jeg skulle like å se Hagen gi opp det meste av sin velstand i 6 år, og se om han ble et bedre menneske av det.
Dere som selv har vært studenter, og som mener at dagens studenter syter, er det et uttrykk for misunnelse, kanskje? "De skal i hvert fall ikke ha det bedre enn det jeg hadde det som student"? ( <-- brannfakkel!)

(Nå mener jeg også at minstepensjonister/uføretrygdede, og sosialhjelpsmottakere helt klart burde få mer penger, men jeg gidder ikke å sette dette opp mot studenter, da setter jeg det heller opp mot "deg og meg", som har mer penger enn begge grupper)

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 14:39   #17
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har dårligere råd nå enn som student. :datapunkt:

Grunnen til at slike ting irriterer meg er at jeg synes mange klager på konsekvenser av valg de selv har tatt. Vil du slippe å gå på skole og få studiegjeld, så bli frisør eller elektriker eller ta deg jobb på Rimi tenker jeg. Vil du bli lærer eller sykepleier eller økonom, javel, så må du studere og ev ta opp studielån. Jeg har inntrykk av at det er ganske mange som vil ha ditt og datt, men de vil ikke bruke tid på det, og det skal ikke koste noe. Vil du ha mer penger, så ta deg en jobb. Den kommer ikke dalende ned i fanget ditt, men om du gidder så er det lett å få kveldsvakter på et gamlehjem, eller være tilkallingvikar i barnehage, eller ta en liten vaskejobb. Men det er som regel noen som står på og greier seg bra, mens andre suller rundt og er misunnelige på de som får bedre karakterer eller har bedre råd eller egen bil.

Som en liten degresjon så har de i klassen min som stadig fikk penger av pappa som regel like mye gjeld som oss andre. De brukte bare mer. Og jeg tror det er fåtallet av studenter som bruker ev ekstra kroner på gulerøtter og fisk.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 09:20   #18
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Skjønner ikke helt hvordan han får til å ha så mye til mat på et studielån på 6000.

Mitt studieregnestykke så omtrent sånn her ut: Studielån 6000 - Husleie 3000 - Internett 500 - Telefon 200 - Transport 300 = 2000 kroner igjen til mat, klær, frisør, evt. medisiner, øl, sosiale aktiviteter ...

Dvs. at jeg hadde 65 kroner dagen til alt som ikke var faste utgifter. Det var lite, men det gikk. Det hadde det ikke gjort om jeg ikke hadde hatt fryser, og om jeg ville vært nødt til å bo på studenthybel der jeg bare hadde en halv hylle i (et skittent) kjøleskap som lagringsplass.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 10:39   #19
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg var så heldig å fikk jobb som utstiller på en matmesse. Jeg hadde halvfabrikata mat til et halvt år etterpå. Jeg og mine venner spiste karamellpudding hver torsdag til x-files tror jeg det var.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 16:00   #20
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Men så er jo første utbetalingen på nesten 17 000 kr da, og da går det jo an å legge av _bittelitt_ til senere mnd, eller til sommermånedene neste år. Ja, den i januar er vel også så stor, faktisk.

Skulle de laget sak om student med dårlig råd kunne de vel klart å finne noen med adskillig lavere matbudsjett enn 630 kr uka.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:12.