Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-08, 06:43   #41
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er 630 kr i uka til mat lite for en student?

Mye er det ikke,men jeg hadde fint klart det hvis jeg ikke hadde hatt mer penger.

Gammel 28-08-08, 07:38   #42
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det høres kanskje greit ut for kun mat. Men hva skal de pengene brukes til? Det må da være mer enn mat? Husholdningsartikler, toalettartikler, reise, skolemateriell, telefon osv, alle de andre tingene man bruker penger på i løpet av en måned, det kan ikke være regnet inn i de faste utgiftene?

Og så er det noe med at det er dyrere å leve alene og enkelt, enn som etablert familie. "Lage store posjoner og fryse ned" - det krever feks tilgang til en fryser... Det hadde ikke jeg som student.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 07:47   #43
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Det er vel meningen av man ikke skal jobbe om man studerer 100%.
Men de fleste jobber for å kunne ha et liv.

Ikke sant.
Men nå mente jeg ikke å jobbe så mye. En helg i mnd kanskje - det burde de fleste kunne klare om de er alene. Da blir det fort noen hundrelapper som kan brukes på kebab.

Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 07:48   #44
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Det høres kanskje greit ut for kun mat. Men hva skal de pengene brukes til? Det må da være mer enn mat? Husholdningsartikler, toalettartikler, reise, skolemateriell, telefon osv, alle de andre tingene man bruker penger på i løpet av en måned, det kan ikke være regnet inn i de faste utgiftene?

Og så er det noe med at det er dyrere å leve alene og enkelt, enn som etablert familie. "Lage store posjoner og fryse ned" - det krever feks tilgang til en fryser... Det hadde ikke jeg som student.

Hvis det er til andre ting enn bare mat så går ikke vårt regnestykke i hop. Hvis rengjøringsartikler, vaskepulver, produkter til personlig hygiene osv skal regnes inn i det blir det veldig snaut.

Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 07:58   #45
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Å studere 100% er jo så mangt. Det varierer veldig fra studie til studie, og fra person til person. Jeg tror ikke det er veldig mange som bruker mer konsentrert tid på studiet sitt enn man bruker på en vanlig fulltidsjobb, spesielt ikke hvis man regner ut ifra lang sommerferie og studiedager.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 07:59   #46
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en liten følelse av at "mat" ikke bare inneholder mat. Men også en del andre ting. Mye kan man jo unngå å kjøpe mange mnd men må kjøpes i løpet av et år.

Det er jo bare å regne på det. 6000 kr minus husleigen nesten akkurat 630 i uken til alt annet enn å bo. Det vil jo si at han bruker over 50% av inntekten sin på å bo. Hvor mange her inne kan si de gjør det? Det er nok noen. Men de har nok ikke en husleie på 3000kr.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 08:05   #47
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi bruker ca 1500,- i uka på mat og husholdningsartikler. Vi er fem, hvorav to på diett.

Jeg syns han burde klare seg med 630,-.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 08:11   #48
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Igjen skuffer FBI - de framstiller sakene veldig ensporet.

Gutten på programmet handlet varer for ca 40 kroner (billig kneipp, en pakke skinke og et par liter melk) - og det varer jo ikke bare en dag - jeg vil tro det rekker til tre.

Jeg synes 90 kr dagen høres lite ut. Og jeg vet at flere av mine mannlige medstudenter slet med matbudsjette i studietiden. Flere av de trente aktivt og en kneip hold hvertfall ikke tre dager! Kanskje en dag tenker jeg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 08:14   #49
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er også enig i at 630,- burde holde. Men noe sier meg at regnestykket ikke er akkurat så enkelt som det ser ut til her.

Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 08:20   #50
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Skjønner ikke helt hvordan han får til å ha så mye til mat på et studielån på 6000.

Mitt studieregnestykke så omtrent sånn her ut: Studielån 6000 - Husleie 3000 - Internett 500 - Telefon 200 - Transport 300 = 2000 kroner igjen til mat, klær, frisør, evt. medisiner, øl, sosiale aktiviteter ...

Dvs. at jeg hadde 65 kroner dagen til alt som ikke var faste utgifter. Det var lite, men det gikk. Det hadde det ikke gjort om jeg ikke hadde hatt fryser, og om jeg ville vært nødt til å bo på studenthybel der jeg bare hadde en halv hylle i (et skittent) kjøleskap som lagringsplass.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 08:24   #51
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Når man studerer 100% regnes det som en fulltidsjobb - har ikke fulltidsstudenter rett på ferie?

Nå kan man jo godt ha siste eksamen helt i starten av juni da og første skoledag i siste halvdel av august. Du greier fint å klemme inn både åtte uker sommerjobb og tre uker ferie på den tida.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 09:09   #52
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Uansett hva jeg hvor mye jeg hadde fått så hadde sikkert prioriteringen vært den samme:

Makaroni, fiskekaker, ØL, nudler, ØL, Fun Saft, ØL, ØL, frosne rundstykker, ØL. *gremmes*

Minner om min studietid . Pluss på Litago, boller og burgere og pizza fra OMartins på tunge dager.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 09:39   #53
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg var så heldig å fikk jobb som utstiller på en matmesse. Jeg hadde halvfabrikata mat til et halvt år etterpå. Jeg og mine venner spiste karamellpudding hver torsdag til x-files tror jeg det var.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 13:34   #54
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nå kan man jo godt ha siste eksamen helt i starten av juni da og første skoledag i siste halvdel av august. Du greier fint å klemme inn både åtte uker sommerjobb og tre uker ferie på den tida.

Jeg sluttet på skolen 20. juni, og begynte igjen 16. august. Greit, det er nesten 2 mnd, men det er også 2 mnd der man ikke får utbetalt studielån. Derfor må man faktisk omtrent jobbe fulltid i de 2 mnd for å dekke husleie og andre utgifter, og da forsvinner ferien. Gjerne når studielånet ofte heller ikke blir utbetalt før i begynnelsen av september. Da må man faktisk nesten tjene nok til 3 husleier i løpet av sommeren...

Gammel 28-08-08, 15:00   #55
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Men så er jo første utbetalingen på nesten 17 000 kr da, og da går det jo an å legge av _bittelitt_ til senere mnd, eller til sommermånedene neste år. Ja, den i januar er vel også så stor, faktisk.

Skulle de laget sak om student med dårlig råd kunne de vel klart å finne noen med adskillig lavere matbudsjett enn 630 kr uka.

Gammel 28-08-08, 15:02   #56
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Skulle de laget sak om student med dårlig råd kunne de vel klart å finne noen med adskillig lavere matbudsjett enn 630 kr uka.

Enig!

Gammel 28-08-08, 15:46   #57
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Som student tror jeg matbudsjettet mitt lå på maks en tredjedel av det der. Det er jammen ikke så lenge siden heller. 630 kroner uka er et budsjett jeg uten problemer (men kanskje litt mer planlegging?) kunne levd med i dag.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 17:17   #58
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Jeg sluttet på skolen 20. juni, og begynte igjen 16. august. Greit, det er nesten 2 mnd, men det er også 2 mnd der man ikke får utbetalt studielån. Derfor må man faktisk omtrent jobbe fulltid i de 2 mnd for å dekke husleie og andre utgifter, og da forsvinner ferien. Gjerne når studielånet ofte heller ikke blir utbetalt før i begynnelsen av september. Da må man faktisk nesten tjene nok til 3 husleier i løpet av sommeren...

Man får ikke studielån om sommeren nei, det stemmer det, men du trenger ikke å jobbe fullt for å tjene det samme som du gjør på studielånet. 6000,- er ca halv mnd-jobb i verste fall. Da har du 4 uker ferie. Og man er gjerne ikke student i en årrekke heller. De fleste er det i ca 3 år etter videregående. Det burde være til å holde ut. Betaler man semesteravgiften tidlig på sommeren, så kommer studielånet omtrent til studiestart.

Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 18:02   #59
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Man får ikke studielån om sommeren nei, det stemmer det, men du trenger ikke å jobbe fullt for å tjene det samme som du gjør på studielånet. 6000,- er ca halv mnd-jobb i verste fall. Da har du 4 uker ferie. Og man er gjerne ikke student i en årrekke heller. De fleste er det i ca 3 år etter videregående. Det burde være til å holde ut. Betaler man semesteravgiften tidlig på sommeren, så kommer studielånet omtrent til studiestart.

Jada, jeg sier ikke at det er helt uutholdelig, men jeg mener faktisk at studenter ikke har det så "slækkt" som mange skal ha det til. Men mange har det sikkert slækkt og.. Vi fikk forøvrig ikke giro på semesteravgiften før etter skolestart..

Gammel 28-08-08, 18:09   #60
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er også veldig individuelt hvor mye tid man trenger bruke på skolen. Noen tar ting lett, andre ikke.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:41.