Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp meg

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-08, 23:56   #41
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp meg

Et lite tips fra min søster som er førskolelærer er å foreslå at de bytter kneippen med et annet, grovere brød.

De endte faktisk opp med å spare penger på å kjøpe dyrere, grovere brød, fordi ungene reduserte skiveinntaket med kanskje halvparten pga større metthetsfølelse.

Synes det må gå an å ta det opp på en allright måte. Kanskje foreslå et pålegg barnet ditt liker godt som også er sunt?

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 00:39   #42
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

@Perhonen: Hvorfor ikke knekkebrød?

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Jeg har faktisk ikke helt fått tak i hvorfor ikke knekkebrød. Har ikke hatt tid til å spørre. Men en vennlig sjel som hadde vært på kurs kunne informere meg at knekkebrødet mitt med brunosten på som jeg spiste i lunchen var fymat i følge kostholdseksperten (en lege) som hadde holdt kurs for dem.

Jeg har også vært på dete kurset, og grunnen til at Charlotte Ingul (lege/forsker ved NTNU) ikke anbefalte knekkebrød til hvert måltid var akrylamid. Det er mer akrylamid i knekkebrød som er "hardt" stekt enn det er i mykt brød. Poenget var at man skal ha variasjon, så det er lov å spise knekkebrød en gang i uka eller noe.

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 00:45   #43
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skeptisk. Er mykt brød altså sunnere enn knekkebrød? Jeg er ikke overbevist.
Her spiser vi som regel knekkebrød hver dag, i stedetfor vanlig brød nettopp fordi vi mener det er sunnere.

Gammel 11-11-08, 02:22   #44
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette med knekkebrød har jeg hørt også, fikk også vite av ernæringsfysiologen på sykehuset guttungen var på at hvis ikke han ville spise skorpen på brødet, så er det helt greit, for den delen av brødet er ikke sundt pga det er stekt for hard (brent)

Stekeskorper er ikke sundt og skulle inntas minst mulig...var økt kreft fare eller no sånt...men vi ble anbefalt grovt brød istedet for knekkebrød pga samme greia..

Barnehagen til guttungen er heller ikke masete på ungene med skorpet pga det samme, det er ikke sunt..

Vil dem ikke ha den,helt greit.
Vi har ikke sukkerfri, men sukkerbevisst barnehage og de er flinke til å ha variert og sundt pålegg.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 08:13   #45
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

TI prosent?! Altfor mye.

Desverre tror jeg en del barn får i seg langt mer enn det. Tenk bare på hvor mye posesuppe og grandiosa det serveres i dette landet. Selv i barnehager og sfo går det jo i posesuppe, som er proppfull av sukker.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Enig! Jeg er enig med henne i at mange er for "hysteriske", men jeg synes enda flere er for lite "hysteriske" når det gjelder sukker. Det er veldig, veldig vanskelig å holde oversikten over hvor man får alt sukkeret fra på en hel dag, da det fader meg skjuler seg i alt vi spiser omtrent. Det er jo tilsatt sukker i endel brød, til og med. *må bli flinkere til å bake selv*

Særlig i kneip og andre lyse brødtyper. De brødtypene man ofte finner der det skal serveres mat til barn.
Skvetten er livredd sukker og baker selv.

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Jeg ser heller ikke poenget med å vente. Kjøper de inn kneip (som er et tøysebrød) og søtt pålegg nå, kommer de til å fortsette med det fremover også, hvis ikke noe snakker med de om det. At barnehagen er ny er vel ikke en unskyldning for å kjøpe inn usunn mat? Det krever da ikke mer arbeid å skaffe til veie sunt grovt brød og pålegg enn kneip og prim?

Det er ditt barns helse vi snakke rom her, hadde det vært mitt barn hadde jeg tatt det opp med pedagogisk leder. Synes det at man spør uten å få noe godt svar er grunn god nok til å ta det videre.

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Mener at man ikke har så mye belegg for å "kritisere" så tidlig og at man burde vente litt... først og fremst.

Det er da ikke kritikk å ta det opp som et sivilisert menneske.

Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 08:30   #46
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvorfor skal ikke barna spise rødbeter?

Gammel 11-11-08, 08:38   #47
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Kan være at rødbeter inneholder høyt nivå av nitrat, dette kan bli til nitritt i kroppen.

Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 08:43   #48
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Kan være at rødbeter inneholder høyt nivå av nitrat, dette kan bli til nitritt i kroppen.

Så da er ferske eller egenkonserverte rødbeter greit? (som om jeg kommer til å sylte egne rødbeter )

Gammel 11-11-08, 08:49   #49
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skeptisk. Er mykt brød altså sunnere enn knekkebrød? Jeg er ikke overbevist.

Problemet med akrylamid er at det kan være kreftfremkallende. Synd for meg som elsker svidd mat. heldigvis (for ungene) har de en far som mener at vafflene er stekt så sant de henger sammen. Hvem er det som liker disse superbleke vafflene? Ja, bortsett fra mannen min. Vaffler skal være brune.

Inneholder mye nitrat, samme gjelder spinat.

Sist redigert av him : 11-11-08 kl 09:18. Årsak: heger -> henger
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 08:51   #50
Skvetten
Passiv

Standard

Så da er ferske eller egenkonserverte rødbeter greit? (som om jeg kommer til å sylte egne rødbeter )

Rødbeter inneholder nitrat i utgangspunktet, det har ingenting med konserveringen å gjøre. Nitratforekomsten i rødbeter er naturlig. Det som skjer i kroppen er at nitraten kan omdannes til verstingen nitritt og dette vil da være ankepunktet.
Vil ikke tro at utslagene er så store for voksne men kanskje det har det for barn. Er ikke så bevandret i ernæringsfysiologi når det kommer til små barn, jeg kan mye om det fra 12-års alder til voksen.

Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 08:52   #51
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal ikke barn ha spinat? Oj, det bruker vi ganske mye av.

Gammel 11-11-08, 08:54   #52
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Skal ikke barn ha spinat? Oj, det bruker vi ganske mye av.

Kommer litt an på alderen til barna vil jeg tro. For jeg har ikke hørt om at man skal tenke store begrensninger på de litt større barna.

Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 09:29   #53
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan du sende med grønt selv, sånn til du får litt mer oversikt over hvordan det vanligvis er? Og spørre de andre foreldrene litt?

Gammel 11-11-08, 19:09   #54
AvivA
Prøver så godt jeg kan :)

AvivA sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
AvivA er litt kulAvivA er litt kul
Standard

Jeg vet av faktum at di fleste barnhagene her i byen har forandra mye på kostholdet men de fleste bestiller prim. i barnehagen til gutten er dem ikke så nøye med sukkerfrihet, og det er så mange forskjellige meninger og sist fellesmøte var de fleste enige om å ikke se så hardt på det med kosthold. Men der jeg jobber får vi inn de fleste matbestillingene til barnehagene i området og det er for det meste jeg som gjør dem klar. Ganske greit faktisk, får også inn matbestillinga til barnehagen hvor gutten går

AvivA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 19:26   #55
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke primen er så krise (tror de har det hos S ofte også, men tror han sjelden velger det), men synes utvalget forøvrig var litt magert. Du kunne ikke spurt om de har sett for seg noe mer pålegg (feks makrell i tomat) og skissert det med brødtypen da?
Vi har med frukt i barnehagen til S. Jeg tror ikke de har noe særlig grønt til lunsjen for å være ærlig. Jeg skulle gjerne sett et bugnende bord til lunsjen, men akkurat det tror jeg er urealistisk i kommunale barnehager.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 19:28   #56
AvivA

AvivA sin avatar

Standard

ja da må dem i såfall forhøye budskjettet sitt også for maten koster en god del den.

Gammel 11-11-08, 19:31   #57
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva betaler dere i mnd da? Hos oss er kostpengene 200 kr, og de greier å få til et greit kosthold med litt grønt i lunsjen + et fruktmåltid.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 19:34   #58
AvivA

AvivA sin avatar

Standard

det er vell det vi betaler også. er ikke helt sikker faktisk. tenker bare over at regninga må betales også prøve æ å la vær å tenk på pengan som går ut av kontoen...

Gammel 11-11-08, 19:39   #59
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det var vel heller brunosten som var synderen der, tenker jeg. Knekkebrød er da sunt så lenge det er grovt? Mye lettere å få fullkorn gjennom knekkebrød enn brød, da man kan gå ganske langt opp på grovhetsskalaen der uten at man får denne "sponplate-murstein"-følelsen.

Knekkebrødet og brunosten skal bort! Det skal serveres sponplate mursteiner ja..og enkelte barn direkte vegrer seg. Jeg syns sponplata er god, men jeg liker sånne brød. Så er jeg ikke to år heller.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 19:40   #60
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Rødbetene ligger vel i en eller annen sukkerlake kan jeg tenke meg. Faaaarlig.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:22.