|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp megEt lite tips fra min søster som er førskolelærer er å foreslå at de bytter kneippen med et annet, grovere brød. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
trøtt
|
![]() Sv: Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp meg
Jeg har også vært på dete kurset, og grunnen til at Charlotte Ingul (lege/forsker ved NTNU) ikke anbefalte knekkebrød til hvert måltid var akrylamid. Det er mer akrylamid i knekkebrød som er "hardt" stekt enn det er i mykt brød. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp megSkeptisk. Er mykt brød altså sunnere enn knekkebrød? Jeg er ikke overbevist.
![]() |
#44 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp megDette med knekkebrød har jeg hørt også, fikk også vite av ernæringsfysiologen på sykehuset guttungen var på at hvis ikke han ville spise skorpen på brødet, så er det helt greit, for den delen av brødet er ikke sundt pga det er stekt for hard (brent)
![]() |
#45 |
Passiv
|
Desverre tror jeg en del barn får i seg langt mer enn det. Tenk bare på hvor mye posesuppe og grandiosa det serveres i dette landet. Selv i barnehager og sfo går det jo i posesuppe, som er proppfull av sukker.
Særlig i kneip og andre lyse brødtyper. De brødtypene man ofte finner der det skal serveres mat til barn.
Det er da ikke kritikk å ta det opp som et sivilisert menneske. |
![]() |
![]() |
#46 |
Tøff i frakk
![]() Sv: Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp megHvorfor skal ikke barna spise rødbeter?
![]() |
#48 |
Tøff i frakk
Så da er ferske eller egenkonserverte rødbeter greit? (som om jeg kommer til å sylte egne rødbeter
![]() |
#49 |
Leser
|
Problemet med akrylamid er at det kan være kreftfremkallende. Synd for meg som elsker svidd mat. heldigvis (for ungene) har de en far som mener at vafflene er stekt så sant de henger sammen. Hvem er det som liker disse superbleke vafflene? Ja, bortsett fra mannen min. Vaffler skal være brune.
Inneholder mye nitrat, samme gjelder spinat.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 11-11-08 kl 09:18. Årsak: heger -> henger |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Passiv
|
Rødbeter inneholder nitrat i utgangspunktet, det har ingenting med konserveringen å gjøre. Nitratforekomsten i rødbeter er naturlig. Det som skjer i kroppen er at nitraten kan omdannes til verstingen nitritt og dette vil da være ankepunktet. |
![]() |
![]() |
#52 |
Passiv
|
Kommer litt an på alderen til barna vil jeg tro. For jeg har ikke hørt om at man skal tenke store begrensninger på de litt større barna. |
![]() |
![]() |
#53 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp megKan du sende med grønt selv, sånn til du får litt mer oversikt over hvordan det vanligvis er? Og spørre de andre foreldrene litt?
![]() |
#54 |
Prøver så godt jeg kan :)
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() |
![]() Sv: Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp megJeg vet av faktum at di fleste barnhagene her i byen har forandra mye på kostholdet men de fleste bestiller prim. i barnehagen til gutten er dem ikke så nøye med sukkerfrihet, og det er så mange forskjellige meninger og sist fellesmøte var de fleste enige om å ikke se så hardt på det med kosthold. Men der jeg jobber får vi inn de fleste matbestillingene til barnehagene i området og det er for det meste jeg som gjør dem klar. Ganske greit faktisk, får også inn matbestillinga til barnehagen hvor gutten går |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
I mål
|
![]() Sv: Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp megJeg synes ikke primen er så krise (tror de har det hos S ofte også, men tror han sjelden velger det), men synes utvalget forøvrig var litt magert. Du kunne ikke spurt om de har sett for seg noe mer pålegg (feks makrell i tomat) og skissert det med brødtypen da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
![]() ![]() |
![]() Sv: Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp megja da må dem i såfall forhøye budskjettet sitt også for maten koster en god del den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
![]() ![]() |
![]() Sv: Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp megdet er vell det vi betaler også. er ikke helt sikker faktisk. tenker bare over at regninga må betales også prøve æ å la vær å tenk på pengan som går ut av kontoen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Knekkebrødet og brunosten skal bort! Det skal serveres sponplate mursteiner ja..og enkelte barn direkte vegrer seg. Jeg syns sponplata er god, men jeg liker sånne brød. Så er jeg ikke to år heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|