Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp meg

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-08, 22:12   #1
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp meg

Lillesøster begynte i splitter ny(bygd) barnehage i dag. Kommunal sådan. Og et rent flytte fra en tidligere barnehage med personale, barn, rutiner og regler derifra. Så ble det plass til noen ekstra, og vips der var vi.

Jeg var sammen med henne i dag, og jeg må si at lunsjen var noe av det mer begredelige jeg har sett.
Kneipbrød med prim, salami, brunost eller gomme. Ikke noe grønt. Ingen restriksjoner på søtt pålegg bortsett fra syltetøy.
Damen i bhg skjønte ikke helt hva jeg spurte om da jeg spurte om ungene fikk søtt pålegg hver dag? "Åh...prim, er det søtt da?"

Hva gjør jeg nå? Kommer med innspill til styrer? Holder munn til vi er husvarme?

Vi var kanskje bortskjemte med sukkerfri bhg med hjemmebakt brød, men fader rullan, det finnes da bedre løsninger enn kneip og prim??

Gammel 10-11-08, 22:15   #2
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp meg.

Tja, jeg valgte å ta noen helt andre kamper da vi byttet barnehage, så jeg ville sett det litt an. Samtidig husker jeg hvordan jeg kunne gjette hva han hadde sist i barnehagen basert på oppførsel og form på kvelden, jo mer prim, syltetøy, kakao etc jo kjipere ble kvelden. Men jeg ville altså ventet litt før jeg eventuelt tok det opp.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 22:25   #3
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp meg

Hva syns dere andre?

Gammel 10-11-08, 22:26   #4
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Den gamle barnehagen vår var sukkerfri.
Den nye har prim, mye prim. Men jeg har forsont meg med det og har andre kamper/ting jeg er mer opptatt av. Men jeg kjønner veldig godt frustrasjonen. Se an litt og ta det opp etterhvert?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 22:27   #5
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Du kan jo si at hun ikke er vant med å spise så mye sukkerholdig pålegg og at dere helst ser at de prøver å tilby henne andre ting. Jeg har gitt beskjed om at primpakken ikke trenger å stå rett foran henne.

Gammel 10-11-08, 22:29   #6
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Standard

Men hva med grønnsaker? Brød?

Gammel 10-11-08, 22:29   #7
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville tatt det opp på en fin måte allerede nå, jeg. Dette er de tydeligvis helt grønne på, så du kan kanskje tilby deg å hjelpe til med matvalg eller noe?

Gammel 10-11-08, 22:31   #8
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Standard

Vår barnehage hadde en "kostholdsekspert" på besøk som støttet opp om at det var helt greit med prim. Sannsynligvis i ny og ne, men det vet jeg ikke om det har oppfattet. Tviler på om eksperten har tenkt på tennene.

Gammel 10-11-08, 22:32   #9
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kosthold i barnehagen er faktisk en kjempeutfordring. På alle måter, både i forhold til personale, barn, økonomi, foreldres ønsker osv.

Vi serverer grovt brød med tilbud om smør, makrell i tomat, leverpostei (som er en favoritt) salami, servelat, hvit ost, brun ost, prim fra Litago som visstnok inneholder mindre sukker, skinkeost, baconost. Vi har "aldri" syltetøy. Nesten aldri. Jeg har servert syltetøy en gang, det kom en feilbestilling. Mange av barna ville faktisk ikke ha. Nå skal vi bort med salami og servelat og primen og gommen for de som har det. Inn med skinkepålegg i stedet. Barn spiser heller ikke alt. Det er virkelig en utfordring. Og, personalet har nettopp vært på kurs, og fått beskjed om at knekkebrød skal vi ikke servere til barna. Heller ikke prim, brunost, salami eller servelat. Og ikke rødbeter på leverposteien.

Jeg syns godt du kan ta det opp med barnehagen. Hvorfor skulle du ikke det? Det gjelder ditt barn.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 22:33   #10
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Standard

Knekkebrød? Hvorfor ikke?

Gammel 10-11-08, 22:34   #11
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Kosthold i barnehagen er faktisk en kjempeutfordring. På alle måter, både i forhold til personale, barn, økonomi, foreldres ønsker osv.

Vi serverer grovt brød med tilbud om smør, makrell i tomat, leverpostei (som er en favoritt) salami, servelat, hvit ost, brun ost, prim fra Litago som visstnok inneholder mindre sukker, skinkeost, baconost. Vi har "aldri" syltetøy. Nesten aldri. Jeg har servert syltetøy en gang, det kom en feilbestilling. Mange av barna ville faktisk ikke ha. Nå skal vi bort med salami og servelat og primen og gommen for de som har det. Inn med skinkepålegg i stedet. Barn spiser heller ikke alt. Det er virkelig en utfordring. Og, personalet har nettopp vært på kurs, og fått beskjed om at knekkebrød skal vi ikke servere til barna.

Jeg syns godt du kan ta det opp med barnehagen. Hvorfor skulle du ikke det? Det gjelder ditt barn.

Hvorfor skal de ikke ha knekkebrød? Trodde det var mye fiber i det jeg.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 22:34   #12
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

@Perhonen: Hvorfor ikke knekkebrød?

Gammel 10-11-08, 22:36   #13
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har faktisk ikke helt fått tak i hvorfor ikke knekkebrød. Har ikke hatt tid til å spørre. Men en vennlig sjel som hadde vært på kurs kunne informere meg at knekkebrødet mitt med brunosten på som jeg spiste i lunchen var fymat i følge kostholdseksperten (en lege) som hadde holdt kurs for dem. Og det er ikke gjort på en dag med det kurset. De skal holde på en stund.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 22:38   #14
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vår kommunale barnehage er det oss foreldre som skal ha med frukt og grønt. Kommunen holder brød, melk og pålegg (standardgreier, der prim er med, ja.) På hvert eneste foreldremøte er det mange som klager over maten, og hver eneste gang må personalet påpeke at det aller aller fleste foreldrene omtrent aldri har med frukt eller grønt til felleskurven. "Jamen, det er så vanskelig å huske på..."

Jeg glemmer ofte, men da har jeg nå vett til å la være å klage også.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 22:38   #15
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje fordi det er mindre næring i knekkebrød? Man må spise to knekkebrød pr. brødskive for å få like mange kalorier i seg.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 22:43   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Jeg har faktisk ikke helt fått tak i hvorfor ikke knekkebrød. Har ikke hatt tid til å spørre. Men en vennlig sjel som hadde vært på kurs kunne informere meg at knekkebrødet mitt med brunosten på som jeg spiste i lunchen var fymat i følge kostholdseksperten (en lege) som hadde holdt kurs for dem. Og det er ikke gjort på en dag med det kurset. De skal holde på en stund.

Det var vel heller brunosten som var synderen der, tenker jeg. Knekkebrød er da sunt så lenge det er grovt? Mye lettere å få fullkorn gjennom knekkebrød enn brød, da man kan gå ganske langt opp på grovhetsskalaen der uten at man får denne "sponplate-murstein"-følelsen.

Gammel 10-11-08, 22:44   #17
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp meg.

Prim ?? Er det melk i det altså ?

Sitat frå barnehagen som ungene gjekk i.

Eg hadde nok spurt litt ja. I alle fall litt frukt og grønt.

Gammel 10-11-08, 22:44   #18
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sukker.

Du har vært der en dag, sant?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 22:51   #19
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg ville sett det an over litt tid før jeg fant ut hva jeg ville begynne med. I en splitter ny barnehage er det sannsynlig mye som skal på plass (erfaren ... ), og det tar lengre tid enn du tror. Det du kan gjøre er vel å etterlyse frukt, først og fremst. Det er vel en grei ting å starte med, for å si det sånn.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 22:51   #20
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Sukker.

Fra artikkelen:

Sitat:

Et barn på 2-5 år kan få i seg 30 gram sukker om dagen før det begynner å bli for mye.

Det er etter min mening altfor mye for en så liten kropp.
Og:

Sitat:

De offentlige anbefalingene gir deg 1lov» til å få i deg ti prosent av energien din fra sukker.

TI prosent?! Altfor mye.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:05.