|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bilsikring i "gamle dager"
Mamma og pappa røykte også som svin i bilen. Vi satt baki og hostet overdrevent og skrek på frisk luft, og de bare fnyste. Synes det er umåtelig morsomt å minne dem på det nå og se skamrødmen bre seg
|
|
|
|
#42 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Hadde også svart klamt sete med oransje seler (født i 76), ble skikkelig varmt om sommeren. Broren min la de i bag i bagasjerommet. En gang ble mamma påkjørt skikkelig bakfra, men på den turen var han heldigvis ikke med. Foreldrene mine har full respekt for at det er andre tider nå, og ba oss om å plukke ut sete til bilen deres.
|
|
|
#43 |
|
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg er født i 82. Fikk bil og bilstol da jeg var et par år gammel, da hadde jeg en svart isoporstol med orange magepute. Søsteren min som ble født i 86 hadde maxi cosi babystol faktisk. Da hun ble noen år fikk hun bobob fremovervendt barnestol med 5 pkt sele. Den var så avansert at den faktisk hadde en spake på siden slik at stolen kunne vippes i liggestilling. Da jeg var rundt 6 år satt jeg på vanlig pute i midten. Pappa hadde montert 4 pkt sele i bilen.
|
|
|
|
#44 |
|
trøtt
|
Dette ligner på det setet jeg hadde som barn (født 1975), men mitt stod framovervendt. Foreldrene mine kjørte til Sverige for å få tak i det, og pappa sveiset fast festene i karosseriet på bilen. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
En Som Trener
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg er svært streng på barnesikring i dag og har heldigvis foreldre og svigerforeldre på min side. Barnesikringen når jeg var liten derimot, den var ikke-eksisterende (født i 1975)! Jeg satt alltid og hang mellom forsetene, for jeg måtte jo høre hva de voksne snakket om!
|
|
|
#46 |
|
Glad
|
Det høres ut som den stolen vi hadde. Den minste av barna satt i den, de eldste satt ved siden av. Bilene våre hadde i mange år ikke belte i baksetet, så pappa måtte skjære hull i hattehylla for å feste stolen i bagasjerommet.
|
|
|
#47 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg er også så gammel at bilene ikke hadde sikkerhetsbelte bak da jeg var barn. Ikke hadde vi dører bak heller, så det trengte vi ikke bekymre oss for. Men vi hadde fritt spillerom for lek og slossing baki der, vi tre - og undulaten. Jeg husker så vidt at lillebroren min, født i -71, en kort stund hadde et slag sete som ble festet over seteryggen foran - et slags plastikkskjell med tynne stropper som også kunne brukes som stol inne. Babybaggen sto løst baki. Men vi fikk ikke sitte bak i venners stasjonsvogner - det var visst veldig mye farligere, forstå det den som kan. Men har sittet en del ganger oppi "dumpa" bak i gamle folkevogner. Der var det fint.
|
|
|
#48 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Slik hadde jeg også! Sannsynligvis mye verre enn ikke noe sete.... Men mest hang jeg enten mellom setene, eller med nesa ut gjennom vindet om moren min hadde på gløtt mens de røyka... Det var tider ja |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Husker da 2 mødre og 4 barn kjørte hjem fra hytta. En av de voksne tok snuppa på ca 2 på fanget bak, mens jeg på 12 fikk sitte foran. *jadda*
|
|
|
#50 |
|
Ekvilist
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Klippan er da en sofa!
|
|
|
#51 |
|
superbruker
|
Pappan min var veldig sint på mammaen min. Han ble tvunget til å lage hull i gulvet på bilen for å bolte fast bilsete til meg. Ellers så nekta mamma at jeg skulle få kjøre bil. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang satt løst i baksetet. Vi satt på pute og hadde belte på oss. Jeg er født i 76 men vokste opp i Sverige. De var litt tidligere ute med belter og bilstoler der tror jeg.
|
|
|
#52 |
|
Tatt på
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg minnes en gul plastikksak med hvite stropper. Den ble sannsynligvis kjøpt til broren min som er født i -76, for det finnes et bilde av meg der jeg sitter i den i sofaen og er selvfølgelig alt for stor for den. Jeg var da maks 5 år.
|
|
|
#53 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Det beste med denne tråden er at vi får se hvor gamle alle er.
|
|
|
#54 |
|
...
Jeg er 34 år og hadde også bakovervendt bilstol da jeg var liten, fra Klippan. Det satt jeg i til jeg ble nesten tre år og søsteren min overtok setet. Setet var boltet fast i bilen så ikke noe man flyttet på.
|
|
|
#55 |
|
Snikende tiger
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg er født i -82, og erindrer også noe om et sort sete med orange magepute. Hvis vi bare kjørte en bil (vi var syv i familien og hadde vanligvis to biler), var plassen min i bagasjerommet.
|
|
|
#56 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg og min bror hadde hvert vårt barnesete. Det var svart, var festet i bilens sete. Femovervendt. Det var et sete med grønne plastputer i og et med oransjeplastputer. Det var også vippefunksjon på det. Da min søster kom, fikk hun et svart sete i isopor med oransje pute på magen. Da min aller yngste søster kom, måtte vi ha ny bil. Minstesøsters sete ble montert fast i bilen bak. Ikke noe slurving med sikkerheten der. Utenom den gangen vi var 8 stk på ferie i en volvo 240. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Det var ingen barnebilseter da jeg var liten. Det var ikke bilbelter i baksetet en gang. Det gikk fint an å putte to unger i bagasjerommet så lenge man hadde kupe som var åpen mot baksetet eller stasjonvogn. Det var ingenting som var farlig da. Vi pleide å kjøre til Danmark på nattestid sovende i bagasjerommet med nedslått bakre seterad. Dyner og puter og sov godt barn.
|
|
|
#58 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Bilsikring i "gamle dager"Jeg synes det var morsomt å ligge i hattehyllen når foreldrene mine kjørte. Jeg fikk lov til det... De som kjørte bak oss pleide også å synes det var morsomt, de vinket alltid til meg.
|
|
|
#59 |
|
Ekvilist
|
|
|
|
#60 |
|
Protonterapeut
|
Jeg har noen av de samme minnene. Det var et svart plastsete i bilen, men om jeg satt i det vites ikke. Det var muligens (en av) brødrene mine?
“Though she be but little, she is fierce!” - Shakespeare Sist redigert av Ru : 09-12-08 kl 13:58. |
|
|
|
![]() |
|
|