|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?
Det er jeg helt enig i. Man må begynne et sted for å endre dette, og bryllup, og ikke minst utdrikninslag, er et godt sted å begynne. Jeg skal i to bryllup neste år, og det er nesten fristende å gi dem et fadderbarn gjennom plan norge som gave. Det føles helt feil at vi skal velte oss i gaver og penger, og gjerne gaver som snart blir kastet og penger som blir sløst bort, mens det samtidig dør barn og voksne over hele verden pga sult.
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Det er jeg enig i.
|
|
|
#3 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Jeg kan, etter diskusjon, helt sikkert gå med på borgerlig konfirmasjon.
|
|
|
#4 |
|
flisespikker
|
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Argumentene dine for å ikke gi masse penger til konfirmanter har jeg ingen problemer med, Tito. De gjelder jo også begge/alle "gruppene" vi snakker om? Det jeg ikke skjønner, er hvorfor du høres ut til å synes det er mindre tiltalende å gi gaver til (eller å feire, om du vil) dem som konfirmerer seg borgerlig enn dem som konfirmerer seg kirkelig.
|
|
|
#5 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er enkelt å svare på: Det er fordi jeg ikke har troen på borgelig konfirmasjon, og mener det er unødvendig. Men jeg har vært i borgelig konfirmasjon til en kusine av mannen min, og hun fikk til og med gave av oss.
|
|
|
#6 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Man bekrefter ikke dåpsløftet i konfirmasjonsgudstjenesten. Det er rett og slett ikke en del av liturgien. Man blir bedt for, og liturgen legger hånden på hodet til konfirmanten.
|
|
|
|
#7 |
|
saftig
|
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Nå har jeg googlet litt, og finner flere kristne sider som sier at det er gud som sier at i konfirmasjonen er det gud som bekrefter det løftet han gav i dåpen.
|
|
|
#8 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Jeg er vel av de mest voksne her og for meg var det vel en bekreftelse av dåpsløftet, selv om det rent serimonelt var en forbønn. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Protonterapeut
|
Det samme har man jo om man velger den kristne varianten, i hvert fall i den menigheten jeg kjenner til. Så veldig stor forskjell er det nok ikke.
|
|
|
#10 |
|
Ekvilist
|
Poenget er vel ikke at det ene er så mye bedre enn det andre, at dette er en konkurranse? Det er to forskjellige alternativer. Det er du som har kalt opplegget og konfirmasjonen til HEF som tull.
|
|
|
#11 |
|
Protonterapeut
|
Nei, nå får du jammen gi deg. Det har jeg da aldri sagt!
|
|
|
#12 |
|
Ekvilist
|
Nei, ikke direkte - men jeg fikk inntrykk av det når du skrev at du har samme syn på saken som Tito.
Ikke så lett å holde tunga rett i munnen når folk snakker i mot seg selv.
|
|
|
#13 |
|
Audacious
|
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Ru, jeg har da ikke sagt at det er et forskjell i temaene som diskuteres? Men jeg synes jo det er litt pussig dersom du synes det er en god idé om dette diskuteres innen rammen av kirken, men ikke noe vits i å diskutere for de som ikke er kristne? : peker på Tito-quoten du sluttet deg til:
|
|
|
#15 |
|
Ekvilist
|
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Interessant spørsmålene du drar inn i forhold til behovet for overgangsritualer Fnatten. Det som sitter dypest er nok som du sier markering i forbindelse med fødsel og død.
|
|
|
#17 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Hvis man tenker konfirmasjon bare som et overgangsrituale, kan den vel kanskje utspille sin rolle etter hvert.
|
|
|
|
#18 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet ?I min kirke er det bare forbønn for konfirmantene. Og det har det vært så lenge den kirken har stått.
|
|
|
#19 |
|
Eklektisk
|
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Men hvorfor heter det konfirmasjon? Burde det egentlig hete noe annet? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Åja. Vi hadde en seremoni dagen før (eller en uke før?) konfirmasjonen der vi kledde oss pent og måtte svare på spørsmål foran menigheten og familie. Vet ikke om det var noe sånt.
|
![]() |
|
|