|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Skal barnet delta i julegudstjeneste i regi av skole eller barnehage? | |||
| Ja |
|
159 | 76,08% |
| Nei |
|
27 | 12,92% |
| Vet ikke |
|
3 | 1,44% |
| Annet |
|
20 | 9,57% |
| Deltakere: 209. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?Barnehagen går ikke. Storesøster liker å gå i kirken, og synger nå i skolekoret, så hun gleder seg faktisk. Hun bare klager over at det er langt å GÅ dit.
|
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?Jeg tror ikke barnehagen har julegudstjeneste... mulig de har et opplegg i kirken, men ingen gudstjeneste. Eldstemann skal være med på skolegudstjeneste. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage iSkolen driver ikke med slikt, barnehagen skal, men ungene her skal selvsagt ikke være med.
|
|
|
#4 |
|
Fortynnet
|
Sv: Re: Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehaHer er det julegudstjeneste med skolen, og barnehagen besøkte også kirken og så på den store julekrybben før jul. Selv om jeg ikke vanligvis går i kirken syns jeg det er fint at ungene kan få med seg den biten av historien rundt julen også - ikke bare nissen. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?Alle mine tre har allerede vært og jeg skal neste uke med min skole. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
VeloppDragen
|
Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?Ja, selvsagt. Både skolen og barnehagen skal dit.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?Skolebarnet skal ikke. Jeg har aldri opplevd at en barnehage går i kirken. Da hadde jeg falt av stolen av sjokk. Så nei, barnehagebarnet skal heller ikke i kirken.
|
|
|
#8 |
|
Pauset
|
Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?Ja, minstejenta mi skal. Jeg husker det som en hyggelig tradisjon da jeg var liten. Det var gjerne noen medelever som framførte juleevangeliet, det var levende lys og jeg var glad i å synge. Samme er det nå. Var på en skolegudstjeneste i fjor. Det var 100% barnas stund. De var hele tiden aktive med sang og teater. En fantastisk prest som bandt det hele sammen. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Pauset
|
Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?
Du må gjerne være skeptisk, men vi var veldig obs og skeptiske til å ha kateketen der. Sist gang forkynte hun og det ville vi ikke ha noe av. Rektor hadde skrevet brev i forkant og presisert dette. Jeg jobber på en skole med en stor prosent barn med minoritetsbakgrunn. Der er de ganske bevisst på dette. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det er ikke vanlig i det hele tatt. På de skolene jeg har jobbet på, pleier ikke julegudstjenesten være siste dagen. Da er det julekos i klasserommet.
Jeg får ta ditt ord for det, men jeg synes det høres litt "på kanten" ut å ha en kateket i klasserommet for å legge fram juleevangeliet. Selv om det blir presentert i fortellingsform. Det høres ikke ut som om det kan forsvares i henhold til det nye faget. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() |
Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?Både bhg og skole skal i kirken (skolen har vært) før jul. Begge fikk/får være med. Jeg er av den formening at skal de kunne gjøre et aktivt valg noen gang, må de vite litt om hva de velger eller velger bort (om man kan kalle det å velge).
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Rogaland
Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?Annet: De går ikke i kirken.
|
|
|
#14 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?Høres ut som om enkelte skoler krever at man til og med tar barna ut av undervisningen.
|
|
|
#15 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?Ja, begge skolebarna mine skal. Barnehagebarnet var i kirken i forbindelse med Lucia i går.
|
|
|
|
#16 |
|
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?Ja, heldigvis får de vært med på skolegudstjeneste. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?Ja.
|
|
|
#18 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?Ungene mine skal delta, alle fire
|
|
|
#19 |
|
maler
|
Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?Si meg, er det vanlig at det er denne julegudstjenesten som er juleavslutningen? Jeg har oppfattet det som en formidling av tradisjon i skolen, avslutningen har kommet i tillegg. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Type R ;)
Hvor: Nord
Sv: Skal du la barnet/barna delta på julegudstjeneste i regi av skole/barnehage i år?Vi er ikke kristen.
|
|
![]() |
|
|