|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dessert julaften, tips?
Jeg har aldri helt skjønt den sausen, svigermors karamellpudding har ikke det karamellaget på toppen og heller ikke egen saus. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Introvert optimist
|
Den rompuddingen vil jeg gjerne ha oppskrift på.
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Hvis man heller karamellisert sukker i bunnen av formen før man siler røren oppi (slik jeg er vant til), blir det karamellag på toppen og saus som renner ut når man hvelver. Din svigermor gjør det antagelig ikke slik?
|
|
|
#4 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Det minner meg om da jeg kom inn i mannens familie, og den første julen der. Tanten i familien var "beryktet" for sin gode karamellpudding, og hele familien elsket karamellpudding. Lykken stod i taket når jeg kunne annonsere at karamellpudding er min ekspertdessert, og at jeg gjerne skulle lage det til dessert en av romjulsdagene.
|
|
|
#5 |
|
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Smart tante. Tipper hun ble litt flau.
|
|
|
#6 |
|
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Dessert julaften, tips?Vi pleier å ha julekvelds-suppe til dessert etter middagen på julaften. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
ctrl+z
|
Sv: Dessert julaften, tips?Vi har alltid fruktsalat, iskake og småkaker til dessert på julaften. Blant annet har vi krem i krumkakene denne dagen, det har vi aldri ellers. Høydaren er kransekaken.
|
|
|
#9 |
|
re:designer
Sv: Dessert julaften, tips?Vi har alltid riskrem med jordbærsaus (lagd med frosne jordbær), og multekrem! Mmm.. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Sv: Dessert julaften, tips?Sjokoladefromasj er standarden jeg har vokst opp med. Det er etter lutefisk, da - etter ribbemiddagen første juledag pleier det å være multekrem (eller multer og krem hver for seg) og hjemmelaget kransekake. (Poden har egentlig innført kransekaken som tilbehør til alle julens desserter, siden kransekake er det beste som finnes.) Mamma og pappa plukker mye multer hver høst, og de aller fineste blir frosset hele i en egen boks til juledessert.
|
|
|
#11 |
|
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dessert julaften, tips?Julaften spiser man ofte tung mat og da er det godt med litt lettere dessert syns jeg. Pleier ofte å lage en fruktdessert som smaker friskt og ikke legger seg så tungt i magen.
|
|
|
#13 |
|
Etylbarbital
Sv: Dessert julaften, tips?Jeg er vant til sherrypudding eller riskrem til dessert. I år er vi nytenkende og skal ha sjokoladefondant.
|
|
|
#14 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Sv: Dessert julaften, tips?Dronning Maud pudding |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Dramaqueen
Hvor: Nordens Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dessert julaften, tips?Vi har stort sett alltid multe med fløte til vi. Evt pisket som krem. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Trøtt
|
Sv: Dessert julaften, tips?Til pinnekjøtt har vi som regel hjemmelaget karamellpudding, til ribbe har vi is og multekrem. Ideen med mange desserter var egentlig veldig god og må innføres her også tror jeg! I såfall blir det sjokoladepudding og karamellpudding til pinnekjøttet i år.
|
![]() |
|
|