|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolearrangement med inngangsbillettVi har gutt i første klasse, og vi skal ha felles avslutning på 1. trinn. Jeg er klasserepresentant sammen med en annen, og hadde ikke anledning til å være med på plamgleggingsmøtet. Men fikk referat, og der var både loddsalg og inngangspenger oppe til diskusjon. Det ble bestemt at vi ikke skulle ha noen av delene, men at vi skulle sette frem en boks hvor de som ville kunne legge litt som betaling for servitter og papptalerkner og litt annet stæsj(vet ikke helt hva), resten skal gå til klassekassa. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ferdig!
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolearrangement med inngangsbillettOi. Dette har jeg ikke hørt om før. Håper virkelig ikke det blir slik på vår skole.. har ikke hørt noe om juleavslutning ennå faktisk.
|
|
|
#3 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolearrangement med inngangsbillett2. klassingen fikk lapp med hjem om at det kostet 20 kr pr barn i forbindelse med juleavslutningen. Dette pga innkjøp av godteposer som nissen skulle dele ut. I tillegg måtte vi ha med kake/kaffe eller annen drikke. Helt greit. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Skolearrangement med inngangsbillettVi har klassekasse vi, ante ikke at det ikke var lovlig ? Betaler 100,- i året som går til gaver til lærerne til jul og sommer og evt arrangementer for klassen. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Originala
|
Sv: Skolearrangement med inngangsbillettJeg har nylig vært med og arrangert to juletrefester, og det er IKKE enkelt å forutsi hvordan det bærer av sted økonomisk. Spesielt vanskelig er det når FAU er nyoppstartet (som i første klasse), slik at man ikke har en "buffer" liggende fra tidligere arrangmenter. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Pauset
|
Sv: Skolearrangement med inngangsbillett
Jeg har vært, og er trinnkontakt. Vet veldig godt hvordan dette er. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Aktiv
Hvor: Rogaland
![]() ![]() |
Sv: Skolearrangement med inngangsbillettForstår godt at du blir oppgitt.... |
|
|
|
|
|
#8 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolearrangement med inngangsbillettHer må vi også betale på avslutinger. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Pauset
|
Sv: Skolearrangement med inngangsbillettJeg syns ikke problemet er HVA det går til, men at man MÅ betale inngangsbillett for å se sitt eget barn opptre på skolen. Skolen skal være gratis. Den norske skolen er FOR ALLE. Det betyr at der har vi foreldre med god økonomi, men også med dårlig økonomi. Økonomi skal ikke være avgjørende for om man skal delta på ting som har med skolen å gjøre. Mine to eldste er nå i 7.kl. og 9.kl. Jeg skulle gjerne regnet ut hva vi har betalt for diverse opp igjennom alle år. Det blir faktisk en del penger. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolearrangement med inngangsbillettVi måtte betale 20kr. men de pengene går til å sende pakker til øst-Europa. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: Skolearrangement med inngangsbillettHer må ungene i 5-7 klasse betale 60,- for inngangen til juleballet. Syns det er trist at barna må betale inngangspenger på sin egen skole. 60,- er ikke mye penger for noen, men for andre så kan det faktisk være veldig mye penger. |
|
|
|
#13 |
|
Pauset
|
Ja, det er akkurat det. 60,- kr. alene er ikke mye kanskje, men har man barn og kanskje flere så er det snakk om ganske mye penger til diverse avslutninger osv. som skal ut. Jeg syns ikke skolen skal ta betalt for at man skal på en mer eller mindre "obligatorisk" juleavslutning..... Det blir helt feil. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Juleballett som eldste var på nå på skolen var ikke obligatorisk, men tro hvordan hun ville hatt det om hun ikke kunne gå men alle de andre vennene hennes skulle dit? Nå er ikke vi i den situasjonen, men jeg vet om de barna som må stå på sidelinja og se på fordi foreldrene ikke har råd. Syns det er helt for jæ.... |
|
|
|
#15 |
|
Pauset
|
Helt enig. Jeg har en datter og sønn som skal på juleball nå i løpet av en måned. Jeg hadde virkelig hodebry med datteren min i 9. klasse. Vi var rundt og så på kjoler og det lå på kr. 1000-2000. Vi er begge på attføring og har ikke god økonomi for tiden. Når datteren min spurte om å gå så sa jeg ja tvert. Jeg vil ikke at hun ikke skal kunne gå fordi vi har dårlig råd. Heldigvis fikk hun kjøpt en kjole av en venninne. Venninnen hadde fått to kjoler, en til 1700 kr. av bestemoren og en som moren hadde kjøpt i Polen. Den fra Polen fikk datteren min kjøpt for 300,- kr. fordi den var for trang til venninnen. Det reddet hele situasjonen. Jeg vurderte faktisk å gå på Fretex. Det hadde for så vidt vært greit det. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Fortynnet
|
Sv: Skolearrangement med inngangsbillettGuttene mine har også vært på juleball på ungdomsskolen, åttendeklassingen var for første gang i forrige uke. Det er stor stas med dette ballet, men det blir helt klart dyrt. Denne gangen hadde vi dress som kunne arves fra storebroren var på juleball for tre år siden, men den gangen gikk det vel minst et par tusen. Selve ballet kostet 300, så kommer klær og langstilket rose til jenta de skal gå sammen med i tillegg. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Ikke fullt så fin
|
Jeg har fått forespørsel om jeg vil ta bilder av nyttårsparene i nyttårsballet til 7 klasse. Det gleder jeg meg til.
|
|
|
#18 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Dec 2006
![]() |
Sv: Skolearrangement med inngangsbillettSkolen og dens arrangement bør være gratis. Det er så mange som har mye å rutte med og kansje ikke tenker på at en 50 lapp kan velte en hel familieøkonomi. Det er jo så lite i dag. Ille er det også om en skal betale for hver person som deltar. Alle slike småbeløp er med på å gjøre klasseskillet større og mer synelig for dem som ikke har råd. Det er ikke noe moro å vise sin fattigdom til alle og enhver. Har en flere unger som skal være med på ulike arrangement så blir det en stor sum, og en må kansje velge og prioritere. Da bør det ikke være skolen som blir prioritert vekk pga inngangspenger. Det er nettopp slike "småbeløp" som isolerer de fattigste i landet vårt, vi som er verdens rikeste land. Jeg syntes dette er tragisk å høre. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Snart STOOOOR
Medlem siden: Jan 2007
![]() |
Sv: Skolearrangement med inngangsbillettNår jeg gikk på skolen var det ett år vi tok betalt for avsluttningen og kaker ol... Men da hadde klassen bestemt at alt skulle gå til Leger uten grenser... vi ungdomen spyttet også inn overskuddet fra elevbedriften. Synes dette var ett kjempe fint tiltak... dette har ingenting med det hovedinnlegger mener men... ja... |
|
|
|
![]() |
|
|