Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Fine skiløyper for små barn (og ikke så flinke mødre) i Oslomarka

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-09, 16:03   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine skiløyper for små barn (og ikke så flinke mødre) i Oslomarka

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Hva med et eget FP-skirenn?

JA

Gammel 17-02-09, 16:07   #2
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er en mulighet, omvent går også. Vet du om løypa går langt unna veien? Lurer nemlig på om det går an å gå ned til Skjerven gård, det kunne vært et fint stopp - skitur med inkludert riding slår nok an.

Jeg kunne ikke se veien noen steder, men nå så jeg ikke etter den heller. Det spørs vel om man kommer seg dit siden det ligger utenfor løypene. Da må dere evt gå på ski over noen åkre.
Det ser ut som om løypen går ganske nær veien, så den ligger vel ikke så altfor langt unna tror jeg.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 21:07   #3
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er en mulighet, omvent går også. Vet du om løypa går langt unna veien? Lurer nemlig på om det går an å gå ned til Skjerven gård, det kunne vært et fint stopp - skitur med inkludert riding slår nok an.

Det er sikkert ikke noe problem å gå fra skiløypa til Skjerven - det går vel en vei/sti fra løypa til veien (hvert fall pleier de å kjøre med hest og slede der på julemarkedet). Den kan jo være snødd igjen, men det er jo ikke lenger enn at man kan tråkke litt selv, kanskje. Det er kjørt opp løyper rundt om på jordene lenger inne i dalen også - ved ruinene, bortover ved Nes gård osv., så det burde være mange muligheter i Maridalen.

Gammel 17-02-09, 16:03   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det hadde vært noe. Jeg tør hvertfall ikke gå på de greiene til Skiforeningen. Det er sikkert bare sånne frisksportere der som er født med ski på beina. :fordomsfull:

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 20:54   #5
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, det hadde vært noe. Jeg tør hvertfall ikke gå på de greiene til Skiforeningen. Det er sikkert bare sånne frisksportere der som er født med ski på beina. :fordomsfull:

Ja, da har jeg hørt det også! :ivrig deltaker på Skiforeningens Måneskinnsturer uten å være født med ski på beina:

(sist tur kom vi hjem kl 04.10 eller noe sånt, rimelig slitne, både mor og barn)

Gammel 17-02-09, 21:00   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Ja, da har jeg hørt det også! :ivrig deltaker på Skiforeningens Måneskinnsturer uten å være født med ski på beina:

(sist tur kom vi hjem kl 04.10 eller noe sånt, rimelig slitne, både mor og barn)

Når jeg var 18 hadde jeg kjæreste som kom fra ei lita bygd i Valdres. Hver påske hadde de skirenn der i bygda, og ett år var det meningen at jeg skulle være med og jeg grudde meg sånn at jeg faktisk ble syk. Jeg tror helt ærlig at jeg fikk halsbetennelse bare fordi jeg grudde meg sånn.

Men altså, går det an for oss skiinkompetente å være med på slikt? Greier vi å henge med? Blir vi sett rart på hvis vi har veldig gammelt utstyr?

Gammel 17-02-09, 21:46   #7
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Når jeg var 18 hadde jeg kjæreste som kom fra ei lita bygd i Valdres. Hver påske hadde de skirenn der i bygda, og ett år var det meningen at jeg skulle være med og jeg grudde meg sånn at jeg faktisk ble syk. Jeg tror helt ærlig at jeg fikk halsbetennelse bare fordi jeg grudde meg sånn.

Men altså, går det an for oss skiinkompetente å være med på slikt? Greier vi å henge med? Blir vi sett rart på hvis vi har veldig gammelt utstyr?

Ikke meningen å le av deg, eller iallfall ikke bare av deg. Ler like mye av meg selv, om det er noen trøst.

Helt seriøst: På siden til Skiforeningen står det alltid flere alternativ til løyper både i fht lengde, og hvilken vanskelighetsgrad turen har, så man kan sjekke ut om det er et aktuelt alternativ eller et overambisiøst prosjekt...
Den turen til Vangen (7.mars) har heste-transport-et-eller-annet for små barn også.
På måneskinnsturene er det ingen fellesstart, man møter opp og starter når man er klar, og det står folk (i skiforeningens regi ) eller det står fakler/brenner bål langs løypa der det går an å gå seg vill=bombesikkert opplegg. Det pleier å være en stue/en kiosk med enkel servering(salg) når man kommer frem, og bål ute om vil grille medbragt mat... Turene er veldig lagt opp til at de skal være familievennlige, og jeg tror ikke folk henger seg særlig opp i andres utstyr eller ferdigheter. JEG har iallfall ikke blitt ertet til nå. Og jeg har som jeg har outet tidligere i ski-tråder, ikke altfor mye peiling på mye innen ski...

Gammel 17-02-09, 21:08   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Kult! Jeg liker Maridalen. Hvis løypa går rett oppi skogbrynet der de kjører hest, så er det ikke så vanskelig å komme seg ned til gården. Da kan jeg veien.

Gammel 17-02-09, 21:11   #9
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Kult! Jeg liker Maridalen. Hvis løypa går rett oppi skogbrynet der de kjører hest, så er det ikke så vanskelig å komme seg ned til gården. Da kan jeg veien.

Det ser i hvert fall slik ut på kartet noen la inn - at skiløypa går der turveien er.

Gammel 17-02-09, 21:16   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, nå ser jeg det! Lurer på om vi skal prøve å gå fra Brekke og inn til Skjerven gård til helga. Fra Hammaren til skjerven er jo litt for kort igjen. Stemoren min rir på Skjerven gård, kanskje hun kan møte oss så tar vi en liten ridetur på slutten, det passer bra.

Forresten, er det merket eller kan vi gå oss vill?

Gammel 17-02-09, 21:29   #11
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Ja, nå ser jeg det! Lurer på om vi skal prøve å gå fra Brekke og inn til Skjerven gård til helga. Fra Hammaren til skjerven er jo litt for kort igjen. Stemoren min rir på Skjerven gård, kanskje hun kan møte oss så tar vi en liten ridetur på slutten, det passer bra.

Man ser vel veien nesten hele tiden fra den turveien - den går jo akkurat i skogkanten. Riktignok har jeg bare gått der om sommeren, men så annerledes kan det vel ikke være.

Gammel 17-02-09, 22:07   #12
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er ett dobbeltspor som går pent rett frem uten avstikkere hele veien. (Hvertfall fra tidligere nevnte parkeringsplass og til Hammeren). Skal man gå seg vill der, må man tråkke ut av løypene og inn i skauen der det ikke er spor.

Forresten, på kartet ser jeg det er en rute til fra parkeringsplassen (se den røde streken), som går rett ut fra løypen dere kommer fra fra Brekke. Men bare gå rett frem fra Brekke, så finner du garantert frem.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 22:15   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Takk for info, Knerten!

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Ikke meningen å le av deg, eller iallfall ikke bare av deg. Ler like mye av meg selv, om det er noen trøst.

Le i vei, det er helt ok. Pappa og stemoren min (som er et skikkelig skifantom) dro meg med på tur til Ullevålseter (tror jeg det var, ligger på en topp) når jeg var 10, og de har ikke gjort det igjen. De husker veldig godt at jeg kommenterte snusfornuftig at jeg falt oftere enn andre barn på min alder. Stemoren min skulle prøve å muntre meg litt opp siden jeg var så bekymret for bakkene på vei ned igjen, og pekte på et ustoppet elghode. Min dramatiske respons var: "Se den smiler, selv om den er død!"

Planene er for øvrig endret - det blir Frognerparken på lørdag, så beveger vi oss ut i marka uka etter.

Gammel 17-02-09, 22:27   #14
Cielo
Superduperaktiv

Cielo sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Cielo er populærCielo er populærCielo er populærCielo er populær
Standard

Jeg har aldri visst at det er løyper i Frognerparken! Det høres ut som om det er verdt å prøve for min skiuerfarne og veldig lite utholdende treåring. Hvor i parken?

Gammel 18-02-09, 00:20   #15
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cielo, her.

Jeg har aldri visst at det er løyper i Frognerparken! Det høres ut som om det er verdt å prøve for min skiuerfarne og veldig lite utholdende treåring. Hvor i parken?

Jeg gikk på skiskole i Frognerparken tidlig på 70-tallet. Og så hadde vi jo Monolittrennet hver vinter.

Gammel 17-02-09, 21:20   #16
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lillomarka er fin! Jeg syns lysløypa som går fra Tonsenhagen etter hvert blir litt for bratt for de aller minste. Solemskogen, Skullerud og Brekke er absolutt favoritter her. Dessuten er det mulig å gå litt annerledes på Sognsvann. I steden for å gå løypene inn mot Ullevålseter kan man ta til venstre rett etter bommen gå bort til vannet og et stykke over vannet før man snur og går tilbake til bommen. Lovnad om kakao ved den lille kiosken er supert lokkemiddel for slitne ben. (Og så slipper man å gå i kø. )

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 21:20   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil igjen slå et slag for Frognerparken, altså. Det er ekstremt lavterskel, selvfølgelig, men det er nydelige oppkjørte løyper i mange sløyfer så man kan gå ganske langt (for uerfarne 4-åringer) eller flere runder med konkurranse og heiing, det kan slås sammen med aking i preppede bakker (slakk hovedbakke og en ekstra isete toppløype for adrenalinsugne mødre), det finnes kaffe og Frognerborg for en perfekt avslutning på dagen. Svusj, hjemme.

:medurbanist:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 21:22   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

… og det er færre mennesker der enn på motorveien fra Frognerseteren til Tryvannshytta.

- No. 4 -
Gammel 17-02-09, 21:23   #19
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har faktisk planer om å teste Frognerparkenløypene sammen med Snupp i løpet av uka. Muligens torsdag, etter barnehagen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 21:28   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg skjønner at det er noe helt annet enn marka, altså, men vi storkoste oss verre der på lørdag.

(jeg skal ikke se bort fra at det var nettopp fordi det er noe helt annet enn marka )

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:49.